Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kraayenest
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 04-10-2018
Ik heb redelijk gespeurd op het forum maar geen topic gevonden voor mijn specifieke vraag.

Is het verstandig om in mijn 7e studiejaar te blijven lenen indien ik het geld in principe niet nodig heb? Met de gedachte om ooit een huis te kopen.

Vooralsnog heb ik meer geleend dan dat ik echt gebruik omdat de rente dus zo belachelijk laag is. Ik doe dit nu al een tijdje om te sparen voor eventuele uitgaven die ik als starter zal moeten maken. Geld is via deze constructie extreem goedkoop, zeker wanneer je bedenkt dat ik er 35 jaar over mag doen om het bedrag terug te betalen. Eventueel bij de aankoop van een huis kan ik een deel dus betalen met dit eerder geleende geld. Hier komt mijn dilemma boven drijven.

Ik heb nu pas de regels omtrent een hypotheek aanvraag doorgenomen. Hieruit blijkt dat de bank rekening houd met de originele schuld tijdens de berekening van een maximale hypotheek en dus niet het bedrag dat nog afgelost dient te worden. Momenteel is mijn studieschuld al fors, namelijk 35k en ik kan dus in mijn laatste jaar er nog 10k bij lenen. Ik zie mijzelf niet zo snel de gehele schuld aflossen na mijn studie en dus zal de algehele schuld grote invloed hebben op een eventuele hypotheekaanvraag.

Mijn vraag is dus eigenlijk; is het verstandig om die 10k nog bij te lenen?

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:50
Als je een significante som aflost kun je herberekening aanvragen bij DUO en de banken kunnen er ook rekening mee houden.

Dus als je nu 10K extra leent en voordat je een huis koopt die 10K weer aflost, kost het je extra administratie en telefoontjes naar verder kom je er wel uit.
De vraag dan..waarom?

Ctrl+k

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Nee.

In mijn geval zorgt mijn originele schuld van €46k dat ik €90k minder aan hypotheek kan krijgen.

Hoe minder schuld hoe beter.

Beter een tijdje huren en sparen, en dan wat kopen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ZieglerNichols
  • Registratie: mei 2015
  • Niet online
Geld 'lenen' terwijl je het niet nodig hebt is nooit verstandig. Als het in bepaalde gevallen wel financieel voordeel oplevert, realiseer je dan dat je gemeenschaps-geld gebruikt voor je eigen gewin. Studiefinanciering/lening is bedoelt voor...: studie-financiering, niet als belegging-financiering voor studenten die het ruim genoeg hebben.

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Een stufi lening is het goedkoopste kapitaal dat je ooit zult kunnen aantrekken. Wel zit er een groot verschil tussen de stufi dat je binnen 15 jaar moet terug betalen, en dat wat je binnen 30 jaar mag terug betalen.

Het verzwijgen van Stufi gebeurd veel bij hypotheekaanvragen. Banken vinden dat in de praktijk en zolang je blijft betalen (nu) niet zo erg, van de NHG kun je geen gebruik maken als je je stufi verzwijgt. "39 procent verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag"

Als je 100% van je studielening op een spaarrekening zet, of anders laat renderen. Kun je het altijd terugbetalen mocht je in een situatie zitten waar een Stufi je leencapaciteit raakt.

| live and give like no one else |

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

3x3 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:59:
Een stufi lening is het goedkoopste kapitaal dat je ooit zult kunnen aantrekken. Wel zit er een groot verschil tussen de stufi dat je binnen 15 jaar moet terug betalen, en dat wat je binnen 30 jaar mag terug betalen.

Het verzwijgen van Stufi gebeurd veel bij hypotheekaanvragen. Banken vinden dat in de praktijk en zolang je blijft betalen (nu) niet zo erg, van de NHG kun je geen gebruik maken als je je stufi verzwijgt. "39 procent verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag"

Als je 100% van je studielening op een spaarrekening zet, of anders laat renderen. Kun je het altijd terugbetalen mocht je in een situatie zitten waar een Stufi je leencapaciteit raakt.
Die raakt het al meteen, omdat er gekeken wordt naar de oorspronkelijke schuld, niet het openstaande bedrag.

Het verschil in opbrengst is minimaal, 0,01% kosten versus misschien 2% opbrengst, is bij €10k €200/jaar. In mijn ogen niet het gedoe waard.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Bushie
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 12:46
Het verzwijgen van Stufi gebeurd veel bij hypotheekaanvragen. Banken vinden dat in de praktijk en zolang je blijft betalen (nu) niet zo erg
De vraag v.w.b. het wel/niet hebben van een studieschuld staat tegenwoordig letterlijk in de hypotheekaanvraag. Zolang je relatie met de bank goed is, zal e.e.a. wel loslopen.
Mocht de relatie met de bank verslechteren dan weten ze je haarfijn de kleine lettertjes in de getekende overeenkomst uit te leggen, is de hypotheek terstond opvraagbaar en sta jij op straat.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:23
kraayenest schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:57:
Geld is via deze constructie extreem goedkoop, zeker wanneer je bedenkt dat ik er 35 jaar over mag doen om het bedrag terug te betalen.
Nee, de rente is misschien laag (nu nog), maar het blijft schuld. En dus het ene gat met het andere vullen... Altijd schuld aflossen, zal je zoveel meer rust en zekerheid geven.

Dit bericht gemist? https://www.parool.nl/bin...ken-zich-zorgen~a4605141/
En dit soort veranderingen zullen wel meer langskomen gedurende de looptijd van jouw lening a 35 jaar.

[Voor 27% gewijzigd door renegrunn op 29-09-2018 08:19]

Anoniem: 224360

Bushie schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 07:53:
[...]

De vraag v.w.b. het wel/niet hebben van een studieschuld staat tegenwoordig letterlijk in de hypotheekaanvraag. Zolang je relatie met de bank goed is, zal e.e.a. wel loslopen.
Mocht de relatie met de bank verslechteren dan weten ze je haarfijn de kleine lettertjes in de getekende overeenkomst uit te leggen, is de hypotheek terstond opvraagbaar en sta jij op straat.
Baseer je dit soort bangmakerij ook ergens op? Jurisprudentie, bestaande gevallen?

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
Nee, het is niet verstandig om die extra 10k nog eens te gaan lenen, want zoals je zelf al ontdekt hebt is dat bij de hypotheekaanvraag dus veel groter bedrag dat je inlevert aan leencapaciteit, terwijl je zeker als starter echt wel ieder stukje leencapaciteit kan gebruiken. En dat men daarbij naar het originele bedrag kijkt is niet zo gek, hoeveel je af moet betalen per maand is daar namelijk op gebaseerd, en die aflossing is dus ook waar de hypotheekverstrekker naar kijkt om te zien of jij de hypotheek wel kan betalen volgens de rekenregels.

Waar je wel naar kan kijken, is of het vervroegd aflossen voor je afstuderen een effect heeft op de "originele" schuld waarmee je start, om zo wat van je leencapaciteit te herstellen.
Hoijong schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:20:
[...]

Basset je dit soort bangmakerij ook ergens op? Jurisprudentie, bestaande gevallen?
Zeg je nou dat mensen moedwillig de boel moeten gaan bedonderen bij hun hypotheekaanvraag? Het is niet dat het verzwijgen van de studieschuld alle problemen veroorzaakt, maar het kan problemen wel verergeren. Zolang je netjes de hypotheek blijft betalen is er eigenlijk geen probleem, maar kan je dat niet meer dan is de verzwegen studieschuld wel een hele fijne stok om extra hard mee te slaan.

• larsiey
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 11:57
Mee eens wat hier allemaal boven staat.
Ik neem aan dat je in het oude leenstelsel zit in hierdoor in 15 (?) jaar moet aflossen.
Als je de studieschuld meeneemt in de hypotheek berekening, kan je als je al 35K schuld hebt, 70K minder lenen voor je hypotheek. Leen je nog eens 10K erbij wordt de totale studieschuld 45K en kan je 90K minder lenen voor de hypotheek.

Het is natuurlijk een mogelijkheid om het te verzwijgen bij de hypotheekaanvraag, hierdoor kan je meer lenen. Maar als de bank erachter komt, kan je geen gebruik meer maken van de NHG.
En daarnaast is het verzwijgen van je studieschuld gewoonweg fraude.

NOS had hier ook laatst een interessant filmpje over: https://nos.nl/artikel/22...-aanvragen-hypotheek.html

Mijn advies is om niet meer te lenen dan je nodig hebt. Heel leuk dat extra geld, maar als je hierdoor minder kan lenen voor je hypotheek zou ik het lekker laten.

Het laat natuurlijk niet weg dat dit in de toekomst een maatschappelijk probleem wordt met het wegvallen van de studiefinanciering. Veel studenten zullen nu moeten lenen om in hun studententijd rond te komen. Als ze zijn afgestudeerd hebben ze ~30K schuld. Hierdoor kunnen ze weer minder lenen bij voor hun hypotheek en zullen ze langer op kamers blijven wonen omdat ze geen huis kunnen kopen. Voor nieuwe studenten zijn er geen kamers beschikbaar omdat de afgestudeerden op kamers blijven. En zo is het cirkeltje weer rond. Ben benieuwd hoe dit probleem wordt aangepakt.

[Voor 23% gewijzigd door larsiey op 29-09-2018 09:18]

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:46
3x3 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:59:

Dus dat 39 procent kiest voor valsheid in geschrifte is een goede rede voor de TS om dit tzt ook maar te doen?

We Are Borg in "Hypotheek: in te leveren gegevens?"

• iamcj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 09:16
Nu al 35K schuld en dan nog serieus overwegen om er 10K bij te lenen..... Zonder rente kost je dit al 220 euro bruto per maand voor de komende 35 jaar.

Als jij en je partner fulltime werken ben je er zo vanaf, maar kom je niet in die situatie en wil je toch een huis, kinderen etc, heb je dat geld gewoon nodig.

Het voor je hypotheek gebruiken is niet handig. Je kunt beter (extra) gaan werken en een flinke spaarpot aanleggen, zodat het geld van die lening gewoon op je bankrekening staat en je het kunt aflossen indien nodig.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:00

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Hoijong schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:20:
[...]

Basset je dit soort bangmakerij ook ergens op? Jurisprudentie, bestaande gevallen?
Uit de voorwaarden van bv een hypotheek van de ING:
Artikel 9 Vervroegde opeisbaarheid van de lening

9.1 De bank zal van haar in lid 2 van dit artikel omschreven recht de lening op te eisen alleen dan gebruik maken, indien haar belangen dit naar haar oordeel wenselijk maken en zal ingeval van die opeising kunnen vorderen, dat de lening terstond wordt betaald.

9.2 De lening is terstond opeisbaar indien:
b. een verklaring of opgave van of namens schuldenaar in strijd is met de waarheid
Kortom, als tijdens het aanvraagtraject gevraagd wordt of je een studieschuld hebt en je verzwijgt dit, dan kan de bank de lening in één keer opeisen. Of een bank dit gaat doen is een tweede, maar ze mogen het wel degelijk.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Freakertje
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12-06 21:15

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

iamcj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:30:
Nu al 35K schuld en dan nog serieus overwegen om er 10K bij te lenen..... Zonder rente kost je dit al 220 euro bruto per maand voor de komende 35 jaar.
Uhm, is your math correct? (8>

35 jaar voor 35K is 1.000 per jaar.
220 bruto per maand dan heb je die 1000 al na 4 maanden bijna afgetikt. Volgens mij klopt er iets niet in jouw berekening ;)

45K / 35 / 12 = €107,15 per maand (afgerond naar boven). Exclusief rente, uiteraard.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12-06 21:19
Dat BKR toch studieschuld wil gaan registreren komt ongetwijfeld door dit soort casussen. Het is en blijft gewoon lenen ook als je er 35 jaar over mag doen om het af te betalen.

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 12:36
@DropjesLover @larsiey De door jullie genoemde maximale hypotheekvermindering van twee maal de studieschuld is alleen van toepassing voor het oude stelsel studiefinanciering. In het nieuwe stelsel is dit 'slechts' 1.2 maal. https://www.fx.nl/blog/st...dit-zijn-je-mogelijkheden

Zie overigens ook onderstaande link. Ollongren ligt hierin o.a. toe dat er niet met oorspronkelijke bedrag rekening gehouden hoeft te worden. Er kan gebruikt gemaakt worden van een 'explain'. https://www.google.nl/url...iY3IY&cshid=1538214963225

• Sibylle
lactaxative schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:01:
@DropjesLover @larsiey De door jullie genoemde maximale hypotheekvermindering van twee maal de studieschuld is alleen van toepassing voor het oude stelsel studiefinanciering. In het nieuwe stelsel is dit 'slechts' 1.2 maal. https://www.fx.nl/blog/st...dit-zijn-je-mogelijkheden

Zie overigens ook onderstaande link. Ollongren ligt hierin o.a. toe dat er niet met oorspronkelijke bedrag rekening gehouden hoeft te worden. Er kan gebruikt gemaakt worden van een 'explain'. https://www.google.nl/url...iY3IY&cshid=1538214963225
Zoals ook al genoemd im mijn eerste reactie.
Het is echt niet nodig om gelijk in de kramp te schieten bij extra lenen, als je het geld maar nuttig besteed of investeert.
En dat kan best zijn als KK of eigen kapitaal voor je eerste huis.

Ctrl+k

• larsiey
  • Laatst online: 11:57
lactaxative schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:01:

Klopt inderdaad dat ik het over het oude leenstelsel heb. @kraayenest geeft aan of het verstandig is om in het 7e studiejaar extra te lenen. Dit suggereert dat hij in het oude leenstelsel zit aangezien het nieuwe leenstelsel 4 jaar geleden is ingevoerd.

Wat betreft de explain: er staat in het genoemde artikel " Door gebruik te maken van een explain (een
uitzondering) in de regeling hypothecair krediet kan een kredietverstrekker,
indien verantwoord, een ruimer krediet verstrekken dan op basis van de
hypothecaire leennormen is toegestaan.
"

De kredietverstrekker is hiertoe dus niet verplicht. Ik heb van bekenden gehoord die een hypotheek wilden nemen dat de bank gewoon met de oorspronkelijke schuld rekent. Je hebt er dus niks aan als je een beetje extra hebt afgelost. Gewoon volledig aflossen dus.

• kraayenest
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 04-10-2018
Na alle reacties gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het meer lenen het niet waard is. Overigens zal ik de studieschuld nooit achter houden in de gesprekken met de adviseur. Dat lijkt me niet verstandig.
larsiey schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:10:
[...]

Klopt inderdaad dat ik het over het oude leenstelsel heb. @kraayenest geeft aan of het verstandig is om in het 7e studiejaar extra te lenen. Dit suggereert dat hij in het oude leenstelsel zit aangezien het nieuwe leenstelsel 4 jaar geleden is ingevoerd.
Studenten mogen kiezen onder welke regeling zij willen terugbetalen. Dus ik ga er voor kiezen om onder het nieuwe stelsel te vallen.
Transportman schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:50:

Waar je wel naar kan kijken, is of het vervroegd aflossen voor je afstuderen een effect heeft op de "originele" schuld waarmee je start, om zo wat van je leencapaciteit te herstellen.
Ik ga toch nog wel met deze vraag een hypotheek adviseur bellen. Ik ben erg benieuwd wat hiervoor de regels zijn.
Sibylle schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:07:
[...]

Zoals ook al genoemd im mijn eerste reactie.
Het is echt niet nodig om gelijk in de kramp te schieten bij extra lenen, als je het geld maar nuttig besteed of investeert.
En dat kan best zijn als KK of eigen kapitaal voor je eerste huis.
In die zin zou ik mijn geld nuttig besteden door het weg te zetten op een spaarrekening. Je weet nooit wanneer dat 'goedkope' geld van pas zou komen. Zeker als je het dus elk moment terug kan betalen. (Ware het niet dat het dus invloed heeft op je hypotheekaanvraag)

Dank jullie voor jullie bijdrages.

• UltraInstinct
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10-06 21:12
Lol, 40 procent van de studenten die een studieschuld hebben hadden dat bij hun hypotheek aanvraag verzwegen. Veel geluk dan om eerst je schuld kwijt te werken en dan een hypotheek te krijgen van 135.000 (tenzij je samenwoont). Echt bizar hoeveel mensen hier bijna huilen dat het fraude is en niet mag. Moesten ze maar niet de basisbeurs en uitwonende beurs weghalen. Bijna elke student heeft een studieschuld + als starter een huis vinden is al bijna onmogelijk. Heb ik je nog erbij vermeld dat Nederland totaal 100 miljoen naar Afrika wil sturen zodat zij kunnen studeren terwijl ze zelf de Nederlandse studenten hier hard naaien?

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

UltraInstinct schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:03:
Lol, 40 procent van de studenten die een studieschuld hebben hadden dat bij hun hypotheek aanvraag verzwegen. Veel geluk dan om eerst je schuld kwijt te werken en dan een hypotheek te krijgen van 135.000 (tenzij je samenwoont). Echt bizar hoeveel mensen hier bijna huilen dat het fraude is en niet mag. Moesten ze maar niet de basisbeurs en uitwonende beurs weghalen. Bijna elke student heeft een studieschuld + als starter een huis vinden is al bijna onmogelijk. Heb ik je nog erbij vermeld dat Nederland totaal 100 miljoen naar Afrika wil sturen zodat zij kunnen studeren terwijl ze zelf de Nederlandse studenten hier hard naaien?
Mag ik hierbij vermelden dat het een lading drogredeneringen zijn. Dat het feitelijk klopt dat een studieschuld vrijwel een gegevens is bij starters op de huizenmarkt maakt het verzwijgen van een studieschuld bij een hypotheekaanvraag nog niet moreel juist.

Je begint het aangaan van een lening al met een achterstand mocht er iets mislopen tijdens de periode dat je verbonden aan die hypotheek, kan je dan de consequenties van het verzwijgen van deze schuld overzien? Je lijkt echter te vergeten dat het aangaan van een hypotheek geen recht is maar een gunst vanuit de hypotheekverstrekker. Bij het aangaan van een hypotheek heb je gewoonweg een aantal plichten en onderdeel daarvan is het delen van zowel je inkomsten, de waarde van het object waar de hypotheek op rust en de overige uitstaande leningen. Doel hiervan is juist om de hypotheeknemers te beschermen zodat ze niet een te grote schuld aangaan die ze potentieel niet kunnen betalen.

Dat we als maatschappij besloten hebben de basisbeurs af te schaffen en een uitwonende niet te ondersteunen is geen reden om niet te voldoen aan je informatieplicht richting de bank.

• UltraInstinct
Napo schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:10:
[...]

Mag ik hierbij vermelden dat het een lading drogredeneringen zijn. Dat het feitelijk klopt dat een studieschuld vrijwel een gegevens is bij starters op de huizenmarkt maakt het verzwijgen van een studieschuld bij een hypotheekaanvraag nog niet moreel juist.

Je begint het aangaan van een lening al met een achterstand mocht er iets mislopen tijdens de periode dat je verbonden aan die hypotheek, kan je dan de consequenties van het verzwijgen van deze schuld overzien? Je lijkt echter te vergeten dat het aangaan van een hypotheek geen recht is maar een gunst vanuit de hypotheekverstrekker. Bij het aangaan van een hypotheek heb je gewoonweg een aantal plichten en onderdeel daarvan is het delen van zowel je inkomsten, de waarde van het object waar de hypotheek op rust en de overige uitstaande leningen. Doel hiervan is juist om de hypotheeknemers te beschermen zodat ze niet een te grote schuld aangaan die ze potentieel niet kunnen betalen.

Dat we als maatschappij besloten hebben de basisbeurs af te schaffen en een uitwonende niet te ondersteunen is geen reden om niet te voldoen aan je informatieplicht richting de bank.
Ja man, omdat ik per maand 100 euro extra moet aflossen vanwege mijn studieschuld kan ik mijn hypotheek niet afbetalen. Seems legit, er was al een interview hierover met een ABN amro medewerker en daaruit is uitgekomen dat er minimaal tot geen mensen zijn voorgekomen die zijn/haar hypotheek niet konden afbetalen door een studieschuld. Ze zeiden daar overigens dat ze niet moeilijk erover doen als ze betrappen als iemand zijn of haar studieschuld heeft verzwegen, als ze maar de hypotheek betalen.
Kromme wereld he, omdat het moraal niet juist is wil je dat mensen een particuliere huurwoning gaan nemen van 700+ euro en hun studieschuld gaan afbetalen en daarna een maximale hypotheek krijgen van 135.000 euro (waar je in utrecht en rotterdam amper een koopwoning kan krijg) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Heb je niet gezien wat de top bestuurders van onze land doen? Zijn hun wel moreel bezig dan? _/-\o_ _/-\o_

• 712641
  • Registratie: juni 2021
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat er forse verbeteringen worden aangebracht in het hypothecaire stelsel, want iedereen heeft straks een schuld... En als verzwijgen de norm wordt, dan kunnen ze er beter maar gewoon niet teveel rekening mee houden.

[Voor 24% gewijzigd door 712641 op 29-09-2018 15:17]

• UltraInstinct
maximiliaan_nl schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:16:
Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat er forse verbeteringen worden aangebracht in het hypothecaire stelsel, want iedereen heeft straks een schuld...
Elke vriend of vriendin van mij heeft een studieschuld. Alleen als je ouders je fors tegemoet komen heb je geen of een kleine bedrag aan studieschuld.

Veel mensen wonen in Zuid-brabant, Groningen etc en moeten in Utrecht studeren. Dan MOET je maximaal lenen = per jaar minimaal 12.000 euro schuld.

Leg me uit hoe je aan een woning wilt komen met een studieschuld als je net bent afgestudeerd? Hebben ze hier wel de particuliere huizenprijzen gezien 700 euro ++
Wordt echt woedend als een moreelridder hier makkelijk komt vertellen dat het niet goed is dat je je studieschuld verzwijgt. :/ Dat weten we zelf ook sherlock, maar we hebben geen keus. Iemand nog btw dat bericht van Rihanna gezien dat ze Rutte vroeg voor 100 miljoen voor buitenlandse kinderen zodat ze konden studeren? Ze krijgen lekker 100 miljoen en de Nederlandse studenten worden harder genaaid. In 2019 krijgen volgens mij hogescholen 80 miljoen minder voor onderwijs ;w

Nog meer morele verantwoording btw :

https://www.ad.nl/dordrec...venbergen-lager~a7f1b4dc/

https://www.ad.nl/politie...en-in-onderwijs~afe66168/

https://www.ad.nl/politie...zijn-huurwoning~a0cf807d/

[Voor 12% gewijzigd door UltraInstinct op 29-09-2018 15:23]

• 712641
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:20:
[...]

... Iemand nog btw dat bericht van Rihanna gezien dat ze Rutte vroeg voor 100 miljoen voor buitenlandse kinderen zodat ze konden studeren? Ze krijgen lekker 100 miljoen en de Nederlandse studenten worden harder genaaid. In 2019 krijgen volgens mij hogescholen 80 miljoen minder voor onderwijs ;w
"Eigen volk eerst" >:)

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

UltraInstinct schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:15:
[...]

Ja man, omdat ik per maand 100 euro extra moet aflossen vanwege mijn studieschuld kan ik mijn hypotheek niet afbetalen. Seems legit, er was al een interview hierover met een ABN amro medewerker en daaruit is uitgekomen dat er minimaal tot geen mensen zijn voorgekomen die zijn/haar hypotheek niet konden afbetalen door een studieschuld. Ze zeiden daar overigens dat ze niet moeilijk erover doen als ze betrappen als iemand zijn of haar studieschuld heeft verzwegen, als ze maar de hypotheek betalen.
En daar zie je dus hoe het werkt. Zolang de hypotheek betaald kan worden vind de bank het inderdaad wel prima. Vind DUO het ook prima dat je eventjes niet kan betalen? Wat als je additionele verplichtingen hebt buiten DUO en je hypotheek, kan je die ook makkelijk even uitstellen en/of verminderen?

Juist omdat financiën een opstapeling van lasten zijn moet je breder kijken dan enkel het hypotheekproduct maar ook de overige lasten die iemand heeft. De studielening heeft namelijk bepaalde consequenties en derhalve wordt bijvoorbeeld ook partneralimentatie meegenomen in je hypotheekaanvraag.
Heb je niet gezien wat de top bestuurders van onze land doen? Zijn hun wel moreel bezig dan? _/-\o_ _/-\o_
Hullie doen iets fout dus wij mogen ook wel een beetje fout zijn. Je haalt er randzaken bij die niets te maken hebben met de hypotheekaanvraag en de informatieplicht die je hebt. Als je een externe financieer vindt die er niet om vraagt en niets om geeft dan is het inderdaad geen probleem, realiseer je echter wel dat met grotere risicos het niet ongewoon is dat er hogere rentepercentages tegenover staan met als gevolg een lagere potentiele lening

• UltraInstinct
Napo schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:23:
[...]

En daar zie je dus hoe het werkt. Zolang de hypotheek betaald kan worden vind de bank het inderdaad wel prima. Vind DUO het ook prima dat je eventjes niet kan betalen? Wat als je additionele verplichtingen hebt buiten DUO en je hypotheek, kan je die ook makkelijk even uitstellen en/of verminderen?

Juist omdat financiën een opstapeling van lasten zijn moet je breder kijken dan enkel het hypotheekproduct maar ook de overige lasten die iemand heeft. De studielening heeft namelijk bepaalde consequenties en derhalve wordt bijvoorbeeld ook partneralimentatie meegenomen in je hypotheekaanvraag.

[...]

Hullie doen iets fout dus wij mogen ook wel een beetje fout zijn. Je haalt er randzaken bij die niets te maken hebben met de hypotheekaanvraag en de informatieplicht die je hebt. Als je een externe financieer vindt die er niet om vraagt en niets om geeft dan is het inderdaad geen probleem, realiseer je echter wel dat met grotere risicos het niet ongewoon is dat er hogere rentepercentages tegenover staan met als gevolg een lagere potentiele lening
Het zijn bestuuders van onze land, hun hebben een voorbeeld functie. Kerel zit 10 jaar lang 4000 euro extra per maand te innen terwijl die een week later een nieuwe baan had. _/-\o_
Jij hebt zeker liever dat ik 1000 euro huur betaal bij een particulier en helemaal niks opbouw dan mijn studieschuld verzwijg bij een hypotheekaanvraag terwijl er minimale kans is dat ik daardoor door de problemen kom. 8)7

[Voor 25% gewijzigd door UltraInstinct op 29-09-2018 15:27]

• 712641
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:26:
[...]

Het zijn bestuuders van onze land, hun hebben een voorbeeld functie. Kerel zit 10 jaar lang 4000 euro extra per maand te innen terwijl die een week later een nieuwe baan had. _/-\o_
Jij hebt zeker liever dat ik 1000 euro huur betaal bij een particulier en helemaal niks opbouw dan mijn studieschuld verzwijg bij een hypotheekaanvraag terwijl er minimale kans is dat ik daardoor door de problemen kom. 8)7
Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van pakken wat je pakken kunt... Dus je moet gewoon doen wat je denk dat voor jou het beste werkt. Als je je altijd aan de regels of morele grenzen houdt kom je niet ver in het leven.

[Voor 6% gewijzigd door 712641 op 29-09-2018 15:30]

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 16:58
[...]

Elke vriend of vriendin van mij heeft een studieschuld. Alleen als je ouders je fors tegemoet komen heb je geen of een kleine bedrag aan studieschuld.

Veel mensen wonen in Zuid-brabant, Groningen etc en moeten in Utrecht studeren. Dan MOET je maximaal lenen = per jaar minimaal 12.000 euro schuld.
Je MOET niet studeren he, en je MOET zeker niet studeren aan de andere kant van het land. Daar kies je zelf voor, met alle bijbehorende voor- en nadelen. En de kindertjes in Afrika of het wachtgeld van een wethouder zijn geen rechtvaardiging voor immoreel gedrag.

• 712641
  • Niet online
migchiell schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:31:
[...]

Je MOET niet studeren he, en je MOET zeker niet studeren aan de andere kant van het land. Daar kies je zelf voor, met alle bijbehorende voor- en nadelen. En de kindertjes in Afrika of het wachtgeld van een wethouder zijn geen rechtvaardiging voor immoreel gedrag.
Je kunt moeilijk ontkennen dat studeren een voorwaarde is om een fatsoenlijk leven te kunnen leiden.

En in feite hoef je immoreel gedrag niet te rechtvaardigen, zolang je er zelf geen punt van maakt (en niet gepakt wordt).

[Voor 10% gewijzigd door 712641 op 29-09-2018 15:36]

• UltraInstinct
migchiell schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:31:
[...]

kerel je weet echt niet waarover je praat. Je hoeft niet te studeren _/-\o_ _/-\o_ LOL

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 16:58
UltraInstinct schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:38:
[...]

kerel je weet echt niet waarover je praat. Je hoeft niet te studeren _/-\o_ _/-\o_ LOL
Goed argument 8)7
maximiliaan_nl schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:33:
[...]

Je kunt moeilijk ontkennen dat studeren een voorwaarde is om een fatsoenlijk leven te kunnen leiden.

En in feite hoef je immoreel gedrag niet te rechtvaardigen, zolang je er zelf geen punt van maakt (en niet gepakt wordt).
Dat kan ik prima ontkennen, er zijn namelijk miljoenen mensen die fatsoenlijke levens leiden zonder gestudeerd te hebben.

En geen punt maken van immoreel gedrag betekent dus dat je het voor jezelf gerechtvaardigd hebt.

[Voor 53% gewijzigd door migchiell op 29-09-2018 15:41]

• UltraInstinct
maximiliaan_nl schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:33:
[...]

Het uiteindelijke punt is dat ze bang zijn dat je je hypotheek niet kunt betalen elke maand. In de praktijk is dat minimaal tot geen enkel keer voorgekomen. Als je een hbo/uni diploma hebt en een vaste baan dan is een studieschuld + hypotheek afbetalen geen probleem. Het is immoreel van de overheid om hun eigen studenten zo hard te naaien ;w. Als ze zo zeiken dat veel studenten lenen moesten ze niet de beurzen weghalen lijkt me? _/-\o_

@migchiell Bij het bedrijf waar ik werk verdien ik met een MBO diploma meer dan mensen zonder diploma die daar jaren werken. Ze werken fulltime en krijgen net 1500-1800 euro per maand met jarenlange werkervaring. Lekker fatsoenlijke leven heb je dan. Alles is tegenwoordig duur en met zon bedrag kom je niet of net rond.

[Voor 16% gewijzigd door UltraInstinct op 29-09-2018 15:45]

• Transportman
  • Nu online
Ik wist niet dat mensen uit Brabant en Groningen in Utrecht moeten studeren, en dat ze daarom maximaal moeten lenen... Daar zijn ook andere mogelijkheden voor, waardoor je niet maximaal hoeft te lenen (dichterbij studeren, bij je ouders blijven wonen, werken naast de studie). Nu hebben mijn ouders mij financieel best flink ondersteund tijdens mijn studie, heb jaren bij ze gewoond, maar heb daarnaast ook gewerkt, en hoefde dus niet te lenen naast de basisbeurs. Nu is lenen tegenwoordig wat minder een keuze als je studeert, maar maximaal lenen is wel degelijk een keuze.

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:01
kraayenest schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:27:

[...]

Studenten mogen kiezen onder welke regeling zij willen terugbetalen. Dus ik ga er voor kiezen om onder het nieuwe stelsel te vallen.

[...]
Hoe kom je daar bij?

Je hebt een oude schuld als je in het oude systeem hebt geleend. Heb je daarna een andere bachelor of master gedaan kom je in het nieuwe stelsel + je oude stelsel schuld.
Ik wil mijn oude schuld ook wel in het nieuwe stelsel aflossen 8)7 duh.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
maximiliaan_nl schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:16:
Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat er forse verbeteringen worden aangebracht in het hypothecaire stelsel, want iedereen heeft straks een schuld...
Het probleem ligt hem niet bij het hypothecaire stelsel. Je hebt een inkomen, daar gaan bedragen vanaf (waaronder levensonderhoud en evt. schulden) en het bedrag wat overblijft kun je aanwenden om een woning te financieren. Op zich niks mis met die regels.

Wat het daadwerkelijke probleem is, is dat woningen simpelweg veel te duur geworden zijn.... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Transportman
  • Nu online
alaintje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:41:
[...]

Hoe kom je daar bij?

Je hebt een oude schuld als je in het oude systeem hebt geleend. Heb je daarna een andere bachelor of master gedaan kom je in het nieuwe stelsel + je oude stelsel schuld.
Ik wil mijn oude schuld ook wel in het nieuwe stelsel aflossen 8)7 duh.
Als je nog niet verplicht aflost mag je zelf aangeven onder welke regels je wilt vallen, maar zodra je begonnen bent met aflossen blijf je onder dezelfde regels vallen. TS zal mogen kiezen of hij onder de regels van 2012 af wil lossen of onder die van 2018, omdat hij in de periode sept 2009-sept 2015 zijn eerste studiefinanciering heeft ontvangen en nog niet begonnen is met het verplicht aflossen, zie ook de website van DUO.

• jsuijker
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:26
Niemand nog de opmerking gemaakt dat je geen maximale hypotheek hoeft te nemen?

Afhankelijk van de hypotheek die je wel kunt krijgen (met aangeven van studieschuld) en inleggen van het geld dat je met je studieschuld als 'eigen geld', waardoor de woning die je koopt dus hypotheek+studieschuld-kk wordt, kan je goedkoper aan een woning komen vanwege de lage rente op de studieschuld

• UltraInstinct
jsuijker schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:32:
Niemand nog de opmerking gemaakt dat je geen maximale hypotheek hoeft te nemen?

Afhankelijk van de hypotheek die je wel kunt krijgen (met aangeven van studieschuld) en inleggen van het geld dat je met je studieschuld als 'eigen geld', waardoor de woning die je koopt dus hypotheek+studieschuld-kk wordt, kan je goedkoper aan een woning komen vanwege de lage rente op de studieschuld
Bij een salaris van ong 2500 bruto per maand krijg je max 135.000 euro hypotheek. Wou je voor 80-100.000 euro een huis kopen dan? good luck

• iamcj
Freakertje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:17:
[...]
45K / 35 / 12 = €107,15 per maand (afgerond naar boven). Exclusief rente, uiteraard.
/ 0.5 = ca. 220 bruto.

• jsuijker
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:26
UltraInstinct schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:33:
[...]

Bij een salaris van ong 2500 bruto per maand krijg je max 135.000 euro hypotheek. Wou je voor 80-100.000 euro een huis kopen dan? good luck
2500 bruto en daarbovenop vakantiegeld zit je rond 145-150k hypotheek als je het alleen doet. Zeg dat je dat met inleg v "eigen geld" (dus het geleende vd studieschuld) zal je best rond de 140k komen (met mindering van studieschuld bij max hypotheek). Het zal dan niet aan alle wensen voldoen maar niet onmogelijk. Afhankelijk vd locatie zal daar best een redelijke starterswoning uit kunnen komen.
Mogelijk is er ook sprake v een partner...dan kan je al snel naar huizen kijken van tegen de 2 ton zonder op de max hypotheek te zitten en wel voordeel te halen door het deels gefinanceerd is door de studieschuld met gunstige voorwaarden

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:57
Ik had ook de keuze tussen studieschuld deels aflossen, of een lagere hypotheek. Voor mij was die som snel gemaakt en ben voor een lagere hypotheek gaan. De studieschuld rente staat de komende paar jaar nog vast op 0%, en de studieschuld verlaagt het box 3 vermogen wat weer VRH scheelt. De hypotheek verlagen zorgt er ook voor dat we sneller onder de volgende risico-opslag grens komen waardoor de hypotheekrente eerder omlaag gaat.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• PgPlay
  • Laatst online: 06-06 08:51
UltraInstinct schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:33:
[...]

Er is in Nederland geen recht om een huis te kopen.
Als jij de keuze heb gemaakt om te studeren in een stad ver weg, daardoor de behoefte had uit huis te wonen en daarvoor dan weer dik te lenen was dat natuurlijk jou keuze. Deze keuze heeft wel gevolgen in de vorm van een studieschuld waar je nu mee moet dealen. Een van de consequenties is dat je minder kan lenen voor je hypotheek. (Tenzij de de boel achterhoudt, ook een keuze met risico's).

Je had immers ook kunnen kiezen om te studeren in een stad dichterbij terwijl je wat meer reistijd had omdat je nog lekker bij je ouders woonde. Met deze lage kosten was het waarschijnlijk ook wel mogelijk om een bijbaantje te hebben om het collegegeld en andere kosten mee te dekken. Gevolgen van deze keuze minder vrije tijd maar ook een zeer kleine of geen studieschuld.

Jij heb je keuze al gemaakt de voordelen ervan geplukt dan zal je nu ook de consequenties ervan moeten accepteren. Het simpelweg stellen dat je het recht heb om een immorele keus te maken aangezien je situatie oneerlijk is(dankzij een keuze die je zelf gemaakt heb) lijkt mij een beetje kort door de bocht.

• UltraInstinct
PgPlay schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:54:
[...]

Er is in Nederland geen recht om een huis te kopen.
Als jij de keus heb gemaakt om te studeren in een stad ver weg, daardoor de behoefte had uit huis te wonen en daarvoor dan weer dik te lenen was dat natuurlijk jou keuze. Deze keuze heeft wel gevolgen in de vorm van een studieschuld waar je nu mee moet dealen. Een van de consequenties is dat je minder kan lenen voor je hypotheek. (Tenzij de de boel achterhoudt, ook een keuze met risico's).

Je had immers ook kunnen kiezen om te studeren in een stad dichterbij terwijl je wat meer reistijd had omdat je nog lekker bij je ouders woonde. Met deze lage kosten was het waarschijnlijk ook wel mogelijk om een bijbaantje te hebben om het collegegeld en andere kosten mee te dekken. Gevolgen van deze keuze minder vrije tijd maar ook een zeer kleine of geen studieschuld.

Jij heb je keuze al gemaakt de voordelen ervan geplukt dan zal je nu ook de consequenties ervan moeten accepteren. Het simpelweg stellen dat je het recht heb om een immorele keus te maken aangezien je situatie oneerlijk is(dankzij een keuze die je zelf gemaakt heb) lijkt mij een beetje kort door de bocht.
Mijn opleiding is alleen te volgen in Utrecht overigens

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 03:01
Misschien moeten we even ophouden de moraalridders uit te hangen? Als de TS het wettelijke recht heeft om meer geld bij DUO te lenen dan hij nodig heeft, dan is daar niks aan te doen. En als hij dat geld na z'n studie wil gebruiken om een huis te kopen, dan mag dat.

Of het verstandig is? Ik weet het niet. Aan de ene kant kom je nooit meer zo goedkoop aan geld. Op zich is het terecht dat hypotheekverstrekkers rekening houden met een studieschuld, maar het lijkt erop dat ze deze schuld nu gelijk stellen met alle andere soorten schuld, en dat is natuurlijk niet eerlijk. Bij DUO is de rente heel laag, mag je 35 jaar doen over je aflossing en als je inkomen te laag is hoef je (tijdelijk) helemaal niet af te lossen. Dat zijn veel gunstigere voorwaarden dan een normale lening, dus lijkt het me dat een studieschuld niet volledig moet meetellen.

Aan de andere kant, als je het niet doet kom je misschien wel nooit aan een huis. Huizen zijn veel te duur geworden (zowel huur als koop) en het is moeilijk om er eentje te vinden. Bij een koophuis zit je met andere bieders die soms blind overbieden, daar kun je gewoon niet tegenop. Bij een huurhuis zit je met allerlei malafide makelaars die vieze kosten berekenen en de huur is vaak ook erg hoog. Als je meteen na je studie kunt beginnen met een dikke baan dan is het misschien allemaal nog wel te behapstukken, maar als je een tijdje werkloos bent of je verdient gewoon niet zoveel, dan is het gewoon heel lastig om aan een huis te komen. Dus ik snap het wel als mensen het verzwijgen.

• Blazer Coke
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-11-2018
Ik zou lenen als de rente bijna nul is MITS je de ijzeren discipline hebt om het niet aan onzin uit te geven.

Geld liquide hebben tegen 0% rente is een nobrainer imo.
Een betere lening ga je niet krijgen.

• Freakertje
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12-06 21:15

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ben ik de enige die deze factor niet snapt? Een toelichting waarom je dit moeten delen door een half zou fijn zijn, want ik zie het echt niet. En het bruto / netto verhaal snap ik eigenlijk ook niet, want je mag dit bedrag niet als aftrekpost opvoeren bij je belastingaangifte...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

^^ ik ook niet...
Sibylle schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:16:
Als je een significante som aflost kun je herberekening aanvragen bij DUO en de banken kunnen er ook rekening mee houden.
Het is ontzettend krom maar ook in deze situatie rekent de bank met de orginele schuld.

Ik had een schuld van 13k en had die versneld teruggebracht tot 3k en ben toen een hypotheek aan gaan vragen. Door de herberekening hoefde ik nog maar iets van 35p/m te betalen maar toch ging er ongeveer 30k van de maximale lening af.

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• iamcj
Freakertje schreef op zondag 30 september 2018 @ 07:59:
[...]

Ben ik de enige die deze factor niet snapt? Een toelichting waarom je dit moeten delen door een half zou fijn zijn, want ik zie het echt niet. En het bruto / netto verhaal snap ik eigenlijk ook niet, want je mag dit bedrag niet als aftrekpost opvoeren bij je belastingaangifte...
Als je 3000 euro bruto verdient en je moet 100 euro per maand aflossen op een lening, moet je 3200 euro per maand verdienen om dat te compenseren. Aangezien we salaris vaak bruto uitdrukken, drukte ik de impact op het salaris ook bruto uitgaande van een belasting van 50%.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
jip_86 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:18:
Dat BKR toch studieschuld wil gaan registreren komt ongetwijfeld door dit soort casussen. Het is en blijft gewoon lenen ook als je er 35 jaar over mag doen om het af te betalen.
En daar ben ik een voorstander van .

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

pirke schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:06:
Ik had ook de keuze tussen studieschuld deels aflossen, of een lagere hypotheek. Voor mij was die som snel gemaakt en ben voor een lagere hypotheek gaan. De studieschuld rente staat de komende paar jaar nog vast op 0%, en de studieschuld verlaagt het box 3 vermogen wat weer VRH scheelt. De hypotheek verlagen zorgt er ook voor dat we sneller onder de volgende risico-opslag grens komen waardoor de hypotheekrente eerder omlaag gaat.
Voor zover ik weet valt een studieschuld niet in box 3?
En eer je aan het drempelbedrag van vermogensredenamentheffing van €30k zit kan je ook in een klap je studieschuld geheel aflossen. Of fors in je huis investeren, een huis is nooit af immers. Of je hypotheek aflossen.
Allemaal interessanter dan over de 30k heen gaan. Onder de 30k maakt het helemaal niks uit.

BThGvNeOA

• Sibylle
Glashelder schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:29:
^^ ik ook niet...

[...]

Het is ontzettend krom maar ook in deze situatie rekent de bank met de orginele schuld.

Ik had een schuld van 13k en had die versneld teruggebracht tot 3k en ben toen een hypotheek aan gaan vragen. Door de herberekening hoefde ik nog maar iets van 35p/m te betalen maar toch ging er ongeveer 30k van de maximale lening af.
Dat hangt van de bank af, er is veel mogelijk als je goed in gesprek gaat.
In jouw specifieke geval misschien niet, maar in het algemeen kun je gewoon onderhandelen.
Hoe meer cash en middelen je hebt, hoe coulanter de bank meestal zal zijn.

Stel je hebt 75K cash en 50K studieschuld, dan is het misschien helemaal niet financieel verstandig om af te lossen en vervolgens nog 'maar' 25K cash achter de hand te hebbeb. Banken zijn zich hier ook van bewust.

Ctrl+k

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:57
DropjesLover schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:37:
[...]

Voor zover ik weet valt een studieschuld niet in box 3?
En eer je aan het drempelbedrag van vermogensredenamentheffing van €30k zit kan je ook in een klap je studieschuld geheel aflossen. Of fors in je huis investeren, een huis is nooit af immers. Of je hypotheek aflossen.
Allemaal interessanter dan over de 30k heen gaan. Onder de 30k maakt het helemaal niks uit.
De studieschuld is een lening die boven een bepaalde drempel in box 3 valt. En we komen ruimschoots aan de twee-persoons drempel, in 1x aflossen is zeker mogelijk, maar met een rente van letterlijk 0% levert aflossen niks op. Nu kan het nog renderen en geeft het een liquiditeitsvoordeel. Daarnaast wordt de studieschuld steeds minder waard door inflatie. Het hebben van een schuld is in dit geval voordelig voor mij. Het enige nadeel is dat ik minder kon lenen voor de hypotheek, maar dat was geen probleem.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sibylle schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:11:
[...]

In jouw specifieke geval misschien niet, maar in het algemeen kun je gewoon onderhandelen.

Stel je hebt 75K cash en 50K studieschuld, dan is het misschien helemaal niet financieel verstandig om af te lossen en vervolgens nog 'maar' 25K cash achter de hand te hebbeb. Banken zijn zich hier ook van bewust.
Is dit eigen ervaring of..?

In ons geval was er cash zat maar deze rekenmethode is gewoon een regel die alle banken hanteren werd mij verteld. Van een rekenmethode wijk je ook niet even zomaar af lijkt mij.

• 712641
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:29:
^^ ik ook niet...

[...]

Had het gewoon verzwegen. Als je daadwerkelijk 3k schuld had, dan is het helemaal niet relevant meer.

• UltraInstinct
maximiliaan_nl schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

Had het gewoon verzwegen. Als je daadwerkelijk 3k schuld had, dan is het helemaal niet relevant meer.
Dan is het volgens de moraalridders hier sprake van fraude. Wat nou als hij door de 3000 euro studieschuld niet zijn hypotheek kan betalen? Huiliehuilie moraalridderdenkwijze 8)7

• Arcastin
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-12-2020
[...]
Moet niks. Blijft je eigen keuze. Dat jij kiest om uit huis te gaan in één van de duurste steden van NL ipv met de trein/bus en zo een schuld opbouwt door maximaal te lenen, dat is je eigen stomme schuld.

Samen met jouw al die andere duizenden studenten overigens.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
UltraInstinct schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:31:
[...]

Dan is het volgens de moraalridders hier sprake van fraude. Wat nou als hij door de 3000 euro studieschuld niet zijn hypotheek kan betalen? Huiliehuilie moraalridderdenkwijze 8)7
En wat als er later sprake is van een scheiding, de woning met verlies verkocht moet worden en de NHG weigert om de restschuld op zich te nemen vanwege de gepleegde fraude? En hoe miniem misschien ook, het blijft natuurlijk een vorm van fraude.

En een beetje verzekering (waaronder ook NHG) gaat zijn best doen om niet uit te hoeven betalen. En daarin staan ze volgens de voorwaarden volledig in hun recht.

Dat heeft niks met moraalridderschap te maken. Een ieder mag van mij voor zichzelf uitmaken of hij zijn studieschuld al dan niet verzwijgd. Doe dan alleen niet "huiliehuilie" als later blijkt dat er gevolgen achterweg komen. ;)

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-06 11:39
[...]

Ja man, omdat ik per maand 100 euro extra moet aflossen vanwege mijn studieschuld kan ik mijn hypotheek niet afbetalen. Seems legit,
En dat is ook legit. Schulden moet je aflossen. Logisch dat er dan geen geld overblijft voor andere zaken.
[...]

...er was al een interview hierover met een ABN amro medewerker en daaruit is uitgekomen dat er minimaal tot geen mensen zijn voorgekomen die zijn/haar hypotheek niet konden afbetalen door een studieschuld.
Komt waarschijnlijk omdat een hoop studenten geeneens meer een hypotheek afsluiten:
https://www.trouw.nl/home...oeiend-probleem~ac0ddeb3/
;)

Voor de rest zie ik je alleen maar slappe drogredenen aandragen. Bv. Onze bestuurders hebben een voorbeeldfunctie, maar als je zelf fraudeert en iemand zegt daar wat van, is het een moraalridder.

*iets met 2 maten meten*.

I don't know karate, but I know ka-razy

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11:44
PhilipsFan schreef op zondag 30 september 2018 @ 01:43:
Of het verstandig is? Ik weet het niet. Aan de ene kant kom je nooit meer zo goedkoop aan geld. Op zich is het terecht dat hypotheekverstrekkers rekening houden met een studieschuld, maar het lijkt erop dat ze deze schuld nu gelijk stellen met alle andere soorten schuld, en dat is natuurlijk niet eerlijk. Bij DUO is de rente heel laag, mag je 35 jaar doen over je aflossing en als je inkomen te laag is hoef je (tijdelijk) helemaal niet af te lossen. Dat zijn veel gunstigere voorwaarden dan een normale lening, dus lijkt het me dat een studieschuld niet volledig moet meetellen.
De studieschuld wordt door hypotheekverstrekkers niet gelijk gesteld met andere schulden. De studieschuld heeft slechts een wegingsfactor van 0,75% (oude stelsel) dan wel 0,45% (nieuwe stelsel), terwijl normaal consumptief krediet een wegingsfactor van 2% heeft.

Mijn mening: niet meer lenen dan je nodig hebt, en wanneer je werkende bent gaan sparen voor een koophuis. In de tussentijd lekker gaan huren. Direct een koophuis als je uit de schoolbanken komt rollen is geen recht dat je hebt. Dat het tegenwoordig als starter wat lastiger is om een koophuis te vinden dan vroeger is vervelend, maar is nou eenmaal niet anders. Dit schrijf ik overigens vanuit mijn huur appartementje, aangezien ik nog aan het sparen ben voor een koophuis ;)

• UltraInstinct
Question Mark schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:28:
[...]

En wat als er later sprake is van een scheiding, de woning met verlies verkocht moet worden en de NHG weigert om de restschuld op zich te nemen vanwege de gepleegde fraude? En hoe miniem misschien ook, het blijft natuurlijk een vorm van fraude.

En een beetje verzekering (waaronder ook NHG) gaat zijn best doen om niet uit te hoeven betalen. En daarin staan ze volgens de voorwaarden volledig in hun recht.

Dat heeft niks met moraalridderschap te maken. Een ieder mag van mij voor zichzelf uitmaken of hij zijn studieschuld al dan niet verzwijgd. Doe dan alleen niet "huiliehuilie" als later blijkt dat er gevolgen achterweg komen. ;)
Zoals ik al zei is dat minimaal tot bijna geen enkele keer voorgekomen, althans bij abn amro. Wat als ik naar buiten ga en geraakt kan worden door bliksem? Tsja er zit een kans in, ga dan beter nooit naar buiten. 😀👌

• deguus
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 10-06 12:14

deguus

shit pf laad nit

UltraInstinct schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:17:
[...]

Zoals ik al zei is dat minimaal tot bijna geen enkele keer voorgekomen, althans bij abn amro. Wat als ik naar buiten ga en geraakt kan worden door bliksem? Tsja er zit een kans in, ga dan beter nooit naar buiten. 😀👌
Je kan volgens die redenering ook nooit gaan lenen. Maar net als naar buiten gaan is dat voor de meesten onoverkomelijk. en dat het nog nooit voorgekomen is. heeft wellicht te maken met het feit dat dit systeem nog niet heel lang wordt gehanteerd. En wat Question Mark ook zegt is dat verzekeraar tot alles gaan om niet uit te hoeven keren, spreek ik uit ervaring. en ik schat de kans groot in dat zij via banken of DUO echt wel aan die informatie kunnen komen.

Maarja naar mijn mening is het moreel niet verantwoord. maar als je het dan toch wilt doen. wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten.

its the Guus

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sibylle schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:11:
[...]

Precies dit... Wij hebben vorig jaar om en nabij de 30k aan studieschuld afgelost. Hadden daarmee rond de 15k over bij de aanschaf van een nieuw huis.

Dat kwam ons op een uitbrander van de bank te staan... 'Je had nooit je studieschuld af moeten lossen' was de letterlijke tekst. Ze rekenen je harder af op liquide middelen dan op studieschuld.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

OosterF schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:19:
[...]

Dit schrijf ik overigens vanuit mijn huur appartementje, aangezien ik nog aan het sparen ben voor een koophuis ;)
Je moet wel heel goed verdienen wil je tegen de prijsstijging van huizen aan kunnen sparen.

Bij een stijging van 5% moet je dan 15k per jaar sparen. Dan was je wellicht beter afgeweest met een flinke DUO lening waar je een flink rendement op maakt :p

Maar succes in je huurhuis :p

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11:44
Glashelder schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Je moet wel heel goed verdienen wil je tegen de prijsstijging van huizen aan kunnen sparen.

Bij een stijging van 5% moet je dan 15k per jaar sparen. Dan was je wellicht beter afgeweest met een flinke DUO lening waar je een flink rendement op maakt :p

Los van het feit dat 15k sparen per kaar echt niet irreëel is ga je in je berekening uit van een huis van 300k. Dat schaar ik niet echt onder starterswoningen. Je weet ook dat rendement = marktrente * risico-opslag? Dus als jij met een flinke duo lening een flink rendement wilt maken zul je dus flink risico moeten nemen. Aangezien je dat doet met geleend geld heb je sowieso al een goede hefboom te pakken. Moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar mij niet gezien.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Glashelder schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Misschien gewoon een paar jaar blijven huren en wachten tot deze bubbel barst? De huidige prijzen zijn gewoon onmogelijk voor het gros van de bevolking.
2 jaar na de gebarsten bubbel ben je spekkoper als je nog werk en spaargeld hebt. Net zoals iedereen nu is die ~7 jaar geleden gekocht heeft.

BThGvNeOA

• Brent
  • Laatst online: 13:03
Question Mark schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:06:
[...]

Uit de voorwaarden van bv een hypotheek van de ING:

[...]

Kortom, als tijdens het aanvraagtraject gevraagd wordt of je een studieschuld hebt en je verzwijgt dit, dan kan de bank de lening in één keer opeisen. Of een bank dit gaat doen is een tweede, maar ze mogen het wel degelijk.
Is deze voorwaarde al getoetst? Er is nogal wat te doen over de status van de DUO lening, en bij voorbaat zou hij hier niet (zondermeer) onder vallen, daarom registreert het BKR ze ook niet. Uiteraard wil een bank wel graag dingen weten (althans, soms willen ze nog liever je aan een hypotheek helpen, heb beide verhalen gezien), maar dat betekent niet dat elke voorwaarde als zodanig rechtsgeldig is. Zou hier graag meer over weten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• 712641
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Dat kwam ons op een uitbrander van de bank te staan... 'Je had nooit je studieschuld af moeten lossen' was de letterlijke tekst. Ze rekenen je harder af op liquide middelen dan op studieschuld.
Goed om te weten.

• TheMandroid
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik weet niet hoe lang je wilt lenen, maar als je een aantal jaren maximaal leent, heb je een aardige hypotheek bij elkaar. Voordeel: als je het niet kan betalen wordt je restschuld kwijtgescholden. Oftewel goedkoop huis op kosten van de staat.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
TheMandroid schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:12:
Ik weet niet hoe lang je wilt lenen, maar als je een aantal jaren maximaal leent, heb je een aardige hypotheek bij elkaar. Voordeel: als je het niet kan betalen wordt je restschuld kwijtgescholden. Oftewel goedkoop huis op kosten van de staat.
Ik hoop niet dat dit een serieus plan van studenten is.
Maximaal lenen is zo'n € 1.000 p.m. en dus zo'n € 12.000 per jaar voor maximaal 7 jaar (bij een opleiding die 4 jaar of korter duurt).
Stel je krijgt verder alles van je ouders en hebt dus na 7 jaar zo'n 85k op je spaarrekening staan.
Dat is niet genoeg voor een huis. Een hypotheek krijgen is ook lastig, want je hebt een grote schuld, erg hoog zal die hypotheek niet meer zijn. Maar laten we er van uit gaan dat ook dat nog lukt en je koopt een mooie woning.
Als je dat niet kan betalen wordt (na 35 jaar!!) je restschuld kwijtgescholden. Tot zo ver een geniaal plan.

Vertel mij eens hoe jij het voor elkaar gaat krijgen om wel hypotheek te betalen maar geen duo lening. DUO doet ook gewoon aan deurwaarders & loonbeslag zolang jij inkomen hebt. Heb je dat niet dan wordt het betalen van de hypotheek ook lastig. Dus voordat die 35 jaar voorbij zijn en die 85k wordt kwijtgescholden heeft de bank je al lang op straat gezet.
Kan je nog een keer bij je ouders gaan wonen.
Of wilde je een huis kopen voor zo'n 80k? Dan is het een geniaal plan. Als je er van houd om 35 jaar zonder inkomen te leven. Is ook lastig, want omdat je een eigen afbetaald huis hebt krijg je erg weinig steun van de staat.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tehh schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

Maximaal lenen is zo'n € 1.000 p.m. en dus zo'n € 12.000 per jaar voor maximaal 7 jaar (bij een opleiding die 4 jaar of korter duurt).
Stel je krijgt verder alles van je ouders en hebt dus na 7 jaar zo'n 85k op je spaarrekening staan.
Dat is niet genoeg voor een huis. Een hypotheek krijgen is ook lastig, want je hebt een grote schuld, erg hoog zal die hypotheek niet meer zijn. Maar laten we er van uit gaan dat ook dat nog lukt en je koopt een mooie woning.
Als je dat niet kan betalen wordt (na 35 jaar!!) je restschuld kwijtgescholden. Tot zo ver een geniaal plan.

Vertel mij eens hoe jij het voor elkaar gaat krijgen om wel hypotheek te betalen maar geen duo lening. DUO doet ook gewoon aan deurwaarders & loonbeslag zolang jij inkomen hebt. Heb je dat niet dan wordt het betalen van de hypotheek ook lastig. Dus voordat die 35 jaar voorbij zijn en die 85k wordt kwijtgescholden heeft de bank je al lang op straat gezet.
Of wilde je een huis kopen voor zo'n 80k? Dan is het een geniaal plan. Als je er van houd om 35 jaar zonder inkomen te leven. Is ook lastig, want omdat je een eigen afbetaald huis hebt krijg je erg weinig steun van de staat.
Of het slim is, is een tweede, maar ik denk dat je er bij een bank nog mee wegkomt ook. Studieschuld telt zoals eerder aangegeven veel minder mee in je maximale hypotheek dan een willekeurige andere schuld. En voor de bank zitten er voordelen aan een lage LTV.

• TheMandroid
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-12-2020
Tehh schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

Ligt er natuurlijk aan in welke regio je woont, maar in sommige regio's hoef je nog maar 10-20k bij te lenen voor je eerste woning. Volgens mij (weet het niet zeker meer) kijkt DUO alleen naar draagkracht qua inkomen. Mocht je dus ooit je baan kwijt raken in die 30 jaar, dan hoef je alleen de 10-20k van de bank nog te betalen. Daarnaast is het DUO rentepercentage een stuk lager. Bij overlijden wordt de DUO schuld kwijtgescholden.

Het was ook niet bedoeld als 35 jaar niets verdienen, om de lening kwijtgescholden te krijgen. Het was meer de intentie om 35 jaar gewoon je lening terug te betalen, maar naar draagkracht en geen zorgen te hebben over baanverlies, ziekte, etc, omdat DUO daar rekening mee houdt en je bank niet.

https://www.volkskrant.nl...ring-te-sparen-~baef803e/

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Brent schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:17:
[...]

Is deze voorwaarde al getoetst? Er is nogal wat te doen over de status van de DUO lening, en bij voorbaat zou hij hier niet (zondermeer) onder vallen, daarom registreert het BKR ze ook niet.
Geen idee eigenlijk... Aandachtspunt is wel dat de bepaling gaat over "het afgeven van een verklaring of opgave die afwijkt van de waarheid", en niet over iets specifieks als het verzwijgen van een studieschuld. De bepaling is iets breder.

Daarnaast is het voor een bank redelijk eenvoudig aanemelijk te maken voor een rechtbank dat zij - bij inzage in alle schulden - misschien de lening niet verstrekt zouden hebben. De regels en impact van een studieschuld en de impact hiervan van het verkrijgen van een hypotheek zijn immers gewoon bekend. (even weer de ING als voorbeeld: Studieschuld én hypotheek)

De conclusie zal dan waarschijnlijk zijn, dat er relevante informatie verzwegen is voor de bank. Nou ben ik geen jurist, en dit is ook absoluut mijn vakgebied niet, maar ik verwacht dat een bank wel redelijk sterk staat mocht dit hard gespeeld gaan worden.

• Brent
Ben ook geen jurist, maar omdat de lening altijd zo hard gemarket is als zijnde iets anders dan andere leningen, en dus ook niet BKR registreert staat, weet ik niet of de bank wel zo sterk staat. Er is wel meer informatie relevant, waar de bank toch ook geen recht op heeft (gedetaillerde medische gegevens bijv.).

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Brent schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:58:
Ben ook geen jurist, maar omdat de lening altijd zo hard gemarket is als zijnde iets anders dan andere leningen, en dus ook niet BKR registreert staat, weet ik niet of de bank wel zo sterk staat. Er is wel meer informatie relevant, waar de bank toch ook geen recht op heeft (gedetaillerde medische gegevens bijv.).
Het klopt dat het een andere vorm van lening is. Daarom worden er ook andere rekenregels bij een studieschuld aangehouden, dan bij bv. een consumptief krediet voor de aanvraag van een hypotheek. Feit blijft wel dat een studieschuld gewoon impact heeft op je maximale hypotheek.

Dat is ook de reden dat naar een studieschuld gevraagd wordt tijdens het hypotheek aanvraagproces.

• Brent
Het is niet relevant voor het juridische vraagstuk wat impact heeft op je maximale hypotheek :) Voor de bank ja, maar die is actor, geen regelmaker. Zoals ik zei, er is andere (voor de bank) relevante info waar het toch geen recht op heeft, omdat onze wet gelukkig niet alleen met het welzijn van de bank bezig is, maar ook welzijn en privacy van de burger. Zolang de status van de DUO lening niet duidelijk is, kunnen we dit dus niet als 'feit' omschrijven. En ik denk eigenlijk dat het uiteindelijke oordeel van een rechter ook niet aan die kant zal uitvallen, om de redenen die bij de invoering van het leenstelsel nog werden bevestigd door het kabinet, en nu herhaalt door de LSVB: educatie mag nooit op die manier nadelig zijn. Geen BKR registratie oa. daarom.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Brent schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:57:
Zolang de status van de DUO lening niet duidelijk is, kunnen we dit dus niet als 'feit' omschrijven. En ik denk eigenlijk dat het uiteindelijke oordeel van een rechter ook niet aan die kant zal uitvallen, om de redenen die bij de invoering van het leenstelsel nog werden bevestigd door het kabinet, en nu herhaalt door de LSVB: educatie mag nooit op die manier nadelig zijn. Geen BKR registratie oa. daarom.
Zou heel goed kunnen, intressante discussie in elk geval. Wat ik even heb kunnen vinden:

De regels vanuit de overheid mbt hyptheken staan hier:

https://www.rijksoverheid...rpen/koopwoning/hypotheek

Een relevant stuk in deze tekst:
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) adviseert de overheid hoeveel inkomen er maximaal aan hypotheeklasten kan worden besteed. Dit maximum wordt ieder jaar opnieuw bekeken en is wettelijk vastgelegd.
Als dan gekeken wordt, wat het Nibud hier van vindt, dan kom ik op onderstaande uit:

https://www.nibud.nl/consumenten/een-studieschuld-bij-duo/
Als je een hypotheek wilt afsluiten, vraagt de hypotheekverstrekker naar je studieschuld. Een studieschuld staat niet geregistreerd bij het BKR, maar heeft wel invloed op hoeveel je maximaal kunt lenen. Door de aflossing van de studieschuld blijft er namelijk minder geld per maand over voor bijvoorbeeld hypotheeklasten. Het is dus belangrijk dat je hypotheekverstrekker weet dat je een studieschuld hebt. Zo voorkom je dat je maandelijkse aflossingen te hoog worden.

Hypotheekverstrekkers hebben met elkaar afgesproken dat 0,75% van de totale studieschuld uit het oude leenstelsel als maandelijkse financiële verplichting kan worden gezien.
Daar zouden twee conclusies aan verbonden kunnen worden:
  1. De overheid regelt wettelijk, op basis van input van het Nibud wat er aan hypotheeklasten besteed mag worden. Het Nibud vindt daarnaast dat een studieschuld gemeld moet worden aan een hypotheekverstrekker.
  2. Het Nibud geeft aan dat de impact van een studieschuld op het verkrijgen van een hypotheek een afspraak is die hypotheekverstrekkers onderling gemaakt hebben, en dus niet wettelijk is vastgelegd.
Intressante materie. Beide conclusie lijken elkaar dan een beetje tegen te spreken.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True