Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• derabbink
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18-04-2020
Beste Tweakers,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een betere thermostaatknop voor op de verwarmingen/radiators bij mij thuis, en wel eentje die ik met zigbee kan besturen. Mijn doel is om met deze knoppen centraal de temperaturen van de kamers in huis individueel te regelen, en bijv. de woonkamer snachts af te laten koelen, of bijv. de badkamer 30 min. voor de wekker s'ochtends gaat op te laten warmen.

Momenteel gebruik ik de TRV-1ZBS van Climax Technology (die werken in Europa samen met Blaupunkt), maar ik ben er niet helemaal tevreden mee.
De manier waarop deze thermostaatknop werkt is als volgt:
Een motortje drukt de pin van het verwarmingsventiel in of laat deze terug veren. Daardoor gaat het ventiel dicht/open. De manier waarop het apparaatje bepaald of het ventiel verder open/dicht moet is door ééns in de 10 minuten de temperatuur te meten en dan afhankelijk van hoeveel de werkelijke temperatuur van de doel-temperatuur afwijkt het ventiel een beetje of just veel te openen/sluiten.

De reden dat ik er niet heel tevreden mee ben is dat dit 10-minuten interval niet vaak genoeg is. Daarom zat ik te denken dat een betere oplossing wellicht zou kunnen bestaan uit een traditionele paraffine thermostaatknop, i.c.m. een motor die deze indien nodig bijstelt. De puur mechanische paraffine-sturing zou dan continu bijsturen, i.p.v. eens per 10 minuten, maar door het centraal bestuurbaar te maken (via zigbee, want dat is nou eenmaal mijn domotica netwerk) kan ik alsnog met gemak s'nachts kamers laten afkoelen.

Mijn vraag/uitdaging tot discussie is dus: Wie kent thermostaatknoppen die met zigbee te besturen zijn? En indien bekend, hoe werkt de mechaniek van zo'n thermostaatknop dan?

PS: Mocht je je afvragen waarom ik de CV ketel niet gewoon volgens een geagendeerd programma aan/uit laat gaan, dan komt dat omdat ik geen individuele CV ketel heb. Ik woon in een groot huis met meerdere woningen, en één CV ketel voor allemaal. Het lijkt wat dat betreft net alsof er stadsverwarming.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True