Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geldigheid Windows licentie overgang nieuw moederboard/cpu

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views

• Michel19761
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-04 20:04
Nadat ik reeds goed advies via het forum heb ontvangen over nieuwe hardware om mijn huidige pc te upgraden zit ik nog met 1 vraag aangaande de installatie van Windows na overzetten van de nieuwe hardware.

Momenteel gebruik ik in mijn pc:

CPU: Intel core I7-860 @2,8Ghz

Voeding: 520Watt

Moederboard: ASUS P7P55D LE

Geheugen: 16 Gb DD3 ( 4 modules Corsair Vengeance Zwart DDR3 1600 MHz (PC3 12800)

GPU: XFX Radeon RX 470 4Gb DDR5
SSD: Samsung 840 EVO 500GB
Windows Home 10 64-bits
Samsung P2770 Scherm
Corsair Void USB headste
Corsair Strafe RGB keyboard
Corsair Sabre RGB optical muis

Waarschijnlijk ga ik over naar een Ryzen 5 2600 CPU met bijbehorend MB en nieuw geheugen.

Ik bezit Windows 7 Home edition OEM 64bits welke via de optie van microsoft naar windows 10 is geupdate.

Nu heb ik een aantal vragen/onzekerheden om dit na ombouw van de pc weer opnieuw te installeren of over te zetten.

- Hoe zorg ik ervoor dat de licentie geldig blijft wanneer ik een nieuwe installatie wil uitvoeren met andere hardware??

- Kan ik de SSD zo overzetten en hoef ik niets te doen zodat windows alles zelf herkent en de huidige installatie van kracht blijft?

Met andere woorden wie kan mij voorzien van duidelijke stap voor stap instructies om dit op de juiste manier uit te voeren en kan mij vertellen hoe ik zorg dat de licentie geldig blijft??

Wederom weer hartelijk dank voor jullie service _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Nieuw moederbord = nieuwe installatie, al helemaal als je van Intel naar AMD gaat. En aangezien je oude licentie een OEM was heb je een nieuwe licentie nodig.

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk kun je je Windows wel gewoon blijven gebruiken.
Je zult dan wel zelf de Intel drivers van de oude moederbord moeten verwijderen en de drivers voor je nieuwe AMD bordje moeten installeren.
En het belangrijkste: Windows 10 zal opnieuw met een nieuwe key moeten worden geactiveerd.

Helaas, maar het is niet anders.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:07
Hoe zorg ik ervoor dat de licentie geldig blijft wanneer ik een nieuwe installatie wil uitvoeren met andere hardware?
Niet je hardware id’s zullen veranderen waardoor deze niet meer overeenkomt met je hardware id
‘s die momenteel aan de licentie zijn gekoppeld. Je zult hiervoor dus ook een nieuwe Windows 10 licentie moeten aanschaffen. Een OEM licentie of een retail licentie. OEM licenties zijn goedkoper maar vallen in een grijs gebied qua zelfbouw en bij retail koop je de licentie en kan je die later overzetten als je ooit nog een keer een andere pc gaat maken.

Tip: tweakers staat er vol mee blijf ver weg van de 10 euro Windows 10 licenties :+

⛔Trackers of betalen...⛔

• M!chel
  • Niet online
HKLM_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:10:
[...]
Tip: tweakers staat er vol mee blijf ver weg van de 10 euro Windows 10 licenties :+
Dit valt reuze mee. 10 euro voor een key of 100+ euro voor een retail product...
Niet iedereen is een dief van z'n eigen portemonnee :X ;)

• MoiZie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:08
Niet helemaal waar dat eea niet meer werkt. Ik heb mijn oude AMD build naar een Intel build geupgradet zonder nieuwe installatie te doen, en eea werkte gewoon meteen.. Of het legaal is, geen idee, maar als het niet stopt met werken... Proberen waard zou ik zeggen!

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

M!chel schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:07:
[...]

Dit valt reuze mee. 10 euro voor een key of 100+ euro voor een retail product...
Niet iedereen is een dief van z'n eigen portemonnee :X ;)
D'r zit natuurlijk wel verschil tussen bv. een MSDN key, die illegaal voor 10 euro als een OEM key verkocht wordt en anderzijds een offiele OEM key van ongeveer 70 euro.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• M!chel
  • Niet online
Question Mark schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:10:
[...]

D'r zit natuurlijk wel verschil tussen bv. een MSDN key, die illegaal voor 10 euro als een OEM key verkocht wordt en anderzijds een offiele OEM key van ongeveer 70 euro.
Er wordt al heel erg snel gezegd en verdacht gemaakt dat een 10 euro key illegaal zou zijn.
Maar in werkelijkheid zijn dit vaak 2ehands keys die in grote hoeveelheid zijn overgekocht en daarom zo goedkoop van de hand gaan.

Er zijn idd wel illegale keys in omloop, maar de legale keys zijn gewoon bij betrouwbare webshops te koop.
Uit eigen ervaring, ik ken honderden mensen die een 10 euro key hebben gekocht en daar dik tevreden mee zijn.
Het lijkt er voor mij daarom ook steeds op dat de mensen die hier op tweakers zo fel tegen die keys zijn, zelf teveel hebben betaald of misschien per ongeluk een illegale key hebben gekocht en daar nu vreselijk veel spijt van hebben.

Ik blijf erbij, waarom veel betalen als het ook minder kan?
En koop je per ongeluk een foute key, dan probeer je het nog eens voor nog een tientje. Is de schade 20 euro, en bespaar je nog steeds heel veel tientjes! ;)

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Kan gewoon. Toevallig pas letterlijk alleen een HDD overgezet naar een voor de rest compleet andere kast. Aanzetten, Windows update draaien, drivers worden geïnstalleerd en je kan gewoon weer verder gaan.

• M!chel
  • Niet online
Smobbo schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:19:
Kan gewoon. Toevallig pas letterlijk alleen een HDD overgezet naar een voor de rest compleet andere kast. Aanzetten, Windows update draaien, drivers worden geïnstalleerd en je kan gewoon weer verder gaan.
Niet komen vragen als na een maandje een melding in je scherm verschijnt :F 8)7

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:07
M!chel schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:17:
[...]

Er wordt al heel erg snel gezegd en verdacht gemaakt dat een 10 euro key illegaal zou zijn.
Maar in werkelijkheid zijn dit vaak 2ehands keys die in grote hoeveelheid zijn overgekocht en daarom zo goedkoop van de hand gaan.

Er zijn idd wel illegale keys in omloop, maar de legale keys zijn gewoon bij betrouwbare webshops te koop.
Uit eigen ervaring, ik ken honderden mensen die een 10 euro key hebben gekocht en daar dik tevreden mee zijn.
Het lijkt er voor mij daarom ook steeds op dat de mensen die hier op tweakers zo fel tegen die keys zijn, zelf teveel hebben betaald of misschien per ongeluk een illegale key hebben gekocht en daar nu vreselijk veel spijt van hebben.

En koop je per ongeluk een foute key, dan probeer je het nog eens voor nog een tientje. Is de schade 20 euro, en bespaar je nog steeds heel veel tientjes! ;)
Dat een key bij een “legale” shop verkocht is kan wel zo zijn maar wat is de definitie. Windowskey-legaal.com (fictief) kan best een legale shop zijn maar toch illegale keys verkopen. Dat mensen zoals ik fel tegen deze keys zijn is omdat je zelf ook wel weet dat een key never niet zo goedkoop kan zijn. Dat heeft niks met onvrede te maken over mijn eigen gekochte key maar gewoon met legaliteit. Jij denkt zeker dat Microsoft een vereniging is die Windows 10 voor de hobby maakt. Er moet gewoon geld verdient worden en dat gebeurt door keys. Voor een product wat je dagelijks gebruikt is 100+ echt niet veel.

Zolang ik geen waterdicht bewijs heb gezien van die gekke shops dat ze officieel partner zijn van Microsoft en de keys daarom verkopen vijf ik roepen blijf er lekker bij weg.

⛔Trackers of betalen...⛔

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

M!chel schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:17:
[...]
Redeneer je ook zo, als een junk je een autoradio aanbiedt voor een tientje? Blijkt achteraf toch het frontje nog te missen, dan probeer je het toch gewoon nog een keer? Dat iets kan en werkt maakt het nog niet legaal natuurlijk. ;)

Een OEM license key kent geen transfer rights, waar een retail dit wel kent. Een OEM key is vanuit de license agreement dus gebonden aan de hardware waar deze samen mee geleverd is. Geheel legaal zijn tweedehands OEM licenses dan ook zeker niet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• M!chel
  • Niet online
Question Mark schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:27:
[...]

Redeneer je ook zo, als een junk je een autoradio aanbiedt voor een tientje? Blijkt achteraf toch het frontje nog te missen, dan probeer je het toch gewoon nog een keer? Dat iets kan en werkt maakt het nog niet legaal natuurlijk. ;)
Da's wel een slechte vergelijking. De 10 euro keys zijn niet gejat, ze komen oa uit failissementen en ze missen ook geen 'frontje', alles werkt gewoon en is net zoals bij een 100+ euro licentie.

Maar goed, iedereen maakt zelf z'n keuze en ik probeer niemand over te halen (en zeker jullie niet want dat gaat mij niet lukken). :+

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

M!chel schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:30:
[...]

Da's wel een slechte vergelijking. De 10 euro keys zijn niet gejat, ze komen oa uit failissementen en ze missen ook geen 'frontje', alles werkt gewoon en is net zoals bij een 100+ euro licentie.
Dat iets niet fysiek ontvreemd is, en er zaken technisch (nog steeds) functioneren maakt het nog steeds niet legaal. We hebben het hier over copyrighted software, waarbij de fabrikant twee versies uitbrengt.
  • Een duurdere retailvariant, die niet verbonden is aan hardware
  • Een goedkopere variant, waarbij er geen ondersteuning vanuit MS is bij issue's en deze is gebonden aan hardware.
Dat MS relatief soepel met dit laatste punt omgaat veranderd niets aan het feit dat deze licenses volgens MS niet zonder de oorspronkelijke hardware mogen doorverkocht.

• M!chel
  • Niet online
Question Mark schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:51:
[...]

Dat iets niet fysiek ontvreemd is, en er zaken technisch (nog steeds) functioneren maakt het nog steeds niet legaal. We hebben het hier over copyrighted software, waarbij de fabrikant twee versies uitbrengt.
  • Een duurdere retailvariant, die niet verbonden is aan hardware
  • Een goedkopere variant, waarbij er geen ondersteuning vanuit MS is bij issue's en deze is gebonden aan hardware.
Dat MS relatief soepel met dit laatste punt omgaat veranderd niets aan het feit dat deze licenses volgens MS niet zonder de oorspronkelijke hardware mogen doorverkocht.
Toch gek dan dat Microsoft hier niks tegen doet. Webshops kunnen blijkbaar gewoon hun gang gaan.

Hoe hard je ook gaat staan schreeuwen dat iets niet legaal is, 100% tegendeel kun je ook niet bewijzen.

En de klanten maken ondertussen wel hun keuze. Geef ik 100 euro uit of een tientje...?
Niemand die daar erg lang over na hoeft te denken. En ookal zou het illegaal zijn, je krijgt er nooit gedonder mee. Er valt niet opeens een boete op de mat, of een rekening of je de overige 90 euro ook nog even wil ophoesten.

Toch gek, dat dit zo makkelijk gaat. Dat Microsoft deze 'illegale' praktijken niet stopt...
Of zijn ze dan wel illegaal, of kan het Microsoft gewoon geen reet schelen?
Als dat laatste het geval is, waarom zou het ons dan wat schelen?

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
M!chel schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:07:
[...]

Toch gek dan dat Microsoft hier niks tegen doet. Webshops kunnen blijkbaar gewoon hun gang gaan.

Hoe hard je ook gaat staan schreeuwen dat iets niet legaal is, 100% tegendeel kun je ook niet bewijzen.

En de klanten maken ondertussen wel hun keuze. Geef ik 100 euro uit of een tientje...?
Niemand die daar erg lang over na hoeft te denken. En ookal zou het illegaal zijn, je krijgt er nooit gedonder mee. Er valt niet opeens een boete op de mat, of een rekening of je de overige 90 euro ook nog even wil ophoesten.

Toch gek, dat dit zo makkelijk gaat. Dat Microsoft deze 'illegale' praktijken niet stopt...
Of zijn ze dan wel illegaal, of kan het Microsoft gewoon geen reet schelen?
Als dat laatste het geval is, waarom zou het ons dan wat schelen?
Dus het is niet illegaal, maar als het illegaal zou zijn...
Denk je nou werkelijk dat de keys magisch 10 euro zijn? Microsoft doet er niets tegen? Ronduit onzin, de keys worden regelmatig en aan de lopende band gedeactiveerd, Microsoft is verder enorm vriendelijk hierin zelfs naar bedrijven, beetje jammer om daar misbruik van te maken... Niet iedereen vindt het normaal om illegale software te gebruiken, om dan ook nog een kletsverhaal op te hangen 'ja maarrr sommige zijn soms legaal' waarbij je vergeet dat die licenties niet mogen worden doorverkocht en dus net zo goed illegaal zijn......
Je lijkt er zo een die nog volhoudt dat Thepiratebay niet illegale downloads had :+

Als je niet eens wil betalen voor software die je vaak gebruikt, geef het dan gewoon toe ipv anderen aan te raden ook nog eens te betalen voor illegale software onder allerlei smoesjes dat het soms niet illegaal is (wat gewoon complete onzin is)...

Dit is het zoveelste topic waar je illegale software aanhaalt, toevallig 'aandelen' in die markt ofzo?

Fixing things to the breaking point...

• M!chel
  • Niet online
Ik heb er idd een andere mening over. En met mij ook vele anderen.
En we slapen er gelukkig ook niet slechter van.

Einde discussie voor mij, want we komen toch nergens. Fijn weekend!

• TheVMaster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:42

TheVMaster

Moderator WOS
M!chel schreef op Saturday 29 September 2018 @ 20:30:
[...]

Maar goed, iedereen maakt zelf z'n keuze en ik probeer niemand over te halen (en zeker jullie niet want dat gaat mij niet lukken). :+
Jij weet dat ze uit failisementen komen, omdat? Je hebt geen enkele garantie dat de '10 euro keys' legaal zijn...zoals mijn voorgangers ook al zeiden, ik zou er ver weg van blijven.

Overigens staan die keys niet voor niets niet in de PriceWatch....

• M!chel
  • Niet online
JackSparrow schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:07:
[...]

Jij weet dat ze uit failisementen komen, omdat? Je hebt geen enkele garantie dat de '10 euro keys' legaal zijn...zoals mijn voorgangers ook al zeiden, ik zou er ver weg van blijven.

Overigens staan die keys niet voor niets niet in de PriceWatch....
Dat is algemeen bekend. Natuurlijk weet ik het naatje van de kous niet, het is mijn handel niet.
Maar als het bij honderden mensen goed gaat inclusief mijzelf, dan mag ik dat toch aanraden naar andere mensen?

Er staat overigens wel meer niet in de PriceWatch, dus dat is ook niet echt een geweldige graadmeter.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
M!chel schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:10:
[...]

Dat is algemeen bekend. Natuurlijk weet ik het naatje van de kous niet, het is mijn handel niet.
Maar als het bij honderden mensen goed gaat inclusief mijzelf, dan mag ik dat toch aanraden naar andere mensen?

Er staat overigens wel meer niet in de PriceWatch, dus dat is ook niet echt een geweldige graadmeter.
Er zijn wel meer dan honderden mensen die een goede ervaring met Thepiratebay hebben, dus het is legaal!

Als je al toegeeft dat je niet weet waar het vandaan komt, het algemeen bekend is dat het illegaal is EN het ver onder de kostprijs verkocht wordt... Dan mag je toch wel begrijpen dat het illegaal is, dat je het een kennis oid aanraadt tot daar aan toe, maar om dan een verhaal eromheen te verzinnen dat het legaal is gaat wel erg de andere kant op...
Keys uit een faillisement zijn niet toegestaan doorverkocht te worden, net zoals keys 'die het bedrijf over had' wat ook een veel gebruikte smoes is, het zijn MSDN keys, gestolen (volume) keys of betaald met gestolen creditcards...
Het is niet algemeen bekend dat de keys uit faillisementverkopen komen, het is algemeen bekend dat scammers dergelijke smoesjes gebruiken, daar kan je toch wel doorheen prikken ;)

Als het voor jou werkt, prima, jammer dat je niet wil betalen maar dat moet je zelf weten. Maar ga dan aub niet rationaliseren dat het oke is en daaronder aanpraten aan anderen die niet beter weten...

Fixing things to the breaking point...

• M!chel
  • Niet online
Het is heel erg kort door de bocht om te zeggen: Je weet niet waar het vandaan komt, dus is het illegaal.
Dat kun je niet zo stellen. Dan moet je 100% hard kunnen maken dat het illegaal is, en dat kan niemand hier.

Einde discussie.

Ben je bang dat het illegaal is, en vind je dat erg: koop het dan niet.
Wil je geld besparen en je geeft er niks om of het illegaal is of niet: doe je ding.
RGAT schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:37:
[...]

Als het voor jou werkt, prima, jammer dat je niet wil betalen maar dat moet je zelf weten. Maar ga dan aub niet rationaliseren dat het oke is en daaronder aanpraten aan anderen die niet beter weten...
Andersom geldt het net zo, als je niet 100% hard kunt maken dat iets illegaal is, probeer mensen daar dan ook niet van te overtuigen. Het is prima dat jij vind dat het illegaal is, maar dat wil dan nog niet zeggen dat het ook zo is.

[Voor 41% gewijzigd door M!chel op 29-09-2018 22:50]

• Bartosy
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07:04
Ik weet niet of het echt zo is dat je een nieuwe licentie nodig hebt. Had zelf mijn oem licentie gekoppeld aan mijn msn adres en na vervangen van moederbord en cpu gewoon opnieuw kunnen instaleren met mijn msn/hotmail adres.

Geen centje pijn ervaren en nergens een key ingevoerd.

Zie deze link

https://www.windowscentra...uct-key-microsoft-account

Kan je weer wat geld schelen dus dan zegt de oer hollander in mij dat het zeker de moeite waard is om te proberen! Wat heb je te verliezen ?

[Voor 43% gewijzigd door Bartosy op 29-09-2018 22:55]

• TheVMaster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:42

TheVMaster

Moderator WOS
M!chel schreef op Saturday 29 September 2018 @ 22:10:
[...]

Dat is wel een heel vreemd statement. Dus omdat iets wat naar alle waarschijnlijkheid niet legaal is bij 100-en mensen 'lukt'....maakt het dan maar goed?

Om eerlijk te zijn lopen dit soort topics elke keer weer op hetzelfde uit. Alles is er wel over gezegd, dus we gooien hem op slot.

[Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 30-09-2018 00:36]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True