Toon posts:

Prikkelverwerking met mindfulness / meditatie

Pagina: 1
Acties:

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:01
Op het werk zit ik in een grote kantoortuin. Thuis heb ik rondrennende, schreeuwende kinderen. Dit levert zoveel prikkels op dat het een beetje teveel is en merk ik dat ik 's avonds vol zit. Niet leeg, juist vol. Ik heb wel energie, maar ik kom tot niets. Ik sluit me af, trek me terug om de batterij een beetje op te laden en de volgende dag beginnen we weer opnieuw. Ik ben ook gediagnosticeerd Asperger, dat helpt helemaal niet.

Ik kreeg van een psycholoog (met wie ik geen contact meer heb) de tip om "iets met mindfulness of meditatie" te gaan doen. Meditatie heb ik in het verleden wel eens zelfstandig geprobeerd, maar vond ik erg moeilijk. Ik leef erg in mijn hoofd en mijn gedachten uitschakelen lukt mij nagenoeg niet. De kern van mindfulness is dat je je gedachten accepteert zonder ze te onderdrukken, dus wellicht past dat beter bij mij.

Hoe dan ook sta ik er tamelijk sceptisch tegenover. De wetenschappelijke fundatie is erg broos en er is geen kwaliteitsstempel voor mindfulnesstrainers. Ik vraag me dus af in hoeverre dit dus een hype is. Iets dat ook wel door de psycholoog bevestigd werd, maar waarvan hij zei "als je er iets aan hebt, kan het waardevol zijn".

Mijn vraag is: welke ervaringen hebben jullie hiermee en hoe werkte dat voor jullie? Hebben jullie een training gevolgd? Boeken gelezen? Helpt het jullie, of merk je geen effect?

iRacing Profiel

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:33
Geen idee of het tussen de oren zit of dat het effect heeft omdat ik denk dat het effect heeft, maar ik gebruik zelf al enige tijd Headspace en merk dat het voor mij persoonlijk echt toegevoegde waarde heeft om de mindfullness 'trainingen' te volgen.

Persoonlijk heb ik ook erg veel baat gehad bij ademhalingsoefeningen om tot rust te komen en bepaalde gedachte makkelijker te kunnen laten gaan / accepteren.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In verband met je Asperger zou ik de werkgever vragen of die ook middelen beschikbaar wil stellen om fatsoenlijk in de kantoortuin te kunnen werken.

Daarnaast is een kantoortuin een drama, het werkt dan ook contraproductief als je om je heen hoort hoeveel werk er niet gedaan wordt door deze constructie.

Je zou bijna een norse cancelling koptelefoon opzetten om helemaal niks te horen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:12
Waarom bijna? Gewoon doen. Ik heb zelf weinig moeite in zijn algemeenheid met een kantoortuin, maar ik heb ook een noise cancelling koptelefoon. Noise cancelling staat meestal bij mij uit, maar soms gaat hij aan.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 16:22

JdM

Gas?Gas!

Zoals @sypie aangeeft, zou je eens met je werkgever kunnen praten over de relatie werkplek en diagnose en de opties die dat mogelijk biedt.

N54 powered

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ADD en raak ook redelijk snel overprikkeld, echter mindfulness helpt bij mij totaal niet. Ze zeggen dan "laat die ene gedachte los" maar bij mij is het meer welke van de 35 moet ik dan kiezen?? Waar ik wel degelijk wat aan heb van dit soort meditatiedingen is op gezette tijden even een interne check doen hoe ik er aan toe ben, en of ik even pauze moet nemen. Voor mij is vaker korte pauzes nemen in een stilteruimte (als die er niet is kun je in een vergaderzaal gaan zitten of in je auto op de parkeerplaats) of idd een koptelefoon op een goede oplossing.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 14:25

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

@Sissors omdat je dat probleem beter bij de bron kan aanpakken en dat antigeluid je alleen maar doof maakt.

Ontopic: Ik ben fan van Headspace, zij hebben een hele goede introductie voor meditatie.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:12
Hoe kom je bij het idee dat antigeluid je doof zou maken? En natuurlijk, als er ook een optie is om een eigen kantoor te krijgen, of met een ander, dan heeft dat de voorkeur, maar vaak genoeg zal die optie er niet zijn, en dan is noise cancelling koptelefoon prima idee.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 08:53
Bij AD(H)D en ASS is er vaak prikkelgevoeligheid. Hier kan je in mijn ogen beter rekening mee nemen dan het proberen "op te lossen" met zaken zoals mindfulness. Ik heb ook in een kantoortuin gewerkt en aan de telefoon gezeten, dat zou ik nu nooit meer doen. Het werkt gewoon niet. Kijk dus of je werkplek en thuissituatie rustiger kan. Dat is voor mensen met prikkelgevoeligheid namelijk helemaal geen onredelijke vraag.

Wat voor mij een stukje heeft geholpen is ook medicatie (methylfenidaat/Ritalin). Dit is geen officieel middel voor mensen in het spectrum maar het wordt wel off-label voorgeschreven bij ASS en prikkelgevoeligheid. Ik vind dat het wel goed helpt, maar het is niet per se een oplossing voor iedereen.

Weblog | Straling!

• fm77
  • Niet online
Interessant topic.
Ik heb zelf geen diagnose maar begin steeds meer het idee te krijgen dat ik een soortgelijke aandoening heb.
Het gaat dan ook wel iets verder dan een koptelefoon op de kantoortuin.
Ik heb gelukkig een goede manager waar ik mijn problemen bij kwijt kan, en zodoende afstand kan nemen van drukke werkomgevingen.
Zelf zit ik ook rond te kijken of er andere oplossingen zijn, dus ik ga dit topic even volgen. :)
Dit gaat namelijk verder dan alleen de werkvloer. Zelf merk ik ook dat ik mezelf steeds meer afsluit van mijn omgeving om rust te vinden.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 17:49
Veel herkenbaar. Meditatie kan wel helpen maar dan zou ik meer beginnen met iets van een lichaamcheck waar je gewoon alles stapje voor stapje afgaat en niet helemaal je gedachte hoeft uit te zetten. Vanuit daar gewoon rustig opbouwen van een paar minuten en dan elke week een paar minuten erbij. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je gedachte even kunt laten zijn voor wat ze zijn. Visualiseer het gewoon als een lopende band waar al die gedachten gewoon op gezet worden en geef er dan geen waarde aan.

Wat mij meer helpt dan dat is joggen buiten,dat is ook een vorm van meditatie waar je alleen op de stap die je vooruit hoeft te zetten hoeft te letten en de weg en verder niks. Is een hele goede manier om even tot jezelf te komen en je bent er als je mee klaar bent ook een stuk relaxter. Ik weet dat veel mensen het wellicht raar vinden maar rende zelf altijd de zelfde 200 meter op en neer en dan gewoon 20x(herkenning ?) kom je verder ook niemand tegen dus geen extra prikkels.(ren ook vaak in het donker)

Rennen/joggen wordt door vrij veel mensen gedaan die ass hebben overigens. Het is iets dat je perfect alleen kan doen wanneer je het zelf wilt. Wordt helemaal leuk als je een telefoon meeneemt met wat muziek en gps/afstand/tijd meter zodat je je progressie kan zien.

[Voor 13% gewijzigd door Bartosy op 29-09-2018 19:10]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

Op therapie vaak genoeg mindfullness gehad, zeker de psychologen die wat meer "zweefteven" zijn waren er altijd dol op, bij mij heeft het eigenlijk nooit echt gewerkt omdat hoewel ik ook behoorlijk een "hoofdmens" ben ik ook echt wel "mijn lichaam kan voelen" en gedachten kan ik ook zonder gezweefteef prima parkeren, enkele uitzonderingen daargelaten die ook met mindfulness niet "gewoon kunnen zijn" of whatever.

Echter, veel van mijn groepsgenoten, zeker diegenen die ook altijd in hun hoofd zaten, hadden er wel veel baat bij.

Normaal ben ik erg sceptisch tegenover de "baat het niet, dan schaadt het niet" omdat de dingen waarbij dat geroepen wordt toch niet baten, maar in ieder geval je portemonnee schaden, maar hiervoor maak ik een uitzondering, gezien het gewoon gratisch is, totdat je een boek koopt ofzo, maar gezien er genoeg apps voor te vinden zijn en er staat vast ook genoeg op Youtube, kun je gewoon dat eerst proberen.

Overigens heb ik dus vooral ervaring met dat er iemand is die je verteld wat je moet doen, er zullen vast ook andere vormen zijn.

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• fm77
  • Niet online
Bartosy schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:06:
Wat mij meer helpt dan dat is joggen buiten,dat is ook een vorm van meditatie waar je alleen op de stap die je vooruit hoeft te zetten hoeft te letten en de weg en verder niks. Is een hele goede manier om even tot jezelf te komen en je bent er als je mee klaar bent ook een stuk relaxter. Ik weet dat veel mensen het wellicht raar vinden maar rende zelf altijd de zelfde 200 meter op en neer en dan gewoon 20x(herkenning ?) kom je verder ook niemand tegen dus geen extra prikkels.
Joggen werkte bij mij ook voor een tijdje. Bij mij begon de herhaling van steeds dezelfde dingen tegen te komen mij te irriteren.
Dus daar ben ik uiteindelijk weer mee gestopt.
Ook fietsen naar mijn werk heb ik een poos gedaan. Maar vanwege dezelfde herhalingen ging dat na een tijd ook vervelen.
Wel voelde ik me altijd een stuk beter na activiteit.
Dus sporten in het algemeen zou een goede oplossing kunnen zijn.

• Bartosy
fm77 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:10:
[...]

Joggen werkte bij mij ook voor een tijdje. Bij mij begon de herhaling van steeds dezelfde dingen tegen te komen mij te irriteren.
Dus daar ben ik uiteindelijk weer mee gestopt.
Ook fietsen naar mijn werk heb ik een poos gedaan. Maar vanwege dezelfde herhalingen ging dat na een tijd ook vervelen.
Wel voelde ik me altijd een stuk beter na activiteit.
Dus sporten in het algemeen zou een goede oplossing kunnen zijn.
Je ik heb helemaal geen probleem zelf met herhalingen dat geeft me juist wat meer rust. Had tijdje geleden ook springtouwen opgepakt dat is op zichzelf beter als joggen wat betreft calorie verbuik maar dan doe je 1000x hetzelfde in 20 minuten :)

De enige sport dat me echt een beter gevoel geeft is wel cardio-achtige sport maar vooral joggen. Zal ook wel komen door de endorphines. Mens is gemaakt als een lange afstand jager daarom is dit een natuurlijke beloning voor het jaagwerk dat we vroeger deden.

[Voor 25% gewijzigd door Bartosy op 29-09-2018 19:19]

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 23:25
Ik ben zelf ook niet van het zweverige, maar Mindfulness vind ik wel prettig.

Mocht je het willen proberen, dan kan ik je dit boek aanraden:
https://www.bol.com/nl/p/...autisme/1001004010309651/

Dat is speciaal geschreven voor volwassenen met ASS.

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-05 15:12
Heb min of meer hetzelfde issue (kantoortuin + Asperger) en net recentelijk via de baas een noise cancelling headset besteld.
Mindfulness geloof ik niet in, juist omdat ik me overal bewust van ben.
Bewust zijn van de prikkels waar je last van hebt maakt het niet makkelijker om ze te negeren, dat kost nog steeds energie bij mij.
Dus juist om het negeren wat minder vermoeiend te maken een headset.
En regelmatig een dagje thuis werken.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, zal het topic in de gaten houden!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 18:49

Dido

heforshe

Mindfulness is laagdrempelig (niet alleen financieel), en kan ook prima werken zonder het eerder genoemde zweefteefgehalte.

Los daarvan denk ik dat het nuttig is als je voor jezelf nagaat hoe je tijd voor jezelf kunt creeren. Op je werk lukt het niet, thuis lukt het niet, dan ligt het voor de hand iets te zoeken wat je met enige regelmaat daarbuiten kunt doen en waarmee je wel tot rust komt. Dat kan een sport zijn (hardlopen, gym) maar ook een andere hobby. Of dat nou een schaakclub is, of gepland gamen in een eigen kamer thuis.

Als zowel werk als je thuissituatie vooral energie vreten zit je op een fast track naar een burn-out/depressie, het is dus zeker de moeite waard om op tijd energie, moeite en eventueel geld te steken in het onderzoeken van preventieve maatregelen!

Wat betekent mijn avatar?

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:40

defiant

Moderator General Chat
Ik heb hier ook wel eens naar gekeken aangezien het een tijd een hype was, maar ik heb totaal geen enkele connectie met de taal en methoden die worden gebruikt bij de instructies van dit soort meditatie, ik kan er gewoon niets mee.

Ik heb er dan ook verder niet meer na gekeken en loop nu regelmatig hard en ik merk dat ik daar persoonlijk meer profijt van heb qua het voorkomen van stress. Daarnaast heb ik een gesloten hoofdtelefoon die bij normaal volume het omgevingsgeluid goed afsluit, ik kan me over het algemeen ook op het werk goed blijven concentreren. Dat maakt echter mijn aversie voor de kantoortuin als concept er niet minder op :)

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 18:34

Deathchant

Don't intend. Do!

Zolang je maar beseft dat Mindfulness niet streeft naar een oplossing voor iets. Mindfulness zorgt er voor dat je je aandacht vaker in het hier en nu hebt door te focussen op je ademhaling en daarbij je gedachtes gewoon te laten gebeuren zolang je maar terug komt naar het nu (je ademhaling). Het gaat erom gedachtes en gevoelens niet weg te duwen maar ze te laten zijn zoals ze zijn. Als je pijn in je rug hebt dan heb je pijn in je rug. Als je spanning in je nek voelt dan is dat zo. Als je verdrietig bent dan is dat zo. Als er gedachtes komen of je hoofd vliegt alle kanten op, label je gedachtes en kom dan elke keer weer terug naar je ademhaling, that's it. Er hangen verder 0,0 kwalificaties aan dat je het pas goed doet als je altijd bij je ademhaling blijft. There is no right or wrong, it is what it is. Je kunt je gedachtes niet uitzetten, zo werkt 't gewoon niet.

Dus sceptisch of niet, dit is eigenlijk een kwestie van doen en heeft niks met zweverigheid te maken.

Geleide meditaties kan ik je wel aanbevelen van youtube kanaal commit happiness. Gewoon even 20 minuten eentje luisteren en that's it. Je aandacht mag best afdwalen, zolang je iedere keer maar probeert terug te komen in de meditatie.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gezien je aangeeft dat je "vol" bent, zou ik juist helemaal niet meer met je gedachten bezig gaan (mindfulness), maar juist ergens mee bezig gaan. Fysiek iets doen.
Dat kan sporten zijn of een hobby of klussen of whatever en lekker eruit gaan.

• SlaadjeBla
  • Laatst online: 00:01
Wat een goede reacties.
Frieda schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:13:
Waar ik wel degelijk wat aan heb van dit soort meditatiedingen is op gezette tijden even een interne check doen hoe ik er aan toe ben, en of ik even pauze moet nemen. Voor mij is vaker korte pauzes nemen in een stilteruimte (als die er niet is kun je in een vergaderzaal gaan zitten of in je auto op de parkeerplaats) of idd een koptelefoon op een goede oplossing.
Jouw tip spreekt mij erg aan. Ik zou er een spreekruimte voor moeten reserveren of naar buiten moeten gaan. Ik denk dat ik zo nu en dan 's middags gewoon een spreekkamer voor mijzelf ga reserveren voor een half uurtje. Ik kan mijn laptop meenemen en daar verder werken, maar tegelijkertijd even rust nemen. Verder ben ik van plan meer te gaan thuiswerken.
Ik ga dat boek bestellen. Dat lijkt op mijn niche geschreven.

Een noise cancelling headphone heb ik al aangeschaft. Dat is heerlijk. Dat ding heb ik veel op. Daar geneer ik me inmiddels niet meer voor. Het creëert een afstand tot je teamgenoten, maar ik heb het nu eenmaal nodig. Ze kunnen me altijd op de rug tikken of nog liever een bericht sturen. Visuele distracties blijf je houden.

Een kantoortuin is de hel. Ik heb het de "intiensieve menshouderij" horen noemen. Vreemd genoeg er lijken mensen te zijn die er in kunnen gedijen. Als het maandagochtend is en iedereen over zijn weekend moet vertellen, zo'n 60 man, is het tot 10 uur een geroezemoes van jewelste. Ik ben dan om 11 uur op te vegen. Lang leve headphones.

Ik fiets naar mijn werk. Dat is ontspannend. Ik fiets over het platteland en ik kan er mijn werk er best goed mee verwerken. Thuis kom ik dan in de achtbaan die een jong gezin heet. Daarna heb ik tijd voor/met mezelf nodig en zie je me soms de hele avond niet meer terug.

Ritalin heb ik ooit een keer mogen proberen en dat voelde aan de ene kant erg prettig; ik kreeg veel minder binnen had ik het idee. Ik vond het niet fijn dat ik me er zo bewust van was dat het mijn perceptie zo veranderde en dat het dus op mijn geest werkt. Het was maar een korte test.

[Voor 28% gewijzigd door SlaadjeBla op 30-09-2018 01:27]

iRacing Profiel

• Elynn
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-11-2022
Sommige vormen van meditatie (of mindfulness) vereisen niet dat je je hoofd leeg maakt.

Een vorm die misschien van je werkt is om in een prikkelarme omgeving te zitten en simpelweg door je gedachten heen te werken.

Dus geen geluid, geen muziek, geen tv serie kijken, geen boek lezen, licht dimmen, en verder niks doen. Gewoon je huidige gedachten verwerken voor een bepaalde hoeveelheid tijd die je zelf bepaald. Bijvoorbeeld een half uur. Hierbij maakt het niet uit als sommige gedachten zich herhalen.

Je bent bezig met je gedachten ordenen terwijl je de nieuwe prikkels limiteerd. Ondertussen krijgen je hersenen de kans om de prikkels die nog aanwezig zijn op de achtergrond te verwerken. Hier ben je dan niet bewust mee bezig.

Het werkt niet voor iedereen maar sinds je het gedachten uitschakelen noemde beschrijf ik dit maar voor het geval je het nog niet op deze manier bent tegengekomen.

Veel succes!

• m.z
  • Laatst online: 19-05 20:10

m.z

--

Zoals iemand hier eerder aangegeven heeft, is de app Headspace een idee. Ik ben er recent mee begonnen met gebruik hiervan, maar kan er nog niet over oordelen. Alsnog ben ik er wel positief over.

Ik kreeg deze tip ook, nadat ik aankaarten (enorm) veel na te denken en te piekeren. Dit is (mogelijk) een deel wat mij vaak gespannen maakt, hierdoor moeilijk kan concentreren en vermoedelijk bewegelijk van wordt. Ik heb mezelf proberen af te lijden, door met dingen bezig te zijn, maar voor 85% hebben mijn gedachten voorrang. Tegen prikkels kan ook moeilijk tegen en helemaal als druk is, zoals feestjes. Dus ik kijk even mee op dit forum :>

Misschien ook een aanvullende tip, waar je ook iets over de inhoud leert van mindfullness, de app Sochicken. In deze app komen vooral punten aanbod over leven, zoals hoe je met bepaalde dingen omgaat, werken aan doelen en bijvoorbeeld zelfvertrouwen. De app is denk ik wat intersanter dan ik hoe dit verwoord :P

Het wordt merendeels door één actieve schrijver (oprichter) dagelijks bijgehouden. Hier komt het onderwerp mindfullniss geregeld voor, hoe plan je zo iets in, bijvoorbeeld in korte tijden, zoals bij het tandenpoetsen en eten. Ook krijg je veel info over het hier en nu leven, door minder na te denken wat buiten het nu speelt, wat opzich ook wel interessant is.

[Voor 5% gewijzigd door m.z op 30-09-2018 03:12. Reden: taal puinzooi deels opgeruimt :P]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Voor op het werk: Bose QC35 aanschaffen.

Mindfullness: doen. Werkt.

Schreeuwende kinderen: hulp zoeken voor bij de opvoeding.

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:22
Ik vind zelf de Smiling Mind app wel fijn. Vooral voor het slapen gaan.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 13:12
Mindfulness of meditatie is wat mij betreft iets wat ieder mens zou moeten doen. Ik doe het nu al jaren en het heeft me echt in alle opzichten gelukkiger gemaakt.

Heb meerdere apps ook geprobeerd, maar headspace is toch de meest fijne voor mij. https://play.google.com/s....getsomeheadspace.android

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:56

Mickey77

Allround ICT-er

Frieda schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:13:
Ik heb ADD en raak ook redelijk snel overprikkeld, echter mindfulness helpt bij mij totaal niet. Ze zeggen dan "laat die ene gedachte los" maar bij mij is het meer welke van de 35 moet ik dan kiezen??
Ik ben aan de slag gegaan met een boek van Joe Dispenza (You Are The Placebo) in combinatie met meditatie. Het boek is wellicht minder op situatie van topic starter toegesneden dan het boek dat Pazzie noemt. Maar de meditatie die erbij hoort, is mogelijk wel interessant en mogelijk ook voor Frieda of anderen.

Ik ben het met Frieda eens dat het niet helpt in meditatie als een stem je vertelt dat je iets los moet laten. Wat Joe in deze meditatie doet is je aandacht verleggen. Dat doet hij door minutenlang je de opdracht geven om te concentreren op een bepaald deel van je lichaam (ogen, slapen, oren, borst, rug, voeten, etc). Hoewel ik niet heel gevoelig ben voor dit soort dingen, duurt dit deel lang genoeg om zelfs mij tot totale ontspanning te brengen.

Het tweede deel van de meditatie gaat vervolgens weer verder op het onderwerp van het boek, waar ik best meer over zou kunnen vertellen maar dat gaat niet over het managen van prikkels (maar over verandering). Het eerste deel van de meditatie is 14 minuten en dat zou een mooie lengte kunnen zijn voor een pauze waarvoor je jezelf even afzondert op werk of thuis. Het zou kunnen werken als een 'reset'. Meer weten of audio eens uitproberen? PM

• Frieda
  • Niet online
@Mickey77 die oefeningen heb ik ook gedaan, maar als je een erg korte aandachtsspanne hebt zoals bij ADD dan zijn deze heel onprettig, omdat ik me dan vreselijk hard moet inspannen om me te blijven concentreren. Na zo'n oefening ben ik echt kapot, fysiek en mentaal. En het helpt niet want ik ben totaal niet ontspannen. Je kunt me dan echt opvegen en de rest van de dag neem ik geen informatie meer op. Het is helaas niet trainbaar. Wellicht wel iets voor de TS, met ASS schijn je je wel redelijk normaal te kunnen focussen heb ik begrepen!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 08:53
SlaadjeBla schreef op zondag 30 september 2018 @ 01:04:
Ritalin heb ik ooit een keer mogen proberen en dat voelde aan de ene kant erg prettig; ik kreeg veel minder binnen had ik het idee. Ik vond het niet fijn dat ik me er zo bewust van was dat het mijn perceptie zo veranderde en dat het dus op mijn geest werkt. Het was maar een korte test.
Zoals ik al zei ben ik er redelijk tevreden mee. Het is geen zaligmakend middel. Je moet op gezette tijden een nieuwe dosis innemen vanwege de korte werkingstijd. Bij het uitwerken van de laatste dosis ben je het liefst in een rustige omgeving.vanwege de zgn. rebound effecten waarbij je juist meer prikkelgevoelig wordt.

De bijwerkingen zijn ook vrij uitgebreid, al vind ik ze acceptabel. Droge mond, zweten, laxerende werking en onderdrukking van de eetlust. Het laatste heeft al voor 2 kg gewichtsverlies gezorgd wat helemaal niet erg is.

Het verandert in een zekere zin je persoonlijkheid. Ik wordt vrolijker, socialer, ga meer uit mezelf doen. Maar als het uitwerkt ben je weer je oude zelf en voelt het een beetje nep. Ik heb ook het idee dat het overdag wel goed werkt maar dat aan het einde van de dag toch de klap komt en dat alle prikkels wel degelijk binnen zijn gekomen.

Medicijnen tegen de nadelen van ASS zijn helaas nog niet bijzonder goed onderzocht. Dus krijgen mensen antidepressiva, antipsychotica en AD(H)D medicatie. Ik zou het graag wat minder experimenteler zien.

Weblog | Straling!

• Frieda
  • Niet online
Zo experimenteel is die medicatie al niet meer, als je echt experimenteel wil gaan is microdosing met psychedelica de nieuwste rage. Genoeg over te vinden online. Nooit zelf geprobeerd maar wel interessant om over te lezen, bijvoorbeeld de eigen ervaringen beschreven in het boek van Michael Pollan.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22
Fijn, dit topic!

Verleden jaar is hier ook ASS vastgesteld na jarenlang mezelf af te hebben gevraagd waarom dingen toch zo moeilijk gaan en mijn lichaam zonder duidelijke oorzaak steeds allerlei signalen uitzond. Bij mij uit het zich vooral in gedachten die zich in mijn hoofd aan blijven dienen, om aandacht schreeuwen en vervolgens vast blijven zitten. Alsof alles heel belangrijk is. Nog steeds ben ik zoek naar een modus om de informatiestroom te beperken, alhoewel dat niet meevalt met een baan (yep, ook in een kantoortuin) waar van alles van je wordt verwacht en andere dingen daarnaast...

Als gevolg van chronische angstklachten, die, naar later bleek, het gevolg waren van ASS, heb ik in het verleden ook antidepressiva geslikt. Helaas ervoer ik de bijwerkingen als ongewenst, dus ben ermee gestopt. Uiteindelijk bleek ik de angstklachten met behulp van een vrij ludieke vorm van CGT onder controle te kunnen krijgen, dus dat was mooi.

Enige tijd geleden begonnen met het gebruik van CBD-olie (de druppelvariant van Jacob Hooy om precies te zijn). Zou een ontspannend effect moeten hebben, maar heb helaas niet het idee dat het bij mij werkt. Althans, het remt niet de gedachtenstroom af die juist voor zoveel spanning in m'n lijf zorgt. Wat wél lijkt te werken, zijn fysieke activiteiten zoals fietsen en hardlopen. Maar dat zal vermoedelijk te maken hebben met de afgifte van prettige stofjes in je hoofd :)

Ontspanningsoefeningen werken ook, maar daarvoor moet m'n hoofd niet te vol zitten. De oefening zelf is geheel zonder zweverige muziek, maar wel met een vriendelijke (moederlijke) stem die je heel concreet troost, bevestigt en bemoedigt. Vergt wel discipline, en dus tijd, om er consequent mee bezig te zijn, maar na elke sessie voel ik me aanzienlijk meer ontspannen. Er bewust tijd voor nemen lijkt dus de sleutel tot enig succes in het controleren van de informatieverwerking :)

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb ook snel last van sensorische overload, en mindulness/meditatie helpt mij zeker.
Het idee van mindful meditatie is dan ook niet om te leren de verstoringen te negeren, maar om ze waar te nemen en er geen waardeoordeel aan te geven.

Ik gebruik de app Calm en die bevalt me goed. Je leert om op te merken wanneer je piekert/tobt, en dat van een afstandje waar te nemen in plaats van dat je er middenin zit. Elke keer dat je gedachten afdwalen (wat heel vaak gebeurt) breng je jezelf weer vriendelijk terug naar dat waarop je je concentreert (bijvoorbeeld je ademhaling, of een scan van je lichaam).

Verder is het ook zeker een goed idee om jezelf/je grenzen meer te beschermen voor zover mogelijk. Je hebt er immers nu last van, en ook met mediteren is het echt niet volgende week ineens allemaal zen. Noise canceling headphones kunnen helpen (die helpen mij ook), eens praten met HR om te kijken of er nog meer kan is ook een goed idee.

[Voor 12% gewijzigd door Velvet op 30-09-2018 13:45]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
hyptonize schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:15:
Ontopic: Ik ben fan van Headspace, zij hebben een hele goede introductie voor meditatie.
Bartosy schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:06:
Wordt helemaal leuk als je een telefoon meeneemt met wat muziek en gps/afstand/tijd meter zodat je je progressie kan zien.
m.z schreef op zondag 30 september 2018 @ 02:43:
Zoals iemand hier eerder aangegeven heeft, is de app Headspace een idee.
Flavius schreef op zondag 30 september 2018 @ 04:11:
Ik vind zelf de Smiling Mind app wel fijn. Vooral voor het slapen gaan.
gebruikershaes schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:17:
Heb meerdere apps ook geprobeerd, maar headspace is toch de meest fijne voor mij. https://play.google.com/s....getsomeheadspace.android
Velvet schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:43:
Ik gebruik de app Calm en die bevalt me goed. Je leert om op te merken wanneer je piekert/tobt, en dat van een afstandje waar te nemen in plaats van dat je er middenin zit.
Je hoort ook wel dat het minderen van 'connectivity' een heilzame werking heeft. We leven inmiddels 10 jaar met smartphones en ik blijf me verbazen hoeveel mensen zich schijnbaar continue laten leiden door de mobiel, smartwatch en dergelijke. Ik heb altijd een beetje gehoopt dat het een modeverschijnsel was maar ik heb me vergist. Sommige mensen kunnen geen rondje meer joggen of fietsen en dat ding gewoon thuislaten. Een uurtje helemaal off-line, dat zou toch moeten kunnen?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mekkieboek schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:58:
Een uurtje helemaal off-line, dat zou toch moeten kunnen?
Voor alles is een app! :+

Maar je hebt gelijk, zeker bij iemand die even helemaal geen prikkels erbij kan gebruiken zou een tijdje "off the grid" geen gek idee zijn.
Zo mis je appjes, feeds, telefoontjes etc. en hoef je er ook niks mee.

Heerlijk toch: geen afleiding, geen nieuwe prikkels, geen verplichtingen, gewoon rust evt. met stuk wandelen/fietsen.

• Ernemmer
  • Niet online
Als je ''gek'' wordt van de kantoortuin, zou je moeten kijken of je een plekje in die tuin kan bemachtigen waar je het rustigste kan zitten en waar je uitkijkt op rust (op een muur of naar buiten), zonder dat er steeds iemand langskomt of zo.

Verder lekker een koptelefoon opzetten een half uur per uur en elk uur even 5 minuten van je plek gaan. Dit kan de WC zijn of gewoon even iets nutteloos uitprinten op 2 verdiepingen hoger of lager.
Zo zorg je er voor dat je minder last hebt van anderen en je een stuk makkelijk de dag doorkomt.

Als je thuis bent en je hebt last van je schreeuwende kinderen, mag je ze best wel zeggen dat ze wat rustiger moeten zijn. Toen ik opgroeide waren kinderen een stuk stiller dan de kinderen die ik tegenwoordig om mij heen zie. (tipje, geen ze geen suiker, worden ze een stuk rustiger van)

Je zou er ook een hond bij kunnen nemen die je elke avond na het eten uit moet laten. Dan ben je lekker even 20-30 minuten uit de drukte, lekker buiten aan het wandelen.

Volgens mij hebben die dingen veel meer nut dan maar de hele dag stressen en dan in de avond even 10 minuten mediteren of mindfull te zijn.

Als aanvulling, gewoon in de avond je telefoon uitzetten, de berichtjes staan er de volgende ochtend ook nog wel in en de facebook updates ook wel.

[Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 30-09-2018 20:28]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 23:41

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ernemmer schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:22:
Volgens mij hebben die dingen veel meer nut dan maar de hele dag stressen en dan in de avond even 10 minuten mediteren.
Zoals zoveel in het leven, is het vaak een optelsom. Het heeft zeker nut, je suggesties. En mediteren (in een vorm die voor je werkt) ook. Elke ochtend doe ik bijv. 10 a 15 minuten qigong-oefeningen, met extra focus op de ademhaling. Ik merk veel meer ruimte in mijn hoofd en weerbaarheid dan als ik 't (een paar keer) oversla. En in de avond om nog even een overmaat aan prikkels te verwerken, rust te creëren, dan slaap ik dieper. Tis niet dat het leven dan opeens easy is, wel dat ik eerder denk: ik hou nu op met wat ik aan het doen ben/ik ga weg want ik raak overprikkeld, omdat ik 'meer ruimte in mijn hoofd' over heb om dat te constateren en er effectief op te reageren. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mindfulness, meditatie... Veel gehoorde woorden in deze 21de eeuw.
Wat ik hier lees gaat allemaal over symptoombestrijding. Waarom zou je je tijd en energie verspillen als je het probleem bij de wortel aan kan pakken?
Thuis komen bij de kinderen is uiteraard iets waar je niet iets aan kunt en zou willen doen. Het is je leven!
Maar werk... Je kan natuurlijk vragen of je een rustiger kantoor kan krijgen. Of een andere functie, of wellicht een andere baan.

Ik vind het zelf allemaal maar eng, die hippe trucjes om met je overvolle leven om te kunnen gaan.
Doe het wat rustiger aan, en dan zul je ook zien dat je véél meer gaat genieten van je rustmomenten. Sporten is zeker iets dat helpt. Daar krijg je een mentale en lichamelijke oppepper van.
Ik spreek overigens uit ervaring.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 15:16
Mindfulnesstopic! leuk.

ITT tot wat de tc zegt is Mindfulness wel wetenschappelijk bewezen, Bij depressie zijn goede resultaten geboekt. Ook bij pijnklachten kan Mindfulness helpen, het heeft mij enorm geholpen tijdens de scheiding: eindelijk lukt het me om te voelen en te stoppen met piekeren/dromen.Mindfulnes kun je ook gekscherend man-fulness noemen, de kunst om ff aan niks te denken. gedachten en gevoelens op te merken maar ook te laten zijn, wonderwel gaan ze dan ook weg. Sommige mannen kunnen dat van zelf....

Waarom er onbegrip is rond mindfulness heeft vooral te maken met het Boedaidee en de grijze dames in yogapants. en dat er veel mindfulnessboeken zijn die mensen lezen zonder de daad bij het woord te voegen.

Mindfulness is oefenen, oefenen en oefenen. Natuurlijk werkt het in het begin niet, de mindfulnestraining verwacht dat je 8 weken 45min. per dag oefend. Dan pas ga je resultaat merken.
En nee ik oefen echt niet meer iedere dag, gelukkig zijn er wel wat paden in mijn hoofd veranderd waardoor ik positiever denk en makkelijker bij mijn gevoel kan.

[Voor 11% gewijzigd door technopeuter op 30-09-2018 20:57]

diskeltische lurker

• Bartosy
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Je hoort ook wel dat het minderen van 'connectivity' een heilzame werking heeft. We leven inmiddels 10 jaar met smartphones en ik blijf me verbazen hoeveel mensen zich schijnbaar continue laten leiden door de mobiel, smartwatch en dergelijke. Ik heb altijd een beetje gehoopt dat het een modeverschijnsel was maar ik heb me vergist. Sommige mensen kunnen geen rondje meer joggen of fietsen en dat ding gewoon thuislaten. Een uurtje helemaal off-line, dat zou toch moeten kunnen?
Waar moet je die rust buiten vinden dan buiten is sowieso altijd herrie ? Zijn weinig mensen die een prive bos om de hoek hebben. Muziek buiten in de stad geeft mij persoonlijk rust.

Als je beetje om je heen kjkt weet je zelf heel goed trouwens dat het geen modeverschijnsel is. Stap eens in een bus om 8 uur of een train en je ziet 99% van de mensen in hun telefoon gedoken zitten. dit is overigens al bjna 10 jaar zo. Iedereen zit tegenwoordig in zijn telefoon.

• mekkieboek
Bartosy schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:28:
Waar moet je die rust buiten vinden dan buiten is sowieso altijd herrie ? Zijn weinig mensen die een prive bos om de hoek hebben. Muziek buiten in de stad geeft mij persoonlijk rust.
Daar heb je een punt. In de randstad fietsen zonder b.v. auto's om je heen is echt lastig, je moet de routes een beetje kennen om rust te vinden. Het moment maakt ook veel verschil, b.v. zaterdag vs zondag. Muziek kan eea maskeren maar dat vind ik soms ook wel gevaarlijk en doe ik daarom liever niet. Besides, dan mis je ook de momenten zonder kabaal.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-05 19:04
Ik heb zelf een training gevolgd en ben erg positief hierover. Je moet het echter wel net treffen met een trainer (bij mij was deze naast mindfulnesstrainer, psychotherapeut in het dagelijks leven).

Als alles in mijn hoofd gaat “razen” dan kan ik het nu afremmen, of even een rustmoment inlassen (even een korte oefening gewoon achter mijn bureau tijdens het werk). Ook sta ik meer in contact met wat ik voel, zodat ik kan proberen in te grijpen, voordat bij mij de spreekwoordelijke emmer overloopt.

Het is uiteraard geen wondermiddel, maar maakt alles voor mij wel net iets makkelijker. Nadeel is, dat je er wel iedere dag tijd voor moet maken, want anders heb je er niet veel aan.

Overigens schijnt er wel een soort van beroepsvereniging te zijn: www.vmbn.nl. En sommige zorgverzekeraars vergoeden een (deel van een) mindfulnesstraining vanuit hun aanvullende verzekering.

• Flavius
  • Laatst online: 01:22
[...]

Omdat iemand een app gebruikt voor meditatie kan die niet meer offline zijn?

Ik loop, fiets, et cetera meer dan genoeg (ja, zonder telefoon). Maar gebruikmaken van een app voor 10 min. voor het slapengaan waar je niet eens naar kijkt, maar alleen naar luistert, is een probleem? Je post is één en al vooroordeel (vooral door mensen te gaan citeren waar je niets over weet).

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 22:00
Zelf geen ervaring met mindfulness, maar geloof wel dat het kan werken.
Mijn hele leven ben ik al gevoelig voor alle prikkels.

Ik doe zelf aan Yoga en heb erg veel baat bij de ontspanningsoefening aan het einde van de les.
Bij deze oefening laat de instructrice mij focussen op andere zaken dan mijn gedachten of prikkels, na de les heb ik weer bergen energie.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• m.z
  • Laatst online: 19-05 20:10

m.z

--

Dat is denk wel een goed punt. De mobiel is meest afleidend apparaat. Voor sommige moeten ze altijd online zijn en voelen zich verplicht verbonden te zijn met elk (Socialmedia)platform.

Ik heb vaak het geluid uit, krijg hier ook soms commentaar op. Sommige mensen vereisen dat je direct terug belt/app-et/reageert. Het gaat soms zo ver dat je je ook moet verantwoorden waarom je niet direct opneemt/terugbelt. Het continu verbonden zijn heb niet en gebruik mij toestel voor 85% niet in het verkeer.

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Ik weet niet zeker hoe ik deze reactie moet interpreteren. Bedoel je dat het gebruiken van een app voor geleide meditatie in jouw ogen een slecht idee is omdat het iets is dat je telefoon kan doen?
Of vind je het juist een goed idee en is je paragraaf een aanvulling op wat de mensen die je quote zeggen?

In mijn ogen is het zeker een goed idee om je apparaten niet teveel te gebruiken. Er is echter wel een groot verschil tussen mindless en mindful gebruik ervan. Alles over een kam scheren is eigenlijk het kind met het badwater weggooien. En ik zie bij de TS geen aanleiding om te vermoeden dat zijn problemen komen doordat hij teveel met zijn telefoon/connectiviteit bezig is.

Verder vind ik dat er best veel goede suggesties worden gegeven in dit topic. Alles bij elkaar (of in ieder geval de krenten in de pap) zouden samen toch echt wel wat verlichting kunnen geven.

[Voor 4% gewijzigd door Velvet op 01-10-2018 16:13]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• mekkieboek
Velvet schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:12:
[...]
Ik weet niet zeker hoe ik deze reactie moet interpreteren.
...
In mijn ogen is het zeker een goed idee om je apparaten niet teveel te gebruiken.
offtopic:
Precies dat laatste bedoel ik dus.
Ik vond het gewoon opvallen zoveel reacties die een link leggen met een smartphone. Ik ken al die toepassingen niet en heb er dus ook geen oordeel over. Neem het alsjeblieft niet persoonlijk, het gaat meer om het algemene beeld van de mobiel in de samenleving.
ot-tag, ik wil niet het topic kapen ofschoon het imo wel een raakvlak heeft.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Altijd leuk om mindfulness ervaringen te delen. :)

Een groot misverstand is dat je tijdens de meditatie helemaal vrij zal zijn qua gedachte. Zoals sommige aangeven dat mediteren niets voor hen is omdat ze constant een gedachtestroom hebben. Dat is normaal en heeft iedereen, alleen de gradatie zal fluctueren. Tijdens een meditatie sessie is het een kwestie van herhalen door de gedachtestroom te herkennen, deze een label te geven en weer terug te gaan naar de meditatie vorm. Er zullen nu mensen zijn ja maar ik krijg wel 99999 gedachten tijdens het mediteren, dan is het een kwestie van 99999 bevestigen en teruggaan naar de meditatie vorm. En hoe vaker je leert om je 'aandachtsspier' te trainen hoe makkelijker het gaat. Fietsen heb je ook niet in 1 dag geleerd, oftewel de kracht van herhaling is van toepassing. En een wake-up call voor mij was, je bent niet de gedachte dus je kan zelf bepalen of je er in meegaat of niet.

Er zijn in de basis drie verschillende meditatie vormen voor de ene persoon werkt een bepaalde vorm wel of niet. Deze bestaan uit geleide meditatie (bijvoorbeeld body scan), visualisatie (beelden) of mantras (herhalen van een (niet) bestaand woord.

Zelf ben ik op een blauwe maandag er ook eens mee begonnen omdat mijn brein ook blijft doorgaan, oftewel verslaafd aan het doordenken. Daarna de 8-weekse basis cursus gevolgd en daarna legio apps gebruikt zoals Headspace. Momenteel zit ik op een punt dat ik een stem van een derde persoon als irritant ervaar en nu zelf de stappen 'vertel' of instrumentale audio gebruik op de achtergrond. Momenteel ben ik bezig met het boek Mindgym waar deze basis ook wordt meegepakt in een 12-weekse cursus. Voordeel van dit boek is dat de wetenschappelijke theorie wordt uitgelegd en daarna een wekelijkse training en evaluatie krijgt.

Hierdoor ben ik me veel bewuster geworden van de 90% acties die je eigelijk onbewust doet ook qua denken, en het contact met lichaam en geest wordt enorm verbeterd. Wetenschappelijke studies wijzen ook uit dat je hersenactiviteit positief veranderd. En kan je bewuster in het leven staan zonder een zweverige hippie te zijn.

Betekend dat ik nu helemaal 'zen' ben, totaal niet. Zoals iedereen heb je ups en downs, maar doordat ik deze nu beter kan herkennen wordt het dal minder diep en kan je optijd de juiste richting sturen.

[Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 01-10-2018 22:52]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 09:37

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb eigenlijk elke dag wel last van overprikkeling. Een paar geïrriteerde collega's voor een uurtje aanhoren is vaak al genoeg. Ik heb gelukkig de kans om s middags even een uurtje op de bank te kruipen en niks te doen. Dan verwerk ik nog wat achterstallige dingen ofzo. Heb ook veel geleerd van yoga, leren voelen wat er in je lijf gebeurd en leren te stoppen met denken. Lukt niet altijd, maar als t lukt heel fijn.

Als je niet kan ontsnappen kun je altijd nog 5 minuten op de wc gaan zitten, even diep ademhalen en proberen je spieren te ontspannen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee