Toon posts:

Game pc - alles nieuw - ca 4.000,- euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• andre300
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09-2019
Hallo allemaal,

Het is hoog tijd geworden om mijn alweer 12 jaar oude pc te vervangen. In de loop der jaren wel wat geupgrade om nog games te kunnen blijven spelen maar inmiddels op het punt gekomen dat ik leuke games qua systeemeisen niet meer kan spelen. Denk aan Mass Effect: Andromeda, X-Com2 etc.
Vandaar nu een voorstel voor een nieuwe build na behoorlijk wat speurwerk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Praktisch alleen maar gamen. Af en toe zal mijn vrouw wat lichte videobewerking doen. Denk dan aan het aan elkaar plakken van opgenomen film van de videocamera. Maar overwegend gaming. Ik ben niet echt een FPS persoon. Meer RPG, online RPG's en standalone. (denk aan games als Dragon Age Inquisition, Mass Effect Andromeda, Pillars of Eternity, Divinity 2 etc)

Ik heb er lang over nagedacht om een systeem te kopen dat meteen 4k ready is maar toch besloten dit niet te doen. 4k gaming is nog zo'n flinke belasting voor de pc dat je eigenlijk op korte termijn alweer qua pc-specs achter de feiten aan gaat lopen. Ik wil met dit systeem net onder de 4k gaming gaan zitten qua resolutie met een 34 inch monitor van Dell ultrawide.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien alles nieuw aangeschaft moet worden (pc-kast, monitor, toetsenbord, muis en draadloze headset) mag het systeem ca 4.000,- euro gaan kosten. Uitloop naar 4500,- euro is nog oke, maar liever niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee niets. De 12 jaar oude pc blijft in gebruik en zal een pc voor mijn jonge kinderen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk staat het beeldscherm van Dell wel vast.
Dit vind ik zo'n mooi beeldscherm dat ik daar liever niet meer van af wil stappen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sinds jaren een voorkeur voor intel CPU en Nvidia grafische kaarten.
Deze zitten ook in mijn huidige pc en hebben mij nog nooit in de steek gelaten.
Daarnaast heeft de Dell monitor G-sync ondersteuning waardoor de keuze voor een Nvidia grafische kaart ook vrij snel gemaakt was.
Voor de overige onderdelen (kast, werkgeheugen, voeding etc) heb ik geen merk voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het formaat van de kast maakt voor mij niet uit, liever te groot dan te klein. Er is ruimte zat waar de kast komt te staan.
Het systeem moet eenvoudig de native resolution aankunnen van de Dell monitor, te weten 3440x1440 in allerhoogste game settings goed aankunnen en eigenlijk ook een beetje voorbereid zijn op de komende jaren.
Daarnaast heb ik een grote wens voor een stille kast. De pc komt in de slaapkamer te staan van mij en mijn vrouw (behoorlijke kamer). Ikzelf speel met een headset op maar hoe stiller hoe beter, om de huiselijke vrede te bewaren :)
Ik heb hierdoor al gekozen voor een waterkoeling voor de CPU maar ik heb hier erg weinig kennis over. Moeten er nu ook nog fans in of is dit zo voldoende (kan het me haast niet voorstellen)

Ga je overklokken?
Ik hoop het systeem bij alternate.nl te kopen. Het liefste zou ik willen dat zij de pc tot toelaatbaar overklokken maar ik geloof dat zij geen overklok service hebben. Dan zou het op mij aankomen. Ik ben een leek in overklokken maar aangezien de overklok mogelijkheden enorm veel snelheidswinst opleveren moet ik me hierin gaan verdiepen en een serieuze poging gaan wagen tot overklokken. Dus ja.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een prachtig mooie RGB verlichte kast is niet zozeer aan mij besteed, de kast komt onder een bureau op de grond te staan.
Wel zou ik aan jullie een aantal vragen willen voorleggen:
1) Passen de huidige onderdelen qua snelheid goed bij elkaar? Waar zou de bottleneck komen te liggen?
2) Hoe kan ik de koeling in de kast verbeteren en tegelijkertijd een zo stil mogelijke kast behouden?
3) Is 750 watt voeding voldoende? Volgens de PC builder van alternate komt de schatting uit op ca 680 watt dat dit systeem sowieso gebruikt. Is de marge naar 750 watt dan oke, of slimmer toch nog een grotere voeding te nemen?
4) Bij voorkeur kies ik voor een configuratie die een jaar of 5 probleemloos kan draaien op 3440x1440 resolutie. Liever nu goed dan over een jaar alweer moeten upgraden. Is dit mogelijk met deze configuratie?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8086K€ 484,95€ 484,95
1ASRock Z370 Extreme4€ 155,-€ 155,-
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio€ 845,-€ 845,-
1Toshiba S300, 10TB€ 301,29€ 301,29
1be quiet! Silent Base 601 (Zwart/Oranje)€ 109,51€ 109,51
1Dell Alienware AW3418DW Zwart€ 997,50€ 997,50
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 73,78€ 73,78
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
1Corsair Gaming K70 Rapidfire (Qwerty US)€ 115,05€ 115,05
1Logitech G305 (Zwart)€ 49,90€ 49,90
1Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 300,-€ 300,-
1Logitech G933 Zwart€ 142,90€ 142,90
1be quiet! Straight Power 11 750W€ 119,-€ 119,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 143,51€ 143,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.911,89

[Voor 14% gewijzigd door andre300 op 30-09-2018 19:52. Reden: Update wenslijst na adviezen]

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:40
Die HDD draait op 5400 rpm, 7200 is in principe sneller.
Je hebt een flink budget, maar een kast voor 200 euro en waterkoeling voor 140 kunnen flink goedkoper.
Normaal heb je wel een 1080Ti nodig voor 1440p144 gaming, maar voor ultrawide is het misschien niet genoeg. Bekijk de benchmarks voor jouw games.
Een NVME SSD heeft geen meerwaarde voor gaming, er zijn ook M.2 SATA SSDs. En anders gewoon een 2.5" SSD, er is genoeg ruimte voor, en je hebt toch een SATA power kabel nodig voor de HDD.

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:34
Het is vooral handig om een beetje fatsoenlijke voeding te nemen. Zoals bijvoorbeeld deze: RMX serie (2018). Al lijkt mij 750 watt een beetje overkill. Maar mogelijk handig voor als je gaat overklokken (of als je iemand het laat doen).

• jgreven
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01-2021
Misschien een 8700K IPV 8086K?

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:34
De 8086k is 20 euro duurder dan de 8700k (bij Alternate) tenminste. En deze is wel meteen leverbaar. Zie niet in waarom je het voor 20 euro zou veranderen.

• jgreven
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01-2021
lamaa1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:06:
[...]

De 8086k is 20 euro duurder dan de 8700k (bij Alternate) tenminste. En deze is wel meteen leverbaar. Zie niet in waarom je het voor 20 euro zou veranderen.
Ohw, ja als het maar 20 euro scheelt snap ik dat.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
4 ruggen en dan zo'n waardeloze voeding. Neem met dit budget een be quiet! Straight Power 11 of Corsair HX.
Het moederbord verzuipt in de behuizing.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:29
Behuizing - Ik vind die behuizing veel te duur voor wat je krijgt. Voor ~120 euro minder bij Alternate krijg je een pricewatch: Fractal Design Define R6 Black die bij even stil is, even veel fans en vergelijkbare features! Er is ook de nieuwe USB-C variant van de r6 (Verschil alleen op frontpanel) voor iets meer in de prijs pricewatch: Fractal Design Define R6 USB-C Grijs. Beide in verschillende uitvoeringen beschikbaar bij Alternate.

Videokaart - Ik zie dat bij Alternate zelf de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC BLACK 11G een flink stuk goedkoper is dan de MSI die jij gekozen hebt. Mocht merk(en) niks uitmaken. Wilt je toch bij MSI blijven, is er ook de pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING 11G voor ruim 60-70 euro meer.

Voeding - Net als @Uszka hierboven genoemd heeft, is de voeding is echt waardeloos en vooral op deze budget. Bij Alternate kan je de pricewatch: Corsair HX750 V2 en de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W rond dezelfde prijs vinden en beide zijn leverbaar. Mocht je bij Alternate PC-builder buiten budget komen, neem dan op zijn minst de pricewatch: Corsair RM750x (2018) bij Alternate.

Opslag - Bij de één persoon maakt het wel uit en bij de ander niet, maar misschien is een pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB wel interessant om te overwegen. Voor iets meer als 40 euro bij Alternate, maar je krijgt wel het dubbele aan opslag. Bij gaming en doorgaans gebruik ga je het verschil in snelheid echt niet merken. Bij sommige games laad het spel 1 seconde sneller, nou ... Niet echt een deal-breaker naar mijn mening, anders is er altijd een sata-ssd van samsung de '860 evo 1TB' voor het zelfde prijs. Maar het scheelt 2 kabeltjes (sata en voeding). :+

Edit: Als het binnen budget past zou ik voor een Windows 10 Pro gaan ipv Home, maar dat ben ik. Ik heb gewoon liever toegang to alles. :P

• andre300
Allen hartelijk dank voor de snelle, uitgebreide en duidelijke reacties. Erg prettig dat jullie willen meedenken!

Ik heb jullie adviezen opgevolgd en diverse wijzigingen gedaan aan de configuratie. Zie de openings post voor de nieuwe lijst.
Veranderingen:
- Voeding gewijzgd
- Behuizing gewijzigd
- In plaats van waterkoeling op de CPU, nu gekozen voor fan van Be Quiet
- Grafische kaart gewijzigd
- Besloten voor windows 10 pro te gaan

Zouden jullie nogmaals op de nieuwe lijst willen sparren?

Nog vragen vanuit mijn kant:

Hoe kan het dat de ene GTX1080 TI zoveel duurder is dan de andere?
Bij alternate zit er ruim 100 euro tussen de duurste versie en de goedkoopste:
https://www.alternate.nl/...l/product/1364523?lk=9373

of

https://www.alternate.nl/...l/product/1388172?lk=9373

Verschil is enorm en volgens mij zijn de specs gelijk aan elkaar toch? Of zie ik iets over het hoofd?

En is socket 1151 nog een beetje toekomst proof?
Volgens mij staat intel op het punt zijn 9e generatie CPU's aan te kondigen. Zouden deze ook op socket 1151 gaan draaien of zal dit een nieuw socket gaan worden?

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-06 20:34
Ik zou zelf geen windows 10 key kopen voor 100 euro er zijn best betrouwbare sites te vinden die minimaal voor een kwart prima keys leveren kun je dat geld weer in andere zaken stoppen.

• Uszka
Nog steeds is het moederbord erg klein voor de behuizing. Waarom neem je geen pricewatch: Asus PRIME Z370-A? Edit: omdat die bij Alternate niet lvb is :P Neem de pricewatch: ASRock Z370 Extreme4

Het verschil tussen de videokaarten is dat de duurdere bedoeld is voor een customloop waterkoeling.

Neem 3000 of 3200 MT/s geheugen. Kan best wel wat schelen in prestaties tov 2666.

cpu koeler mist nog in de lijst.

[Voor 18% gewijzigd door Uszka op 28-09-2018 23:56]

• FreakzLM
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-05 12:16
Aangezien je een heel ruim budget hebt kun je overwegen de rtx 2080ti aan te schaffen.

• rain2reign
andre300 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:05:

- In plaats van waterkoeling op de CPU, nu gekozen voor fan van Be Quiet
Kan je dit even uitleggen? Bedoel voor de kast of als koeler op de CPU? Als het dat laatste is mis je nog een losse (CPU lucht-)koeler nemen zoals: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition, pricewatch: Noctua NH-D15, pricewatch: be quiet! Dark Rock 4, pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 bijvoorbeeld. Kijk maar welke het goedkoopst is bij Alternate.
Nog vragen vanuit mijn kant:

Hoe kan het dat de ene GTX1080 TI zoveel duurder is dan de andere?
Bij alternate zit er ruim 100 euro tussen de duurste versie en de goedkoopste:
https://www.alternate.nl/...l/product/1364523?lk=9373

of

https://www.alternate.nl/...l/product/1388172?lk=9373

Verschil is enorm en volgens mij zijn de specs gelijk aan elkaar toch? Of zie ik iets over het hoofd?
De laatste paar jaren komt door een stukje mining hype wat al zo’n beetje voorbij is, uiteraard het verder uitmelken door de merk bedrijven en Nvidia, de koeler soort/uitvoering van technologie(merk gebonden), en het meest door het grote RGB trend. Die duurste die je hier gelinked hebt is een water gekoelde videokaart bijvoorbeeld.

Ook zou ik zelf geen armor variant van MSI nemen. Koelen niet altijd al te best door het heel matige heatsink in vergelijking met de competitie binnen ruim 20 euro van dezelfde prijs.

[Voor 4% gewijzigd door rain2reign op 29-09-2018 00:02]

• br_cE
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-09-2018
[b]Uszka in "Game pc - alles nieuw - ca 4.000,- euro"
Neem 3000 of 3200 MT/s geheugen. Kan best wel wat schelen in prestaties tov 2666.[b]
Ik heb kort geleden een vergelijkbaar systeem in elkaar gezet als OP, ook met de 8086k en ik heb inderdaad gekozen voor de rtx 2080.

Wat betreft het geheugen las ik in de specs van de CPU dat zij maximaal 2666 geheugen ondersteunen. Voor mij is het te laat maar misschien voor OP, zat ik fout en heeft het toch zin om bv. 3000 mt/s in je pc te doen?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 18:13
br_cE schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:21:
[...]

Ik heb kort geleden een vergelijkbaar systeem in elkaar gezet als OP, ook met de 8086k en ik heb inderdaad gekozen voor de rtx 2080.

Wat betreft het geheugen las ik in de specs van de CPU dat zij maximaal 2666 geheugen ondersteunen. Voor mij is het te laat maar misschien voor OP, zat ik fout en heeft het toch zin om bv. 3000 mt/s in je pc te doen?
Die CPU kan icm Z370 moederbord prima RAM draaien op meer dan 2666MT/s. Kwestie van XMP activeren in je bios. Zeker met een budget als dit is er dan ook geen reden om niet voor een 3000 of 3200 set te kiezen. Nog sneller kan natuurlijk ook, maar dan loopt de prijs al gauw wat meer op en de meerwaarde is maar beperkt dus het doorgaans niet echt waard.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• andre300
Wederom geweldig dat jullie zo fijn meedenken! Heb weer meerdere aanpassingen gedaan aan de lijst in de openings post, te weten:
- Koeler voor de processor toegevoegd
- Ander moederbord gekozen
- sneller werkgeheugen gekozen
- Toch na veel wikken en wegen voor de RTX 2080 ti gekozen

Nooit geweten dat werkgeheugen in het bios, door XMP te activeren pas op de echte capaciteit van het werkgeheugen draait. Alternate zelf zegt immers bij de pc builder dat dit reepje werkgeheugen niet volledig benut zal worden (zou tot max 2666mt/s kunnen). Er word niets gezegd over de XMP functie. Zeer goeie tip dan ook!

Na lang wikken en wegen toch voor de RTX 2080TI gekozen. Oke, het budget is er maar ergens ook weer zonde om 70% meer geld uit te geven voor ca 30% meer snelheid in de grafische kaart. Prijs van de 2080TI gaat nergens meer over en toch kopen mensen de kaart, waaronder ikzelf haha.

Is in combinatie met de 2080TI, de 750 watt voeding nog toereikend?

• Wekko306
andre300 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:34:
Wederom geweldig dat jullie zo fijn meedenken! Heb weer meerdere aanpassingen gedaan aan de lijst in de openings post, te weten:
- Koeler voor de processor toegevoegd
- Ander moederbord gekozen
- sneller werkgeheugen gekozen
- Toch na veel wikken en wegen voor de RTX 2080 ti gekozen

Nooit geweten dat werkgeheugen in het bios, door XMP te activeren pas op de echte capaciteit van het werkgeheugen draait. Alternate zelf zegt immers bij de pc builder dat dit reepje werkgeheugen niet volledig benut zal worden (zou tot max 2666mt/s kunnen). Er word niets gezegd over de XMP functie. Zeer goeie tip dan ook!

Na lang wikken en wegen toch voor de RTX 2080TI gekozen. Oke, het budget is er maar ergens ook weer zonde om 70% meer geld uit te geven voor ca 30% meer snelheid in de grafische kaart. Prijs van de 2080TI gaat nergens meer over en toch kopen mensen de kaart, waaronder ikzelf haha.

Is in combinatie met de 2080TI, de 750 watt voeding nog toereikend?
750Watt is prima met de uitstekende voeding die je gekozen hebt.
32GB is wel wat overdreven, 16GB is momenteel gangbaar voor een game PC en die zul je vaak nog niet volledig gebruiken. Ik zou dan ook beginnen met 16GB, je hebt 4 RAM slots dus zou altijd nog simpel kunnen uitbreiden naar 32GB.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 16:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als je 12 jaar met je huidige pc gedaan hebt, zou ik even een paar weken wachten tot de 9000 serie van Intel uitkomt met "mainstream" 8 core CPU's voor de prijs van de 8700k/8086k.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 10:20
Waarom wil je per se Windows 10 pro? Ga je Bitlocker of Hyper V gebruiken? De tijden dat pro beter was voor gamen dan home ligt al een tijdje achter ons.

Let wel op dat je een win 10 ESD key in je lijstje hebt. Ik weet niet of dat verder iets gaat uitmaken als je een boot ISO maakt en de key gewoon invult. Maar voor de veiligheid zou ik toch voor een OEM key gaan (toch net zo duur) Eventueel kan je nog voor een grijze licentie gaan. Deze zijn niet zo duur als een officiële licentie.

Verder zou ik wachten met de 2080TI tot er benchmarks zijn van Ray Tracing. Er is speculatie dat zelfs op 1080P een game met Ray Traching maar op +/- 30FPS uitkomt (laat staan op 4K) Ik zou het lekker bij een 1080TI houden en als de 3080TI ooit uitkomt met 60FPS Ray Tracing op 4K kan je beter die halen dan klooien met een kaart die het allemaal net niet aankan.

Als laatste zou ik het bij 16 gig laten. Als je geen video's gaat bewerken en alleen maar een hoop gaat gamen zal 16GB echt niet te weinig zijn. Je gaat toch geen 16GB extra kopen om er vervolgens niks mee te doen toch 8)7 Je kan dan beter voor een 1 TB SSD gaan. of als je echt een badass bent kan je zelfs nog voor 2TB gaan _/-\o_ dan hoef je misschien ook geen ouderwetse HDD meer in je systeem te hebben :)

[Voor 9% gewijzigd door rickboy333 op 29-09-2018 16:14]

TIME TO UPGRADE !!!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:44
Ik zou niet beginnen aan nu nog een Intel 8000 series processor te kopen, wacht eerst maar even op de 9000 series.
Desnoods is er nog de pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed die wel voor een normale prijs te krijgen is en al geleverd wordt met een goede koeler.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JohanNL schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:55:
Ik zou niet beginnen aan nu nog een Intel 8000 series processor te kopen, wacht eerst maar even op de 9000 series.
Desnoods is er nog de pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed die wel voor een normale prijs te krijgen is en al geleverd wordt met een goede koeler.
Dat kan nog wel even duren, en de Ryzen 2700x is niet echt te vergelijken met 8700-8086K
Budget van TS is ook van andere orde, en dan maakt een CPU van €500,- niet veel uit. :)

@andre300 Dit RAM is wel leverbaar pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16

[Voor 12% gewijzigd door Hackus op 29-09-2018 16:06]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ronanp12
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 19:48
Intel heeft geen snellere nieuwe processors voor eind 2019 dus daar hoef je niet op te wachten. Ze zitten voorlopig vast op 14nm en nieuwe processors gaan geen extra fps geven in games.

Daarnaast is de ryzen 2700x nog steeds een optie. 3440x1440p een een zeer hoge resolutie waarbij de CPU sowieso geen bottleneck meer is (meeste mensen vergelijken gaming performance op 1080p maar niemand die een 1080ti heeft speelt op 1080p). Hierdoor is je FPS met een 2700x net zo hoog als met een 8700k als je op 4k speelt.

Een 2700x met snel geheugen is (in sommige games) al sneller in dan een 7700k @5ghz bij 1080p. Maargoed, iedereen stopt dit in de doofpot. Enige nadeel is dat je het geheugen flink aan de prijs is en je moet het zelf tunen om de hoogste performance te krijgen. Ander voordeel van een ryzen systeem is dat je volgend jaar kunt upgraden naar 7nm processors, iets wat bij Intel niet kan zonder vervanging van het moederbord.

Je zegt dat je meer een RPG speler bent. RPG's zijn over het algemeen niet zo veeleisend zelfs op 4k. Ik denk dat een 2080TI zwaar overkill is voor dat soort spellen. En ik geloof dat je met een 1080ti al ruim 100FPS haalt op 4k bij Xcom2 , divinity e.d. Daarbij komend; je hebt voor dat soort games geen 100+ fps nodig. Of anders gezegd omdat het beeld minder snel wisseld van perspectief is het minder storend om op een lagere framerate te spelen. Voor shooters is dit natuurlijk een ander verhaal.

Als ik jou was zou ik een 1080ti halen en die blijven gebruiken totdat die niet meer snel genoeg is. Tegen de tijd dat je systeem het zwaar gaat krijgen met het renderen van dat soort games op zit je al weer 2 jaar verder in de tijd en dan kun je beter een upgrade geven aan je grafische kaart.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:44
Hackus schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:59:
[...]

Dat kan nog wel even duren, en de Ryzen 2700x is niet echt te vergelijken met 8700-8086K
Budget van TS is ook van andere orde, en dan maakt een CPU van €500,- niet veel uit. :)

@andre300 Dit RAM is wel leverbaar pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
Maar het lijkt me dat TS wel waar voor zijn geld wil zien, die i7 is gewoon absurd duur voor wat je krijgt.
Voor 500 euro wil ik toch een medium/instap HEDT processor zien maar ik ben bang dat die tijden voorbij zijn bij Intel.
Amd is gewoon een veel beter alternatief op dit moment, ook met een budget van 4000 euro ( waar TS overigens al overheen is gegaan met z'n lijstje )

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JohanNL schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:36:
[...]

Maar het lijkt me dat TS wel waar voor zijn geld wil zien, die i7 is gewoon absurd duur voor wat je krijgt.
Voor 500 euro wil ik toch een medium/instap HEDT processor zien maar ik ben bang dat die tijden voorbij zijn bij Intel.
Amd is gewoon een veel beter alternatief op dit moment, ook met een budget van 4000 euro ( waar TS overigens al overheen is gegaan met z'n lijstje )
Je hebt gelijk, maar sommige willen geen AMD. De hele sectie staat vol met wijziging naar Ryzen 2700.

@ronanp12 Dat van RAM valt wel mee, je gaat een 8086k niet op 2666MT/s laten lopen. Dus zit je qua prijs van het RAM wel gelijk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je zo een curved scherm weleens in real life gezien?
Ik vind dat soort schermen echt een no-go voor iets met tekst of strategie spellen omdat het tekst en fijne details gewoon net wat minder lekker kan weergeven.

Wat is er mis met een plat 27" 1440p scherm? Voordeel is dat je naar een veel meer mainstream kaart kan zoals een vega64 (500eu). Hiermee draai je alle door jou genoemde games met gemak op hoge instellingen.

Gooi hier een AMD 2700 of 2600 bij en je hebt een dijk van een systeem met max 16GB ram (meer is zinloze overkill).

Schroef alles tezamen met een M.2 ssd op een mITX bordje en een stille kast van bijvoorbeeld fractal en je hebt een ingetogen krachtig genoeg systeem.

We weten niet wat de toekomst gaat brengen, momenteel is hardware belachelijk duur maar dit kan met de volgende generatie over pakweg driekwart jaar zo weer veranderen.

De afgelopen jaren had intel nauwlijks concurentie waardoor de performance increase met iedere update maar matig was, nu is AMD weer een geduchte concurrent en hop intel gaat weer grotere stappen maken met iedere nieuwe serie. Ditzelfde zit er ook op videokaart gebied aan te komen.

Het advies, spendeer een 1200 a 1300 aan de pc en hou de rest lekker in je zak voor een upgrade over een jaartje of 2 a 3 voor de videokaart.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 14:53

amas

Law of Nature: Chaos

@Brilsmurfffje TS geeft duidelijk aan een Ultrawide curved te willen. Het is dus niet nodig om een minder scherm te adviseren. Dat jij curved minder vind betekent niet dat anderen dat ook vinden. Ik heb zelf ook een 34" ultrawide en ik kan je vertellen dat het echt een hele andere ervaring is dan een plat 16:9 scherm. Gamen is een veel betere ervaring en dat is ook wat TS voornamelijk gaat doen. Je mening dat tekst minder wordt weergeven op een curved heb ik nog nooit eerder gehoord en merk ik zelf ook niet.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Tortelli

Tortelli

@amas denk dat beste tip voor de TS is om een dergelijk scherm eens in het echt te bekijken om te zien of het bevalt. Scherm is een groot deel van zijn budget en iets wat je minstens een jaar of 7-8 ga gebruiken waarschijnlijk.
Ben zelf voor 27" 1440p gegaan omdat ik wat weinig ruimte heb voor ultrawide, en er geen (enig sinds betaalbare, lees <€1000) opties waren die >60Hz waren 2 jaar geleden. Zou nu wel mijn keuze zijn denk ik.
ronanp12 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:26:
Intel heeft geen snellere nieuwe processors voor eind 2019 dus daar hoef je niet op te wachten. Ze zitten voorlopig vast op 14nm en nieuwe processors gaan geen extra fps geven in games.

Daarnaast is de ryzen 2700x nog steeds een optie. 3440x1440p een een zeer hoge resolutie waarbij de CPU sowieso geen bottleneck meer is (meeste mensen vergelijken gaming performance op 1080p maar niemand die een 1080ti heeft speelt op 1080p). Hierdoor is je FPS met een 2700x net zo hoog als met een 8700k als je op 4k speelt.

