Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe verdeler geplaatst met warmtewisselaar. Wordt niet wa

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• frankbeijer
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 11-12-2019
Goedemorgen,

sinds maart hebben wij een woning uit 1983 betrokken. Naast wat verbouwingswerkzaamheden hebben wij ook de cv ketel vervangen met een nieuwe Remeha Tzerra. Omdat de verdeler en de pomp van de vloerverwarming ook uit 1983 bleken te komen, hebben wij een nieuwe verdeler met Alpha2L pomp en een warmtewisselaar geinstalleerd. Het vervangen van de verdeler en pomp is uitgevoerd door mijn vader wie gepensioneerd loodgieter is.

Na het aansluiten van het systeem blijkt de vloerverwaming niet warm te worden. De warmtewisselaar wordt warm en de aanvoerleiding naar de verdeler wordt slecht warm in het begin, naarmate deze dichter bij de thermostaat komt wordt deze koud. De temparatuurmeters op de verdeler blijven beiden op 20 graden staan.

We hebben als proef de warmtewisselaar er even tussenuit gehaald, het systeem lijkt dan wel te werken, want wij zien de temperatuur in de verdeler stijgen. Wat ons wel opvalt is dat de achterste/onderste leidingen als eerste warm worden en de voorste leidingen pas veel later. Dit valt ons op omdat wij dachten dat de voorste leidingen de aanvoer waren en de achterste de retour.

Warmtewisselaar is nieuw, doorgeblazen en niet verstopt.

De ketel staat ingesteld op 60 graden, de thermostaat van de verdeler op 40 graden.

De leidingen zijn afgelopen vrijdag geheel doorgespoeld voordat wij ze opnieuw hebben aangesloten. Alles is op druk.

Hieronder een afbeeldingen van de installatie.

Alle tips zijn welkom.

Mijn vader woont wel anderhalf uur weg, maar ben zelf ook wel redelijk handig. Dus brand maar los.

Alvast bedankt!

https://imgur.com/yFCb1Io

https://imgur.com/PyfaJby

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
http://mupload.nl anders wordt het inderdaad niet wa.

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 09:21]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 07:00

Tens

functie elders

foto's werken niet, maar
Zonder wisselaar wel circulatie in vloer, en met wisselaar geen, lijkt erop dat de nieuwe pomp niks doet.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• frankbeijer
De foto's. Sorry, ik krijg ze niet gedraaid.

[Voor 27% gewijzigd door frankbeijer op 29-09-2018 09:33]

• frankbeijer
Tens schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:22:
foto's werken niet, maar
Zonder wisselaar wel circulatie in vloer, en met wisselaar geen, lijkt erop dat de nieuwe pomp niks doet.
Ik heb met een schoevendraaier tegen het huis aan geluisterd, lijkt wel te draaien. Ook het veranderen van het aantal toeren e.d. geeft een ander geluid in de pomp. Voor mijn gevoel draait hij wel. Ook als ik de stekker van de pomp uit het stopcontact trek, zie ik de flow meters van de groepen zakken.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:56

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Is de boel goed ontlucht? Zie witte dopje bovenop de leidingen, die kun je met een sleuteltje opendraaien om eventuele lucht eruit te laten.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 07:00

Tens

functie elders

frankbeijer schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:35:
[...]

Ik heb met een schoevendraaier tegen het huis aan geluisterd, lijkt wel te draaien. Ook het veranderen van het aantal toeren e.d. geeft een ander geluid in de pomp. Voor mijn gevoel draait hij wel. Ook als ik de stekker van de pomp uit het stopcontact trek, zie ik de flow meters van de groepen zakken.
Na het aansluiten van het systeem blijkt de vloerverwaming niet warm te worden. De warmtewisselaar wordt warm en de aanvoerleiding naar de verdeler wordt slecht warm in het begin, naarmate deze dichter bij de thermostaat komt wordt deze koud. De temparatuurmeters op de verdeler blijven beiden op 20 graden staan.
Dat je aanvoerleiding een beetje warm wordt in het begin lijkt mij alleen geleidingswarmte; geen circulatie dus. De thermostaatknop helemaal open helpt ook niet? (kop eraf is kraan helemaal open als het goed is)

edit:
Laat maar, dan zou het probleem ook zonder wisselaar aanwezig zijn. 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Tens op 29-09-2018 10:04]

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• frankbeijer
ThinkPad schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:52:
Is de boel goed ontlucht? Zie witte dopje bovenop de leidingen, die kun je met een sleuteltje opendraaien om eventuele lucht eruit te laten.
Ja, alles is ontlucht. Zal het straks nog een keer nagaan.

Voor wat betreft de druk in het systeem, helaas heb ik geen drukmeter er tussen zitten. Is er een manier hoe ik kan zien of er voldoende druk binnen het systeem van de vloerverwarming zit.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22-04 18:57
@frankbeijer

zeeeeeeeer bekend probleem....

lees mijn verhalen over dit soort (open) verdelers en al helemaal met een warmtewisselaar icm een moderne modulerende ketel maar eens na...

bottemline

heb je een Isense bij je terza ?

zo ja ze dan de MIN temp op 60 en max ook op 60 en je hebt kans dat het gaat werken. zet anders ook de min pomp snelheid wat hoger

want dat is het probleem. je terza gaat terug moduren naar onder de 60 graden op zowel zijn temp en hij gaat zijn pompsnelheid aanpassen waardoor dit type verdelers simpelweg te weining vermogen aangeleverd krijgen. Deze willen echt minimaal 60 graden met voldoende flow om gaat te kunnen werken

heb er zelf wekenlang mee lopen kloten en uiteindelijk een regelbare verdeler er tussen gezet. Dat is in jou geval wel wat minder effectief omdat je die warmte wisselaar ook nog hebt

[Voor 10% gewijzigd door Ray op 29-09-2018 10:35]

• badboynova
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-06 19:07
is de plaatwisselaar in de juiste stroming richting gemonteerd?

• frankbeijer
Ray schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:10:
@frankbeijer

zeeeeeeeer bekend probleem....

lees mijn verhalen over dit soort (open) verdelers en al helemaal met een warmtewisselaar icm een moderne modulerende ketel maar eens na...

bottemline

heb je een Isense bij je terza ?

zo ja ze dan de MIN temp op 60 en max ook op 60 en je hebt kans dat het gaat werken.
Zojuist gedaan. Maar zou hij dan zonder warmte wisselaar ook niet dezelfde symptomen moeten geven.

Verder. Hoe verschilt een regelbare verdeler met diegene die ik heb (Top Flow Alpha2L).

• frankbeijer
badboynova schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:30:
is de plaatwisselaar in de juiste stroming richting gemonteerd?
Ja we hebben de pijltjes gevolgd.

• Ray
frankbeijer schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:36:
[...]

Zojuist gedaan. Maar zou hij dan zonder warmte wisselaar ook niet dezelfde symptomen moeten geven.

Verder. Hoe verschilt een regelbare verdeler met diegene die ik heb (Top Flow Alpha2L).
toch wel maar dat ga je zo wel merken als het goed is :) kan zijn dat je zelfs naar min 65 graden toe zal moeten

een regelbare (LTV) verdeler heeft een gescheiden aan / afvoer balk met een regelventiel ertussen. In jou verdeler komt vrij zeker al het retour water direct weer in de aanvoerbalk waardoor het dus veel sneller afkoelt

een andere optie zou nog zijn de warmte wisselaar te verwijderen en er een spirotrap voor de cv ketel te zetten. Is sowieso een goed idee want de smurrie uit je slangen zit ook gewoon in je radiatoren door de jaren heen

[Voor 18% gewijzigd door Ray op 29-09-2018 10:41]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

http://i67.tinypic.com/2gtuexx.jpg
http://i68.tinypic.com/5v5glf.jpg

[Voor 52% gewijzigd door Hackus op 29-09-2018 10:41]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• frankbeijer
Even een vraag over de circulatie. "Trekt" de pomp van de verdeler het water wel door de warmtewisselaar of circuleert dit alleen binnen de verdeler en het buizen net?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

frankbeijer schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:43:
Even een vraag over de circulatie. "Trekt" de pomp van de verdeler het water wel door de warmtewisselaar of circuleert dit alleen binnen de verdeler en het buizen net?
Alleen de verdeler en slangen in de vloer, dus dat stukje door de warmtewisselaar staat stil.

Als je hem laag had gemonteerd had je nog een stukje thermosifon werking gehad.
Of een gesloten verdeler met pomp en bypass.

[Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 29-09-2018 10:51]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ray
Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:45:
[...]

Alleen de verdeler en slangen in de vloer, dus dat stukje door de warmtewisselaar staat stil.
en dat kan je dus actief maken met een ltv verdeler door die klep. of je kan mogelijk ook deze verdeler actief maken (zie handleiding) maar dan ben je nog steeds volledig aan het bijmengen

echter door de wisselaar blijf je afhankelijk van het aangevoerde vermogen op die wisselaar. de verdeler 'kan het niet bij de ketel halen'

dus je moet zorgen voor voldoende heet water met voldoende flow om die wisselaar voldoende vermogen af te kunnen laten geven. en daar zit het knelpunt met een moderne modulerende ketel

[Voor 28% gewijzigd door Ray op 29-09-2018 10:52]

• frankbeijer
Dus het komt erop neer dat ik een verkeerde verdeler heb? Mits ik hem actief kan maken?

• Rol-Co

Rol-Co

Ray schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:50:
[...]

en dat kan je dus actief maken met een ltv verdeler door die klep. of je kan mogelijk ook deze verdeler actief maken (zie handleiding) maar dan ben je nog steeds volledig aan het bijmengen

echter door de wisselaar blijf je afhankelijk van het aangevoerde vermogen op die wisselaar. de verdeler 'kan het niet bij de ketel halen'

dus je moet zorgen voor voldoende heet water met voldoende flow om die wisselaar voldoende vermogen af te kunnen laten geven. en daar zit het knelpunt met een moderne modulerende ketel
Zo'n wisselaar werd hier ook geadviseerd ivm niet difusiedichte slangen, ik zag dat gelijk al als een nadeel, heb een gesloten verdeler opgehangen en de cv op lagere temperatuur ingesteld, veel makkelijker.
Maar die ging toen al bijna niet meer aan ivm warmtepomp.

@frankbeijer
Ik zou hem in dit geval gewoon aansluiten, wisselaar terug brengen, TF1 vuilfilter voor de ketel monteren en een inhibbitor toevoegen aan het water plus op een lage temperatuur verwarmen van 50 graden max min 40.

Een tzerra kost niet de hele wereld en is modulair opgebouwd, een wisselaar is zo vervangen, voor garantie is er toch wel een smoes te vinden zodat je hem niet betaald krijgt.

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17-06 20:18

TheBorg

Resistance is futile.

Er worden hier aannames gedaan die niet kloppen. Ik heb dezelfde verdeler alleen dan met 10 groepen.

- Er is wel degelijk een gescheiden aan/afvoer balk maar warm en koud worden gemengd bij de pomp.
- De verdeler kan indien gewenst actief/passief gemaakt worden.
- In de huidige aansluiting is deze passief. Dat wil zeggen nagenoeg geen drukverschil in aan en afvoer.
- Voor actief moet de aansluiting aan de rechter kant gebruikt worden
- De retourkranen hebben een voorinstelling. Bij mij stonden ze bijna dichtgedraaid waardoor het niet lekker werkte. Zo uit het hoofd zit onder de knop een inbusbout. Ik zou daar eerst eens naar kijken.

[Voor 3% gewijzigd door TheBorg op 29-09-2018 11:22]

• Rol-Co

Rol-Co

TheBorg schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:19:
Er worden hier aannames gedaan die niet kloppen. Ik heb dezelfde verdeler alleen dan met 10 groepen.

- Er is wel degelijk een gescheiden aan/afvoer balk maar warm en koud worden gemengd bij de pomp.
- In de huidige aansluiting is deze passief. Dat wil zeggen nagenoeg geen drukverschil in aan en afvoer.
- De retourkranen hebben een voorinstelling. Bij mij stonden ze bijna dichtgedraaid waardoor het niet lekker werkte. Zo uit het hoofd zit onder de knop een inbusbout. Ik zou daar eerst eens naar kijken.
Retouren staan bijna altijd dicht van verdelers die je koopt :) maar dan doet hij het ook niet als je hem gewoon aansluit. ;)
Actief maken kan hij nog proberen, misschien komt er genoeg flow over de wisselaar.

• Ray
@TheBorg @frankbeijer ik zei het wat simpel maar natuurlijk zijn er twee balken echter haalt , in de niet actieve stand, de verdeler zijn water uit de retour balk waar ook het 'nieuwe' warme water binnenkomt.

Als dat nieuwe water dan van een wisselaar moet komen , dus die uit zich zelf geen circulatie heeft, is dat extra lastig omdat 'in de niet actieve stand' de aanzuigwerking erg beperkt is

actief zetten gaat dus zorgen dat er meer flow over de wisselaar komt, maar dat is dan ook alles

het idee om de wisselaar weg te halen en daar voor in de plaats een vuilfilter (wat ik al eerder zei...) is dan mogelijk een betere oplossing omdat je dan ook je aanvoer temp lager kan houden

[Voor 28% gewijzigd door Ray op 29-09-2018 11:27]

• frankbeijer
TheBorg schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:19:

Duidelijk. Ik denk dat ik eerst deze weg volg. En als het dan niet werkt de weg van Rol Co.

Bedankt!!!

• frankbeijer
TheBorg, heb je een schets of foto van de actieve installatie? Gtaat mij vooral om de plaatsing van de thermostaatkraan.

• frankbeijer
TheBorg, een schets is misschien teveel moeite :) laat ik het anders vragen. De thermostaat kraan blijft neem ik aan op dezelfde locatie. Nu heb ik alleen aan de rechterzijde twee aansluitpunten, zowel in de aanvoer en retourbalk. Ik neem aan dat dit voor een eventuele uitbreiding is. Maar om hem actief te maken moet ik de retour dus aansluiten op de retourbalk (de bovenste balk) en de andere neutrale retouraansluiting afdoppen.

Just to be sure.

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17-06 20:18

TheBorg

Resistance is futile.

Ik gebruik de passieve aansluiting. Hier staat de handleiding van Robot:

https://media.robotclimat...handleiding-juli-2015.pdf
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True