BTO X.BOOK 17CL875 Foto- en 4K videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenH
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-06 22:57
Met een zelf samengestelde desktop uit 2013 en een basis laptop uit 2014 wordt het weer eens tijd voor vernieuwing van de hardware. Ik merk dat ik het afgelopen jaar steeds meer naar de laptop grijp in plaats van dat ik naar boven loop en achter m'n desktop kruip. Met de aanschaf van een drone ben ik het afgelopen jaar ook steeds 4K video's en foto's gaan bewerken. Hoewel het door middel van proxies mogelijk is om 4K te editen op mijn desktop, is het niet ideaal. Het wordt daarom tijd voor een nieuwe aankoop.

Ter info: het bewerken van foto's en video's is hobbymatig.

Wat ga je met je laptop doen?
Bewerken van foto's en 4K video in Premiere Pro, Lightroom en Photoshop.
De laptop wordt niet gebruikt om te gamen.
Verder gewoon dagelijks gebruik (internetten, wordbestandje tikken enz.)

Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget is tot €2.500. Na het samenstellen van de laptop kwam ik op dit bedrag uit. Eigenlijk zou rond de €2.000 - €2.250 mooi zijn

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De mobiliteit is belangrijk. Het is handig om tijdens bijv. een vakantie de foto's en video's te bewerken. Vandaar ook de keuze om voor een laptop te gaan. Het upgraden van mijn desktop was anders een veel beter alternatief.

Het gewicht van rond de 3 kilo is prima.

Wat betreft accuduur is het handig als de laptop rond de 3 a 4 uur meegaat. Om hier nog in de buurt van te komen, heb ik gekozen voor een FHD scherm en geen UHD.

Omdat onderweg geen gebruik gemaakt wordt van een extern scherm heeft 17" de voorkeur. Wel moet het mogelijk zijn om bijv. een 4K TV aan de laptop te koppelen als externe monitor. Dit kan volgens mij via HDMI of Displayport of USB-C.

Met de tijd zou ik 2 externe monitoren aan willen sluiten. Wat het beste is, USB-C met Thunderbolt 3, HDMI 2.0 of Displayport 1.3, volg ik nog niet helemaal. Iemand een toelichting?

Mijn TV heeft enkel een HDMI 2.0 aansluiting. Dus dan is HDMI naar HDMI het beste?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naast dat het een Windows laptop moet worden heb ik geen specifieke voorkeur.

Na heel wat avonden googlen heb ik het volgende samengesteld bij BTO:

XBOOK 17CL875 (BTO)

Beelscherm 17.3" FHD 144Hz IPS (1920x1080) + G-Sync
Processor koeling Arctic Silver-koelpasta
Processor Intel Core i7 Six Core Processor 8750H (2.2GHz, 4.1GHz Turbo)
DDR4 Geheugen Crucial Performance 16GB DDR4 2400MHz + Crucial Performance 16GB DDR4 2400MHz
HDD-SSD schijf 1TB SEAGATE FIRECUDA 2.5" SSHD - SATA III HARD DRIVE WITH 8GB CACHE
1e M.2 Flashgeheugen 500GB SAMSUNG 970 EVO M.2, PCIe NVMe (up to 3400MB/R, 2300MB/W)
2e M.2 Flashgeheugen Leeg
Videokaart NVIDIA GeForce GTX 1070 - 8.0GB GDDR5 Video RAM - DirectX 12.1
Geluidskaart 2 x 2W Stereo Speakers + 4W subwoofer speaker Sound BlasterX Pro-Gaming 720
Aansluitingen 1 x USB 3.1 Port (Type C), 2 x USB 3.1 Ports, 2 x USB 3.0 Ports, 1 x HDMI Port, 2 x Mini Display Port (Thunderbolt USB port C)
Extra 2.0MP FHD Webcam
Inclusief 6-in-1 Card Reader (MMC / RSMMC / SD / Mini SD / SDHC / SDXC)
Communicatie Killer Wireless-AC 1550 (802.11ac 2.4/5GHz, 1.73Gb/s) + Bluetooth 5.0
Toetsenbord Verlicht multi-color (Per-key RGB) QWERTY-toetsenbord (US International-Nederlands)
Besturingssysteem Microsoft Windows 10 Home 32-bit/64-bit OEM (ESD)
Office Office 365 Personal (1 jaar licentie, 1 gebruiker, max 1 PC)
Garantie 2 Jaar Pick up & Return Garantie
2 jaar Pixel Garantie op je Full-HD LCD scherm.

Prijs € 2.503,00

Het doel is:
- Om de komende 5 a 6 jaar om deze laptop te werken. Dat moet ook wel voor dit bedrag.
- Om vrij gemakkelijk met 4K video te kunnen gaan.
- Een of meerdere (externe) monitoren aan te sluiten.

Mijn vragen:

1. Is deze samenstelling niet een beetje overdreven? Is een GTX 1060 al voldoende? Kan je met 16GB geheugen ook meer dan genoeg? De prijs vind ik wat aan de hoge kant.

2. Op de website van BTO (X.BOOK 17CL875) kan je ook nog andere merken SSD, SSHD, en geheugen kiezen. Zitten er nog betere alternatieven tussen? Op mijn desktop heb ik volgende opslag. Dus meer is niet nodig.

Ik heb al gekeken op laptopplus, Dan kom je met dezelfde samenstelling (SKIKK 17ES71) ongeveer op het hetzelfde bedrag uit. En op laptopparts4less komt de Clevo PA71ES-G denk ik in de buurt. Daar krijg ik nu de melding: Product niet gevonden. Dus daar ben ik weinig over te weten gekomen.

Als laatste; na heel wat forums te hebben gelezen komt de bouwkwaliteit van de behuizing bij BTO regelmatig ter sprake. Daar zijn wat gemixte meningen over. Iemand die hier wat over kan vertellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 13:13

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb zelf ook een BTO laptop (shameles plug :) ) en ben daar zeer te spreken over.

Bij BTO (Clevo) krijg je gewoon meer waar voor je geld en de delen waar het om gaat (CPU, GPU, scherm en opslag) is toch allemaal hetzelfde A merk, je betaalt enkel minder voor het merk behuizing zoals je bij Asus en MSI wel doet. Dat het heel soms iets minder mooi is of fleurig met ledjes en zo is lang niet zo belangrijk als die extra euro's kunnen uitgeven aan een betere CPU of GPU. Daar gaat het bij mij wel om.

Wat behuizing betreft heb ik vroeger ook wel eens gehoord dat daar bij Clevo te veel werd bezuinigd, maar tegenwoordig speelt dat al lang niet meer. Sterker nog, een hele starre en rigide behuizing breekt eerder als je veel met hem sleept en stoot terwijl een kleine beetje flex klappen veel beter opvangt. Trust me, mijn laptop legt honderduizenden kilometers per jaar af en na alle stoten en schokken is er nog niks mis mee.

Wat uitvoering betreft ga je dus veel doen met videobewerking. Per definitie wil je dan veel RAM en snelle opslag. Dat verschil ga je zeker merken bij verwerken van veel data.
Of je GPU overkill is kan ik niet met zekerheid zeggen want ik weet niet of die programma's daar heel veel gebruik van gaan maken en hoe vaak je die functies nodig hebt. Ik vermoed dat een GTX1060 je niet zal ophouden in je werk en scheelt toch aardig wat geld.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielhier313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 22:07
Dit is de link van de Clevo PA71es-g https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen

Wat ik heb gevonden over deze laptop is dat deze nog best warm word bij intens gebruik. http://forum.notebookrevi...c-pa71es-g-review.817866/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

chielhier313 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:56:
Dit is de link van de Clevo PA71es-g https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen

Wat ik heb gevonden over deze laptop is dat deze nog best warm word bij intens gebruik. http://forum.notebookrevi...c-pa71es-g-review.817866/
HEAT / FANS
"The whole aluminum body stays cool enough while doing everything except gaming, in which case it heats up pretty quickly; especially the top-left corner. I never found it uncomfortable, but it was certainly noticeable, and that may detract from your gaming experience.The aluminum body + fans dissipate heat well enough, so the CPU/GPU temps are back down to idle range within a minute after ending your session, but the top left area of the faceplate will stay warm for much longer. On that note, the aluminum gets warm on the left side while using the keyboard after an hour or so of work too, so I’ll probably be using my external keyboard most of the time to avoid sweaty palms.

With fans on auto, they’re generally pretty quiet, but will ramp up to 80% as soon as you get into your game. For whatever reason, Clevo doesn’t allow for the customizable fan profiles to be set at 100%, so it’s 80% on auto or manually selecting 100%, which is a dumb caveat. I game-tested BF1 with all settings on high, and although my GPU never got above 72C, the CPU was at 85C after 30mins, at which time I threw the fans on maximum*, and the CPU + GPU dropped a few degrees and hovered around 80C / 65C, respectively for the rest of my session. All that said though, I did go with the TG Conductonaut re-paste from HID, so I imagine temps might be too high without, since they are packing all this power in such a thin chassis. I should also mention I have my laptop on a stand (https://amzn.to/2xKFU76) for max air flow, so your experience may vary. If anybody else is looking into stands, keep in mind the screen only opens to about 45 degrees, so you’re pretty limited in how much can angle it."

Niks schokkends, veel hitte in een kleine formfactor kwijt raken is een kunst. Het chassis gebruiken voor de koeling is enkel slim, zolang het niet te gek wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door Tijgert op 05-10-2018 12:54 . Reden: spellinks ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielhier313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 22:07
Ben ook beniewd wat de temps zouden zijn met andere koelpasta, bij laptopparts4less.frl en bij laptopplus.nl bieden ze deze mogelijkheid.
De fans klinken best luid volgens sommige reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

chielhier313 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:00:
Ben ook beniewd wat de temps zouden zijn met andere koelpasta, bij laptopparts4less.frl en bij laptopplus.nl bieden ze deze mogelijkheid.
De fans klinken best luid volgens sommige reviews.
Ik vind dit een beetje stemmingmakerij en sluikreclame in 1, BTO biedt ook betere koelpasta aan.
Dat je de hele URL plaatst en niet enkel de naam van de bedrijven bevestigd dit.
Standaard wordt er al koelpasta geplaatst die er voor zorgt dat de warmte van de processor en de videokaart via het koelsysteem wordt afgevoerd. Koelpasta van Arctic Silver zorgt voor een betere warmtegeleiding waardoor de werktemperatuur van de processor en de videokaart daalt. Wanneer je hiervoor kiest, daalt de temperatuur van de processor met ongeveer 6 graden Celcius.
Arctic Silver-koelpasta zorgt voor een optimale warmtegeleiding waardoor de processor en videokaart beter worden gekoeld. Wij adviseren Arctic Silver-koelpasta wanneer je de notebook intensief gebruikt.
Kostte me nog geen 10 seconden om dat te vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door Tijgert op 05-10-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenH
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-06 22:57
Bedankt voor de reacties.

Zojuist de laptop met de volgende specificaties besteld bij Laptopparts4less:

Clevo PA71ES-G:
- Scherm: 17.3" FHD IPS (1920x1080), 144Hz 9ms, 72% NTSC, non-glare LED (G-Sync)
- Grafische Kaart: nVidia GTX 1070 8.0Gb GDDR5
- Processor: Intel Hexa Core i7-8750H (2.20-4.10Ghz) 9Mb cache 45W
- Koelpasta: TGC Liquid Metal (CPU en GPU)
- Geheugen: G.Skill Ripjaws 32Gb DDR4 2400Mhz (2x 16Gb)
- HDD/SSD: Seagate SSHD 2.5inch FireCuda ST2000LX001 2TB (5400rpm)
- M.2 SSD: Samsung 970 EVO 1Tb NVMe M.2 SSD (@3400/2500MB/s)
- Intel Optane Geheugen: Geen Intel Optane module
- Wireless: Killer Wireless N-1550 (802.11AC + BT 5.0)
- Toetsenbord: US Internationaal RGB Verlicht Toetsenbord
- Besturingssysteem: Windows 10 Pro NL 64-bit + Installatie
- Accu: 60Wh accu
- Adapter: 230W Adapter
- Garantie: 2 jaar Pickup & Return garantie
- Thunderbolt 3: Thunderbolt 3 Combo Poort

Voor de aankoop nog contact gehad met Frits van Laptopparts4less. Ik heb op de mail met een aantal vragen heel snel reactie gekregen.

Met meer opslag en iets ander toetsenbord (wel RGB, maar niet per-key RGB) ben ik 200 euro goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 20:51

Sweatleek

404: Member Not Found

Als je hem "kaal" kocht en zelf de onderdelen er in propt was je nog goed koper uit geweest ;)

Trouwens als je hem binnen hebt zou je dan een review over de laptop kunnen doen ? Zit namelijk naar de zelfde Clevo te kijken voor mijn opleiding maar review met de 8750H zijn niet echt te vinden (7700H wel)
_/-\o_ super aardige medetweaker _/-\o_

(ik ga hem kaal bestelen zelf upgraden)

[ Voor 40% gewijzigd door Sweatleek op 05-10-2018 22:42 ]

confused reality

Pagina: 1