Waarom zijn alle grote tech bedrijven amerikaans?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834585

Topicstarter
Waarom zijn alle grote tech bedrijfen amerikaans?

Voor mobile heb je eigenlijk alleen maar android en ios. Beide amerikaans
Zoeken is google de grootste ook amerikaans
Social media heb je facebook, twitter Instagram.ook amerikaan.
Desktop gebruikt iedereen bijna windows of apple. Beide amerikaans
Online aankopen Amazon ook amerikaans. er zijn Chinese alternatieven maar toch.
YouTube is amerikaans, dailymotions geen echt alternatief.

Je ziet bijna geen enkele europese bedrijfen op dit gebied. Ligt het aan de cultuur dat wij geen silicone valley hebben?

Ik zou het leuk vinden als europese bedrijfen met alternatieven komen, zodat wij niet meer van amerikaanse bedrijfen afhankelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

De investeringscultuur is veel groter in de Verenigde Staten.

Het is ook een heel andere cultuur van denken hier (ik woon in LA). Mensen falen, en dat is ok, en daarna beginnen ze opnieuw. In Europa is dat veel minder.

Mensen zelf nemen ook meer risico hier, men denkt minder aan 'later'. Wil jij voor een start-up gaan werken die misschien binnen 3 jaar niet meer bestaat?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Je geeft zelf al antwoord :) De cultuur en omstandigheden zijn in de USA goed.
Een nadeel van de EU is dat het bestaat uit kleine landen met veel regels en minder stabiliteit over het geheel.
Verder heeft China/Azië een meer afgeschermde cultuur.

Het is zeer zeker in de USA ontsprongen en vervolgens uitgegroeid tot wat we nu hebben. Naast ICT vind je ook NASA, Amerikaanse leger, popmuziek, enz. Het land is op veel vlakken wereldleider. Laatste jaren zakt het wel wat in en de keerzijde is ook dat een klein land als Nederland er in verhouding beter voor staat qua zorg, veiligheid, inkomen, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 834585

Topicstarter
Snake schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:54:

Het is ook een heel andere cultuur van denken hier (ik woon in LA). Mensen falen, en dat is ok, en daarna beginnen ze opnieuw. In Europa is dat veel minder.

Mensen zelf nemen ook meer risico hier, men denkt minder aan 'later'. Wil jij voor een start-up gaan werken die misschien binnen 3 jaar niet meer bestaat?
Bedankt voor je antwoord. Ikzelf woon in Salt Lake sinds 2010. Het viel me gewoon op dat alle tech bedrijven amerikaans zijn. Toen ik nog in Nederland woonde, dacht ik er niet zo overna, maar nu wel. Eigenlijk toch wel zorgelijk dat we zo afhankelijk zijn van amerikaanse bedrijven.

Zou wel een europese zoekmachine of maps zien willen onstaan. Ook ivm met privacy .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 13:48

Tijntje

Hello?!

Vergis je ook niet in de enorme afzetmarkt en het spreken van 1 taal.
Met enkel een Engelstalig platform kun je daar al een heel groot momentum aan users opbouwen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 834585 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:15:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ikzelf woon in Salt Lake sinds 2010. Het viel me gewoon op dat alle tech bedrijven amerikaans zijn. Toen ik nog in Nederland woonde, dacht ik er niet zo overna, maar nu wel. Eigenlijk toch wel zorgelijk dat we zo afhankelijk zijn van amerikaanse bedrijven.

Zou wel een europese zoekmachine of maps zien willen onstaan. Ook ivm met privacy .
Hoewel het interessant inderdaad is om je af te vragen hoe het zo gekomen is, en hoe je het meer promoot in Europa, hebben op andere gebieden Amerikanen weer juist weinig. Van de automotive halfgeleider fabrikanten is er maar één Amerikaans bedrijf in de top 5, en 3 Europese. Bij de automotive tier 1s (oftewel degene die onderdelen aan de Volvo's levert) is er geen enkel Amerikaans bedrijf in de top 5, en 2 Europese.

Zulk soort tech reuzen krijgen natuurlijk vooral op Tweakers veel aandacht, maar op andere gebieden is de VS weer afhankelijk van ons.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 01-10-2018 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In NL kennen we de US bedrijven gewoon beter waardoor het lijkt alsof dat de enige bedrijven zijn, maar als je naar een top 100 kijkt staan er genoeg andere landen tussen met leuke bedrijven in de tech

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

En al die techbedrijven kopen machines bij ASML, wat weer een Nederlands bedrijf is. Wij zijn echt wel aanwezig in de technologie hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 834585 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:44:
Waarom zijn alle grote tech bedrijfen amerikaans?

Voor mobile heb je eigenlijk alleen maar android en ios. Beide amerikaans
Zoeken is google de grootste ook amerikaans
Social media heb je facebook, twitter Instagram.ook amerikaan.
Desktop gebruikt iedereen bijna windows of apple. Beide amerikaans
Online aankopen Amazon ook amerikaans. er zijn Chinese alternatieven maar toch.
YouTube is amerikaans, dailymotions geen echt alternatief.

Je ziet bijna geen enkele europese bedrijfen op dit gebied. Ligt het aan de cultuur dat wij geen silicone valley hebben?

Ik zou het leuk vinden als europese bedrijfen met alternatieven komen, zodat wij niet meer van amerikaanse bedrijfen afhankelijk zijn.
Er zijn ook Europese bedrijven, maar die halen het niet bij Samsung(niet Amerikaans) en Apple

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat idd. Genoeg europese bedrijven die echt wel marktleider / intrnationaal groot zijn. Niet alleen in de tech maar ook elders. Paar name voor de vuist weg: SAP (duits), Vanderlande (NL), Ikea, ASML, Carl Zeiss, LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy), Bombardier, Alstom, SPG (NL gigant in supersize printing), Inalfa (dakramen auto's), Unilever, Bayer, InBev.
Tech investeringsklimaat is in de US groter idd, vanwege de al genoemde afzetmarkt, maar dat neemt niet weg dat we in de EU meer dan genoeg grote jongens hebben om serieus mee te tellen.

Grote verschil zit hem in het feit dat je de hele eu samen moet namen om qua grootte in de buurt van de US te komen.

Oh ja, en vlak Rusland niet uit. Daar zit stiekem ook heel veel, maar afgezien vam de Gazprom's van deze wereld zien we daar hier niet zoveel van. Die hebben hun eigen afzetmarkten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:30
Ons BBP per hoofd van de bevolking is hoger dan in de VS. De bedrijvigheid (ook tech) is hier zeker niet slecht. Daarbij, onze werkweken ziijn minder lang en we hebben meer dagen in een jaar vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
En wat te denken van Shell, Unilever, Fugro, Smit Tak berging, TomTom, ING, Phillips, Heineken, AKZO Nobel, Randstad, ASML, Nutreco en zo zijn er wel een 10 namen toe te voegen.
Niet op software gebied maar als klein landje met 17milj inwoners laten we ons echt wel gelden in de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

En wat te denken van de Duitse industrie. Vol met mechatronica en machinebouw (en dus ook heel veel IT). Siemens, Bosch, Trumpf, VAG, Daimler etc.
Trumpf b.v. een grote leverancier van ASML. Sterker nog, Zeiss (zoals eerder in dit topic vermeld) en Trumpf leveren mss wel de belangrijkste componenten voor de EUV machines.
"Tech" bestaat uit meer dan alleen wat telefoontjes, Facebook en hippe startups!!

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 01-10-2018 22:42 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je definieert tech te klein. Als olie (high tech werk) en auto (puur techniek) ook telt dan bestaan 60% van de Fortune 500 top 10 uit niet-VS tech bedrijven...

En 40% van de top5 IT is Aziatisch: Samsung en Foxconn. Edit: en meer dan de helft vd top 15: Wikipedia: List of the largest information technology companies

[ Voor 31% gewijzigd door F_J_K op 01-10-2018 23:08 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik mis nog een paar grote techbedrijven: Spotify, Zalando, en Adyen
aljooge schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:30:
Ons BBP per hoofd van de bevolking is hoger dan in de VS.
Ik weet niet wie je met 'ons' bedoelt, en wellicht woon je in Liechtenstein of Noorwegen, maar in Nederland is het BBP per hoofd van de bevolking lager dan in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

het grote probleem is dat veel nederlandse en europese bedrijven zijn overgenomen door amerikaanse en chineze bedrijven.

Hierdoor hebben we minder grote namen maar zoals hierboven al vermeld zitten we nog in genoeg markt leiders posities over diverse markten heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 17:39
Snake schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:54:

Dat dus maar daar tegenover staat ook dat de winsten groot zijn als een startup het wél haalt.

Meestal halen startups de beste developers op en geven die dan aandelen, dat ze dan in het begin amper wat verdienen kan ze niks schelen als zo’n startup dan losgaat hoeven ze nooit meer te werken

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vergeet Alibaba en Baidu ook niet. Enorm grote internetbedrijven.... alleen (nog) niet gericht op onze markt.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]Het viel me gewoon op dat alle tech bedrijven amerikaans zijn.
Dat komt omdat je er nu midden in zit. Bovendien is in Amerika alles over de top en moet het alsmaar groot, groter, grootst zijn. Dat is met de auto's, huizen, werktijden, salarissen en bedrijven net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Nou ja buiten alles wat boven gezegd is wil je niet weten hoeveel techbedrijven op de fles zijn gegaan. Denk bijvoorbeeld aan Grundig. Maar ook bedrijven die zich volledig terug hebben getrokken uit verschillende onderdelen zoals Philips en Nokia.

Natuurlijk heeft Europa nog een hoop techbedrijven. Maar het is niks als je het vergelijkt met Apple en Sony.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

rickboy333 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:15:
Nou ja buiten alles wat boven gezegd is wil je niet weten hoeveel techbedrijven op de fles zijn gegaan. Denk bijvoorbeeld aan Grundig. Maar ook bedrijven die zich volledig terug hebben getrokken uit verschillende onderdelen zoals Philips en Nokia.

Natuurlijk heeft Europa nog een hoop techbedrijven. Maar het is niks als je het vergelijkt met Apple en Sony.
Zet je 'gadget' bril eens af :p
Zoals eerder gezegd, tech bestaat uit meer dan alleen fabrikanten van consumentenelektronica

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurianv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 09:54
Ik denk dat je verder moet kijken dan consumentenproducten en -services. Als ik toch een aantal grote techspelers uit Europa moet noemen, dan zijn dat onder andere ABB, Siemens, ASML, Philips, NXP, Nokia, Ericsson, Schneider Electric, Duitse en France automobielindustrie, Safran, etc.

Zo zouden we nog lang door kunnen gaan met tech-bedrijven, maar inderdaad hebben we niet iets als een Microsoft, Google en Apple. Tech-bedrijven die zich in andere sectoren bevinden, die hebben we wel voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 21:18
De VS is groot het heeft 1 taal waardoor je makkelijk je product kan uitproberen een grote groep, Engels is een taal die de rest van de wereld ook beheerst waardoor als het succes in de VS heeft je het ook kan uitrollen in de rest van de wereld.
Europa is gefragmenteerd qua taal en Europa is ook erg arm vergeleken met de VS met veel minder hoogwaardige consumenten.
Als je naar de rijke landen van Europa kijkt kunnen die aardig opboksen tegen de VS met high-tech, maar Europa als geheel stelt niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:54
Vergeet ook niet dat Amerika veel mensen kan aantrekken van over de hele wereld voor er te werken voor hun tech bedrijven.
Zo hebben we in België het probleem dat professoren aan onze Vlaamse universiteiten binnen x jaar Nederlands moeten kunnen terwijl in buitenlandse universiteiten dit niet is.
Het feit dat Amerika Engels als voertaal heeft en de meeste andere landen dit 'herkennen' en dus geven op de school geeft Amerika meteen toegang tot een bredere groep van werknemers/ondernemers.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Miki schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:48:
En wat te denken van Shell, Unilever, Fugro, Smit Tak berging, TomTom, ING, Phillips, Heineken, AKZO Nobel, Randstad, ASML, Nutreco en zo zijn er wel een 10 namen toe te voegen.
Niet op software gebied maar als klein landje met 17milj inwoners laten we ons echt wel gelden in de wereld.
De hele AEX ?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
[...]

Zoekmachine:
Ecosia

We hebben in Nederland ook een cultuur van nuchterheid:
"doe maar normaal dan ben je al gek genoeg"
"zesjescultuur"
Daarbij zijn we goed in afkraken. Geen "Holland first", maar "niet boven het maaiveld uitsteken"

Voorbeeld:
De Ocean Cleanup - een Nederlandse startup die de historie in gaat - kreeg bij de lancering in het 8uur journaal welgeteld 2 minuten.

Je wilt je kijkers niet slecht laten voelen dat ze zelf niets hebben bereikt?

Ps. Deze cultuur is niet altijd slecht. Goede leef- en werkomstandigheden zijn bij de VS ver te zoeken!

Pss. In de reacties lees ik veel over succesvolle, Europese B2B tech bedrijven.

Dat klopt. VS is koning van de marketing -
marktleider END USER tech bedrijven - van microsoft, tot Facebook tot Tesla.

Die halen hun machines uit Nederland en Duitsland.

[ Voor 16% gewijzigd door Harm_H op 02-10-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:53
Software zit overal in grote bedrijven hier bij Traton hebben we ook hele dev teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:31

servies

Veni Vidi Servici

GlowMouse schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:31:
Ik mis nog een paar grote techbedrijven: Spotify, Zalando, en Adyen

[...]

Ik weet niet wie je met 'ons' bedoelt, en wellicht woon je in Liechtenstein of Noorwegen, maar in Nederland is het BBP per hoofd van de bevolking lager dan in de VS.
Nee, dat is het niet:
https://nl.wikipedia.org/...er_hoofd_van_de_bevolking
Wel relatief oude gegevens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dat zal te maken hebben met de zwakke dollarstand destijds. Het is nu omgekeerd, en het relatieve verschil is fors: het bbp per hoofd van de bevolking in de VS is ongeveer 23% hoger dan in NL.
Dat zegt nog niets over Jan Modaal, want de inkomensverschillen in de VS zijn groter dan in NL.

[ Voor 8% gewijzigd door GlowMouse op 02-10-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

GlowMouse schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:36:
[...]
Dat zegt nog niets over Jan Modaal, want de inkomensverschillen in de VS zijn groter dan in NL.
Een groter verschil tussen laagste / mediaan / hoogste inkomens kan een factor zijn om meer uit te nodigen te ondernemen. Met als nadeel dat er meer mensen zwaar armoedig leven. De verschillen zijn overigens niet enorm groot, volgens de wereldbank en afhankelijk van welk jaar je neemt: de 10% meestverdieners krijgt in NL 23% van het nationaal inkomen, in de VS 30%. Bij de laagste 10% is het verschil groter: 3,4% in NL en 1,7% in de VS.

Inkomen zegt sowieso niets als je de leefkosten niet meeneemt. De kosten in de silicon valley zijn zegmaar hoger dan in hartje Kansas. En met een ton euro per jaar kom je verder in een buitenwijk van Lissabon dan in hartje Zurich. Maar dat gaat wat offtopic.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-04 17:22
In de IT-tech zal het ook wel komen door het (mede door financiers gesteunde / gedreven) "All or nothing" model. Je groeit of in no-time uit tot markt dominantie (of je wordt gekocht door een al markt dominante partij) of je gaat snel ten onder.
Wat meer klassieke bedrijfsvoering, langzaam groeien, stabiliteit in ogenschouw nemen etc. waar we in europa wat meer van lijken te hebben, laat wat meer ruimte voor concurrenten. Echt grote bedrijven krijgen hier pas die omvang na een wat langer bestaan waarna men pas op overname pad gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
De VS heeft voor startups een veel gunstiger investeringsklimaat. De VS is één grote homogene markt waar bedrijven makkelijker groot kunnen worden dan in de gefragmenteerde Europese markten. In de VS is falen met een bedrijf niet een schande zoals in Europa wel het geval is. Amerikanen zijn beter in marketing en zijn optimistischer dan Europeanen wat betreft het starten van een bedrijf.

Ik heb ooit bij enkele van de allergrootste bedrijven waaronder Apple en Google sollicitatiegesprekken gehad en het niveau valt uiteindelijk erg tegen, vooral Google. Ik heb in Europa bij technisch betere maar commercieel minder succesvolle bedrijven geïnterviewd. Uiteindelijk zou ik liever bij die Europese bedrijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Werkgevers zijn verplicht om hier 12 maanden salaris uit te betalen aan zieke werknemers, naast andere idioot hoge werkgeverslasten. Werknemers zijn hier verder ook erg goed beschermd.

Allemaal uitstekend voor de werknemer, maar niet voor startups

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-04 12:42
Er zijn echt wel genoeg Nederlandse bedrijven die erg actief zijn op de internationale markt. Wat dacht je van Philips, KPN & Trust. Dit zijn allemaal Nederlandse bedrijven die ook in Amerika actief zijn (KPN weet ik niet 100% zeker, maar is wel een multinational). Als je het dan ook nog eens buiten tech bedrijven bekijkt hebben we ook nog onder andere Q-Park, Provimi (inmiddels onderdeel van Cargill), De Heus, Unilever, Randstad etc..

Amerika is gewoon veeeeel groter dan Nederland en daardoor zullen er ook veel meer grote bedrijven zitten die ook internationaal actief zijn maar Europa en ook zeker Nederland doen zeker wel mee in deze markt, het is voor ons alleen misschien wat minder merkbaar omdat je export natuurlijk niet zo goed merkt maar import wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS je noemt een paar hele grote tech bedrijven die hun oorsprong hebben in Amerika. Taal en afzetmarkt hebben in het verleden gezorgt dat deze snel konden groeien, in europa is dat door taal altijd moeilijker naast chauvinisme. Maar buiten de door jouw genoemde zijn er voldoende andere bedrijven die wel meespelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1