Momentary drukknop een wisselrelais schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
Ik ben een behoorlijk leek op dit gebied. Mijn vraag zal ongetwijfeld vaker gesteld zijn maar door gebrek aan technische termen kan ik het gewenste resultaat niet vinden of opzoeken.

Volgens onderdelen zijn aanwezig:
- Momentary drukknop
- 5 polig wisselrelais

Nu is het volgende de bedoeling.
Het relais moet een USB socket kunnen inschakelen. Zowel USB socket als de boordspanning is 12 volt

Als ik de momentary drukknop een keer indruk moet het relais spanning op de USB socket zetten en deze er op houden. Pas ik als het voertuig (een motorfiets) van het contact zet, mag het relais de verbinding verbreken.
Zodra ik de motor weer op contact zet, moet ik uiteraard eerst weer momentary drukknop een keer weer indrukken om weer spanning op de socket te zetten.

Nu is mij kort uitgelegd dat het met 1 wisselrelais moet lukken maar ik begrijp nog steeds niet goed hoe ik de knop moet aansluiten op het relais

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cPy1Wp/Screenshot_2018_09_28_at_22_25_03.png

Na een avondje zoeken op het internet, heb ik nog steeds geen duidelijk of begrijpbaar antwoord maar voor zo ver ik het wel begrijp zou ik de ECU in het plaatje moeten vervangen door de momentary switch en dan zou het moeten werken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, ik weet niet of ik goed heb wat je wil maken, maar volgens mij kunnen je het volgende doen;
Vanaf de 12v een drukknop naar de spoel van het het relais, zet hier een diode tussen als beveiliging.

Voeding vanaf het contact naar het apparaat op de common van je relais aansluiten.
Het NO contact naar je apparaat aansluiten en naar de spoel.

Als je je contact aanzet kun je met de drukknop het relais bekrachtigen. Zodra het relais aan staat kun je de drukknop loslaten en zal hij zichzelf bekrachtigen.
Zet je het contact uit, valt relais ook uit.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 28-09-2018 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2016/04/Circuit-diagram-of-Relay-latching.png

Met een pushbutton activeer je het relais en 1 van zijn schakelcontacten parallel over de pushbutton zal het overnemen en het relais inhouden totdat de spanning weg valt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@memphis

Als mijn kennis goed is, zou een diode er voor moeten zorgen dat de spanning maar 1 kant op kan lopen.
Wat is het doel van de diode in het schema?

Je hebt een relais met 2 contacten getekend. Is dit noodzakelijk of het kan het ook met 1 contact.

Ik heb het aangesloten zoals het in mijn eigen post vermeld staat maar die werkt niet. Zodra ik de knop los laat, laat het relais ook weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zijn diode is een beschermingsdiode, als het relais afvalt ontstaat er een spanningspiek. Via de diode kan die wegvloeien.

Let niet op de tekenskills, maar met een enkelpolige relais kan het ook;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jyu7wffsAXmyXejoYgfHqXYA/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Jij hebt 2 diodes getekend.

Maak het uit welke diodes ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-04 09:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je zoekt een bistabiel relais misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
En dat is?
Wel 1 voor de automotive branch. Het wordt achter de kuipen van een motorfiets gemonteerd.

[ Voor 82% gewijzigd door Athome op 04-10-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

_ferry_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:59:
Zijn diode is een beschermingsdiode, als het relais afvalt ontstaat er een spanningspiek. Via de diode kan die wegvloeien.

Let niet op de tekenskills, maar met een enkelpolige relais kan het ook;
[Afbeelding]
Heel mooi die paintskilz maar die diode van de lamp naar relais is niet nodig, de lamp kan parallel over de relaisspoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Athome schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:17:
Jij hebt 2 diodes getekend.

Maak het uit welke diodes ik gebruik.
Niet echt, standaard 1N4007 ofzo volstaat.
Sommige relais hebben overigens al een blusdiode ingebouwd.
Voor de andere diode, zie hieronder.
memphis schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:23:
[...]

Heel mooi die paintskilz maar die diode van de lamp naar relais is niet nodig, de lamp kan parallel over de relaisspoel
Afhankelijk van de load en de schakelaar, als het klein printschakelaartje is dan zal de stroom via die schakelaar lopen tot het moment dat het relais is ingekomen. En als dat een motor is met flinke inschakelstroom gaat het kleine schakelaartje dat misschien niet lang volhouden.

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 05-10-2018 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

_ferry_ schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 06:41:

Afhankelijk van de load en de schakelaar, als het klein printschakelaartje is dan zal de stroom via die schakelaar lopen tot het moment dat het relais is ingekomen. En als dat een motor is met flinke inschakelstroom gaat het kleine schakelaartje dat misschien niet lang volhouden.
OK, daar kan ik in mee komen. Je moet met een klein druktoetsje dat maar 100mA aan kan geen idd hoogvermogen lamp mee inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het gaat in dit geval om een 12 volt naar USB omvormer waar 1 smartphone aan hangt (soms). Lijkt mij geen hoog vermogen. Al is dit t.o.v. 100 mA wel veel vermogen.
Ik heb het even opgezocht. De Switch Rating is max. 4A. Waarschijnlijk afhankelijk van de versie. Er zijn versies van 3 t/m 220 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom zou je dat zo willen schakelen?
Die USB voedingen verbruiken zowat niets en als je hem alleen meeschakelt over het contacktslot zal de accu van de motorfiets in rust ook niet door dat ding belast zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Omdat de USB kabel er permanent aanhangt en ik deze niet permanent nodig ben (de connector zit achter het kuipwerk van de motor). Dus wil ik alleen de spanning op de voeding zetten wanneer nodig maar wil dit niet schakelen via een simpel on/off schakelaar omdat ik die toch vergeet weer op "off" te zetten.

Mijn vorige kabel is kapot gegaan omdat deze tijdens de regen nat werd terwijl er spanning op stond en ik de kabel niet nodig had
Pagina: 1