Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Experia Box, eigen router en Multicast / IGMP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RichZ
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:33

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
Ik heb glasvezel van KPN, rechtstreeks aan de Experia Box (v10) hangen 2 IPTV ontvangers.
Vanwege beperkingen van de Experia Box heb ik mijn eigen router (TP-Link WDR4300) achter de Experia Box geplaatst (d.m.v static IP / DMZ) voor de rest van het netwerk.
Nu werkt alles prima maar omdat ik wat meer controle wil krijgen wil ik DD-WRT op de WDR4300 gaan installeren.

Nu is het mij bekend dat zodra je de IPTV ontvangers op een eigen router/switch aansluit je IGMP snooping moet gebruiken omdat anders al het multicast verkeer je complete netwerk over gaat.
In mijn geval hangen de IPTV ontvangers echter rechtstreeks aan de Experia Box en de rest van het netwerk aan mijn eigen router.

Vraag is nu, is het nodig om in mijn eigen router IGMP snooping aan te zetten of komt het multicast IPTV verkeer sowieso niet op mijn router terecht omdat de Experia Box dit al wegfiltert?

Beste antwoord (via RichZ op 29-09-2018 09:38)

• donny007
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-06 21:27

donny007

Try the Nether!

De Experiabox doet aan IGMP snooping, dit zorgt ervoor dat het multicast "TV-signaal" alleen wordt verzonden op poorten waarop daadwerkelijk gevraagd is voor de stream.

Als de router en de IPTV-ontvangers rechtstreeks zijn aangesloten op de poorten van de Experiabox (zonder switch ertussen) zou er geen multicastverkeer naar je router moeten gaan.

/dev/null

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:12
Ik dacht dat het verschillend is voor welke Experiabox je hebt.
De oude hebben specifieke poorten voor TV en dan staat het tv signaal niet op de andere poorten.
De nieuwe werkt volgens mij met vlan's en staat het op alle poorten dus moet je router dan die vlan's niet doorlaten.

Als je router geen vlan's aankan dan is igmp snooping een optie of een switch die het ondersteund.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
Ben(V) schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:04:
Ik dacht dat het verschillend is voor welke Experiabox je hebt.
De oude hebben specifieke poorten voor TV en dan staat het tv signaal niet op de andere poorten.
De nieuwe werkt volgens mij met vlan's en staat het op alle poorten dus moet je router dan die vlan's niet doorlaten.

Als je router geen vlan's aankan dan is igmp snooping een optie of een switch die het ondersteund.
Momenteel gebruikt KPN bij mij routed IPTV (met VLAN's) dus je kan de IPTV ontvangers inderdaad op iedere poort aansluiten. Het lijkt mij logisch dat de Experia Box dan zelf al aan IGMP snooping zou doen om ervoor te zorgen dat het IPTV verkeer niet op alle poorten terecht komt. In dat geval zou IGMP snooping in mijn eigen router dus niet nodig zijn

Of is het nu het geval dat, omdat mijn eigen router als DMZ host geconfigureerd is in de Experia Box, eventuele IGMP snooping in de Experia Box hierdoor omzeilt wordt en ik dit dus in mijn eigen router moet aanzetten?

• Ben(V)
Die boxjes die het netwerk signaal omzetten in een HDMI signaal werken met vlan's, dus alleen die kastjes pikken het IPTV signaal dan op.
Dus dat IPTV signaal wordt alleen op de poorten gezet waar het juiste vlan op geconfigureeerd is.

Als die Experiabox op een poort dat vlan niet kwijt kan komt daar dat IPTV signaal dan ook niet te staan.
Ik denk dus niet dat die Experiabox IGMP snooping doet, maar dat weet ik niet zeker.

Maar als jouw router in de DMZ van die Experiabox staat, dan krijgt jouw router gewoon alles te verwerken en als jouw router geen vlan's aan kan, dan is na je router alles untagged en staat dat IPTV signaal overal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01:21
RichZ schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:25:
Het lijkt mij logisch dat de Experia Box dan zelf al aan IGMP snooping zou doen om ervoor te zorgen dat het IPTV verkeer niet op alle poorten terecht komt. In dat geval zou IGMP snooping in mijn eigen router dus niet nodig zijn
Dat is inderdaad logisch, en zo werkt het ook. Alles wat hierboven staat over VLANs is nu zeker niet meer relevant of waar, als het dat ooit was.

VLANs bestaan alleen tussen je Experiabox en de glasaansluiting, daarna niet meer; alles wat je in de Experiabox prikt hangt aan één netwek.
Of is het nu het geval dat, omdat mijn eigen router als DMZ host geconfigureerd is in de Experia Box, eventuele IGMP snooping in de Experia Box hierdoor omzeilt wordt en ik dit dus in mijn eigen router moet aanzetten?
Nee. DMZ of niet heeft niets met mutlicast/IGMP te maken. Pas als je besluit de Experiabox helemaal weg te doen wordt snooping relevant.

• Ben(V)
Echt onjuist wat je schrijft.
Het IPTV signaal is als Vlan 4 getagged en het internet verkeer als Vlan 34 en dat is echt aan de Lan kant ook zo getagged..

En uiteraard is het zo dat als je achter die Experiabox niets hebt dat die Vlan's uit elkaar kan houden je alles op alle poorten krijgt.
De Experiabox zelf heeft namelijk geen mogelijkheden om die Vlan's aan poorten toe te kennen zoals het zou horen.

En zoals ik al zei weet in niet of de Experia box IGMP snooping ondersteund, maar als je er zelf een router in de DMZ achter zet dan zal die router toch echt ook IGMP snooping moeten ondersteunen of alternatief (en netter) Vlan's kunnen configureren.
Dan kunt je zelf kiezen op welke poorten enkel het IPTV signaal komt (of beiden als je dat wilt) en op welke poorten alleen het internet verkeer.

• donny007

donny007

Try the Nether!

Aan de LAN kant van de V10 wordt niets getagged.

De Experiabox geeft alleen wat DHCP-opties mee voor de IPTV-kastjes, en zorgt middels een IGMP-proxy voor verbinding met het IPTV-platform.

Wat wil TS eigenlijk bereiken met de tweede router?
- Volledige vervanging van de Experiabox?
- Bepaalde functies overnemen van de Experiabox?
- Extra access point voor beter bereik?

In de huidige opstelling zit je met een dubbel-NAT scenario, wat op zich geen kwaad kan maar ook niet echt handig is.

/dev/null

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01:21
Daar kan ik weinig mee, behalve: nietes - en zie hierboven.
Het IPTV signaal is als Vlan 4 getagged en het internet verkeer als Vlan 34 en dat is echt aan de Lan kant ook zo getagged..
KPN gebruikt VLAN 4, 6 en 7 (op de ISRA/NTU welteverstaan).

VLAN 34 klinkt als Telfort - dat is een andere provider. Hoe het daar werkt is niet relevant voor TS.

En 'internet' is daar ook niet tagged aan de LAN-zijde. Dat is het bij geen enkele provider voor thuisgebruik.
De Experiabox zelf heeft namelijk geen mogelijkheden om die Vlan's aan poorten toe te kennen zoals het zou horen.
Niemand heeft baat bij VLANs aan de LAN-zijde voor wat betreft de diensten die je van je provider afneemt.

Het feit dat KPN ooit onderscheid maakte tussen 'TV-poorten' en 'internet' (inmiddels allang niet meer) was enkel een (onhandige) technische beperking. Dat hebben ze opgelost door alles te routeren (transparant voor de eindgebruiker) - precies zoals je zou mogen verwachten van een provider.

Het enige dat nog wel eens problemen oplevert zijn switches die niet fatsoenlijk IGMP-snoopen, maar dat is hier niet aan de orde.
En zoals ik al zei weet in niet of de Experia box IGMP snooping ondersteund
Als 'ie dat niet zou doen dan werkte WiFi niet zodra je de TV aanzet ;)
Dan kunt je zelf kiezen op welke poorten enkel het IPTV signaal komt (of beiden als je dat wilt) en op welke poorten alleen het internet verkeer.
Nogmaals, op alle poorten staat ieder 'signaal'; het wordt gerouteerd. Als dat bij Telfort niet zo is dan is dat voor TS gelukkig geen probleem.

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
donny007 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:14:
Aan de LAN kant van de V10 wordt niets getagged.

De Experiabox geeft alleen wat DHCP-opties mee voor de IPTV-kastjes, en zorgt middels een IGMP-proxy voor verbinding met het IPTV-platform.

Wat wil TS eigenlijk bereiken met de tweede router?
- Volledige vervanging van de Experiabox?
- Bepaalde functies overnemen van de Experiabox?
- Extra access point voor beter bereik?

In de huidige opstelling zit je met een dubbel-NAT scenario, wat op zich geen kwaad kan maar ook niet echt handig is.
Ik gebruik momenteel de Experia Box alleen voor IPTV en vaste telefonie, ik heb meer dan 20 apparaten aan het netwerk hangen (wired en wireless) en maak daarnaast o.a. gebruik van static DHCP voor portforwarding naar de PS4. Dit was op de Experia Box niet helemaal stabiel; ik had problemen met de DHCP server van de Experia Box, op het KPN forum las ik dat meer mensen problemen hebben met de DHCP functionaliteit van de Experia Box.

Ik gebruik daarom mijn eigen router die o.a. de DHCP verzorgt voor het interne netwerk; de Experia Box draait DHCP binnen de 192.168.2.x range, mijn router binnen de 192.168.1.x range. Ik heb de Experia Box en mijn router geconfigureerd zoals beschreven staat op het KPN forum (https://forum.kpn.com/thu...r-de-experia-box-164983). Daarnaast staat mijn eigen router centraler geplaatst waardoor ik een betere WiFi ontvangst heb dan met de Eperia Box, de WiFi op de Experia Box staat daarom ook uit.

Alles draait verder prima, alleen loopt mijn eigen router sporadisch vast, ik heb daarom besloten hierop DD-WRT te gaan installeren. Ik wil er nu dus alleen zeker van zijn dat ik mijn eigen netwerk niet belast met het IPTV verkeer van de Experia Box, aangezien dit ook weer allerlei problemen kan opleveren.

Uit de laatste paar reacties maak ik op dat het IPTV verkeer niet op mijn eigen router terecht komt en IGMP snooping voor mij dus niet relevant is, correct?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De Experiabox doet aan IGMP snooping, dit zorgt ervoor dat het multicast "TV-signaal" alleen wordt verzonden op poorten waarop daadwerkelijk gevraagd is voor de stream.

Als de router en de IPTV-ontvangers rechtstreeks zijn aangesloten op de poorten van de Experiabox (zonder switch ertussen) zou er geen multicastverkeer naar je router moeten gaan.

/dev/null

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:16:
Echt onjuist wat je schrijft.

En uiteraard is het zo dat als je achter die Experiabox niets hebt dat die Vlan's uit elkaar kan houden je alles op alle poorten krijgt.

En zoals ik al zei weet in niet of de Experia box IGMP snooping ondersteund, maar als je er zelf een router in de DMZ achter zet dan zal die router toch echt ook IGMP snooping moeten ondersteunen of alternatief (en netter) Vlan's kunnen configureren.
Dit is zoals andere ook al terecht aangeven simpelweg niet waar, de aparte VLAN's zit echt alleen aan de WAN kant van de Experiabox. Aan de LAN kan is al het verkeer untagged en is er dus maar 1 VLAN / subnet. De Experiabox draait een IGMPProxy en doet aan routing om zowel IPTV als je interne netwerk aan de LAN kant over hetzelfde VLAN en subnet te kunnen laten werken.

Dit is ook de reden dat switches waar je zowel settopboxen als andere LAN clients achter zet IGMP snooping moeten ondersteunen. Zou het verkeer ook aan de LAN kan in verschillende VLAN's zitten dan had je dat in principe niet nodig (als je enkel de juiste VLAN's op de juiste poort zet) maar had je ook aan de LAN kan altijd managed switches nodig die met VLAN's om moeten kunnen gaan.

Wat betreft KPN en Telfort, bij beide werkt het exact hetzelfde. Enige verschil is dat Telfort aan de WAN kant een ander VLAN voor internet gebruikt (VLAN 34 bij Telfort, VLAN 6 bij KPN). En Telfort gebruik meen ik DHCP voor internet ipv PPPoE maar ook dat maakt verder niets uit voor hoe het interne netwerk werkt.

@RichZ Helemaal correct, jou eigen router zal nooit multicast verkeer te zien krijgen zolang deze rechtstreeks op de experiabox is aangesloten en de settopboxen dat ook zijn. De Experiabox doet dan namelijk aan IGMP snooping en houdt dat zo tegen.

[Voor 14% gewijzigd door ik222 op 29-09-2018 09:16]

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Voor KPN zijn er 2 manieren hoe IPTV kan werken aan de LAN kant (bron: ben zelf KPN klant geweest):

Bridged IPTV: In deze situatie wordt het IPTV VLAN zoals je dat binnenkrijgt doorgezet naar de 3e (en 4e?) poort van je Experiabox. Dit is een legacy-oplossing en wordt niet meer uitgerold, maar werkt nog wel.

Routed IPTV: In deze situatie zijn alle poorten van de Experiabox gewoon LAN-poorten. De Experiabox heeft een paar routes die het IPTV verkeer ipv het internet het IPTV VLAN aan de WAN kant opsturen, gecombineerd met een IGMP Proxy. Voordeel van deze route is dat je IPTV ontvanger ook gewoon van internet gebruik kan maken zodat je bijvoorbeeld Netflix kan gebruiken.

In geen van beide gevallen vindt er tagging plaats op tussenliggende switches of door devices (behalve de box zelf).

[Voor 9% gewijzigd door spone op 29-09-2018 09:32]

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Topicstarter
@donny007 en @ik222 bedankt, duidelijk verhaal! Nu alleen nog even DD-WRT installeren en dan zou alles perfect moeten werken :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True