Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
hallo
Vraagje.. ik heb een gesloten standalone kachel van 2007, en ik ben op zoek gegaan naar filters dat ik zou kunnen gebruiken

Wat ik heb gevonden is niet zo wel - is er meer toepasbaar op een bestaande kachel ?

ABCAT® Houtrookfilter -> houtrookfilter.nl
naverbrandingskatalysat & "De ABCAT werkt vanaf een temperatuur van ca. 250°C"
Het helpt dus niet gedurende eerste minuten.
"De katalysator zorgt voor een vlamloze naverbranding van roet, teer en andere verbindingen die sterk ruiken"
ABCATshop -> €390 tot €640

Elektrostatisch filter
OekoTube :elektrostatische micro rookgasfilter
Geen geurfilter, "de OekoTube is ontwikkeld om de schadelijke fijnstof uit de rookgassen te filteren"

oektube.ch
Jammer genoeg geen prijs te zien bij schoonenwarm.nl
Maar wel "€1800 excl btw" indicatie daar: https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/afwerking/kachels-en-haarden/vaarwel-fijnstof-voor-1800-euro-dit-systeem-kan-de-toekomst-veranderen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
Apologies - posted twice in same thread as thought I had done it wrong first time.. :F
Thanks to the moderator who extracted my message and put it out here as stand-alone

[ Voor 96% gewijzigd door cpbox op 29-09-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Ik weet het niet hoor, proeft erg naar een magneet om je waterleiding plaatsen om kalk te elimineren.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:32
Ik heb ook wel eens over die filters gelezen @cpbox maar weet niet of ze echt werken. Bij bv auto's doen filters toch ook minder dan beloofd, dus tja...
Het lijkt mij dat die ABCAT de PAK's en giftige stoffen naverbrand als een katalysator, en dat die OekoTube juist weer het fijnstof filtert elektrostatisch. Dus misschien moet je ze eigenlijk juist beide hebben :-)

Waardeer het enorm dat je er in zou willen investeren. Toch, en dat is raar om te zeggen want ik ben tegen houtstook uitstoot, als ik jou was zou ik wachten op verdere duidelijkheid vanuit de regering. Zij werken aan een meetmethode waar waarschijnlijk een norm uit gaat komen, dan beter eerst kijken of jouw kachel ivm een filter dan überhaupt aan kan voldoen. Verder komt er ook nog een Schone Lucht Plan waar ook maatregelen tegen particuliere houtstook in komen te staan, die wordt voorjaar 2019 verwacht.

Misschien kun je het beste nu niets investeren en bv alleen stoken bij flink harde wind, en deze ontwikkelingen eerst afwachten?

Voldoet jouw 2007 kachel aan de ECO design richtlijnen, en is het een hoogrendement met dubbele verbrander? Die stinken ook al veel minder (maar natuurlijk nog steeds uitstoot). Ken iemand hier paar straten verderop: goede HR kachel, hoofdverwarming, brandt altijd, je ruikt NOOIT iets. Dus het kán wel.

• cpbox
mijn ketel (http://www.leenders.nl/nl/product/canta/) heeft volgende kenmerken:

- voldoet aan EN 13240:2001 en EN 13240 A2:2004
- CO emissie 0.092%
- Rookgaatemperatur 357 C
- Vermogen 5.5kW
- rendement van 78.8%

ik zie hier bij 1.4 afbelding 2 voor Nederland tot 2020 dat rendement moet minimaal 75% zijn. - so far so good
Wat ik niet weet van mijn kachel is uitstoot "stof, CxHy, Nox" - ik ga contact opnemen met Leenders.

Wat ik nu al doe: ik gebruik allen droog berk hout, en ik heb een hygrometer om dit te controleren
Ik start mijn vuur volgens de Zwitserse aansteekmethode: kachel is dan op temperatuur binnen 15 max, het gaat echt vlug. Vanaf dat moment er is dan niks te zien van buiten, geen rook en, naar mijn gevoel, er is niet meer te ruiken, wel uitstoot

Ik heb ook een echt gedetailleerde vergunning traject gehad met de gemeente : alles gemeten tot in de cm, kachel uitlaat, ingang VMC en ventilatie roosters van ons en van de buurman, etc etc.
Vergunning gekregen, alles was goed, rook afvoer, verdunningsfactor, ventilatie etc

Paar maanden terug, bezoek hier, kennis van iemand in de buurt met een alles-burner (paar honderd meters verderop)
"oh ja, dat is xx, hij brandt van alles, hij gebruikt nu pellets, man, dat stinkt echt erg". Hij was lachend....

Anyway.
ik ben nu aan het oriënteren voor de volgende stappen: luchtinlaat uit kruipruimte, filters etc

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:32
Maak je hier nog voortgang mee @cpbox ?

• cpbox
Nee, geen voortgang, ik ga waarschijnkijk contact opnemen met Harrie Leenders
Pagina: 1