Toon posts:

HiFi set beginner < 750 EUR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 21:18
Ik zoek een?
Een mooie 2.0 setup voor in mijn appartement waar ik binnenkort naar verhuis:
  • Set van speakers
  • Versterker
Wat is je budget?
Rond de 500-750 EUR.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zal naast een LG OLED C8 draaien, hoofdzakelijk TV, films en series. Niet zozeer muziek.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb mijn oog laten vallen op onderstaande speakers:
product: Dali Zensor 5

Al wat zitten inlezen en blijkbaar geef je best het meeste geld uit aan de speakers, want die zorgen voor de goede klank.

Qua versterker zit je goed zolang je bij de "big boys" blijft qua merken. Ik dacht persoonlijk aan deze:
pricewatch: Onkyo A-9010 (zwart)
Al blijft de vraag of ik beter een 2.0 of 2.1 neem en zo de deur voor uitbreidbaarheid openlaat.

Dat is natuurlijk splinternieuw spul, misschien richt ik mij beter op de tweedehandsmarkt met mijn budget?
Ik zag bijvoorbeeld nog deze center speaker voorbij komen? Koopje, die misschien een mooie combo zou vormen met een setje Dali Zensors 5? :9

Alle reacties

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-05 22:12
En?
Heb je die combinatie al beluisterd?
Want inlezen is leuk, maar het horen is nog veel belangrijker.
Verder zou ik, als Ik jou was, niet voor deze versterker gaan.
Dit omdat je deze combi wil gaan gebruiken met je televisie.
M.i. kan je beter voor een receiver gaan, omdat deze ook HDMI in-/uitgangen hebben die je makkelijk kan aansluiten op de televisie.
Ook is de genoemde versterker 2.0 dus kan je geen centerspeaker aansluiten.
Met welke receiver je wel moet hebben in je prijsklasse kan ik je helaas niet helpen, daar heb ik geen ervaring mee

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:14
Je kan ook een 2e hands 7.1 receiver kopen dan kun je zeker uitbreiden later.
De center moet je idd van dezelfde serie kopen als de fronts, tegen klankverschil.
Die zensor 5 lijken me best goed en verdienen een goede sub iets in de klasse van een svs sb/pb1000 of klipsh

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mocht je ooit naar surround willen overstappen dan kan een home cinema receiver aanschaffen idd een betere optie zijn. Binnen jouw pricerange maakt dat eigenlijk niet zoveel, en zitten de verschillen met name in de opties die een receiver extra biedt.
De vraag is echter op wat voor termijn je dat overstappen dan zou willen. Zie je dat de komende jaren nog niet gebeuren, zou ik voor een stereoversterker gaan. De techniek qua HDMI, 4K ondersteuning, HDR etc gaat best wel snel. Over een jaar of 3 is wat je nu koopt al enigszins verouderd en mag je weer upgraden. Terwijl een steroversterker gewoon stereo is zonder toeters en bellen en doet wat ie moet doen.

Echter: als jij hem vnl voor films wilt gaan gebruiken, dan zou ik juist wel weer meteen voor een receiver gaan.

Frontspeakers zou ik nieuwe kopen en naar je eigen geluidssmaak. Rearspeakers is alleen effecten, dus daar kun je tweedehands met een paar simpele speakers al uit de voeten, kun je laten upgraden. Center is wel belangrijk maar die zou ik uit de zelfde serie halen als je fronts. Meer voor de looks trouwens dan voor de techniek. Geluid is per speaker zeker verschillend maar de receiver fixt dat bij het inregelen redelijk.

Wel iets om rekening mee te houden: de Dali Zenzor is nu her en der in de aanbieding omdat er een nieuwe serie is (meen de Oberon). Hoe lang de Zensor daarmee nog verkrijgbaar is, is onduidelijk,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:55
@The Eagle Elke versterker veroudert, of het nu een stereoversterker is, of een AV-receiver. Ik zou in combinatie met een tv, nooit een versterker aanraden, maar altijd een receiver. Dit vanwege de beschikking over HDMI, up/downmixing en lipsync. Een receiver is daardoor altijd meer toekomstgericht in een audio + video setup, dan een versterker. Enkel als je honderd procent zeker bent dat je hem alleen voor muziek gaat gebruiken en hooguit wat analoge bronnen gaat gebruiken (lp, cassettebandjes) of een cd-speler, dan zou ik voor die versterker gaan.

@SanderH_ Als je in jouw geval een C8 wilt aansluiten en vooral het geluid van films en series wilt horen, kies dan sowieso een av-receiver. De gekende merken zijn prima, dus Sony, Pioneer, Onkyo, Denon, Marantz en Yamaha. Met een budget van € 750 zou ik circa € 250 à € 300 gebruiken voor de receiver en de rest voor de 2 frontspeakers. Juist met een 2.0 of 2.1 versterker kan je niet/nauwelijks meer upgraden, dus koop altijd een receiver die 5.1 of hoger ondersteunt.

Zie hieronder hoe ik geschikte receivers selecteer:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

V.w.b. de speakers is het advies om toch echt zelf te gaan beluisteren. Reviews lezen en specs vergelijken is prima als begin van je luistersessie, maar in het echt weet je pas of een speaker geschikt is voor jouw smaak. Die klinken namelijk allemaal anders. Zo ging ik anderhalf jaar geleden naar iEar en Stassen met het idee dat ik voor KEF of B&W zou gaan. Die vond ik in directe vergelijking met andere speakers echter helemaal niet fijn klinken. Uiteindelijk paste het geluid van Focal het beste bij mij en ben ik dan ook met dat merk naar huis gegaan. Koop fronts en centers van hetzelfde merk en liefst ook dezelfde serie, omdat deze speakers de main sound van je films en series laten horen en het niet prettig is als er een groot verschil in klank zit tussen links, center en rechts. Als je eenmaal verder uitbreid naar effectspeakers (achter, zij en atmos) en een subwoofer, dan maakt merk en serie eigenlijk niet meer uit.

Lang verhaal kort: koop in jouw geval een receiver en ga je speakers eerst beluisteren en vergelijken.

• SanderH_
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden allemaal.

Om iets meer futureproof te zijn wil ik mijn budget gerust iets optrekken, zodat ik net onder de 1k blijf, maar daar stop het dan (voorlopig :+ ) ook. 7.2 receivers zijn ook net iets beter rijker uitgerust met andere randzaken heb ik de indruk. In vergelijking met een 5.1 zijn ze niet zovéél duurder.

Ondertussen nog wat zitten zoeken en ik ben bezig met een lijstje van receivers op te stellen. Momenteel heb ik deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X1400H€ 349,-€ 349,-
1Denon AVR-X2300W Zwart€ 389,-€ 389,-
1Denon AVR-X2400H€ 398,91€ 398,91
1Onkyo TX-NR656 Zwart€ 399,-€ 399,-
1Sony STR-DN1080€ 479,20€ 479,20

De Onkyo lijkt een populaire keuze te zijn. De 3 Denons verschillen niet zo heel veel met elkaar heb ik de indruk en die 2400H lijkt mij wel een leuk ding. De Sony is meer een uitsmijtertje, aangezien die momenteel blijkbaar leuk geprijsd staat.

Speakers moet ik nog eens wat verder achter zoeken, en vooral gaan beluisteren. Helaas zijn er vrij weinig HiFi zaken hier in de buurt...

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Kijk ook eens naar de receivers van Marantz.
Die zijn iets compacter en kunnen misschien beter passen in je meubel.
Je kunt voor de nr1508, nr1608 of de nieuwe nr1509 of nr1609 gaan.
Ik heb zelf de nr1508 sinds afgelopen zomer en die voldoet prima. Gekocht bij Amazon.de voor zo'n 330 euro.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Onkyo heeft een goede smartphone app. Die van Marantz en Denon zijn wat dat betreft onder de maat .

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Anoniem: 639074
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
SanderH_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:43:
..............
De Onkyo lijkt een populaire keuze te zijn. De 3 Denons verschillen niet zo heel veel met elkaar heb ik de indruk en die 2400H lijkt mij wel een leuk ding. De Sony is meer een uitsmijtertje, aangezien die momenteel blijkbaar leuk geprijsd staat.
Onkyo is vooral populair onder de koeriersdiensten die de chronisch defecte receivers tussen eindgebruikers en technische dienst pendelen. :+

Het merk is intussen berucht vanwege de immer defecte HDMI boards van enkele series (zie Tweakers archief) en al zal dat nu hopelijk zijn opgelost, met dit merk is altijd wel iets.
Het was ooit een echt leuk en solide merk, maar rond de jaren '80 kwam er ernstig de klad in.
Heb er intussen zoveel defecten van gezien dat dit merk hier niet meer in huis komt. O-)

In Denon heb ik dan net iets meer vertrouwen en of de app daarvan misschien minder blingbling is boeit mij niet zo.
De oldschool afstandsbediening doet het prima. ;)

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 21:49
De Marantz nr1508 heeft alles in huis wat je nodig hebt, en de HEOS app werkt perfect daarop.

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-05 22:12
TS heeft een mooie 4K tv.
Moet er ook niet gelet worden, naast de nodige mogelijkheden, op zaken zoals Passthrough, ArC en upscaling?

Ik heb zelf de Denon X3500H icm de Sony 65A1. De app is inderdaad "crap".
Moet hem voor gebruik steeds herstarten. Daarna werkt hij wel redelijk naar behoren.

[Voor 39% gewijzigd door Bergenfietsen op 30-09-2018 09:28]

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 15:54
Waar ik ook op zou letten bij de aanschaf van een receiver is of ze compatibel zijn met een goed multiroomsysteem (bijvoorbeeld Denon/Marantz met Heos of Yamaha met Musiccast). Multiroom is erg prettig, en als je nu toch een receiver koopt, is het handig als je later nog eens een speaker kunt kopen voor je keuken/badkamer/slaapkamer die je makkelijk via de wifi kunt koppelen aan je hifiset.

Over je speakers: als je gaat luisteren (altijd goed idee), luister dan ook even naar de q-acoustics 3050 (nu veel in de aanbieding, omdat nieuwe serie net uit is) of de Fyne Audio F302 (minder bekend, maar erg goede reviews).
En tweedehandsspeakers op marktplaats zijn vaak ook een goede deal. Zoek bijvoorbeeld eens op Monitor Audio Bronze BX5, daar staat nu een set aangeboden voor 380. Dan houd je nog net wat meer geld over voor een goede receiver, waardoor je weer wat toekomstbestendiger bent.

[Voor 13% gewijzigd door mikkip op 30-09-2018 12:43. Reden: voorbeeld van marktplaatspeakers toegevoegd]

• SanderH_
@mikkip bedankt voor de tip

Wat vinden jullie van dit tweedehands setje?

Voor 400 EUR zou ik de zuilen & center speaker wel moeten kunnen krijgen. Lijkt mij wel een mooie basis, ook al is het hele boeltje 3.5j oud.

[Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 30-09-2018 18:48]

• The Eagle

The Eagle

Prima basis, ik zou meteen de hele set meenemen. Tik een mooie tweedehands receiver op de kop en ga daar mee draaien. En dan later de rceiver upgraden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mikkip
waarschijnlijk moet je binnen je budget even de afweging maken of je nu al voor een 5.1 set wilt gaan (dan komt, zoals The Eagle ook zegt, die monitor audio bronze voor je budget aardig in de buurt van ideale keuze denk ik) met een tweedehands receiver, of dat je een wat meer up-to-date receiver koopt met twee goede boxen en dan in de loop van de tijd je speakers gaat upgraden.
Bij de eerste optie heb je direct surroundgeluid op niveau, maar mis je misschien net wat nieuwste technieken, bij de tweede weet je zeker dat je weer jaren vooruit kan qua samenwerking met je tv, multiroom e.d. maar heb je nog geen surround.

• The Eagle

The Eagle

Je gaat verhuizen...sla een paar honderd euro extra plat, noem het verhuiskosten en koop meteen een leuke receiver er bij. Ga je gegarandeerd geen spijt van krijgen.

• SanderH_
De ouderdom van de hele set, mag geen bezwaar zijn?

Lijkt mij voor de prijs inderdaad wel een ideale startersset.

• mikkip
Set is 3,5 jaar oud, dus dat is geen bezwaar. Goede speakers gaan rustig 15 jaar mee.

• Anoniem: 639074
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
mikkip schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:22:
Set is 3,5 jaar oud, dus dat is geen bezwaar. Goede speakers gaan rustig 15 jaar mee.
Even checken of moeders er standaard een lekkende plantenpot op heeft gezet omdat dat zoveel leuker stond.
Of de katten er speels in hebben gehangen, of het kruipende kind zijn vingertjes in de conussen heeft geprakt.
Permanente sigarettenmeur word je ook niet blij van.

Dat soort dingen wil je wel weten voor je ze meeneemt. :+
Je vraagt het nog voor je de reis begint en controleert en luistert (met eigen muziek) uiteraard bij eventuele aankoop.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee