Riool kapot door wortelgroei boom gemeente

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Tijdens het voorbereiden om mijn kruipruimte te isoleren, kwam ik erachter dat de rioolbuis een scheur heeft, precies op het punt naar buiten toe. Balen, maar moet toch gemaakt worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0lANRftrM5pj0X6T2YbL77hS/thumb.jpg

Net ben ik in mijn voortuin begonnen met graven, kom ik veel dikke wortels tegen. Ik heb een paar struiken in mijn weggehaald, maar daar kan deze wortels nooit van zijn.
Deze wortel zat op ~80cm diepte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ox0yWLkNIfemhaXCDNo1xelZ/thumb.jpg

Na verder te graven tot de rioolpijp zag ik een nog dikkere wortel boven tegen de rioolbuis aan zitten (~1m diepte):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TUSdyRDHPefAoyolFgUndSA3/thumb.jpg
Deze wortel is zo'n 3~4cm dik en drukt tegen de leiding aan. Mogelijk dat daarom mijn leiding gescheurd is.

Deze wortels moeten wel van de boom van de gemeente zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h1XRb4UgM6hUMm0bKn7giWvs/thumb.jpg
Deze boom staan net naast de erfgrens van mijn buurman (hoekwoning). Aan de overkant van deze straat staat nog zo'n joekel van een boom (daarvan zie je de takken rechts van het busje nog.

Nu de vraag: kan ik de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen?

De gemeente zegt alleen verantwoordelijk te zijn voor verstoppingen buiten de erfgrens:
https://www.zoetermeer.nl...rioolverstopping_159.html

Ik heb geen verstopping, maar wel een lekke riool door toedoen van de boom van de gemeente, wat mij geld en tijd gaat kosten.

Koop hier mijn P1 reader :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:11
Schade door boomwortels na de erfgrens?
Voor boomwortels na de erfgrens kunt u contact opnemen met de gemeente.
?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Foei ! Stoute wortels, ga terug ! Zo hebben we jullie als gemeente niet opgevoed ! Jullie zouden op de grens stoppen met groeien of een andere route kiezen om te groeien !

Tsja, het zijn net kinderen, toch ? ;)

On topic: bomen moeten op een bepaalde afstand buiten de grens van je perceel geplaatst zijn en mogen geen bijzondere overlast geven. Helaas ben ik bang dat zoals hierboven al een beetje duidelijk gemaakt mogen zijn dat de gemeente geen directe invloed kan uitvoeren op de groei van wortels. Aangezien dit niet van te voren zichtbaar is of gemaakt kon worden, is er sprake van een overmacht situatie. Wortels kunnen overal vandaan komen en tenzij je kunt aantonen dat deze constructies altijd leiden tot schade is het overmacht en is het jammer. Uiteraard kan je in overleg met de gemeente om te kijken of er iets valt te regelen ivm graafwerk en amputeren van wortels maar schade is lastig te bewijzen en schadeloosstelling is redelijk kansloos

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet de gemeente sowieso aanspreken. Zodra bekend is dat die wortels schade aanrichten moet de gemeente ingrijpen. Zolang de gemeente echter niet van het probleem konden weten zijn ze niet aansprakelijk voor de schade die veroorzaakt wordt tenzij er duidelijk sprake is van grove nalatigheid.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Brief schrijven aan de gemeente om ze aansprakelijk te stellen voor alle schade.

Bel eventueel een rioolreinigings bedrijf voor een inspectie van de schade aan je buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.zoetermeer.nl/plaat.php?fileid=190291&f=506dda12bc2e41cd6e9391a650171ab71270eb40a1ad44e5d6f9fcb3be335e15ae7c9c493a1157f578511df05cad8ef4e8d3e463e5da1def06c90fdeb9bf45b9
Beetje ongelukkig beschreven die zin ;)
Breezers schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:21:
Foei ! Stoute wortels, ga terug ! Zo hebben we jullie als gemeente niet opgevoed ! Jullie zouden op de grens stoppen met groeien of een andere route kiezen om te groeien !

_O-
On topic: bomen moeten op een bepaalde afstand buiten de grens van je perceel geplaatst zijn en mogen geen bijzondere overlast geven. Helaas ben ik bang dat zoals hierboven al een beetje duidelijk gemaakt mogen zijn dat de gemeente geen directe invloed kan uitvoeren op de groei van wortels. Aangezien dit niet van te voren zichtbaar is of gemaakt kon worden, is er sprake van een overmacht situatie. Wortels kunnen overal vandaan komen en tenzij je kunt aantonen dat deze constructies altijd leiden tot schade is het overmacht en is het jammer. Uiteraard kan je in overleg met de gemeente om te kijken of er iets valt te regelen ivm graafwerk en amputeren van wortels maar schade is lastig te bewijzen en schadeloosstelling is redelijk kansloos
Tja, het grote graafwerk is al gedaan, morgen de stuk buis vervangen.
Tsurany schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:27:
Je moet de gemeente sowieso aanspreken. Zodra bekend is dat die wortels schade aanrichten moet de gemeente ingrijpen. Zolang de gemeente echter niet van het probleem konden weten zijn ze niet aansprakelijk voor de schade die veroorzaakt wordt tenzij er duidelijk sprake is van grove nalatigheid.
Blazer Coke schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:52:
Brief schrijven aan de gemeente om ze aansprakelijk te stellen voor alle schade.

Bel eventueel een rioolreinigings bedrijf voor een inspectie van de schade aan je buizen.
Maar kan ik die rioolreinigingskosten ook verhalen? Camera inspectie kost ook zo'n 60~70 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

iMars schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:07:

Maar kan ik die rioolreinigingskosten ook verhalen? Camera inspectie kost ook zo'n 60~70 euro...
Voor zover ik zie, op basis van eerdere zaken, zou dat niet kunnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
iMars schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]
Beetje ongelukkig beschreven die zin ;)

[...]

_O-

[...]

Tja, het grote graafwerk is al gedaan, morgen de stuk buis vervangen.

[...]

[...]

toon volledige bericht
Ik had een verstopping, uiteindelijk bleek die op gemeentegrond te zitten.
Ik heb de gemeente aansprakelijk gesteld en de kosten van 90 euro teruggehad.

Je eigen foto's voldoen wellicht ook al als bewijs.

Je kan een bedrijf bellen en vragen om hun mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34

Yucon

*broem*

Breezers schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:21:

Ik begrijp je gedachtengang, maar het is wat te kort door de bocht. Afhankelijk van de boomsoort kun je namelijk het wortelpatroon inschatten. Dat wil zeggen dat op deze plek misschien gewoon een andere boomsoort gekozen had moeten worden, en dat de gemaakte keuze een te voorzien probleem veroorzaakt heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Beste imars,

In het dagelijks leven ben ik adviseur riolering voor gemeenten, dus ik zal proberen je een eind op weg te helpen:
-breuken precies op de plek waar de buis naar buiten gaat zijn meestal het gevolg van grondkrachten, nou is Zoetermeer een zettingsgevoelige gemeente... Als je huis op palen staat en de grond eromheen zakt kan je een breuk krijgen. Zijn dus niet perse wortels !
- wortels zie je meestal van buiten af en zouden dan al op een eerder punt je buis penetreren (zie je aardig van buiten )
- mochten het wel wortels zijn van een gemeente boom krijg je vaak wel medewerking van de gemeente. Zelfde als een straatkolk verstopt is en daardoor het water nergens naartoe kan en in jouw woning stroomt: de oorzaak ligt bij de gemeente. Wees huiverig met bellen ontstopper, deze zijn goed in standaard verstoppingen oplossen en minder in moeilijke situaties. Probeer waar mogelijk zelf wat info te verzamelen om gepeperde rekeningen te voorkomen.

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Blazer Coke schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:51:
[...]

Ik had een verstopping, uiteindelijk bleek die op gemeentegrond te zitten.
Ik heb de gemeente aansprakelijk gesteld en de kosten van 90 euro teruggehad.

Je eigen foto's voldoen wellicht ook al als bewijs.

Je kan een bedrijf bellen en vragen om hun mening.
johanPo schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 06:52:
Beste imars,

In het dagelijks leven ben ik adviseur riolering voor gemeenten, dus ik zal proberen je een eind op weg te helpen:
-breuken precies op de plek waar de buis naar buiten gaat zijn meestal het gevolg van grondkrachten, nou is Zoetermeer een zettingsgevoelige gemeente... Als je huis op palen staat en de grond eromheen zakt kan je een breuk krijgen. Zijn dus niet perse wortels !
- wortels zie je meestal van buiten af en zouden dan al op een eerder punt je buis penetreren (zie je aardig van buiten )
- mochten het wel wortels zijn van een gemeente boom krijg je vaak wel medewerking van de gemeente. Zelfde als een straatkolk verstopt is en daardoor het water nergens naartoe kan en in jouw woning stroomt: de oorzaak ligt bij de gemeente. Wees huiverig met bellen ontstopper, deze zijn goed in standaard verstoppingen oplossen en minder in moeilijke situaties. Probeer waar mogelijk zelf wat info te verzamelen om gepeperde rekeningen te voorkomen.
In mijn geval gaat het niet om een verstopping, maar is alleen de buis in de bocht gescheurd waardoor de riool voor nog zo'n 80+% functioneert. het blijft vochtig en muf daar en dat moet gewoon hersteld worden. Dit keer doe ik het samen met een maat van me. Goed weggraven en de bocht plus een stuk buis vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 09:56
Deze schade is denk ik veroorzaakt doordat er teveel kracht op de bocht komt. Een aantal leidingen komt samen en ik zie geen bevestigingsmaterialen. Als je dit in de toekomst wilt voorkomen zou ik ervoor zorgen dat je iets veranderd in de pijpen. Ik zou de laatste bocht niet zo dicht bij de gevel doen en zorgen voor meer ondersteuning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:48
Ondanks een "polderstuk" is hier de hemelwater afvoer ook stuk gegaan bij de fundering, gewoon pech opgraven en vervangen.

Bij jou zou het ook zo kunnen zijn dat eerst je rioolpijp stuk gegaan is door zetting van de bodem en erna de wortels er heen/in zijn gegroeid. Mooi vochtig plekje voor de boom.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Volgens mij komt her eerder omdat je standleiding niet ondersteund is.

Verder zou ik gewoon voor een paar euro pvc halen bij de groothandel (liefst geen bouwmarkt spul, is vaak mindere kwaliteit) en zelf repareren kost je een zaterdag maar veel geld kost het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 17:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

GrooV schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:16:
Volgens mij komt her eerder omdat je standleiding niet ondersteund is.

Verder zou ik gewoon voor een paar euro pvc halen bij de groothandel (liefst geen bouwmarkt spul, is vaak mindere kwaliteit) en zelf repareren kost je een zaterdag maar veel geld kost het niet
En als je toch bezig bent, kort die wortel even een meter in. Dat beschadigt die boom niet en het duurt weer even voordat die wortel weer in de buurt van het riool lastig wordt, zeker als je er nog een obstakel tussen plaatst.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1