Toon posts:

Thuisnetwerk setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• carlovdv
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-04-2020
Beste Tweakers,

Ik woon momenteel bij mijn ouders in een rijtjeshuis in een dorpje. De Wi-Fi is bij ons niet al te best. Dit komt volgens mij omdat de DSL kabel bij ons uitkomt in de meterkast en hier dus ook de modem hangt. Wij zitten bij Telfort aangesloten en hebben een ExperiaBox v10 alleen ik heb het idee dat de sterkte van de Wi-Fi te zwak is voor ons huis. Op de bovenverdieping hebben wij weinig bereik en op zolder al helemaal niet. Daarvoor wilde ik graag wat advies wat de beste opties zouden zijn.

Huidige situatie:
Wij zitten aangesloten bij Telfort op VDSL2.
De diensten die wij afnemen zijn internet en één iTV kastje voor tv in de woonkamer. Daarnaast kijken ik en mijn ouders tv op de kamer via chromecast/telfort app. De dsl kabel komt bij ons binnen in de meterkast. Wij hebben geen ethernet poorten op de bovenverdieping, maar zijn misschien wel van plan er eentje te plaatsem voor eventueel een AP. Ik ben fanatiek gamer en zou graag een stabiele verbinding willen met o.a. MU-MIMO en prioriteiten. Ik heb onlangs een linksys wrt32x ac3200 aangeschaft een aangesloten op de ExperiaBox. Ik vond hem wel prijzig en mocht er goedkopere/betere alternatieven zijn kan ik hem nog terugbrengen.

Ik zoek een?
- Alternatieve modem (bij vervanging ExperiaBox mocht dat aanbevolen zijn)
- Access Point
- Switch?

Wat is je budget?
0-300 liefst minst mogelijk natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorheen gewerkt met Asus, TP-link en linksys. Maar heb geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving
- Rijtjeshuis, 2 verdiepingen plus aanbouw en liefst ook in tuin bereikbaar.
- Gamepc, Playstation 4, meerdere smart tv's, iTV kastje, Smart home device, enkele laptops en smartphones zijn aangesloten.

Beste antwoord (via carlovdv op 09-10-2018 17:19)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modem vervangen door wat anders of in de meterkast een extra router/AP plaatsen zal mogelijk iets helpen, maar het enige wat echt werkt is gewoon even de moeite nemen om één of meer netwerkkabels te trekken naar tactische locaties en daar één of meer extra APs te plaatsen.

Waarbij je zou kunnen beginnen om er 1 op de eerste verdieping of op zolder te plaatsen en te zien wat daar het effect van is. Je hebt met die wrt32x ac3200 al een extra apparaat in huis, kwestie van even tijdelijk een lange UTP kabel over de trap naar boven leggen om te testen waar je die unit het beste zou kunnen plaatsen.

Met daarbij nog de extra kanttekening dat wat mij betreft elk apparaat met een vaste locatie ook een vaste aansluiting verdient als het even kan. Dus als jouw game PC op de eerste verdieping staat, leg die extra netwerkaansluiting dan zo aan dat je niet alleen een extra AP kan plaatsen, maar meteen ook je PC bekabeld kan aansluiten. Dat kan bijvoorbeeld door die wrt32x op jouw kamer te plaatsen (als dat voor de wifi ontvangst in de rest van het huis ook gunstig is) en de switch die daarin zit te gebruiken om ook je PC aan te sluiten.

[Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 28-09-2018 15:05]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modem vervangen door wat anders of in de meterkast een extra router/AP plaatsen zal mogelijk iets helpen, maar het enige wat echt werkt is gewoon even de moeite nemen om één of meer netwerkkabels te trekken naar tactische locaties en daar één of meer extra APs te plaatsen.

Waarbij je zou kunnen beginnen om er 1 op de eerste verdieping of op zolder te plaatsen en te zien wat daar het effect van is. Je hebt met die wrt32x ac3200 al een extra apparaat in huis, kwestie van even tijdelijk een lange UTP kabel over de trap naar boven leggen om te testen waar je die unit het beste zou kunnen plaatsen.

Met daarbij nog de extra kanttekening dat wat mij betreft elk apparaat met een vaste locatie ook een vaste aansluiting verdient als het even kan. Dus als jouw game PC op de eerste verdieping staat, leg die extra netwerkaansluiting dan zo aan dat je niet alleen een extra AP kan plaatsen, maar meteen ook je PC bekabeld kan aansluiten. Dat kan bijvoorbeeld door die wrt32x op jouw kamer te plaatsen (als dat voor de wifi ontvangst in de rest van het huis ook gunstig is) en de switch die daarin zit te gebruiken om ook je PC aan te sluiten.

[Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 28-09-2018 15:05]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 02:15

MrDrako

nep ict'er

Hoe je het ook doet, de enige goede optie is toch kabels trekken naar boven. Per verdieping een degelijk access point zoals een Ubiquity AC Pro, zal altijd een beter wifi signaal geven als 1 dure router met wifi.
Deze is ook buiten te monteren, of zorgen dat je deze in de buurt van de buitenmuur op hangt, zou de tuin ook wel moeten lukken.3 van die dingen kosten 450 euro, zou je de linksys retour sturen en wat bijleggen heb je geweldige wifi dekking, met WEL functionerende roaming, wat met een experiabox+linksys router niet fatsoenlijk zal werken (je blijft dan hangen op het eerste signaal dat je telefoon is tegengekomen, totdat deze niet meer beschikbaar is)

• carlovdv
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-04-2020
Bedankt voor de reacties!
Inmiddels een kabel naar boven getrokken en een goedkopere router aangeschaft (TP-Link Archer C7).
Heb de router ingesteld als access point en mijn computer/ps4 bekabeld aangesloten en krijg hier een nette, stabiele +200 mb/s mee. Heb de Wi-Fi ingesteld zodat heel de bovenverdieping inclusief zolder verbinding heeft.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee