Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Metamorphose 2 en Regular expression (file/folder renaming)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:11

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo allen,

Ik gebruik nu al een behoorlijke poos Metamorphose 2 echter lijk ik mijn renaming job niet helemaal correct op te kunnen bouwen voor het doel wat ik voor ogen heb.
Ik gebruik het programma om echt honderden folders te hernoemen van spullen die ik op mijn computer heb staan, echter moet ik een aantal namen (gescheiden door een minteken) achteraf zelf corrigeren en dit is eigenlijk helemaal niet handig.
Dit is een gevolg van de foldernamen die niet allemaal even consequent zijn opgebouwd helaas.
Nu heb ik gezien dat Metamorphose ook kan werken met Regular expression echter, wat ik ook probeer; ik krijg dit niet goed voor elkaar (heb ook maar zeer beperkte RegEx kennis).

Hier een aantal voorbeelden van de oorspronkelijke namen:

Pietje_-_Voorbeeld-(ABC001-2015)
Jantje-Nog_Een_Voorbeeld-(ABC001-2017)
J-Jansen_-_Weer_Een_Voorbeeld-(ABC002-2016)
DJ-Piet-Het_Laatste_Voorbeeld-(ABC003-2018)

Mijn huidige Metamorphose 2 Job maakt hier het volgende van:

Pietje - Voorbeeld (ABC001-2015)
Jantje-Nog Een Voorbeeld (ABC001-2017)
J-Jansen - Weer Een Voorbeeld (ABC002-2016)
DJ-Piet-Het Laatste Voorbeeld (ABC003-2018)

De tekst welke direct gescheiden is door een minteken (-) blijft dus staan. Dit is een kleine voorzorgsmaatregel omdat ik de correcte spelling van de Artiestnaam zoals "J-Jansen" niet wil verpesten.

Zou ik met RegEx ervoor kunnen zorgen dat J-Jansen en DJ-Piet worden herkend als zodanig (slechts 1 of 2 karakters voor het minteken?) en dat zodoende enkel de overige mintekens worden vervangen door " - " ?

Tot nu toe heb ik de volgende uitdrukkingen al geprobeerd in Metamorphose, maar ik loop vast op het feit dat ik in de 2de balk (voor de replace) de originele waarde's uit de foldernaam niet aan lijk te kunnen spreken:
• [^\W\d]-[^\W\d]
• \w+-\w+

Heeft iemand een idee of dit kan? :)

Inventory | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Alle reacties

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Subtiele topic kick. :)

Iemand een idee misschien?

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je hebt het over artiestennamen.... dan vraag ik me af: over wat voor bestanden gaat het?
In eerste instantie zou ik, als het om audiobestanden gaat (en dat is een boute aanname op basis van "omdat ik de correcte spelling van de Artiestnaam zoals "J-Jansen" niet wil verpesten") zou ik kijken naar software die (eventueel op basis van ID3-gegevens) audiobestanden kan hernoemen.
Denk aan software als Tag'n'Rename, of MP3tag of Musicbrainz Picard.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is je bedoeling met [^\W\d]-[^\W\d] ?
Je zoekt letterletter-woord. Of letter-woord. Dan lijkt ([A-Z]{1,2})-\w* me beter passen. Al dan niet aangevuld met case insensitive. Altijd backup maken, natuurlijk :P

Maar inderdaad, o.b.v. misschien betere tags werken zou beter zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Bedankt voor de reacties so far.
Het gaat om map namen, niet om bestandsnamen. De map naam heeft alle informatie (ook info die niet in de bestandsnaam of metadata zit). Zo heeft deze bijvoorbeeld ook de release of albumnaam.

Ik zal kijken of je voorgestelde Regex werkt (metamorphose geeft ook previews :) ). Echter was mijn probleem dat ik bij de opbouw van de nieuwe naam vervolgens de expressies niet aan lijk te kunnen spreken. /w toont dan simpelweg als /w. :?

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn metadata heeft veeeeeel meer info dan ik over het algemeen in map- of bestandsnamen opneem.

Een bestandsnaam bevat eigenlijk niet meer dan artiest, ## en titel. De mapnaam is Artiest en (als submap) de (jaar) album (in een enkel geval voorzien van een kreet als CD/Vinyl).
Alle andere informatie (stijl, releasedatum, label, catalogusnummer, naam van de disc...) zit in mijn metadata.
En ook voor (sub)foldernamen geldt... dat wordt keurig uitgepoept door mijn ID3-tagger

me @ last.fm

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Jester-NL schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:42:
Mijn metadata heeft veeeeeel meer info dan ik over het algemeen in map- of bestandsnamen opneem.

Een bestandsnaam bevat eigenlijk niet meer dan artiest, ## en titel. De mapnaam is Artiest en (als submap) de (jaar) album (in een enkel geval voorzien van een kreet als CD/Vinyl).
Alle andere informatie (stijl, releasedatum, label, catalogusnummer, naam van de disc...) zit in mijn metadata.
En ook voor (sub)foldernamen geldt... dat wordt keurig uitgepoept door mijn ID3-tagger
Dat is inderdaad netjes. Punt is alleen dat er in mijn geval informatie in de mapnaam zit die niet in de bestanden voor komt (release naam, EP naam/nummer). En dit kan ik ook niet consequent met bijv. een MP3Tag action aan de bestanden toevoegen (omdat de naming convention die ik eerder noemde juist niet overal hetzelfde is).

Wat ik dus erg graag zou willen is een mogelijkheid om de Artist - Titel/Release naam netjes met een spatie te scheiden terwijl er ook rekening wordt gehouden met het feit dat wanneer er 1, 2 of 3 karakters voor het eerste scheidingsteken staan dit nog onderdeel is van de artiest.
Helaas is er dan zelfs nog een uitzondering te vinden, omdat er ook artiestnamen zijn zoals "D-Block & S-Te-Fan - Titel van de release". Dat maakt het er niet makkelijker op. :X

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Om iedere variatie af te vangen, zou je zwaar kunnen gaan scripten. Of handmatig een paar batches doen. Of 'gewoon' incl juiste metadata kopen ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik weet niet om hoeveel bestanden het gaat (en om hoeveel mappen) maar ik doe met enige regelmaat mijn muziek opnieuw door MB Picard heen rammen omdat ik tegen iets leuks aangelopen ben in de een of andere nieuwe optie in mijn mediaspeler (Foobar).
Over de jaren heb ik meer en meer tags in mijn muziekbestanden geactiveerd, wat inhoud dat ik het taggen an sich ook steeds verder heb kunnen automatiseren.
En persoonlijk vindt ik het op orde hebben en brengen van ID3 tags makkelijker en sneller dan dit soort omwegen ;)

me @ last.fm

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True