Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste build: haal ik er zo het maximale uit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Proenn
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 14-10-2020
Na jaren aanklooien met een laptop heb ik eindelijk genoeg gespaard om mijn eigen pc te bouwen. Het is mijn eerste build, dus alle feedback en aanbevelingen zijn van harte welkom!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eindelijk fatsoenlijk gamen! Daarnaast huis-, tuin- en keukengebruik. Voorbeelden van games die ik. graag wil spellen zijn de Assassin's Creed games, The Long Dark, Kingdom Come: Deliverance en Heroes & Generals.

Ik wil graag gamen op 1080p, 60fps, liefst op hoge / ultra instellingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1000, met verzendkosten en assemblage mag het een paar tientjes meer zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een muis en toetsenbord, that's it.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de build die ik nu in gedachten heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1Asus Prime B450M-A€ 88,50€ 88,50
1Sapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 278,30€ 278,30
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 39,25€ 39,25
1Cooler Master Masterbox Lite 3.1€ 39,49€ 39,49
1AOC G2260VWQ6 Rood, Zwart€ 106,56€ 106,56
1Microsoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail€ 119,95€ 119,95
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 66,01€ 66,01
1Corsair TX550M V2€ 73,26€ 73,26
1Kingston A400 240GB€ 39,48€ 39,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,65

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Over het algemeen lijkt AMD goedkoper te zijn, en met het FreeSync-scherm erbij lijkt dit me een mooie build. Maar ik sta zeker open voor andere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik weet dat er goedkopere Windows-keys zijn, maar ik wil me niet in het grijze gebied rond OEM wagen. Verder heb ik geen specifieke voorkeuren voor onderdelen.

Ik ben nu voor 8GB RAM gegaan, maar wil dit over een paar maanden aanvullen met nog 8GB om hem toekomst-proof te maken en omdat Ryzen beter schijnt te werken met dual RAM.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil het best mogelijke 1080p-gamesysteem bouwen dat met mijn budget mogelijk is. Ben ik daarvoor op de goede weg, of zijn er dingen die ik aan moet passen?

Daarnaast een specifieke vraag: ik zie dat de Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB ruim 20 euro goedkoper is dan de Sapphire Pulse. Sommige internetgebruikers zeggen dat het niet echt uitmaakt welke rx580 je koopt, anderen zeggen dat de Sapphire Pulse over het algemeen beter is. Wat is jullie ervaring? Is het de 20 euro besparing waard?

Ten slotte: zijn er nog onverwachte kosten om rekening mee te houden naast de bestelkosten? Ik heb al gezien dat ik waarschijnlijk nog een SATA-kabel nodig heb voor de HDD. Wat betreft assemblage heb ik een schroevendraaier in huis en ik zal wat tie-rips kopen voor kabelmanagement. Vergeet ik dan nog iets?

Alle reacties

• JT888
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-06 17:11
Sata kabels worden meegeleverd met het moederbord en hoef je niet los aan te schaffen.

• Proenn
Dat wist ik niet, dank! Scheelt weer ;)

• wouterg00
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 12-05 01:10
Ziet er goed uit. Ik zou wel meer uitgeven aan een grotere SSD van 500GB en een betere IPS monitor met 75Hz en Freesync. Ben zelf erg tevreden met dit exemplaar: pricewatch: LG 29WK500 Zwart. Dat levert een veel betere ervaring op dan die je nu hebt.
En just so you know, bepaalde games werken extreem slecht met single channel RAM, bijvoorbeeld Battlefield 1. Het is dus aan te raden om zo snel mogelijk te upgraden om je minimum FPS om hoog te krijgen.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 07:46
Voeding kan beter: https://tweakers.net/pric...e/1182867;1112039;716841/

SSD groter en beter: pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB

Windows kan véél goedkoper: https://www.google.nl/sea...AUICigB&biw=2099&bih=1288
Waarom denk je dat dit 'grijs' is en degene die je nu wilt kopen niet? Hoe zie jij het verschil?
(je krijg namelijk alleen een code in je mail en een link naar de download locatie)

Geheugen zou ik gelijk voor 2x8 gaan.

Eventueel een 2600X ivm hogere kloksnelheden, al zou ik zelf de 2600 overklokken en het verschil (deels) steken in een betere koeler.

Er komen trekbandjes bij de behuizing (al zou ik misschien een betere/koelere/stillere uitzoeken) en misschien ook wel bij de voeding.

[Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 30-09-2018 03:04]

• Proenn
mitsumark schreef op zondag 30 september 2018 @ 03:02:
Voeding kan beter: https://tweakers.net/pric...e/1182867;1112039;716841/

SSD groter en beter: pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB

Windows kan véél goedkoper: https://www.google.nl/sea...AUICigB&biw=2099&bih=1288
Waarom denk je dat dit 'grijs' is en degene die je nu wilt kopen niet? Hoe zie jij het verschil?
(je krijg namelijk alleen een code in je mail en een link naar de download locatie)

Geheugen zou ik gelijk voor 2x8 gaan.

Eventueel een 2600X ivm hogere kloksnelheden, al zou ik zelf de 2600 overklokken en het verschil (deels) steken in een betere koeler.

Er komen trekbandjes bij de behuizing (al zou ik misschien een betere/koelere/stillere uitzoeken) en misschien ook wel bij de voeding.
Dank voor al je suggesties. Ik krijg uit meer hoeken te horen dat ik beter voor een 144hz scherm en zéker beter voor 2x8 geheugen kan gaan, dus ik ga kijken of dat lukt.

Wat betreft Windows: alle goedkope varianten die ik online vind, lijken OEM versies te zijn. Ik had begrepen dat die alleen bedoeld zijn voor officiële manufacturers en niet voor thuisgebruik?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 07:32
De behuizing komt met maar één casefan. Met een RX 580 erin adviseer ik er een 2e bij te zetten of je neemt een andere behuizing als pricewatch: Fractal Design Focus G Mini die wel met 2 fans geleverd wordt, kwalitatief beter is en veel beter koelt dan de Masterbox Lite 3.1.

• Proenn
Uszka schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:17:
De behuizing komt met maar één casefan. Met een RX 580 erin adviseer ik er een 2e bij te zetten of je neemt een andere behuizing als pricewatch: Fractal Design Focus G Mini die wel met 2 fans geleverd wordt, kwalitatief beter is en veel beter koelt dan de Masterbox Lite 3.1.
Daar ben ik totaal aan voorbij gegaan, bedankt voor de tip.

• Wux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-06 08:36
Proenn schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:10:
[...]
Wat betreft Windows: alle goedkope varianten die ik online vind, lijken OEM versies te zijn. Ik had begrepen dat die alleen bedoeld zijn voor officiële manufacturers en niet voor thuisgebruik?
Je kan OEM thuis gebruiken (doe ik ook al lang). Het enige nadeel is dat als je veel hardware verandert (moederbord bijvoorbeeld) Windows moelijk zal doen:

https://support.microsoft...ing-after-hardware-change
A Windows 10 digital license is associated with your PC hardware. So if you make significant changes, such as replacing your motherboard, Windows will no longer find a license that matches your PC.

[Voor 16% gewijzigd door Wux op 01-10-2018 17:32]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True