Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuze CMS voor een website met 3 kolommen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• renev709
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 07-02-2020
Hoi,
Een aantal jaren heb ik website waarvan de informatie steeds weer aangevuld wordt (onderwerp luchtoorlog) met nieuwe onderwerpen en uitbreidingen. In de haast om indertijd de site operationeel te hebben bouwde ik deze zelf in HTML/CSS met veel trial en error, want qua code is het gammel.

De site is uitgevoerd in 3 kolommen over de volledige breedte (wel schaalbaar) waarvan de linker kolom het laddermenu bevat. Dat menu komt geaccentueerd naar lokatie - meestal- per pagina terug en soms een submenu.

Ik zoek een CMS waar ik de door mij gemaakte informatie in kan plaatsen op die plekken per pagina. Beter gezegd: per pagina zijn er "tegels" van informatie zichtbaar maar ook gebruik ik soms iFrame's waar dan bv een weerprogramma in draait of een lokatie statistiekprogramma a la ClustrMaps. Ik krjig zelfs bezoekers uit China (geen idee waarom/expats ?)
Een inventarisatie heeft me de volgende CMS progs opgeleverd:
- Modx - is aktueel - documentatie/installatie aanwezig
- Whisper
- Postnuke
- typo3 -documentatie en installatie doc's
- Hypocms
- Pragna CMS
- e107.org - geen documentatie gevonden
- Zopf en Etomite zijn exit volgens mij
- website Baker -goede docu en installatie , alleen zie ik daar nog geen meervoudige kolommen pagina's van komen.

Kan iemand me iets passend aanraden, want dat zou ik zeer waarderen.
René

• kaassouffle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-06 14:10

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik denk dat je nog wat specifieker moet zijn in je wensen. 3 kolommen kan eigenlijk elk CMS wel. De meeste werken met templates (kies een template met 3 kolommen en klaar) of met een zelfgebouwde site als basis (bouw zelf een site met 3 kolommen en klaar).

Denk aan gebruiksgemak, installatie, onderhoud, beveiliging, benodigde kennis van html/css/php etc.

[Voor 3% gewijzigd door kaassouffle op 30-09-2018 10:19]

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:32

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

kaassouffle schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:18:

Denk aan gebruiksgemak, installatie, onderhoud, beveiliging, benodigde kennis van html/css/php etc.
Veel interessanter nog: platform, taal, database. Je hebt zo weinig aan een .Net CMS dat bouwt op PostgreSql als je hosting alleen PHP en MySql doet ;)

De "3 kolommen eis" kun je inderdaad laten vallen; als er een CMS is dat dit niet ondersteunt valt het vast om 400 andere redenen af. Dus; kom eens met een lijst "must haves", "should haves" en "nice to haves"?

Verder zie ik een lijstje CMS'en maar zie ik niet wat je zélf vindt ervan? Heb je ze bekeken? Waarom voldoen ze wel/niet?

En ik zeg hier niets nieuws @renev709 ;) Dit stond ook allemaal in mijn mail (en meer) ;)
renev709 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:48:
Ik zoek een CMS waar ik de door mij gemaakte informatie in kan plaatsen op die plekken per pagina.
Wederom: zowat élk zichzelf respecterend CMS kan dat.
Beter gezegd: per pagina zijn er "tegels" van informatie zichtbaar maar ook gebruik ik soms iFrame's waar dan bv een weerprogramma in draait of een lokatie statistiekprogramma a la ClustrMaps.
Zie vorige opmerking. Maar probeer iFrames te voorkomen. Het is teveel om hier nu uit te leggen en als je ze écht nodig hebt dan heb je ze écht nodig maar als het even zonder kan...

Ik krjig zelfs bezoekers uit China (geen idee waarom/expats ?)
Ik vermoed gewoon bots. Staar je niet blind op analytics.

[Voor 99% gewijzigd door RobIII op 30-09-2018 10:42]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• renev709
Heel veel dank voor jullie reply's.
Ik ben nog steeds bezig om erachter te komen welke van de "mij bekende" CMS-en aan mijn behoeften en kennis voldoet. Dat laatste is niet onbelangrijk.
Het kring van aanwezige CMs-en wordt snel kleiner als je naar de beschikbare documentatie kijkt en de laatste release datum. Bij e107 kan ik geen doc's vinden van enige relevantie, dus daar kan ik niet mee verder.
Ik heb ervaring met Website Baker maar dat is niet een product waar je meervoudige kolommen niet zo gemakkellijk te maken zijn. Boven wordt het snel trager.
De andere kan ik alleen beoordelenn (thx Rob) als er een demo is.

Mm Kaassoufle (ik krijg meteen honger) zegt het al, en levert me meteen een selectie kriterium: template (kriterium 1-must)
Kriterium 2-must (dank moderator) wordt voor mij MAMP (ik weet niet of dit nog actueel is), php en mysql, want dat draait op mn desktop en daar kan ik lekker uitproberen.
Blijven nog 3 over en daar ga ik vandaag naar kijken:
-Modx - Whisper (afwijkend product lijkt me) - en typo3.

Als er nog adviezen zijn, dan ben ik daar erg blij mee. Misschien iets voor tweakers om een vergelijkingslijstje op te zetten a la Best Buy.
Niet om te pushen: mn site heet *snip* niet relevant; ik had nog zo gewaarschuwd.... Die structuur heb ik al heel lang en die bevalt.(wijziging: laatste regel toegevoegd)

[Voor 7% gewijzigd door RobIII op 30-09-2018 16:32]

• dragon9114
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10-06 22:22
Waarom voldoen de wat bekendere cms systemen zoals Joomla, Drupal of Wordpress niet?
Alle drie hebben ze redelijk goede documentatie en zijn nog altijd actueel.
Ook zijn er voor deze cms systemen voldoende templates te vinden die gebruik maken van drie kolommen.

[Voor 24% gewijzigd door dragon9114 op 30-09-2018 16:28]

• renev709
Hoi dragon9114..
Altijd het gevoel gehad dat Joomla, Drupal en Wordpress giga systemen waren en ik ben meer op zoek naar een kleiner behapbaar cms.
Ik weet alleen niet of ik daar wel goed aan doe langzamerhand. Ik heb e107 intussen geinstalleerd en mn eerste pagina met 3 kolommen (is een voorbeeld of zoiets) conform hun opzet gereed.

Rob:
Mn site noemen mag dus niet en het gaan dus niet om spam lijkt me. Zo had ik het niet begrepen. Ik zal de gebruiksaanwijzing eens gaan zoeken.

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

renev709 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:00:
Rob:
Mn site noemen mag dus niet en het gaan dus niet om spam lijkt me. Zo had ik het niet begrepen.
Het is gewoon niet nodig om mijnsite punt en el te noemen, ook al maak je er geen linkje van. Het enige doel om je site te namedroppen is om er mensen naar toe te laten gaan om te laten kijken. Je kunt prima met een paar zinnen de layout beschrijven of, desnoods, een simpel schema'tje zoals dit toevoegen om iets te illustreren ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• renev709
Nou Rob, daar heb je het mis. en ik wil je dat wel even duidelijk maken.
Ik heb er geen enkele interesse in of mensen naar mn site gaan of niet. Het is mn hobby en op mijn leeftijd (bj 1942) is dat niet meer relevant. Het boek wat op mn site nog genoemd wordt, is al een jaar uitverkocht en bovendien heb ik het script ervan weggedaan naar het betreffende museum. Geeft weer rust hier.
Bovendien is de doelgroep hier op Tw. niet te vinden maar wel op tig andere sites over dit onderwerp, zowel nationaal als internationaal. Daar zitten de fora, niet bij mij. Ik moet er niet aan denken.
Een website bouwen/aanpassen is gewoon net zo'n leuke klus (als het lukt) als een boek schrijven, zo zie ik het.
PS ik heb de Quickstart nog niet gevonden.

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

renev709 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:38:
Nou Rob, daar heb je het mis. en ik wil je dat wel even duidelijk maken.
Ik heb er geen enkele interesse in of mensen naar mn site gaan of niet. Het is mn hobby en op mijn leeftijd (bj 1942) is dat niet meer relevant. Het boek wat op mn site nog genoemd wordt, is al een jaar uitverkocht en bovendien heb ik het script ervan weggedaan naar het betreffende museum. Geeft weer rust hier.
Bovendien is de doelgroep hier op Tw. niet te vinden maar wel op tig andere sites over dit onderwerp, zowel nationaal als internationaal. Daar zitten de fora, niet bij mij. Ik moet er niet aan denken.
Een website bouwen/aanpassen is gewoon net zo'n leuke klus (als het lukt) als een boek schrijven, zo zie ik het.
Dan blijft de vraag nog steeds: waarom je site dan überhaupt noemen :? Wat voegt het toe?
En je bedoeling is misschien niet slecht, we hebben hier meer bezoekers en als ik voor jou een oogje dicht knijp moet ik dat voor iedereen doen ;) Dat is een hellend vlak waar ik me niet op wil begeven. Dus ook voor jou, goede bedoelingen of niet, gelden dezelfde regels als voor anderen. Ongeacht je bouwjaar ;) :>
renev709 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:38:
PS ik heb de Quickstart nog niet gevonden.
In de mailwisseling die we hadden is in de zin "Die kun je eigenlijk allemaal in onze zgn "Quickstart" vinden" het woord quickstart aanklikbaar ;)

Maar ik stel voor dat we deze offtopic discussie staken en weer ontopic gaan ;)

[Voor 13% gewijzigd door RobIII op 30-09-2018 21:16]

Over mij

• InfoTracer
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:42
Ik kan uit je verhaal niet opmaken waarom je naar een CMS over wilt anders dan "qua code is het gammel". Maar naar mijn inziens is dit geen rede om voor een CMS te kiezen als deze code voor jou werkt.

Dus de vraag is waarom wil je graag over naar een CMS.

• renev709
Hi Rob: Geen bezwaar tegen de regel om website niet te linken of te noemen.Punt is helder.

Ik probeer nu aan te geven waarom ik dat wil op de vraag van InfoTracer e.a.. Kortweg om tijd te besparen door de informatie snel te kunnen plaatsen.
Nu is het zo dat ik bij ieder deel informatie de tekst moet uitlijnen, de fotos en het kaartmateriaal passend voor de betreffende pagina moet maken en uitlijnen, rekening moet houden met de mogelijkheid om sommige afbeeldingen te kunnen vergroten (kaartmateriaal) Kortom maatwerk.
Voor mij is dat steeds weer een gedoe de gehele pagina vorm te geven in tabellen in html/css en rekening houden met de specifieke vormgeving die met elke deel informatie gepaard gaat. Ik word daar langzamerhand een beetje moe van en het kost me veel tijd die van mijn historisch onderzoek af gaat.
Let wel: vormgeving is voor mij wel erg belangrijk.
Misschien moet ik inderdaad maar eens naar Wordpress kijken met sjablonen of thema's hoe dat ook heet.

Stand van zaken: e107 geinstalleerd en de eerste pagina in 3 kolommen aangemaakt via een template. Was een kwestie van klik en klats. Als ik naar de code kijk is dat enorm veel regels en meer dan verwacht.
Jammer dat je die code niet kunt compileren zoals vroeger met 4G.
Hoe ik die gehele pagina moet aanpassen is waarschijnlijk voor jullie een weet en voor mij een vraag.
Thx voor de reacties.

• renev709
Hallo,
Ik heb besloten om het advies van dragon8114 te volgen en naar Wordpress gaan. Ik zie niet direct een oplossing in e107 en ik heb geen manual (wel een youtube demo) ervan kunnen vinden; kortom een goed handboek verkoopt zichzelf.
Ik heb 10 cms-en -kort- bekeken en alleen Modx heeft ook goede doc's, maar ik heb geen zin om daar nu als laatste geheel in te duiken.
Ik heb overigens nergens iets kunnen vinden over de wijze om een geconstrueerde pagina aan te passen.
Dank voor t meelezen en de adviezen.

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14-06 15:26

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Je hebt je keuze al gemaakt dus ik ben wat laat maar voor Joomla! is best wat documentatie aanwezig: https://docs.joomla.org/Main_Page/nl

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• renev709
Bedankt Xaverius voor de moeite.
Ik ben intussen toch bij joomla ! (via WP ) beland en wat een plezierige verrassing. Inderdaad fraaie en uitgebreide documentatie en zeer goed (en eenvoudig) te installeren op mn desktop. Onderweg daarheen ook nog Cmssimple geinstalleerd uit nieuwsgierigheid en dat is zeer interessant omdat je in het CMS zelf ook met de code kunt werken. Zijn er meer die ervaring hebben met deze laatste ?

Ben dr wel achter intussen (he he) dat het omwerken van mn bestaande website , waarvan ik naam niet noem :) , zo ingrijpend is dat je niet meer van conversie kunt spreken maar eerder van volledig opnieuw bouwen.
Misschien is het maken van een aantal vaste sjablonen voor mn huidige site een snellere oplossing.
Kortom het is voor mij een interessant leerproces en het rijtje CMS-en wat ik in mn eerste entree noemde is beduidend groter.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True