Vraag

• JesseRT
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 14:22
Wat doe ik met mijn laptop?
Momenteel studeer ik nog, maar ik werk als ZZP-er voor een paar verschillende bedrijven. Hierin verricht ik voornamelijk werk op gebied van Javascript, PHP en overige web-gerelateerde talen en frameworks. Hier werk ik voornamelijk met de tools van JetBrains (PphStorm, PyCharm etc.). Naast werk kijk ik graag films of Youtube, zit ik veel op het web en wil ik zo nu en dan een spel spelen wat niet heel high-end is (CS:GO etc.). Een mooi scherm met dergelijke speakers is dus een groot pluspunt.

Wat is mijn huidige en voorgaande laptop?
Momenteel gebruik ik een Lenovo 720S die draait op een I7 8550u, 8GB ram en een MX150. Mijn vorige laptop(s) waren een Lenovo Y700-15ISK en een MSI GE72 Apache o.b.v 4800HQ, GTX950m & 8GB ram

Wat is je budget?
Mijn huidige laptop heeft me iets meer dan duizend euro gekost.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik neem mijn laptop heel vaak mee naar studie en naar werk. Mijn vorige laptops heb ik weg gedaan i.v.m. hun lompe formaat en gewicht

Wat is nou precies mijn vraag of probleem?
Mijn eerste 2 serieuze laptops waren lompe gaming-laptops die eigenlijk te groot en te zwaar waren om altijd mee te nemen. Dit was voornamelijk het geval met de MSI laptop. Ook was de accu altijd erg deprimerend, en hielp het oplaadblok nou ook niet echt mee.

Ik heb destijds besloten om ook mijn Lenovo laptop weer te verkopen om een ultrabook te halen. Hiermee wilde ik mijn accuduur versterken, de schermkwaliteit verbeteren, het gemak van meenemen ervaren maar dit alles nog wel met vergelijkbare performance. Nu kwam Intel eindelijk met quad cores uit voor ultrabooks, wat mij deed besluiten om die te halen i.c.m. een MX150.

De game performance is prima, niks op aan te merken. Precies wat ik verwachte. Soms heb ik alleen nog wel momenten dat ik denk "Is dit nou gewoon de limit van ultrabooks, of ligt het gewoon aan mijn model?". Mijn huidige laptop is lang niet altijd vloeiend in werking. Een paar voorbeelden:
  • Wanneer ik simpelweg scroll of mijn code bewerk, zit er een enorme vertraging in
  • Wanneer ik PhpStorm laat kijken waar in de code een functie gebruikt wordt (gaat op PC altijd instant)
  • Sommige sites of web-programma's werken op mijn laptop heel traag, maar op mn PC doodnormaal
  • Bepaalde bewerkingsprogramma's (Photoshop, Illustrator, Code Editors etc.) werken soms wel vloeiend, maar hebben soms ook een periode waarin ze dramatisch tot onbruikbaar zijn.
Dit zijn veel dingen die, als het goed is, niet zouden mogen gebeuren. Ook Alt+Tabben gaat soms moeizaam en eerst dacht ik dat het gewoon door de slechte support van Windows 10 zou liggen. Dit is niet het geval (of wel... maar Windows 7 of linux loste 't niet op).

Mijn PC is vrij oud. Gewoon een FX8320 op 3.9Ghz, 8GB DDR3 ram en een GTX760. Niks speciaals. Toch heb ik deze problemen met mijn pc letterlijk nooit. Ook lijkt de laptop het soms moeilijk te hebben met vooral Javascript.

Iemand toevallig een beetje advies? Vraag ik gewoon te veel van mijn laptop, of zou dit niet mogen gebeuren met deze specs?

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via JesseRT op 22-10-2018 14:52)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

JesseRT schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:59:
Wellicht kan dit dom klinken, maar als je de nVidia GPU gewoon uitzet in je Device Manager, dan forceer je de laptop toch gewoon om alleen op je iGPU te draaien? Dit is wat ik soms deed om te voorkomen dat bij simpele grafische zaken mn laptop op mn MX150 ging draaien ipv. mn iGPU.
Bij deze laptop is de iGPU simpelweg niet aangesloten. Er waren teveel problemen met het schakelen tussen 1060 en iGPU en dus heeft ASUS indertijd besloten om de iGPU gewoon helemaal niet te gebruiken. Die staat dus ook niet in de Device Manager.

Alle reacties

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:37
Heb je deze problemen als je je laptop hebt aangesloten aan de oplader?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 12:44
Los van de os poweroptions, word elke 8550u door de laptop fabrikant anders ingestelt naar gelang de beschikbare power en koeling.
Er zijn meerdere verhalen dat deze cpus thermal of pwer throttlen of beide. Zowel op hier als het bredere internet.
Zo ook de 720s in een review hier op tweakers. Weliswaar met een 8250u, maar die kon zijn potentie niet waarmaken zelfs nadat throttlestop was ingezet ten opzichte van de overige laptops.

Stel voor dat je eens kijkt naar je opties voor je powerplan, throttlestop, undervolt indien instebaar in SW, daarbij kijkend hoelng je cpu zijn turbo kan gebruiken. Als de prestatie nog steeds tegenvallen dan afwegen te retourneren indien nog mogelijk of vervanging van je thermal paste .

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

De eerste vraag die bij mij rijst is:
Waarom alleen kijken naar de twee uitersten? Waarom alleen kijken naar óf een zware game laptop, óf het andere uitsterste; een zo licht mogelijke laptop?

Persoonlijk ben ik gegaan voor een "lichte" game laptop; zakelijk uiterlijk, "normale" laptop hardware en een 1060 GPU er in. Wordt op geen enkel moment gelimiteerd door de beperkingen van een Ultrabook maar heeft ook niet de enorme hitte, zware koeling, zware voeding en beperkte accu van een zware game laptop.

En natuurlijk hoef je niet voor een 1060 te gaan als een MX150 ook al voldoet. Maar met een "normale" laptop kun je in ieder geval de beperkingen van een Ultrabook CPU eenvoudig omzeilen.

• JesseRT
@Croga Hoe is de accu op zo'n laptop dan? Momenteel vind ik het heel prettig dat ik mij geen zorgen hoef te maken over de accu, en ook het power brick eigenlijk niet zwaarder is dan 100-200 gram (gewoon een tablet oplader zowat). Zakelijk uiterlijk vind ik zelf ook wel erg belangrijk.

@SpamLame Het throttle probleem had ik zelf ook al bekeken, maar ik betwijfel of dit bij mijn exemplaar ook het geval is. Ik had destijds gekeken naar throttlestop, maar kwam er zelf niet echt uit haha. Via de Intel Extreme Utility software zag ik wel wat throttle, maar een stuk minder dan wat Tweakers had want mijn clock speed bleef bijna altijd wel op turbo Ghz. Verder maken de powerplans eigenlijk bijna niks uit.

@TZC-T1-FX Het wordt vaak iets minder, maar ze gaan niet volledig weg.

Wellicht is het wel handig om even te kijken naar het undervolten van mijn laptop. Retourneren heeft weinig zin omdat de laptop al dik 9 maanden oud is. De problemen waren naar mijn idee ook minder zichtbaar in het begin.

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

JesseRT schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:32:
@Croga Hoe is de accu op zo'n laptop dan? Momenteel vind ik het heel prettig dat ik mij geen zorgen hoef te maken over de accu, en ook het power brick eigenlijk niet zwaarder is dan 100-200 gram (gewoon een tablet oplader zowat). Zakelijk uiterlijk vind ik zelf ook wel erg belangrijk.
De accu is sterk afhankelijk van de video kaart in het apparaat. De mijne draait een uur of 5 op de batterij, deels omdat de 1060 niet uitgeschakeld kan worden. Ga je voor een eenvoudigere videokaart dan zul je richting de 8 uur kunnen halen.
De power brick is wel groter/zwaarder dan van een tablet. Maar nog niet de helft van die van een echte game laptop. Hij is vergelijkbaar met wat ik bij andere zakelijke laptops zie (zonder game GPU). Ik gok ergens richting de 300 gram.

Maar je hoeft natuurlijk niet naar lichte gamers te kijken; je kunt ook naar gewone middenmoters, gemiddelde zakelijke laptops, kijken. Die zien er zowieso zakelijk uit (duh :-p) en hebben noch de nadelen die je noemt van de zware gamers, noch die van de ultrabooks....

• JesseRT
Croga schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:16:
[...]

De accu is sterk afhankelijk van de video kaart in het apparaat. De mijne draait een uur of 5 op de batterij, deels omdat de 1060 niet uitgeschakeld kan worden. Ga je voor een eenvoudigere videokaart dan zul je richting de 8 uur kunnen halen.
Wellicht kan dit dom klinken, maar als je de nVidia GPU gewoon uitzet in je Device Manager, dan forceer je de laptop toch gewoon om alleen op je iGPU te draaien? Dit is wat ik soms deed om te voorkomen dat bij simpele grafische zaken mn laptop op mn MX150 ging draaien ipv. mn iGPU.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

JesseRT schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:59:
Bij deze laptop is de iGPU simpelweg niet aangesloten. Er waren teveel problemen met het schakelen tussen 1060 en iGPU en dus heeft ASUS indertijd besloten om de iGPU gewoon helemaal niet te gebruiken. Die staat dus ook niet in de Device Manager.

• JesseRT
Croga schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:19:
[...]

Ik zat hier vandaag nog even over te denken, en heb even gekeken wat er gebeurd als ik gewoon de iGPU uit laat staan voor alle applicaties die moeilijk doen, en deze instel op de MX150. Inmiddels zijn eigenlijk alle problemen verholpen. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee