Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc16
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-11-2022
Mijn vraag
Ik had een Panasonic Lumix FZ1000 besteld, vooral ook met het oog op videogebruik. Lijkt me een geweldige camera, maar tot mijn verbazing gaat het handmatig zoomen bepaald niet traploos zoals ik dat bij iedere andere zoomlens wel gewend ben. En ik heb echt een vaste hand die nauwkeurig instellen gewend is...Bij rustig handmatig inzoomen met de zoomring tijdens het filmen gaat dat met kleine schokjes, duidelijk zichtbaar op de zoomlens zelf, maar nog duidelijker en uitermate storend in een gemaakt proeffilmpje. Het zijn stapjes tot wel 4 mm brandpuntsafstand tegelijk. (De ring zelf draait wel soepel, maar de lens lijkt niet mee te komen). Een zeer schokkend filmzoomeffect...
Informeren bij de leverancier leverde de mededeling op dat dit normaal is bij dit type en dat de zoomhandel veel fijner werkt (die werkt inderdaad wel naar behoren maar ik vind de zoomhandel over het algemeen ook bij andere camcorders juist allesbehalve prettig, en zeker niet zeer nauwkeurig te besturen zoals dat handmatig wél kan).
Is dit inderdaad een normaal verschijnsel bij de Lumix FZ1000 (eventueel ook bij andere Lumix-modellen), of hoef ik dit niet te accepteren omdat het echt een fout is? (ik vrees dat het bij mij nooit zal wennen...)

...

Alle reacties

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Is het niet een gemotoriseerde zoom? Dus dat de stappenmotor gewoon net super precies is ?

Gabriël AM5

• Luc16
Met de zoomhandel is hij gemotoriseerd en loopt hij gladjes. Met handbediening kun je de ring wel heel gelijkmatig draaien, maar de zoomlens komt dan met schokjes naar buiten. En dat zijn bovendien onregelmatige schokjes die ook veel te groot zijn (in mm brandpunt). Als je het filmpje bekijkt krijg je bij ieder schokje als kijker een klap in je gezicht....Het is toch echt geen cameraatje uit een euro-shop waarbij je zoiets kunt verwachten...

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik denk dat er een soort "deadzone" op zit zodat hij niet bij iedere aanraking meteen gaat zoomen. Handmatig zoomen met een powered zoomlens is gewoon ellende. Grote kans dat hij na een beetje zoomen ook sneller gaat zoomen en dus niet linear reageert.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Luc16
" Handmatig zoomen met een powered zoomlens is gewoon ellende. Grote kans dat hij na een beetje zoomen ook sneller gaat zoomen en dus niet linear reageert."

Eigen ervaring? Algemeen probleem, ook bij andere types/merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Eigen ervaring met wat bridge camera's in de winkel (puur nieuwsgierig). Even op andere fora gekeken en meerdere mensen hebben het probleem. Blijkbaar is er een instelling voor hoe de zoom ring moet reageren (in stappen of continu). Ook schijnt de snelheid waarmee je draait van belang te zijn.

Zie ook dit draadje: https://www.dpreview.com/forums/thread/3922838

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc16
Dank Ventieldopje! Ik maak uit e.e.a. op dat het inderdaad geen fabrieksfout is maar een (on) hebbelijkheid van het power systeem waar meer mensen mee worstelen. Ik had direct al het gevoel dat bij handmatig zoomen de motor min of meer tegenwerkt....Ik moet er dan maar aan wennen dat sommige dingen niet gaan zoals ik het graag zou willen ;) Ik vind de powerzoomhandel (in het algemeen bij kleinere videocamera's /camcorders) erg lastig nauwkeurig bestuurbaar, vooral het startmoment blijft erg abrupt (of als je té voorzichtig bent komt het later dan je eigenlijk wilt). Nou ja, hopelijk baart ook hier veel oefening uiteindelijk tóch kunst.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is wel jammer eigenlijk want de video specs zien er goed uit!

www.maartendeboer.net

Pagina: 1