• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 16:13
Ik heb een HP 15-au175nb laptop. Erg fijn, maar wel met AZERTY keyboard. In eerste instantie geen probleem, typ toch blind. Maar ik merk dat ik er wel problemen mee heb met de leestekens.

Nu heb ik dus op Amazon een qwerty keyboard gekocht en wil ik deze vervangen. Alle schroefjes eruit en het moederbord los. Keyboard los gekoppeld en kom vervolgens tot de conclusie dat het toetsenbord zelf nog steeds niet benaderbaar is.

Dus toch maar de hulp van Tweakers inroepen. In de maintenance manual van HP staat precies hoe ik alles los moet koppelen, behalve het toetsenbord... Deze is op http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05228250 te vinden.

De voorkant van de laptop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W7jwroi26pwUGhHdRnzCvPIm/thumb.jpg

En een foto van de aluminium case waar het toetsenbord in zit en wat mijn "eindbaas" is voordat ik naar het volgende level kan en het toetsenbord kan installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/drWg7fNQ7sFIJMWWRLJhUO4j/thumb.jpg

Het gaat om de zwarte dingen aan de rechterkant, geen schroefjes voor zover ik kan zien. Hoe kan ik deze loshalen en na het verwisselen weer terug plaatsen.

Iemand die tips heeft? Ik heb nu alles weer terug geplaatst om straks met jullie hulp weer opnieuw te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 14:35
Ik kijk altijd op youtube voor zo iets. Er is altijd wel een chinees die dit al een keer gedaan heeft voor deze laptop of een vergelijkbaar model.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Oef. de keyboard zit in de topcover.... Topcovers altijd een vervelend klusje gevonden omdat je echt alles moet loshalen. Op zich altijd wel goed te doen maar de kans dat je iets vergeet is groot.

Vreemd ontwerp, heb heel wat HP laptops gerepareerd als ook div anderen en het keyboard was altijd een los onderdeel welke je in 2 minuten kan vervangen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Paultje3181
HKLM_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:41:
Ik kijk altijd op youtube voor zo iets. Er is altijd wel een chinees die dit al een keer gedaan heeft voor deze laptop of een vergelijkbaar model.
YouTube: How To Dismantle / Disassemble any HP Pavilion 15 series laptop - Up... heb ik al gevonden, maar weer 14 minuten van mijn leven weggegooid, want ook hier geen keyboard... Worthless disassembly ;)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 14:35
Foto 2 is je case toch? Je hebt je topcover er al afgehaald toch?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 10:40
Bij dit model zit het toetsenbord in de topcover verwerkt. Ook al krijg je de oude los, ik denk niet dat je het nieuwe toetsenbord ooit goed en netjes weer vast krijgt.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30
ThomasJ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:21:
Bij dit model zit het toetsenbord in de topcover verwerkt. Ook al krijg je de oude los, ik denk niet dat je het nieuwe toetsenbord ooit goed en netjes weer vast krijgt.
HP (niet alleen HP) maakt het gebruikers graag lastig om zelf iets aan laptops te vervangen.

volgens exploded view in de handleiding lijkt topcover en keyboard idd één.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:48

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb het toetsenbord van de HP Pavilion x360 waarop ik dit bericht typ ooit losgemaakt. Na een YouTube filmpje bleek dat verrassend simpel. Het was een filmpje waar niet precies in te zien was hoe je het toetsenbord losmaakte, maar wel hoe je de behuizing opende (je begint door alle rubber voetjes en dopjes te verwijderen) en daarna wees alles zich vanzelf.

Bij mijn laptop moest ik vanuit de binnenkant de complete bovenkant losschroeven, inclusief toetsenbord en trackpad. De flat cables zitten in connectoren die je kunt openen door ze naar boven te kantelen. Daarna pak je het uiteinde van de geopende flat cable uit de connector. Om de bovenkant helemaal los te krijgen moest ik op sommige plekken een beetje duwen tegen de rand. Op die plekken wordt alles in de behuizing op zijn plek gehouden met een kliksysteem. Met een beetje voorzichtigheid zal er niets afbreken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 29-09-2018 12:37 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

YouTube: HP 15 Keyboard Replacement and Full Disassembly Guide

Dit lijkt het beste in de buurt te komen geloof ik. Probleem van een Pavilon 15 is dat er nogal wat verschillende modellen zijn en mag ik hopen dat je het juiste keyboard hebt.

Overigens die zwarte dingen die je niet kunt losschroeven lijken mij geen schroeven maar plastic pinnen die ze plat hebben gesmolten. Een vrij standaard procedure voor onderdelen die niet los hoeven.

[ Voor 25% gewijzigd door memphis op 29-09-2018 12:46 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 12:51
Ik weet niet of je een compleet toetsenbord met top cover hebt, maar als dat niet zo is zou je ook nog kunnen kijken of je alleen de toetsjes zelf uitwisselt. Dan komen de afbeeldingen op de toetsen tenminste weer overeen met je qwerty toetsenbordinstelling. Vaak wel een priegelwerk en de toetsjes en het mechanisme er onder is ook redelijk kwetsbaar.

• Paultje3181
Comp-Freak schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:44:
Ik weet niet of je een compleet toetsenbord met top cover hebt, maar als dat niet zo is zou je ook nog kunnen kijken of je alleen de toetsjes zelf uitwisselt. Dan komen de afbeeldingen op de toetsen tenminste weer overeen met je qwerty toetsenbordinstelling. Vaak wel een priegelwerk en de toetsjes en het mechanisme er onder is ook redelijk kwetsbaar.
Lijkt me een last resort oplossing. Maar wellicht beter dan de hele laptop uit elkaar. Maar zijn van die klaptoetsjes, dus priegelwerk. Ik heb geen nieuwe top over, alleen het keyboard zelf (en de backlit).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1