Een 2700x met snel geheugen is (in sommige games) al sneller in dan een 7700k @5ghz bij 1080p. Maargoed, iedereen stopt dit in de doofpot. Enige nadeel is dat je het geheugen flink aan de prijs is en je moet het zelf tunen om de hoogste performance te krijgen. Ander voordeel van een ryzen systeem is dat je volgend jaar kunt upgraden naar 7nm processors, iets wat bij Intel niet kan zonder vervanging van het moederbord.
Intel komt over 2 weken met de (aankondiging) van de 9900k, 8 core/16 treads, 4,7Ghz all core (en 5,0Ghz turbo voor 1&2 cores). In de meeste games van nu gaat je dit relatief weinig opleveren, maar voor toekomst doeleinden lijkt me dat absoluut een voordeel.

Zit zelf ook de wachten op de 9900k, Ryzen is leuk maar mist singletread performance voor mensen die op hoge fps games spelen (1440/144Hz in mijn geval). Als je het budget er voor over hebt is Intel gewoon de betere keuze. Feit dat die 8000 generatie CPU's nu flink in prijs stijgen is wel flink f*cked up voor de markt.

Potentie naar 7Nm is wel een groot voordeel, maar hoe vaak upgraden mensen naar een CPU 1 generatie verder?, zelf nog nooit gedaan iig.

[Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 29-09-2018 19:41]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22
Tortelli schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:21:
@amas denk dat beste tip voor de TS is om een dergelijk scherm eens in het echt te bekijken om te zien of het bevalt. Scherm is een groot deel van zijn budget en iets wat je minstens een jaar of 7-8 ga gebruiken waarschijnlijk.
Ben zelf voor 27" 1440p gegaan omdat ik wat weinig ruimte heb voor ultrawide, en er geen (enig sinds betaalbare, lees <€1000) opties waren die >60Hz waren 2 jaar geleden. Zou nu wel mijn keuze zijn denk ik.

[...]

Intel komt over 2 weken met de (aankondiging) van de 9900k, 8 core/16 treads, 4,7Ghz all core (en 5,0Ghz turbo voor 1&2 cores). In de meeste games van nu gaat je dit relatief weinig opleveren, maar voor toekomst doeleinden lijkt me dat absoluut een voordeel.

Zit zelf ook de wachten op de 9900k, Ryzen is leuk maar mist singletread performance voor mensen die op hoge fps games spelen (1440144Hz in mijn geval). Als je het budget er voor over hebt is Intel gewoon de betere keuze. Feit dat die 8000 generatie CPU's nu flink in prijs stijgen is wel flink f*cked up voor de markt.

Potentie naar 7Nm is wel een groot voordeel, maar hoe vaak upgraden mensen naar een CPU 1 generatie verder?, zelf nog nooit gedaan iig.
Ik dacht dat in benchmarks bij hogere resoluties er eigenlijk nagenoeg geen verschil was tussen Ryzen/Intel ?

• Tortelli

Tortelli

Op hogere resoluties maakt het inderdaad veel minder uit, in de meeste gevallen heb je het op 1440p over een hand vol fps maximaal. Heb die 9900k ook zeker nog niet gekocht, misschien dat ik zelf lekker wacht op Zen 2.

Kortom voor TS is het kopen van een 8700k ook zeker geen slechte keuze, alleen als je voor (bijna) hetzelfde geld een 8 core kunt krijgen lijkt me dat een slimmere keuze.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

amas schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:08:
@Brilsmurfffje TS geeft duidelijk aan een Ultrawide curved te willen. Het is dus niet nodig om een minder scherm te adviseren. Dat jij curved minder vind betekent niet dat anderen dat ook vinden. Ik heb zelf ook een 34" ultrawide en ik kan je vertellen dat het echt een hele andere ervaring is dan een plat 16:9 scherm. Gamen is een veel betere ervaring en dat is ook wat TS voornamelijk gaat doen. Je mening dat tekst minder wordt weergeven op een curved heb ik nog nooit eerder gehoord en merk ik zelf ook niet.
De TS heeft t scherm enkel op een plaatje gezien, ik gaf enkel t advies om een vergelijkbaar scherm in t echt een keer te bekijken. Shooters en adventure spellen zijn ook heel anders dan een turned base spel met veel meer tekst elementen.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:16
Ik zou ook wachten op de 9-serie van Intel. Een RTX2080Ti is puur voor de hobby leuk, maar een GTX1080ti is een veel betere prijs/prestatie (en die is al overpriced volgens velen) en die gaat nog jaren mee. Voor raytracing hoef je het niet te doen, dat is toekomstmuziek.

Ik gebruik zelf ~2 jaar een 34 inch ultra-wide. 3440x1440 is makkelijk te doen op mijn GTX1080 (ti versie was er toen nog niet) en dus zeker op een ti versie die 30% sneller is.
Ik speel zelf ook XCOM2, ARMA3,GTA5, enz. Gsync maakt het toch al vloeiend voor het geval dat je eens in het 50-70 fps gebied zou komen. Curved en ultrawide speelt juist heerlijk bij de strategie-spellen! Bij XCOM2 moet je dan wel een x in een y veranderen in een ini-bestand, alle tips staan op www.wsgf.com (widescreengamingforum).

Op hoge resolutie maakt Intel/AMD cpu weinig uit. Ik zou het bij Intel houden. De Ryzen blinkt uit in streamen en videobewerking en dat ga je juist niet met jouw pc doen.

16 GB werkgeheugen is de komende tijd meer dan genoeg.

Verder een hele nette pc al, dat komt wel goed ;) Ik zou wel iets zuiniger zijn, niet elk onderdeel hoeft het duurst of grootst. Dan moet het met 3000-3500 euro wel klaar zijn en dan kun je over twee jaar die paar honderd euro die je bespaart, gebruiken voor upgrades. Je merkt er dan meer van per euro dan nu inzetten op het ultieme.

• Playa del C.
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:44:
[...]

De TS heeft t scherm enkel op een plaatje gezien, ik gaf enkel t advies om een vergelijkbaar scherm in t echt een keer te bekijken. Shooters en adventure spellen zijn ook heel anders dan een turned base spel met veel meer tekst elementen.
Jouw tip is zeker goed. TS kan ook het scherm na aankoop terugsturen als het hem niet bevalt.
Ik game op 3440x1440 en elke game ziet en speelt geweldig. Er is geen verschil met 16:9 qua teksten en overzichten. XCOM2 was zelfs beter op ultrawide, omdat je meer van het speelveld ziet. Tekst komt alsnog in het midden van het scherm en is dus gelijk als op een ander 2560x1440 scherm.
Het is in windows even wennen, dat wel, maar na een week wil je (zeer waarschijnlijk) nooit meer terug qua gamen.

• MrMonkE
  • Laatst online: 05-06 13:54

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Zelf zou ik een 1TB Samsung evo nemen.

★ Elongated, edible fruit ★

• andre300
Mooie discussie hier tussen welke grafische kaart te nemen.
Mijn gevoel zegt, ga voor de 2080ti maar mijn verstand zegt toch ook, houd het bij de 1080ti. Het budget is op zich het probleem niet maar het moet wel een verantwoorde uitgave blijven. Een grafische kaart die 30% snelheid extra oplevert maar 60% extra gaat kosten is gewoon uit verhouding.
Daarnaast zal ik inderdaad niet de meest demanding games gaan spelen. RPG's zijn over het algemeen wat lichter qua systeemeisen. Dan moet een 1080TI toch de komende tijd voldoende zijn. Dan houd ik zo mooi wat geld over om over enkele jaren de graka te upgraden.

Maar dan toch nog een vraag... Op alternate staan zoveel verschillende versies van de 1080TI. Welke is nou een verstandige keuze? Ik vind het lastig de verschillen tussen al die kaarten te doorgronden. Wat dat betreft is de info op alternate.nl vrij karig te noemen.

En er zitten inderdaad nieuwe CPU's van Intel aan te komen maar ik houd het bij de huidige CPU.
Moet voorlopig prima zijn en heb weinig zin meer om langer te wachten. Volgens mij kan het moederbord ook de 9e generatie van Intel's CPU's aan dus ook daarin kan eenvoudig een upgrade in plaatsvinden.

• andre300
En inderdaad, ik blijf sowieso bij een CPU van Intel.
In mijn ogen blijft Intel heer en meester op de CPU markt. AMD is nu zeker dichtbij gekomen maar je zal zien dat Intel nu gewoon weer met prachtige nieuwe CPU's komt en daardoor gewoon weer marktleider in CPU's blijft. Net als al jaren zo het geval is. Ik heb ook al van oudsher CPU's van Intel en dat bevalt me eigenlijk altijd heel erg goed.

• rickboy333
andre300 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:20:
Mooie discussie hier tussen welke grafische kaart te nemen.
Mijn gevoel zegt, ga voor de 2080ti maar mijn verstand zegt toch ook, houd het bij de 1080ti. Het budget is op zich het probleem niet maar het moet wel een verantwoorde uitgave blijven. Een grafische kaart die 30% snelheid extra oplevert maar 60% extra gaat kosten is gewoon uit verhouding.
Daarnaast zal ik inderdaad niet de meest demanding games gaan spelen. RPG's zijn over het algemeen wat lichter qua systeemeisen. Dan moet een 1080TI toch de komende tijd voldoende zijn. Dan houd ik zo mooi wat geld over om over enkele jaren de graka te upgraden.

Maar dan toch nog een vraag... Op alternate staan zoveel verschillende versies van de 1080TI. Welke is nou een verstandige keuze? Ik vind het lastig de verschillen tussen al die kaarten te doorgronden. Wat dat betreft is de info op alternate.nl vrij karig te noemen.

En er zitten inderdaad nieuwe CPU's van Intel aan te komen maar ik houd het bij de huidige CPU.
Moet voorlopig prima zijn en heb weinig zin meer om langer te wachten. Volgens mij kan het moederbord ook de 9e generatie van Intel's CPU's aan dus ook daarin kan eenvoudig een upgrade in plaatsvinden.
Alle 1080TI's zijn het waard. Ik zou gewoon degene met de hoogste Vram (GDDR 5) nemen. Misschien zitten er nog een paar tussen die een fabrieksoverklok hebben, maar je kan hem ook zelf overklokken. Je kan dan altijd updaten naar de generatie die na de 2080TI komt. Dan heb je tenminste fatsoenlijke Ray Tracing oid.

Verder is die 8e gen I7 gewoon prima. Die 9e gen zal echt niet supersonisch sneller zijn dan de gen 8. Zeker gezien ze op dezelfde nm worden gemaakt.

En nogmaals neem Windows 10 home :) Je hebt niks aan pro. Ik vraag me tevens nog steeds af waarom je niet voor de 2 tb SSD gaat :*)

TIME TO UPGRADE !!!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@andre300 als je tevreden bent met +- 90 fps op 144Hz 3440-1440 dan kun je goed uit met 1080Ti. 2080Ti ligt eerder tegen de 130 fps (battlefield 1)

[Voor 5% gewijzigd door Hackus op 29-09-2018 21:47]

• andre300
Hackus schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:46:
@andre300 als je tevreden bent met +- 90 fps op 144Hz 3440-1440 dan kun je goed uit met 1080Ti. 2080Ti ligt eerder tegen de 130 fps (battlefield 1)
Jazeker, 90 fps is voor mij echt voldoende. Ik denk dat ik het verschil tussen 130 en 90 fps amper in de gaten heb. Alleen het idee al om straks met een curved 34 inch scherm te gamen is voor mij veel indrukwekkender :)
De 1080TI gaat het dan ook worden. Is prima voor nu en er kan altijd over enkele jaren een upgrade plaatsvinden!
rickboy333 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:44:
[...]

Alle 1080TI's zijn het waard. Ik zou gewoon degene met de hoogste Vram (GDDR 5) nemen. Misschien zitten er nog een paar tussen die een fabrieksoverklok hebben, maar je kan hem ook zelf overklokken. Je kan dan altijd updaten naar de generatie die na de 2080TI komt. Dan heb je tenminste fatsoenlijke Ray Tracing oid.

Verder is die 8e gen I7 gewoon prima. Die 9e gen zal echt niet supersonisch sneller zijn dan de gen 8. Zeker gezien ze op dezelfde nm worden gemaakt.

En nogmaals neem Windows 10 home :) Je hebt niks aan pro. Ik vraag me tevens nog steeds af waarom je niet voor de 2 tb SSD gaat :*)
Helder verhaal over de 1080TI's! Bedankt!

En ik ga inderdaad je tip over windows 10 Home opvolgen. Ik heb zojuist de verschillen tussen home en pro bekeken en dat is echt verwaarloosbaar. Niets dat ik ga missen in elk geval.

En dan over de SSD... Ik denk echt dat 500 GB voor mij genoeg is. Vaak game ik 1 of 2 games helemaal plat en ga daarna over naar een ander. Dan verwijder ik de oude games weer (of wanneer het nodig is om te verwijderen qua schijfruimte). Ter vergelijk, ik heb nu een pc met slechts 35gb hard disk waar windows op draait en een HHD van 500 gb waar foto's/films op staan. Dus wat dat betreft is dit nu al een dikke improvement.
Wel ga ik nu ruim onder mn budget zitten waardoor ik (in overleg met vrouwlief) gekozen heb voor een 10TB HDD @7200RP/M. Mijn vrouw is gek op filmpjes en foto's maken en met 10TB kunnen alle foto's en films de komende jaren mooi op de pc komen te staan. (backups uiteraard op externe harddisks).

• rickboy333
andre300 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:04:
[...]
En dan over de SSD... Ik denk echt dat 500 GB voor mij genoeg is. Vaak game ik 1 of 2 games helemaal plat en ga daarna over naar een ander. Dan verwijder ik de oude games weer (of wanneer het nodig is om te verwijderen qua schijfruimte). Ter vergelijk, ik heb nu een pc met slechts 35gb hard disk waar windows op draait en een HHD van 500 gb waar foto's/films op staan. Dus wat dat betreft is dit nu al een dikke improvement.
Wel ga ik nu ruim onder mn budget zitten waardoor ik (in overleg met vrouwlief) gekozen heb voor een 10TB HDD @7200RP/M. Mijn vrouw is gek op filmpjes en foto's maken en met 10TB kunnen alle foto's en films de komende jaren mooi op de pc komen te staan. (backups uiteraard op externe harddisks).
Ah vandaar. Ik stelde die 1TB SSD (niet 2 typefout/grap) en 16GB RAM alleen maar voor omdat het een betere investering is (naar mijn mening) ;)

Maar als je zo ver onder je budget zit en je wil per se dat geld uitgeven aan een grote HDD, dan kan misschien beter meteen een NAS kopen. Dan heb je overal waar dan ook bij je bestanden bij de hand. Das misschien beter dan zo'n ongelooflijk grote HDD ;)

[Voor 3% gewijzigd door rickboy333 op 29-09-2018 22:40]

TIME TO UPGRADE !!!

• Playa del C.
Videokaarten komen inderdaad vaak in veel uitvoeringen. Dat is nog een reden om voor de 1080ti te gaan, want daar heb je nu keuze, terwijl van de 2080ti er de komende maanden nog coole versies bijkomen.

Zelf zoek ik altijd een goed moederbord uit van een goed merk. MSI heeft mijn voorkeur over de jaren, maar bijboorbeeld ASUS of Gigabyte zijn ook goed.
Bij moederbord kijk ik qua details naar de kleurstelling, LAN controller (wil geen gaming versie, maar standaard Intel controller) en geluids-chip.

Daarna match ik met hetzelfde merk en kleur voor zover mogelijk met een videokaart. Meeste VRAM is al aangegeven. Verder let ik op koeling (qua stilte) en overclock. Standaard 10% overclock zonder te warm te worden volgens reviews, is vaak het extra geld wel waard. Stille kaarten zijn niet beter qua fps, maar aan erg luidruchtige kaarten stoor je je na een dag al mateloos. Enige verschil bij veel merken is de koeler, waardoor je 8 versies van hetzelfde hebt. Daar een stille of de stilste uitvissen is genoeg. De onderliggende chip en pcb is dan verder gelijk.

Intel heeft nu uiteraard mooie gaming-cpu's. De reden dat mensen aangeven om te wachten, is dat je binnenkort voor hetzelfde geld een 8core/16thread Intel kan kopen i.p.v. nu de 6core/12thread. Waarbij op dit moment een 4core/8thread het minimum is.

Ik heb ook een pure game pc met 2 tot 5 spellen erop en bij mij is de 500 GB SSD nog nooit over de helft vol geweest. Cloud opslag en snel internet laten je verder elk spel inclusief savegames/settings op Steam binnen 15 minuten weer op je pc staan. Voor video's kun je een degelijke maar goedkope HDD toevoegen natuurlijk.

Verschil tussen 90 en 130 fps is op zich merkbaar, echter met gsync vrijwel niet meer. Alles boven de 70-80 fps is dan perfect vloeiend. Daaronder ook nog wel, maar dan is het soms merkbaar dat de fps 'laag' is.
Met een 1080 (non-ti) speelt alles bij mij perfect op 'ultra' en ik ben erg kritisch daarbij, dus maak je absoluut geen zorgen over de hogere resolutie met ti-versie. Het scherm heeft ~30% meer pixels dan 2560x1440. Valt best mee. Je koopt uiteindelijk alle top-componenten, (veel) beter zal het niet kunnen.

Laatste tip: gebruik de pricewatch van tweakers om de onderdelen te zoeken en de vergelijking te doen. Dit werkt beter dan op de site van een winkel. Daarnaast kun je automatisch de goedkoopste shop uitzoeken, als je aangeeft bij slechts één winkel te willen bestellen. Alternate is goed hoor, maar voor zelfbouw zijn er meestal goedkopere en snellere webshops zoals Megekko als ik één mag noemen.

[Voor 8% gewijzigd door Playa del C. op 30-09-2018 09:22]

• Wekko306
@andre300 is het met dit budget niet juist interessant om te kijken naar een losse NAS voor je bulk opslag?
Dan heb je je PC met alleen SSD('s) die fluisterstil is in je slaapkamer, en op een andere plek je NAS zodat je al die foto's + filmpjes gewoon kan opslaan.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@andre300 Tijd voor een nieuw lijstje ?

Let wel op of de gekozen 1080Ti wel verkrijgbaar is, daar is een aardige Run op nu.

• andre300
Ik zal later vandaag een nieuw lijstje updaten. Ben even flink in die nas aan het verdiepen, wat dat nu precies inhoudt en doet. Voor zover ik begrijp kun je de nas in een thuisnetwerk zetten en ook bv op de tv af te spelen. Maar onze tv is nog geen smart tv en heeft geen internet toegang. Wel de ziggo media player die eraan vast zit kan aangekoppeld worden met internet maar dat word nogal gedoe. Om een nas met tv aan te sluiten moet de tv wel internet toegang hebben neem ik aan?

• rickboy333
andre300 schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:37:
Ik zal later vandaag een nieuw lijstje updaten. Ben even flink in die nas aan het verdiepen, wat dat nu precies inhoudt en doet. Voor zover ik begrijp kun je de nas in een thuisnetwerk zetten en ook bv op de tv af te spelen. Maar onze tv is nog geen smart tv en heeft geen internet toegang. Wel de ziggo media player die eraan vast zit kan aangekoppeld worden met internet maar dat word nogal gedoe. Om een nas met tv aan te sluiten moet de tv wel internet toegang hebben neem ik aan?
Een NAS is geen HTPC :)

Een NAS is een soort eigen cloudopslag dienst waarbij je meuk zoals foto's enzo op een setje HDD's zet. Het voordeel daarvan is dat je overal bij je gegevens kan en de beveiliging vaak beter is.

https://searchstorage.tec.../network-attached-storage

TIME TO UPGRADE !!!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-04 18:25
Negeer iedereen die zegt een GTX1080 te halen ipv een 20xx series, Er is meer aan die kaart dan RTX, daarnaast is de algemene performance ook gewoon hoger.

Die kaart komt onderandere met een nieuwere CUDA versie en een heel nieuwe shader pipeline met iets genaamd "Mesh Shaders" en zodra die in gebruik worden genomen krijg je al een dramatische FPS boost.

Nu nog een GTX10XX series halen is gewoonweg niet slim, vooral niet als je naar de toekomst kijkt en dan ineens al die features gaat missen.

Rig: i9 10900K, 32GB DDR4, Gigabyte Aorus Master RTX3080

• rain2reign
@andre300 Je gekozen RAM set van 32GB is voor grotendeels gamen, af en toe video’s plakken van de (video)camera veel te duur, te veel en heel slecht leverbaar (die nu in je lijstje staat). Een 16GB setje is meer als genoeg voor jouw doeleinden. Als het niet nodig is, neem het ook niet vindt ik en uitbreiden is altijd een optie met 2 sloten over. Wel leuk dat het in het budget past, maar 32GB gebruiken doe je toch niet als ik het zo lees tot nu toe. Steek het verschil maar in iets leuks of gewoon op de rekening. :+

Een setje als deze bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Themperror schreef op zondag 30 september 2018 @ 15:33:
Negeer iedereen die zegt een GTX1080 te halen ipv een 20xx series, Er is meer aan die kaart dan RTX, daarnaast is de algemene performance ook gewoon hoger.

Die kaart komt onderandere met een nieuwere CUDA versie en een heel nieuwe shader pipeline met iets genaamd "Mesh Shaders" en zodra die in gebruik worden genomen krijg je al een dramatische FPS boost.

Nu nog een GTX10XX series halen is gewoonweg niet slim, vooral niet als je naar de toekomst kijkt en dan ineens al die features gaat missen.
Heb je hier bronnen van of komt dit uit de hoge marketing hoed van Nvidia?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:19
Wat als je het budget eens halveert naar 2000 euro zodat je over 3 jaar weer een nieuwe kan kopen? Dan hebben twee kinderen een pc en hoef je zelf niet opnieuw 12 jaar met je pc te doen ;).
br_cE schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:21:
[...]

Ja je zat fout. Zoals Wekko306 al zei; wanneer je sneller geheugen koopt en je zet XMP aan in de UEFI(bios) dan pakt hij prima de hogere snelheden. Maar de consequenties zijn niet het einde van de wereld: https://www.techpowerup.c...enchmark_Analysis/10.html

Uiteindelijke performance gaat overigens vaak ook om de true latency (deelsom van de mhz en de latency) en niet perse om de hoogste mhz:

Hier zie je duidelijk dat 4000 Mhz het aflegt tegen 3200 en 3466 op CL14.

Verder faciliteert geheugen bandbreedte de prestatie van je cpu, dus wanneer je gaat overclocken dramatiseren deze effecten enigszins.

[Voor 93% gewijzigd door sdk1985 op 30-09-2018 17:13]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:19
double post

[Voor 97% gewijzigd door sdk1985 op 30-09-2018 17:08]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• andre300
Inmiddels is het lijstje geupdate in de topic startpost.
Al met al flink goedkoper geworden. Ik heb het 32gb werkgeheugen veranderd naar een 16gb variant.

Verder toch besloten nog geen NAS te nemen. Hier moet ik me echt eerst verder in verdiepen. Voor nu een flinke opslag van 10TB harde schijf. Kunnen we mooi even vooruit.

Ik ga er nog een nachtje over slapen maar waarschijnlijk ga ik deze configuratie morgen lekker bestellen!

• rain2reign
andre300 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:18:
Al met al flink goedkoper geworden. Ik heb het 32gb werkgeheugen veranderd naar een 16gb variant.

Verder toch besloten nog geen NAS te nemen. Hier moet ik me echt eerst verder in verdiepen. Voor nu een flinke opslag van 10TB harde schijf. Kunnen we mooi even vooruit.

Ik ga er nog een nachtje over slapen maar waarschijnlijk ga ik deze configuratie morgen lekker bestellen!
Ik zie dat er nog een videokaart mist in je opstelling. Voor de rest alvast plezier ermee! :)

• andre300
rain2reign schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:47:
[...]

Ik zie dat er nog een videokaart mist in je opstelling. Voor de rest alvast plezier ermee! :)
Oeps.... added :)
Blijft de 1080 TI na lang wikken en wegen :)

• Wekko306
andre300 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:18:

Je werkgeheugen is nog steeds enorm duur. Neen deze kit voor bijna de helft van de prijs waar je geen enkel verschil in gaat merken: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Je 10TB opslag lijkt me ook behoorlijk duur en vrij veel, maar dat blijft een persoonlijke keuze. Al is deze volgens de Pricewatch nergens direct leverbaar.

[Voor 3% gewijzigd door Wekko306 op 30-09-2018 19:56]

• Uszka
Wekko306 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:55:
Je werkgeheugen is nog steeds enorm duur. Neen deze kit voor bijna de helft van de prijs waar je geen enkel verschil in gaat merken: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Als CL14 een eis is dan is pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK nog een alternatief of pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ et 3600 C15.

• Wekko306
Kan inderdaad ook, al vind ik de prijs daarvan niet echt gerechtvaardigd voor een game PC, misschien heeft het video editen er meer baat bij?
Check dan wel even de RAM hoogte en de clearance van de Dark Rock Pro 4, die laat namelijk niet veel ruimte over en de Corsair moet passen maar deze 2 kits zijn volgens mij wat hoger.

• Uszka
Mugen 5 PCGH erin, dan is de hoogte van het ram geen probleem.

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-04 18:25
Brilsmurfffje schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:32:
[...]

Heb je hier bronnen van of komt dit uit de hoge marketing hoed van Nvidia?
src: Ben game dev en hou me op de hoogte van dit soort dingen :P
en:
https://devblogs.nvidia.c...tion-turing-mesh-shaders/

En jammer OP, je gaat wat leuke dingetjes missen, daarnaast is de kleine investering het wel waard in een 2000 series want die performen zelfs zonder RTX nog beter dan de 1000's

En voor VR (zou je dat willen) is die Mesh Shading NOG belangrijker btw, het zijn enorme performance boosters daar.

[Voor 42% gewijzigd door Themperror op 30-09-2018 21:20]

Rig: i9 10900K, 32GB DDR4, Gigabyte Aorus Master RTX3080

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee