Toon posts:

5 korte piepjes tijdens opstarten pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FrankD87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-10-2018
Ik heb vandaag mijn nieuwe videokaart geïnstalleerd. Dit is een MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming X Trio. Nieuwste drivers zijn geïnstalleerd en alles lijkt goed.
Nu krijg ik alleen bij het opstarten van mijn pc 5 korte piepjes te horen. Na opgezocht te hebben wat dat kon betekenen, zag ik dat het een CPU defect of defect videogeheugen is.
Het rare is dat ik deze piepjes alleen hoor als ik mijn pc opstart en mijn monitor nog niet aanstaat. Als ik opstart en mijn monitor gelijk aanzet hoor ik de piepjes niet.
Alle bedrading is goed aangesloten. Ook in apparaatbeheer staat dat CPU en videokaart correct werken.

Dus ik weet niet wat dit verder kan betekenen. Graag hulp.
Bij voorbaat dank.

Alle reacties

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:43

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Zet hier je complete systeem eens neer? Zonder dat kunnen we je niet helpen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Even testen met een andere video kaart
Of misschien even via igpu. ( Geen idee of een cpu met monitor aansturing een igpu genoemd wordt trouwens),

Andere cpu insteken en testen.

En verder zie boven.

• FrankD87
Mijn excuses, dat wilde ik inderdaad nog toevoegen. Te snel op 'bericht plaatsen' gedrukt.

Moederbord: Medion Z170H4-EA (standaard moederbord wat in de pc zat. Wil ik gaan vervangen, maar dat is voor latere zorg.)
CPU: i7 6700k
RAM: 16 GB Kingston Hyper X Fury DDR4
GPU: MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming X Trio
Voeding: Cougar Power 700

• FrankD87
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:22:
Even testen met een andere video kaart
Of misschien even via igpu. ( Geen idee of een cpu met monitor aansturing een igpu genoemd wordt trouwens),

Andere cpu insteken en testen.

En verder zie boven.
Ik heb helaas geen andere CPU, dus dat zal niet gaan. En toch staat in apparaatbeheer dat alles correct werkt.

• Niet online
Volgens mij heeft die cpu een interne grafische chip

• FrankD87
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:37:
Volgens mij heeft die cpu een interne grafische chip
Dat klopt, maar hij is aangesloten op de videokaart en daar draait ie ook op.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Wellicht loop je tegen een whitelisting aan. Medion doet het volgens mij niet vaak, maar misschien hebben ze beperkt wat je kan upgraden.
FrankD87 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:39:
[...]

Maar als je een cpu error wil uitsluiten zal je hem dus even onboard moeten aansluiten ;).

[Voor 52% gewijzigd door br00ky op 28-09-2018 15:40]

• FrankD87
br00ky schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:39:
Wellicht loop je tegen een whitelisting aan. Medion doet het volgens mij niet vaak, maar misschien hebben ze beperkt wat je kan upgraden.
En wat kan ik daartegen doen mocht dat zo zijn. Hij draait namelijk wel gewoon op de nieuwe videokaart.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Oh hij doet het wel gewoon maar je hoort piepjes?

Whitelisting doe je "niets" aan behalve je moederbord vervangen.

• FrankD87
br00ky schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:42:
Oh hij doet het wel gewoon maar je hoort piepjes?

Whitelisting doe je niets aan behalve je moederbord vervangen.
Ja, hij doet het dus wel gewoon. Maar zoals ik in de beginpost zei krijg ik de piepjes alleen te horen als ik de monitor bij het opstarten van mijn pc niet gelijk aanzet. Als ik de monitor wel gelijk aanzet, hoor ik geen piepjes. Dat is dus het verwarrende eraan. :P

• Niet online
FrankD87 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:39:
[...]

Dan pas je dat even aan . Kijk vanuit Spanje kan ik dat niet voor je doen,
Dus even de bios in en kijken of je de gpu kan uitschakelen en de ipgu kan aanzetten

• FrankD87
Nog een keer alles dubbel gecontroleerd. Videokaart doet het gewoon en wordt ook herkend. Systeem draait ook gewoon op de nieuwe videokaart. Kabels zitten goed, apparaatbeheer zegt dat CPU correct werkt. Zelfde geldt voor de videokaart, werkt ook correct. En monitor is volgens apparaatbeheer ook aangesloten op de videokaart. Dus dat is allemaal goed.

Piepjes zijn er nog steeds alleen als ik mijn monitor niet gelijk aanzet bij het opstarten van mijn pc.

• FrankD87
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:29:
[...]

Dan pas je dat even aan . Kijk vanuit Spanje kan ik dat niet voor je doen,
Dus even de bios in en kijken of je de gpu kan uitschakelen en de ipgu kan aanzetten
Ik zal het zo even proberen inderdaad.

(Net geprobeerd, ik kan het zo snel niet vinden. Dus daar zou ik even verder naar moeten kijken.)

[Voor 13% gewijzigd door FrankD87 op 28-09-2018 16:39]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:43

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

FrankD87 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:32:
Nog een keer alles dubbel gecontroleerd. Videokaart doet het gewoon en wordt ook herkend. Systeem draait ook gewoon op de nieuwe videokaart. Kabels zitten goed, apparaatbeheer zegt dat CPU correct werkt. Zelfde geldt voor de videokaart, werkt ook correct. En monitor is volgens apparaatbeheer ook aangesloten op de videokaart. Dus dat is allemaal goed.

Piepjes zijn er nog steeds alleen als ik mijn monitor niet gelijk aanzet bij het opstarten van mijn pc.
Lijkt mij dan een kwestie van een moederboard wat in paniek raakt omdat er geen scherm gedetecteerd wordt. Mijn PC wil dan ook niet starten en geeft een foutcode. Ik heb alleen geen speakertje meer aangesloten anders zou hij wellicht ook een geluidssignaal geven.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• FrankD87
Blaat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:46:
[...]

Lijkt mij dan een kwestie van een moederboard wat in paniek raakt omdat er geen scherm gedetecteerd wordt. Mijn PC wil dan ook niet starten en geeft een foutcode. Ik heb alleen geen speakertje meer aangesloten anders zou hij wellicht ook een geluidssignaal geven.
Oke, dus als dit het probleem zou zijn, hoef ik me er verder eigenlijk geen zorgen om te maken?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Als hij het verder gewoon doet zou ik me er inderdaad niet zo'n zorgen om maken. Gewoon je routine aanpassen - eerst de monitor, dan de PC inplaats van omgekeerd.

[Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 28-09-2018 16:51]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• FrankD87
Nat-Water schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:50:
Als hij het verder gewoon doet zou ik me er inderdaad niet zo'n zorgen om maken. Gewoon je routine aanpassen - eerst de monitor, dan de PC inplaats van omgekeerd.
Oke, dat ga ik ook zeker niet doen. Alles werkt namelijk wel en daar gaat het uiteindelijk om. Ik vond het gewoon wel apart eigenlijk dat dat ineens gebeurde. Met mijn vorige videokaart (Geforce GTX 980) was het namelijk niet zo.

Maargoed, bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Als iemand nog aanvullende informatie heeft hoor ik het graag.

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
RTFM! Die mooie handleiding van jouw moederbord/OEM bestaat niet voor niets, gebruik het. ;)
Daarin staat keurig uitgelegd wat die "piepjes" betekenen. Het is zoiets als morse-code, het dient om te communiceren omdat die simpele PC-speaker bijna altijd werkt en het moederbord dus via die PC-speaker gemakkelijk kan aangeven wat er mis gaat, zelfs als je geen beeld zou hebben (grafische kaart, driver voor de grafische kaart). Hoewel veel bedrijven voor veel foutmeldingen dezelfde "piepjes" gebruiken ligt dit niet vast in een standaard en dus moet je de handleiding van je moederbord/OEM gebruiken.

[Voor 84% gewijzigd door CHBF op 28-09-2018 17:58]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• FrankD87
CHBF schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:56:
RTFM! Die mooie handleiding van jouw moederbord/OEM bestaat niet voor niets, gebruik het. ;)
Daarin staat keurig uitgelegd wat die "piepjes" betekenen. Het is zoiets als morse-code, het dient om te communiceren omdat die simpele PC-speaker bijna altijd werkt en het moederbord dus via die PC-speaker gemakkelijk kan aangeven wat er mis gaat, zelfs als je geen beeld zou hebben (grafische kaart, driver voor de grafische kaart). Hoewel veel bedrijven voor veel foutmeldingen dezelfde "piepjes" gebruiken ligt dit niet vast in een standaard en dus moet je de handleiding van je moederbord/OEM gebruiken.
Omdat ik die zo snel niet kon vinden, besloot ik het hier te vragen.
Maar alles werkt, zoals eerder aangegeven.
Na even zoeken heb ik de handleiding geraadpleegd en daaruit blijkt dat de monitor blijkbaar niet herkend werd zoals hierboven werd gesuggereerd.

Ik zet gewoon nu de monitor eerst aan en dan de pc, dan is er geen probleem met piepjes.

Eigenlijk was dat de enige vraag, omdat alles wel gewoon werkte. Alleen de piepjes waren een vraagteken.

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
FrankD87 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:40:
[...]

Omdat ik die zo snel niet kon vinden, besloot ik het hier te vragen.
Zoals ik uitlegde, dit is per moederbord verschillend! Je hebt dus echt de handleiding nodig!
Na even zoeken heb ik de handleiding geraadpleegd en daaruit blijkt dat de monitor blijkbaar niet herkend werd zoals hierboven werd gesuggereerd.

Ik zet gewoon nu de monitor eerst aan en dan de pc, dan is er geen probleem met piepjes.

Eigenlijk was dat de enige vraag, omdat alles wel gewoon werkte. Alleen de piepjes waren een vraagteken.
Wat staat er precies in de handleiding? De letterlijke tekst, geen parafrase.

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee