Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelinquishedAll
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-03 12:38
Ik heb recent een RBPI3B+ met Moode Audio geinstalleerd, en daar mijn Dragonfly Black op aangesloten. "rustige nummer's" met alleen zang en een acoustisch gitaartje klinken fantastisch, maar zodra het nummer drukker wordt (meer instrumenten, 'volle' signalen zoals gitaar met distortion) klinkt het alsof mijn speakers zijn opgeblazen, of misschien aan het clippen. Ik weet niet zeker wat het veroorzaakt.. Mijn vraag is of iemand deze zelfde combinatie heeft, en welke instellingen je gebruikt in de Moore Audio player.
...
Hardware en Software:

Raspberry Pi 3B+ met Moode Audio
Dragonfly Black 1.5
Sony STR-DH130
KEF Q100
16 bit 4100Hz FLAC bestanden
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Direct vanaf USB in Raspberry afspelen om netwerk problemen uit te sluiten; Probleem blijft hetzelfde
Geluid vanaf computer en telefoon via Dragonfly direct met kabel in versterker, probleem doet zich niet meer voor.
Verschillende instellingen in Moode gebruikt, maar weet van veel dingen niet precies wat ik doe, of wat ik zou moeten doen voor deze setup.

...

Alle tips, tests en sanity checks worden gewaardeerd, ik weet niet meer wat ik nog kan proberen 8)7

Beste antwoord (via RelinquishedAll op 05-10-2018 16:06)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:50
Kan het zijn dat Moode het volume van de Dragonfly op 100% zet. Er zit een headphone amplifier in de Dragonfly, die initieel op -4.5dB zou staan, en loopt van -59.5 dB tot +4.0 dB.
Als het op +4dB staat kan ik me voorstellen dat bij sommige nummers vervorming gaat optreden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

4100hz? 44,1Khz bedoel je of niet?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelinquishedAll
Oeps.. 44,1Khz bedoel ik ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb een eigen high-end streamer gemaakt met de pi. De raspberry kun je fantastische speler van maken. Beter dan menig andere commerciele high-end streamers,... maar, je moet vooral twee dingen weten van de PI.

1. De clock op een PI is zo slecht, dat je een kleine buffer nodig hebt om de signalen fatsoenlijk te transporteren.
2. De ruis op de power rails op iedere bus van de PI is slecht, en zou je eigenlijk een andere voeding moeten gebruiken voor de audio onderdelen.
3. De PI3+ wordt als minder goed ervaren dan de PI2+, betreft audio.
4. Netwerk deelt dezelfde bus als USB, een FLAC over netwerk en afspelen op via de USB kan problemen veroorzaken (op de pi2 iig, de 3 weet ik niet)

Verder; Zowel Moode als Volumio zijn echt prima spelers, waarbij Moode vaak als de betere wordt gezien.

Je kan proberen ook een muziekbestand lokaal neer te zetten en die proberen af te spelen, en kijk of dat verschil maakt.

Ook de voeding van je PI kan problemen veroorzaken. Dat valt inderdaad niet direct op met rustigere nummers, maar drukkere wel. Het kan ook aan het nummer liggen :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Kun je niet beter een audio out met bijv. coax out nemen op je Pi en dan een extern DACje erbij kopen ipv proberen die ruisbak van de Pi op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PageFault schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:34:
Kun je niet beter een audio out met bijv. coax out nemen op je Pi en dan een extern DACje erbij kopen ipv proberen die ruisbak van de Pi op te lossen?
Que? https://www.hifiberry.com/products/

@RelinquishedAll Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurd als je op een ander kaarttje Volumio installeert. Gebruik ik persoonlijk naar volle tevredenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
lolgast schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:38:
[...]

Que? https://www.hifiberry.com/products/

@RelinquishedAll Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurd als je op een ander kaarttje Volumio installeert. Gebruik ik persoonlijk naar volle tevredenheid
Ik refereerde naar deze quote van de post boven mij:

2. De ruis op de power rails op iedere bus van de PI is slecht, en zou je eigenlijk een andere voeding moeten gebruiken voor de audio onderdelen.

Dan zou ik zeggen: knal de audio digitaal door en zorg elders voor een goede conversie. Just my 2 cents.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:50
Kan het zijn dat Moode het volume van de Dragonfly op 100% zet. Er zit een headphone amplifier in de Dragonfly, die initieel op -4.5dB zou staan, en loopt van -59.5 dB tot +4.0 dB.
Als het op +4dB staat kan ik me voorstellen dat bij sommige nummers vervorming gaat optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
gitaarwerk schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:18:
1. De clock op een PI is zo slecht, dat je een kleine buffer nodig hebt om de signalen fatsoenlijk te transporteren.
Dit is pertinent onzin. Je moet echt een enorme afwijking en jitter hebben om een 44.1KHz digitaal signaal om zeep te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

PageFault schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Ik refereerde naar deze quote van de post boven mij:

Dan zou ik zeggen: knal de audio digitaal door en zorg elders voor een goede conversie. Just my 2 cents.
Dat zou zeker kunnen. Ik zou in dat geval wel optisch aanraden. Over electrisch komt er nog veel rommel tussendoor.

Ik kan uit ervaring zeggen dat Hifiberry zeker enorm de kwaliteit verbeterd, maar het is echt een tussenstap. Zoals ik eerder zei, je kan zo ver gaan als je zelf wilt.

Als je echt ver wilt gaan zou je dit kunnen doen;

https://www.diyaudio.com/...tter-468.html#post5527560

Ik heb hier de oude versie van, dat was wat meer werk. Het werkt op dezelfde "drivers" als Hifiberry.
TommyboyNL schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Dit is pertinent onzin. Je moet echt een enorme afwijking en jitter hebben om een 44.1KHz digitaal signaal om zeep te helpen.
Het is maar net hoe je het ziet. Isolatie en buffer is echt een ultieme manier om ruis/jitter van de pi weg te nemen. Nee, inderdaad, niet iedereen hoeft dit te horen. En wellicht kan je het met mij eens zijn dat wanneer je over audio praat, het niet altijd even makkelijk is als we verschillende termen door elkaar halen. Het is niet altijd zo duidelijk als je zegt: de appel is groen.

Betreft de clock; De clock is middels software gegenereerde clock. Kijk, wat ik niet zeg, is dat je complete signaal kapot gaat. Maar je kan de nuances zeker horen.

We moeten nu ook gissen wat het daadwerkelijke probleem is. Dit kan jitter zijn, dit kan ook bandbreedte problemen zijn van de Pi (alhoewel ik niet weet of de 3 dit nog wel heeft), of het kan ook zijn dat de dragonfly niet optimaal werkt (zij het door de amp)

Over de bits van de clock, en de tegenspraak van Crazy Audio (hifiberry).
- http://www.dimdim.gr/2014...pi-audio-out-through-i2s/
- https://support.hifiberry...-i2s-on-the-raspberry-pi-

Overigens is er enorm over te discussieren over de zin en onzin ervan. Het eerder aangehaalde DIYAudio topic staat enorm veel in over, maar je moet flink doorheen worstelen voor de feiten, maar wel erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelinquishedAll
Sorry allen, dit is mijn eerste post op het Tweakers forum en had push notificaties niet aangezet en lees alles nu pas. @bernardV had het correct; Ik heb eerder deze week de Volume Control gezet op 'Software', wat ik eerder had vermeden omdat dit in de meeste gevallen minder goed is voor je geluid dan via Hardware. De Dragonfly Black heeft echter zoals bernardV zegt een eigen ingebouwde analoge volume control die via proxy wordt gecontrolleerd door de computer waar hij aan hangt. Het volume in Moode heb ik op 60 gezet, en controlleer ik verder gewoon via de versterker.

Wat ook wellicht een probleem was, was dat ik SoX Resampling aan had staan op de maximale bitrate en frequentie van de dragonfly, wat er voor zorgde dat bestanden die niet deze zelfde qualiteit hadden slechter klonken, Achteraf is alles logisch..

@gitaarwerk Ik heb eerder Volumio gehad, maar de qualiteit daarvan was een stuk minder, en bood geen goede support voor de Dragonfly Black 1.2. Over het voeding verhaal twijfel ik nog.. Aan de ene kant lees ik van veel mensen dat het een must is, aan de andere kant een hoop engineers met hooivorken die kwakzalverij roepen. Ik zal het moeten testen om te kijken wat ik er zelf van merk (met een dubbel blinde test met mijn huisgenoot). Overigens trekt de Dragonfly Ampere Watt (haha.. nee?) energie, de 2A voeding zou dit met gemak moeten kunnen voorzien. Een bestand lokaal afspelen had ik al geprobeert met hetzelfde (slechte) resultaat. Aan het bestand ligt het niet, heb meerdere FLACs van hetzelde nummer geprobeert en gespeelt zonder de Rbpi ertussen en op andere systemen zonder dit probleem. Over de buffer; Bedoel je hiermee een software-matische buffer in de Moode instellingen, of iets als de 6J1 ná de output van de Rbpi/Dragonfly?

@PageFault De Dragonfly Black is een externe DAC. Of bedoel je een compleet opzichzelf staande DAC met een input IPV via USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

RelinquishedAll schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:54:

@gitaarwerk Ik heb eerder Volumio gehad, maar de qualiteit daarvan was een stuk minder, en bood geen goede support voor de Dragonfly Black 1.2. Over het voeding verhaal twijfel ik nog.. Aan de ene kant lees ik van veel mensen dat het een must is, aan de andere kant een hoop engineers met hooivorken die kwakzalverij roepen. Ik zal het moeten testen om te kijken wat ik er zelf van merk (met een dubbel blinde test met mijn huisgenoot). Overigens trekt de Dragonfly Ampere Watt (haha.. nee?) energie, de 2A voeding zou dit met gemak moeten kunnen voorzien. Een bestand lokaal afspelen had ik al geprobeert met hetzelfde (slechte) resultaat. Aan het bestand ligt het niet, heb meerdere FLACs van hetzelde nummer geprobeert en gespeelt zonder de Rbpi ertussen en op andere systemen zonder dit probleem. Over de buffer; Bedoel je hiermee een software-matische buffer in de Moode instellingen, of iets als de 6J1 ná de output van de Rbpi/Dragonfly?
Grappig, ik hoor dat vaker (volumio vs moode). Ik denk dat weer, als het eenmaal in het systeek zit en eruit moet komen, wat kan saar dan nu xo anders zijn.

Ik ben geen hardware engineer, wel software. Hier gaat dan toch wat mis bij mij :Y)

Je hoeft het niet te doen. Het klinkt al erg prima zonder. Maar als je denmogelijkheid hebt, zou ik zeker eens proberen. Niet iedereen vind het belangrijk/hoort alles. En dat is niet erg.

Betreft buffer, bedoel ik deze hardware voor de dac. Ook hier is afhankelijk welke dac je hebt. Sommige hebben het ingebouwd(mn crane song solaris dac), mn andere dac weer niet (schiit gungnir). Verschil is er zeker.

Maar, dit is wel wat anders dan een dragonfly.

De voeding....het is maar net ook hoe de implementatie van iedere dac is, bij de ene hoor je et meer dan een ander. Ik zou het voorlopig lekker bij de drahonfly houden natuurlijk, en die goed laten draaien eerst. Dat is ook gewoon heel goed. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:29
Ik realiseer me dat ik op een oud topic reageer, maar wellicht is deze tip ook nog wat waard.

Connect je RPi via (5 GHz) wifi, want omdat USB en netwerk gedeeld worden bij gebruik van USB dac kan het wat ellende opleveren.

https://volumio.org/raspberry-pi-3-b-plus-audio-review/
Pagina: 1