Toon posts:

Macintosh SE, diskette 800K maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:04
Mede tweakerts, ik heb een Macintosh SE gekocht en weer aan de praat gekregen (M5011, 800K drive, 4 MB geheugen en, jawel, 40 MB (non Apple) harddisk.)

Ik heb via Ebay een set bootfloppies gekocht nadat ik vorig weekend heb getracht om op een PC of moderne Mac deze floppies te maken.

Ik wil nu graag de harddisk gaan gebruiken, maar omdat er een non Apple SCSI disk in zit weigert de HDD tool de disk te initialiseren. Er zijn wel tools (Lido en een gepatchte Apple initialliser) die dat kunnen, maar die moet ik dan op een floppy krijgen en met alleen de Macintosh SE wordt dat een beetje een kip en ei probleem.

Wie heeft er een idee om dit hoe dit aan te pakken, of wie heeft er in de omgeving Tilburg een classic Mac die de tools voor mij op een 800K floppy kan schrijven. Diskettes heb ik in overvloed dus daar zal het niet aan schorten.

Zoiets moet je aan denken:

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Alle reacties

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58
Van de SE bestaan gewone modellen (800Kb floppy) en FDHD (1.4Mb). Een SCSI zip drive is makkelijk aan te sluiten, ook floppyemu kan een rol spelen (https://www.bigmessowires.com/floppy-emu/). Diverse floppy iamges zijn te downloaden (o.a. http://vintageapple.org/macdrivers/). Helaas geen Tilburg..

• schroevendraaier480
Floppyemu is inderdaad een mooie oplossing, maar wel wat aan de prijs. Ik speel met de gedachte om een tweede classic mac te kopen die floppies van 800k maar ook 1.44 MB kan lezen of wellicht een CD ROM speler heeft. Dat is misschien goedkoper dan een floppy emu, maar neemt dan wel weer mee ruimte in....

• tweazer
Ik denk dat je beter af bent met een extra floppy disk, of voorgeformateerde scsi1 disk incl OS. Ze zijn er wel, maar zeldzaam...

• schroevendraaier480
Ik ben al in onderhandeling voor een wat recentere Macintosh met en 1.44 Superdrive en CD-Rom. Het is een superdrive die ook 800k floppies leest en schrijft.

Het wordt dan bestanden op CD zetten, naar de intermediate Mac van CD naar harddisk en daar met System 7 een floppy maken van 800k voor de SE.

Bewerkelijk, ben je gek, maar dat is wel de lol ervan. Ik hoop dat het lukt op deze manier.

• tweazer
Met dat systeem kun je natuurlijk de interne schijf van de SE uitbouwen en formatteren. Je hebt een lange torx schroevendraaier nodig, ik meen torx 8.

• schroevendraaier480
Had ik nog niet aan gedacht, maar ik weet niet zeker of die nieuwere mac ook SCSI heeft of IDE. Enfin, gaan we snel achterkomen hopelijk.

Thanks

• wartenbergh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-11-2018
Hi, ik zou je een floppy kunnen sturen met FWB Harddisk Toolkit, gemaakt voor 68k Macs, werkt op Systeem 7.x. Dat wordt wel even graven in mijn software back-up (DDS typedrive) en vervolgens kopieer ik dan de software voor je op een 800k disk... De FWB software is bedoeld om met zo veel mogelijk verschillende merken SCSI-1 en 2 overweg te kunnen.

• schroevendraaier480
@wartenbergh dat zou heel erg tof zijn, aangezien de deal met de andere Mac uiteindelijk niet door ging. Laat me weten wat ik je verschuldigd ben en hoe we het versturen kunnen regelen. Alvast heel hartelijk dank!

• tricksel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-04 18:04
tweazer schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:09:
Met dat systeem kun je natuurlijk de interne schijf van de SE uitbouwen en formatteren. Je hebt een lange torx schroevendraaier nodig, ik meen torx 8.
Het is torx 15.

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 20:12
ik zit met een half oog mee te lezen en heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn eigen hobbyprojectje, een oude apple IIgs. Daar heb ik via adtpro .dsk images kunnen schrijven, direct naar de floppydrive van de apple. Je kan ADT booten via een serial verbinding via de modempoort zonder dat er ook maar iets van een floppy of harddisk geladen moet worden. Voor zover ik kan zien werkt dit niet voor de oude macintosh maar een kwartje in google liet me zien dat er vergelijkbare software is voor de mac, MacADT. Misschien kan je hier iets mee?

• schroevendraaier480
Ik ga me even verdiepen in beiden, klinkt als een mooi alternatief idd

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee