Vraag

• nilkroos
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-01-2019
Hoi iedereen,

Daar ben ik weer met een nieuwe topic. Ten eerste wil ik degene die me hebben geholpen op tweakers met mijn vorige problemen bedanken.

Nou zit ik op mijn stage ICT Beheer niveau 4 begin leerjaar 2 tot februari, mijn stagebegeleider vanuit het bedrijf is ook de eigenaar van het bedrijf waar ik stage loop. Ik leer veel van hem wanneer hij op kantoor aanwezig is, maar het probleem is dat hij het druk heeft want hij moet constant naar klanten gaan om iets op te zetten en is daarom zelden aanwezig op kantoor. Ik ben ook van plan om hem te vragen of ik wekelijkse opdrachten kan krijgen om mijn IT vaardigheden te verbeteren

Het enige wat ik kan doen is fungeren als een soort van doorgeeflijn als er problemen vallen bij zijn klanten en hij is van plan om mij van alles en nog wat te leren in een maand. Ik werk in een groot pand waar meerdere bedrijven werken en mijn stagebedrijf beheert het hele netwerk in het pand, dus als er problemen zijn komen de cliënten naar mij toe.

Wat is nou echt de basis van het werken met netwerken? Wat voor stappen moet ik nemen als er een probleem is, hoe weet ik wat ik moet doen en/of wat het probleem is? Dit is eenmaal de basis, maar het afgelopen schooljaar hebben wij op het ROC helemaal niks gedaan en docenten leggen niks uit, 6/10 keer zijn ze niet eens bij de lessen.

Als iemand een goede Youtube kanaal/website kent of zelf uitleg heeft voor hoe ik basis networking kan leren dan zou ik het heel erg waarderen als ik zulke hulp krijg?

Ik ben gewoon door de war geraakt en weet niet echt wat ik moet doen, ik zit gewoon in een dip en ik ben één van de weinige studenten uit mijn klas die wel zijn examen wilt halen. Sorry als ik het onduidelijk heb uitgelegd voor jullie, dus als je een vraag hebt, laat het achter aub zodat ik het nog duidelijker kan formuleren.

Op het moment ben ik handig met cisco packet tracer, windows server 2016 basis en ben ik van plan om nog een beetje PFSense erbij te leren. Nogmaals bedankt voor het lezen en ik kijk uit naar de reacties. _/-\o_

Beste antwoord (via nilkroos op 19-10-2018 14:14)

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Beste @nilkroos

Ik ga er van uit dat je toegang hebt tot de Cisco leeromgeving? Neem dan CCNA routing en switching goed door.

Probleem is wel, je kan pas problemen oplossen als je weet wat het probleem is. En daarvoor heb je kennis nodig. Pas als je weet wát er misgaat, weet je hoé je dit moet oplossen. Dus mijn tip is, zoek niet een YouTube kanaal, maar duik de boeken in!

Boekentips:
De datacommunicatie boeken van John Bakker
ICT security van Joris Sondagh
De Windows server 20xx boeken van Jan Smets.
Allemaal tweedehands te krijgen bij Bol.com....

Succes!

[Voor 19% gewijzigd door bernard038 op 29-09-2018 18:26]

Alle reacties

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 06:36
De basis is snappen welke problem je oplost met techniek/kennis en welke problemen/vragen niet. Je zult altijd zien dat er dingen op je pad komen waar, ook al had je echt alle kennis over computers en netwerken ter wereld, je je niet uit kunt engineeren. Deze problemen kun je ook zelf veroorzaken met een slechte insteek trouwens, een analogie is een dokter die geen 'bed side manners' heeft.

Het klinkt alsof het lastig voor je is om je in de organisatie te ontplooien, kaart dit (constructief) aan bij je stagebegeleider en vraag naar projecten die je kunt doen. Er is altijd wel iets dat op de plank is blijven liggen. Zorg dat je goede notities maakt!

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Beste @nilkroos

Ik ga er van uit dat je toegang hebt tot de Cisco leeromgeving? Neem dan CCNA routing en switching goed door.

Probleem is wel, je kan pas problemen oplossen als je weet wat het probleem is. En daarvoor heb je kennis nodig. Pas als je weet wát er misgaat, weet je hoé je dit moet oplossen. Dus mijn tip is, zoek niet een YouTube kanaal, maar duik de boeken in!

Boekentips:
De datacommunicatie boeken van John Bakker
ICT security van Joris Sondagh
De Windows server 20xx boeken van Jan Smets.
Allemaal tweedehands te krijgen bij Bol.com....

Succes!

[Voor 19% gewijzigd door bernard038 op 29-09-2018 18:26]

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
Ik heb niet direct youtube kanalen voor je, maar misschien is een abbonement op cbtnuggers of pluralsight iets voor je. Beiden hebben volgens mij gratis trials, al denk ik niet dat je alles in een week kan volgen.

Sowieso kan ik je aanraden om eens over een homelab na te gaan denken. Dan kun je een groot deel van je nieuw opgedane kennis in de praktijk inzetten, en leer jlekker veilig, maar toch in de praktijk, problemen te analyseren en op te lossen. reddit.com/r/homelab is hiervoor een goede resource. Veel meer dan een oude PC en een Intel netwerkkaartje heb je in principe niet nodig qua hardware.

I'm a photographer, not a terrorist

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 23:45
Er is toch echt heel veel te vinden, en als je specifieke vreagen hebt: stel ze.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:59
Dit is de 4e topicstart in relatief korte tijd, terwijl topicstarter bij de vorige 3 niet heeft deelgenomen aan de discussie die volgde. De vraag vanuit het perspectief van opleiding (dus niet: techniek) is ontopic in dit forum dus ik zal het topic vooralsnog open houden, maar zonder actieve deelname of terugkoppeling [/van topicstarter gaat het dicht.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
6/10 keer zijn ze niet eens bij de lessen.
Geen idee hoe het ROC in elkaar zit, maar je kan ook gewoon een klacht indienen :). De vragen die je hier stelt zal toch wel op enige manier in de opleiding aan bod komen? Heb je überhaupt literatuur/naslagwerk?
Wat is nou echt de basis van het werken met netwerken?
Het OSI-model :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee