Vraag

• MSI 123
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07-2022
Beste allemaal,

Ik ben van plan om mijn gaming laptop weg te doen en een mooie gaming pc te kopen.
Hier hoort natuurlijk ook een mooi beeldscherm bij, alleen kan ik door de bomen het bos niet meer vinden.
Mijn budget voor de monitor ligt rond de 500/550 euro en mijn budget voor de game PC rond de 1000 euro.

Waar ik de PC voornamelijk voor ga gebruiken is gamen/(YT)filmpjes/films kijken. Games die ik voornamelijk speel zijn World of Warcraft, Dead by Daylight, 7 Days to Die, Rust, Diablo 3, Shadow of War, They are Billions en League of Legends.

Voor mij zijn de termen "Ultra Wide", "Curved", "Free-Sync" en "G-Sync" nog al nieuw. Ik heb mij zelf kunnen inlezen dat Free-Sync met AMD gaat en circa 100-150 euro goedkoper is als G-Sync waardoor ik met het prijsverschil in mijn PC een betere AMD videokaart zou kunnen zetten van de 100-150 euro die ik bespaar op de G-Sync monitor.

Hoe groot is het verschil/belevenis volgens jullie tijdens de activiteiten die ik hierboven heb benoemd van normale 27 inch schermen tegenover Ultra Wide of Curved?(Hierboven een aantal normale 27 inch beeldschermen die ik in gedachte had. Is dit wat volgens jullie en zo niet welke zou beter/goedkoper zijn met gelijke specs?)

En wat raden jullie mij aan om in mijn PC te zetten AMD of Nvidia gepaard met bijpassend scherm (Free-Sync of G-Sync) en waarom?

Er is zoveel waar op gelet moet worden tegenwoordig dat ik er zelf niet echt meer uit kom en daarom jullie om advies zou willen vragen.

Groetjes, Rico :)

[Voor 17% gewijzigd door MSI 123 op 29-09-2018 00:24]

Alle reacties

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-06 20:48
@MSI 123 Ik denk dat je met een AMD build met FreeSync monitor op dit moment de meeste prestaties voor je geld krijgt. Hier een lijstje. Ik zou deze 1440p 144Hz monitor erbij nemen. pricewatch: Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 136,99€ 136,99
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 255,-€ 255,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 131,30€ 131,30
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,04

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 17:45
@Balance Mooie build, niets op aan te merken.

@MSI 123 De monitor die Balance voorstelt heeft een TN paneel. Hoe belangrijk vind je kijkhoeken? Ik heb zelf een 27" TN scherm getest en helaas kon ik er niet aan wennen. In dat geval kan je misschien beter over een IPS of VA monitor nadenken.

Voorbeelden van IPS en VA monitoren:

IPS: pricewatch: Acer Nitro VG270U Zwart (let op, max 75Hz, maar wel realistisch met een RX580)
VA: pricewatch: MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart

Zelf ben ik niet heel overtuigd van een curved scherm. Ik vond het maar afleiden. 27" kan je zonder hebben imo.

[Voor 44% gewijzigd door Lord_Dain op 01-10-2018 16:12]

• MSI 123
@Balance @Lord_Dain Bedankt mannen! Ik denk dat ik inderdaad wel voor een IPS of VA ga want ik zit nog wel eens niet helemaal recht voor het scherm. Ik zou eventueel kunnen kijken of ik nog een scherm met TN heb liggen om te kijken hoe storend het is.

Ook ga ik overwegen om over te stappen naar AMD na altijd Nvidia te hebben gehad.

Merk je tussen die 75Hz en 144Hz verschil? En wat is VA vergeleken met IPS?

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-05 13:54
Tussen 75 en 144hz merk je wel verschil. Ik wel tenminste. Alleen haal ik al niet altijd de 120+ Fps met mijn veel krachtigere gtx1080ti op 1440p. Dan zou ik gaan voor een ips met mooie kleurweergave. Dat loont veel meer en is er misschien zelfs wat geld over voor leuke randapparatuur

Ryzen 5 7600x | RTX 3080 MSI Gaming X Trio | 16gb ram | LG 34GN850 | nintendo switch | iPhone 13 Pro Max

• Lord_Dain
@MSI 123 ik denk dat de vraag is of jij met een RX580 op 1440p vaak boven de 75fps uitkomt.
Dit kan je het beste checken online in benchmarks maar ik neem voorzichtig de stelling in dat dit niet vaak gebeurt, vooral wel bij oudere games en bv. een CS:GO, maar de meeste games niet.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 08:31
Lord_Dain schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:03:
@MSI 123 ik denk dat de vraag is of jij met een RX580 op 1440p vaak boven de 75fps uitkomt.
Dit kan je het beste checken online in benchmarks maar ik neem voorzichtig de stelling in dat dit niet vaak gebeurt, vooral wel bij oudere games en bv. een CS:GO, maar de meeste games niet.
Diablo 3, World of Warcraft en League of Legends kunnen het wel halen, mits hij een knappe videokaart erbij neemt. Zelf zou ik gaan voor 24" 144 hz monitor. Ik heb 27" gezien, maar omdat je PC minder sterk is, denk ik dat je het verschil in grote kan missen.

Maar dat is puur persoonlijk. Ik vind framerates belangrijker dan schermresolutie.Dit omdat ik graag 120fps+ wil hebben om zo de 144 te krijgen waardoor het beeld vloeiender, soepeler en in mijn optiek reactiever aanvoelt.
Spellen spelen op die manier gewoon weg lekkerder om het zo maar te zeggen.

Als je het prima vind om op 60/75 hz te blijven gamen, dan is de 27" een optie.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Lord_Dain
@Wylana ik speel zelf ook op een 1080p 144hz monitor, met een RX Vega.
Ik denk ook dat MSI123 niet veel lol zal beleven met een 1440p monitor en een RX580.
Tuurlijk zal het speelbaar zijn, met veel downtunen van settings, maar het is verre van ideaal.
Als geld geen issue is, zou ene 1440p wel een leuke investering kunnen zijn als over 1-2 jaar navi uitkomt.

• MSI 123
Hmm oke, hoeveel zou het schelen in de prijs om een videokaart te nemen die de 27 inch 144Hz wel aan kan aangezien deze wat te zwak is?

[Voor 122% gewijzigd door MSI 123 op 04-10-2018 15:54]

• Lord_Dain
Dat scheelt behoorlijk. Dan zit je gauw richting de 400-450€.

• MSI 123
Daar was ik al bang voor haha. Ik ben net bij de media markt geweest en een Curved/TN panel stoort mij totaal niet. Tussen HD en QHD heb ik niet veel verschil kunnen merken.

Van 60 naar 144Hz was een hele fijne beleving!

Het zal dan denk ik een Full HD 144Hz FreeSync met IPS panel worden aangezien een IPS wel duidelijk mooier beeld heeft en dan tussen de 1/4ms met de PC build die hier boven is genoemd.

Jullie nog tips voor als ik een HD ipv QHD monitor haal?

• Lord_Dain
Naar mijn weten zijn er geen 1080p 144hz Freesync IPS schermen. Misschien koreaanse modellen?

Denk dat je bij een VA scherm uit gaat komen, zoals deze:
pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart

Ik zou geen 1080p op een 27" scherm kijken overigens, da's pixels tellen.

[Voor 60% gewijzigd door Lord_Dain op 05-10-2018 11:16]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het verschil tussen HD en UHD valt zeker wel te zien, vooral omdat je meer op je scherm kwijt kunt. In een game is het verschil wat kleiner, maar ik merk dat ik met UHD niet meer alles full screen zet maar af kan met vensters. Hierdoor kun je je browser, een film en eventueel zelfs een windowed game tegelijkertijd in beeld hebben.

Het verschil tussen een gewoon en een ultrawide scherm is dat ene ultrawide eigenlijk twee schermen in één is, het verschil met gewoon en curved is de curve, waardoor je bij een (ultra)wide scherm ook 'recht' naar het scherm aan de zijkant kijkt in plaats van onder een hoek. Mensen met 2 schermen lossen dat vaak op door de schermen onder een hoek van elkaar te zetten :P Groot voordeel van een ultrawide hierin is dat je met 'twee' schermen kunt gamen zonder dat de bezels precies op je crosshair zitten.

Die spellen die je noemt hoeven mijns inziens zeker geen ultrasnel scherm; ik game met veel plezier op een 32"4K scherm van onder de 400 euro (pricewatch: AOC U3277PWQU Zwart). Echter, geen FreeSync of G-Sync. Ik vond zelf het formaat en MVA/IPS iupv TN belangrijker :P Zet "wait for v-sync" aan en je hebt ook geen tearing. Maar er zijn onder de 400 euro ook 4K schermen (zelfs 32") met FreeSync.

Het beste kun je denk ik vooral je opties bekijken, want het is allemaal erg persoonlijk. Ik heb geen *sync, maar heb het ook nog niet gemist. Ik speel dan ook (net als jij) geen heftige competitieve First Person Shooters als CS:GO waarbij sub-milliseconde reacties kunnen bepalen of je doorgaat naar de volgende ronde of niet. Ik ervaar het probleem dat ze oplossen dan ook niet. Of het in het algemeen een betere ervaring geeft kan ik je niet vertellen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lord_Dain
@Paul ik miste *sync ook niet maar sinds ik een aantal Freesync schermen getest heb, daarna nog eens ben teruggegaan naar mijn nonsync monitor en daarna weer naar mijn uiteindelijke Freesync scherm, merk ik dat ik niet meer terug wil naar tearing op mijn scherm. Dat komt helaas met een prijskaartje..

Als @MSI 123 nog geen *sync tech heeft zal hij het vermoedelijk dus ook niet missen. Het beste zou zijn (imo) gewoon eens proberen, en evt. niet tevreden de monitor terugsturen binnen x dagen.

• MSI 123
Ik heb met een kennis gezeten en die kwam met 2 builds. 1 met AMD voor Freesync en 1 met NVIDIA voor G-Sync. De builds staan hier onder:
http://prntscr.com/l2yom4
Welke zou het beste zijn en kunnen deze builds de QHD wel aan? omdat ik begreep dat de 1060 en de AMD kaart die Balance hierboven in het topic had gemaakt het niet aan kunnen.

De monitoren die ik gevonden heb zijn deze:
https://tweakers.net/pric.../acer-xf270hua-zwart.html
https://tweakers.net/pric...71hu-(tn)-rood-zwart.html

Hoe erg zou het zijn om zonder Free of G-Sync te gamen met een van deze 2 builds met de games die ik heb benoemd?

[Voor 67% gewijzigd door MSI 123 op 06-10-2018 20:39]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:18
1070(ti)/1080 en Vega 56/64 zijn prima voor QHD.

Bovenste systeem:
B350 bord heeft misschien een bios update nodig, beter een B450 nemen.
Behuizing is natuurlijk erg low budget, ik zou daar persoonlijk een paar tientjes meer uitgeven voor goede kwaliteit (betere koeling, stiller, makkelijker inbouwen).
SSD is erg klein... Wil je er een paar games op zetten minimaal 500GB pakken, voor alleen windows (als je echt wilt besparen) is 120GB meer dan zat.
Geheugen is niet erg snel, ik zou 3000-3200MHz pakken.
Voeding is overkill en geen erg goede keus. Een goede 550W is zat.

Onderste systeem:
Voeding is een nog veel slechtere keus dan erboven, eventueel is 450W hier al genoeg.
Overige comments zijn hetzelfde.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met Sync (en mis het daardoor dus niet).
De 1080 is toch wel een stukje sneller dan een Vega56 (10%) en daarnaast ook zuiniger (50W), ik zou daarvoor gaan.

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 06-10-2018 20:43]

• MSI 123
@mitsumark Lijkt dit er dan beter op?
Heb zelf geprobeerd het een en ander te veranderen. Geen idee of dit dan beter in de buurt komt zoals bijv. de kast.
http://prntscr.com/l30c8p

Bij de voeding kon ik geen 450 vinden dus die heb ik het zelfde gelaten, en scheelt ook niet veel in de prijs. 700W ipv 450 kan geen kwaat denk ik? Anders kan ik hem nog naar 550 doen want die zag ik volgensmij wel.

Alleen nog benieuwd naar het antwoord over de Free/G-Sync vraag of ik de AMD build zal pakken met Free-Sync of de NVIDIA build met G-Sync al word het dan wel een TN scherm met minder mooi beeld. Als Free/G-Sync niet veel toe voegt denk ik dat ik gewoon voor de NVIDIA build ga met de Free-Sync monitor aangezien dat een IPS is. Maar als jij daar zelf geen ervaring mee hebt of het écht een toevoeging is hoop ik dat iemand anders mij daar mee kan helpen. :)

Ook vraag ik me af hoeveel die 10% scheelt in videokaarten. Is die 10% die de nvidia beter is het dan waard om de Free-Sync build te laten voor wat het is en de NVIDIA build te pakken met de freesync monitor die ik gevonden had of een andere die gewoon goed is?

[Voor 84% gewijzigd door MSI 123 op 06-10-2018 22:39]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee