Tips voor basisconfiguratie KNX en welke software

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JS1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-12-2023
Hi All,
Momenteel draait mijn woning op een PHC systeem. Alhoewel ik hier zeer tevreden mee ben - de afgelopen 17 jaar is er niets kapot gegaan en nul storingen - is het systeem niet uitbreidbaar naar een smarthome en heb ik nu zelfs opgevangen dat de productie en daarmee dit onderdeel binnen PEHA is gestopt. Tja en daar zit je dan. Zolang alles draait geen probleem maar op het moment dat er iets breekt wat dan?

Mijn idee gaat er naar uit om de boel over te zetten op KNX hardware en er een servertje tegen aan te plakken welke de logische schakelingen en de visualizatie regelt.
Dit om het systeem nu toekomst proof te houden en ook om mijn woning courant te houden.

Ik ben nu al een paar weken aan het kijken op internet naar onderdelen en programmeerfilmpjes maar het is best een doolhof (understatement) om hier uit te komen. KNX is dan wel een standaard maar de hardware kan per merk qua functionalliteit behoorlijk verschillen en de hardware die wordt aangeboden blijkt vaak al enkele jaren in dezelfde hoedanigheid op de markt.

Heeft iemand tips om te starten met een kleine configuratie die uitbreidbaar is maar wel toekomstvast?
Dus concreet welke onderdelen van welk merk? en als het kan wat toelichting svp.
(is het bijv. echt nodig een ip-router te kopen boven een ip interface? Heb je een zware voeding nodig of kan een kleine goedkopere volstaan? etc.)

Ik denk zelf aan software van IP Symcon of Openhab. Is hier ervaring mee en welke heeft, los van de kosten en programmeerskills, de voorkeur?

Om een idee te geven:
Ik heb momenteel:
-Ca. 64 ingangen (wandschakelaars)
-16 dimmers
-32 schakelaars (4 uitgangsmodules)
-10 jaloezie uitgangen (tbv rolluiken en zonneschermen)

Hoor graag jullie advies zodat ik binnenkort een start kan gaan maken!

Bij voorbaat dank.

Jan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 01:02
Ik snap nog steeds niet waarom zoveel mensen een visualisatieserver willen...bedienen van licht via een app of tablet vind ik gewoon onhandig, maar goed. Duur speelgoed en onnodig.

64 lichtknoppen, zijn neem ik aan standaard lichtknoppen aangesloten op binaire ingangen in de schakelkast? anders heb je teveel apparaten. Tot 32 apparaten kun je meestal wel met een 320 mW voeding toe, anders stap je over op een 640. Meer dan 64 kunnen er ook nit op een knx lijn volgens mij, dan moet je een tweede lijn creëren met een lijnkoppelaar.

.
Qua software zou ik gewoon voor ETS gaan, light als je minder dan 20 apparaten hebt. Anders ETS pro. Ik heb ETS Inside nog niet geprobeerd, zou ook lekker kunnen werken. ETS is best snel te leren, zeker voor de basisfuncties.

Qua merken zou ik het niet weten, eigenlijk moet je vooral bij dimmers opletten of ze led aankunnen (de meeste dus niet....) Succes.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JS1 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:25:
Hi All,
Momenteel draait mijn woning op een PHC systeem. Alhoewel ik hier zeer tevreden mee ben - de afgelopen 17 jaar is er niets kapot gegaan en nul storingen - is het systeem niet uitbreidbaar naar een smarthome en heb ik nu zelfs opgevangen dat de productie en daarmee dit onderdeel binnen PEHA is gestopt. Tja en daar zit je dan. Zolang alles draait geen probleem maar op het moment dat er iets breekt wat dan?

Mijn idee gaat er naar uit om de boel over te zetten op KNX hardware en er een servertje tegen aan te plakken welke de logische schakelingen en de visualizatie regelt.
Dit om het systeem nu toekomst proof te houden en ook om mijn woning courant te houden.

Ik ben nu al een paar weken aan het kijken op internet naar onderdelen en programmeerfilmpjes maar het is best een doolhof (understatement) om hier uit te komen. KNX is dan wel een standaard maar de hardware kan per merk qua functionalliteit behoorlijk verschillen en de hardware die wordt aangeboden blijkt vaak al enkele jaren in dezelfde hoedanigheid op de markt.

Heeft iemand tips om te starten met een kleine configuratie die uitbreidbaar is maar wel toekomstvast?
Dus concreet welke onderdelen van welk merk? en als het kan wat toelichting svp.
(is het bijv. echt nodig een ip-router te kopen boven een ip interface? Heb je een zware voeding nodig of kan een kleine goedkopere volstaan? etc.)

Ik denk zelf aan software van IP Symcon of Openhab. Is hier ervaring mee en welke heeft, los van de kosten en programmeerskills, de voorkeur?

Om een idee te geven:
Ik heb momenteel:
-Ca. 64 ingangen (wandschakelaars)
-16 dimmers
-32 schakelaars (4 uitgangsmodules)
-10 jaloezie uitgangen (tbv rolluiken en zonneschermen)

Hoor graag jullie advies zodat ik binnenkort een start kan gaan maken!
Ben je hier al iets verder mee gekomen?

Ik weet niet hoe je PEHA-systeem is opgebouwd. Als je dimmers en I/O-modules in een centrale verdeelkast zijn ophangen werken gebruik je waarschijnlijk gewoon generiek schakelmateriaal met bijvoorbeeld 24V stuursignalen. In dat geval kun je de I/O-modules in de verdeelkast vervangen door een ander systeem en het schakelmateriaal houden. Een systeem als Loxone leent zich er goed voor. IP-Symcon is meer een oplossing voor (php)-progammeurs, dat moet je liggen.

Een goedkope oplossing zou zijn Railduino's voor I/O, Chinese DMX302 dimmers om je dimmers te vervangen en een Loxone Miniserver of Odroid C2 met domoticasoftware voor de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-12-2023
Goedenavond,
Allereerst mijn excuus voor mij late reactie en dank dat jullie mij van tips willen voorzien.

Ik ben in de tussentijd verder in mijn denken en heb ook een aantal zaken aangekocht.

Mijn Peha PHC systeem is inderdaad centraal opgezet (met binaire ingangen). Dat maakt een nieuw systeem dus makkelijk te plaatsen en ik wil de bestaande muurschakelaars idd gewoon zoveel mogelijk laten zitten.

Niet helemaal rationeel heb ik mijn keuze op gira knx materiaal laten vallen. Deels vanwege goede reviews, deels vanuit vertrouwen in het merk en deels om maar gewoon te kunnen starten en te stoppen met vergelijken en twijfelen.
Ik heb nu een ip-router, voeding gekocht en kon een partijtje gira dimmers scoren op het internet. Led gaat niet geweldig met deze dimmers (ik had idd beter op moeten letten Opa Piet) maar daar heb ik toch nog niet veel van thuis. Alles wat wordt gedimd is halogeen en dat gaat prima.

Inmiddels ook kennis gemaakt met ETS5. In het begin ziet het er even complex maar de basiszaken kom je wel uit en je krijgt de modules al snel aan de praat.

Ik heb de visualisatie van IP Symcon getest. Als je een groepsadres(!) aanmaakt voor je dimmer werkt het eigenlijk heel erg makkelijk en heb je het snel up&running. Wat ik overigens vond tegenvallen is dat de slider pas een dimcommando uitstuurt wanneer je hem loslaat. De dimmer dimt dus niet mee terwijl je de slider verschuift, het dimmer gebeurt pas na het op zijn plekken zetten en loslaten van de slider. Dat is niet prettig.
Overigens heb ik altijd de wens gehad om te kunnen scripten. Ik ben geen programmeur maar het lijkt me juist leuk om met php aan de slag te gaan.

Met het oog op de continuiteit wilde ik zoveel mogelijk logica kwijt in het knx systeem zelf en de visualisatie en complexe schakelingen in een servertje, maar wel op zo'n manier dat als het servertje down gaat er geen zaken mis gaan en het systeem in de basis blijft werken.

Ik wil nu verder gaan en het systeem uitbouwen maar blijf steken op 3 zaken:
1. waar programmeer ik de logica
2. welk soort servertje
3. met welk merk modules ga ik verder

1. Wat ik had onderschat is dat er in het knx systeem van Gira zelf totaal geen logica is te programmeren tenzij je hier een aparte logica module voor aanschaft (op voltus.de kost deze een kleine 500,-) Deze moet dan via een apart programma van gira worden geprogrammeerd. Stel dat je hier voor zou gaan dan krijg je daarnaast weer een servertje met bijv. IP Symcon erop waar je de visualisatie en evt. andere logica mee doet. Dan heb je dus op 3 plekken programmering waar het volgens mij niet transparanter op wordt.
Femme schrijft dat het IPS heel erg stabiel is maar ik twijfel toch om bijv. schakelingen met tijdklokken via een softwarepakket op Windows 10 te laten lopen. Misschien niet terecht maar ik kom nog uit de tijd van de blauwe schermen ;).
Ik maak nu bij het schakelen vaak gebruik van combinaties van drukknoppen Dus als de is ene ingedrukt en je drukt de andere in wordt er iets geschakeld. Op die manier kan ik veel schakelingen kwijt met een beperkt aantal knoppen. Ik wil met knx ook gebruik gaan maken van de pulscounter functie om te schakelen. Dit soort schakelingen zou je dan dus in het geval van een servertje daarop moeten programmeren.
Dus de vraag is of IP Symcon stabiel en robuust genoeg is om dit soort zaken mee te doen? Zou je dit nog kunnen uitbreiden met een failover mechanisme of is er active-active mogelijk?

2. Dan het servertje zelf. Ik denk nu aan een 4tal opties: 1. Intel Nuc, Nas servertje met alleen IP Symcon erop. 3. Odriod (met volgens mij de processor uit de galaxy S4 :)) 4. Raspberry PI.
Mijn huidige systeem draait inmiddels meer dan 17 jaar (nog even compliment voor Peha, nog nooit 1 storing gehad!) Ik ga ervan uit dat het nieuwe systeem weer een lange periode mee moet. Ik weet niet of eerder genoemde systemen, op de NAS na, bedoeld zijn om 24x7 x 365 dagen aan te staan.
Gevoelsmatig neig ik naar de NUC maar deze heeft als nadeel de prijs en het Windows systeem. Windows heeft regelmatig restarts nodig vanwege de updates e/o updates van de virusscanner, dus downtime.
Een NAS is gebouwd om 24x7 aan te staan, OS en updates zijn geregeld, maar dus ook downtime. Het systeem is qua performance niet heel geweldig en eigenlijk niet hiervoor bedoeld.
SBC's Odroid en Raspberry heb ik nog geen ervaring mee maar het komt op mij niet al te robuust over om belangrijke functies van je huis 24x7x365 probleemloos op te willen laten draaien. Als er iets met failover of active-active mogelijk is dan wordt dit minder belangrijk uiteraard maar al met al zijn deze opties geen 'industriele plc's'.
Ik kom hier niet goed uit. Ik hoop dat jullie mij hier advies in kunnen geven!

3. Qua binaire ingangsmodules en schakelmodules biedt gira totaal geen logica aan in de module zelf. MDT en Wienzierl bieden wel beperkte logica waarmee je bijv. de schakelingen die ik hierboven aangaf met meerdere knoppen wel kunt doen. Het lijkt er overigens wel op dat betreffende muurschakelaars dan op 1 dezelfde module moeten zijn aangesloten. Ik vraag me af of het verstandig is om modules van verschillende merken te combineren?
Wienzierl biedt modules aan met KNX over IP. Dit lijkt een stap vooruit dus ik krijg de neiging om deze aan te schaffen. Femme is voorstander van IP las ik. Dit lijkt erg mooi maar er moet dan ook een switch tussen, welke dan weer een SPOF wordt? En het lijkt me dat je dan iets met firewalls moet gaan regelen om het KNX netwerk te scheiden van het huisnetwerk. Ik weet overigens nog niet of er een limiet zit aan het aantal modules waarmee de gira ip router kan praten.
Femme gebruikt Wago las ik. Dat kun je ook KNX laten praten maar dan heb ik er volgens mij weer een plc bij om te programmeren.

Zoals ik al aangaf zit ik momenteel even vast. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Dank alvast.

Groeten,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1220236

Hallo, misschien een beetje laat maar toch : met de laatste stuurmodule 942stm kan je perfect een app downloaden (id solutions.be) en dus de visualisatie die je (denk ik) wil bekomen zonder heel je systeem te vervangen. Ik weet ook dat Honeywell Phc niet verder ondersteunt, maar denk persoonlijk niet dat je volledige systeem nu vervangen in een markt waar toch nog veel verandert de verstandige keuze is. Phc is een kwalitatief zeer goed plc systeem met schakelingen die duizenden keren werken (ervaren door een thermostaat te sturen over een uitgangsmodule). In het slechtste geval vind je nog wel 2de hands modules om je te depanneren.