Toon posts:

Festool stofzuiger reparatie, aansluitsnoer losmaken?

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:37
Ik heb dus deze Festool CTL-Mini klus-stofzuiger van m'n vader geleend en de bovenkap kapot weten te maken:

... dus, die wil ik vervangen, dus begonnen met proberen hem los te krijgen. Dat gaat vrij goed, enkel loop ik vast op het losmaken van de 220V aansluiting: dat snoer loopt door een gat van het te-vervangen-deel, stekker is aangegoten dus ik wil hem loshalen van het elektra-paneel en dan door het gat heentrekken:

De blauwe en bruine neutraal/fase losmaken is geen probleem, die kan je er gewoon vanaf schuiven, maar ik zie nog niet hoe ik op een nette manier de aarde losmaken van het chassis-element:

Voor de duidelijkheid: de aarde van het aansluitsnoer gaat naar een wandcontactdoos op de stofzuiger zelf en vanaf daar weer naar de rest van de stofzuiger-elektronica. Die wandcontactdoos is zodat je bijvoorbeeld een handschuurmachine er op kan aansluiten - er gaat dus een een geschakelde 220V en neutraal naar dat chassis-element. Allemaal niet zo van belang, de vraag is: hoe krijg ik die aarde-draad los (en hoe kan ik vervolgens na reparatie 'm weer vastzetten)?

Ik zie er geen schroefjes op zitten, hij lijkt ingeklemd te zitten, maar ik wil liever niet met grof geweld gaan trekken voor ik zeker weet dat dat de oplossing is. Er zit een metalen lipje tussen de vale en niet-vale aardedraad, die kon ik wat omhoog wippen maar dat leek niet het klem-mechanisme te zijn.

Iemand hier tips?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lostrekken met combinatie tang

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 06:53
Ik heb het idee dat je veel te veel los maakt.
Al even in de gebruiksaanwijzing gekeken? Ik kan mij niet voorstellen dat festool het zo moeilijk maakt om dit los te maken.

Ik heb een grote broer van deze stofzuiger en kan de kap met 4 schroefjes vervangen. Deze zijn vanaf de bovenkant los te maken.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 20:11
Stekker afknippen en een nieuwe monteren :P

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:18
Dat lipje in het midden induwen en dan de draad met een tang lostrekken, je moet vaak wel wat kracht zetten.

• vanaalten
@Lip, @ASW1 : dank, is gelukt! Dat was inderdaad de juiste aanpak, zit verder dus geen slimmigheid of subtiliteit achter. Nu die er uit is zie ik ook hoe ik 'm t.z.t. weer moet bevestigen.

@ducolwd: handleiding - in elk geval dat dingetje wat ik online gevonden heb - staat zo iets niet in.

En op zich heb je gelijk, als dat zwarte deel los bestelbaar zou zijn. Probleem daarbij is dat dit het oudere model CTL-mini is:
https://www.bouwmaat.nl/f...0-watt/product/0000555332

... en de vervangende kap lijkt enkel in combinatie te krijgen:
https://www.toolmax.nl/fe...t-voor-ctl-mini-midi.html
... wat dus een vervanging is en meteen je stofzuiger upgrade naar een modernere versie. Maar, zwarte kappen zijn dus niet uitwisselbaar. Dus, ik zal beide moeten vervangen, verwacht ik. En de bevestigingsschroeven zitten aan de binnenkant, niet - zoals bij jou - aan de bovenkant. En het aansluitsnoer gaat door een smal gat door het te-vervangen-grijze-deel, dus moest echt los.

@leecher :F

Maar, gelukt! Nu vervangende onderdelen bestellen en weer in elkaar zetten. :)
Dank allen!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 10:50

mutsje

Certified Prutser

Das dure reperatie :) ik heb bij de mijne gewoon twee componenten lijm en streepjes aluminium gebruikt. Die vast gepopnageld en klaar. Ziet er niet mooi uit maar hey , het is een stofzuiger :+

• vanaalten
mutsje schreef op zondag 30 september 2018 @ 15:57:
Das dure reperatie :) ik heb bij de mijne gewoon twee componenten lijm en streepjes aluminium gebruikt. Die vast gepopnageld en klaar. Ziet er niet mooi uit maar hey , het is een stofzuiger :+
Als het de mijne zou zijn zou ik het gewoon zo laten. Lijmen enzo wordt wat lastig, want het is best in een flink aantal delen versplinterd.

Maar: niet mijn stofzuiger. Geleend van m'n vader en die is zuinig op z'n spullen. Dus, lijmen is geen optie.

• Anoniem: 639074
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:46]

• vanaalten
Anoniem: 639074 schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:37:
dus hoe krijg je zoiets in stukken gebroken
Gefaseerd. M'n vader heeft hem een keer vervoerd, achterbak van de auto, maar - niet handig - op de rolwieltjes achterin gezet. Dus tijdens die autorit is 'ie als een flipperkast door de achterbak heen geschoten en toen is er een klein hoekje afgebroken.

Vervolgens heb ik 'm op z'n kant achterin naar mijn huis vervoerd en toen is er nog een klein stukje afgebroken. De stevigheid van die zwarte rand is daarmee al flink aangetast.

Gisterochtend ging het alleen een stuk grover: ik was de trap aan het schuren en een verlenghaspel viel van halverwege de trap op het al beschadigde stuk van de stofzuiger - en daarmee kwam het complete voor-stuk los.

Dus nee, het is niet de beste constructie, maar als je er met geweld een metalen verlenghaspel op laat vallen, dan houdt het wel op...

• Peterzijnweb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-10-2018
Slangdepots zijn los te koop
Deze breken nogal veel

Bv hier te koop

https://www.klium.nl/fest...VVGDrfbhCcqIaAnzLEALw_wcB

Van Groningen tools heeft ze misschien ook.
Of was het al gelukt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee