Met een zelf samengestelde desktop uit 2013 en een basis laptop uit 2014 wordt het weer eens tijd voor vernieuwing van de hardware. Ik merk dat ik het afgelopen jaar steeds meer naar de laptop grijp in plaats van dat ik naar boven loop en achter m'n desktop kruip. Met de aanschaf van een drone ben ik het afgelopen jaar ook steeds 4K video's en foto's gaan bewerken. Hoewel het door middel van proxies mogelijk is om 4K te editen op mijn desktop, is het niet ideaal. Het wordt daarom tijd voor een nieuwe aankoop.
Ter info: het bewerken van foto's en video's is hobbymatig.
Wat ga je met je laptop doen?
Bewerken van foto's en 4K video in Premiere Pro, Lightroom en Photoshop.
De laptop wordt niet gebruikt om te gamen.
Verder gewoon dagelijks gebruik (internetten, wordbestandje tikken enz.)
Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget is tot €2.500. Na het samenstellen van de laptop kwam ik op dit bedrag uit. Eigenlijk zou rond de €2.000 - €2.250 mooi zijn
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De mobiliteit is belangrijk. Het is handig om tijdens bijv. een vakantie de foto's en video's te bewerken. Vandaar ook de keuze om voor een laptop te gaan. Het upgraden van mijn desktop was anders een veel beter alternatief.
Het gewicht van rond de 3 kilo is prima.
Wat betreft accuduur is het handig als de laptop rond de 3 a 4 uur meegaat. Om hier nog in de buurt van te komen, heb ik gekozen voor een FHD scherm en geen UHD.
Omdat onderweg geen gebruik gemaakt wordt van een extern scherm heeft 17" de voorkeur. Wel moet het mogelijk zijn om bijv. een 4K TV aan de laptop te koppelen als externe monitor. Dit kan volgens mij via HDMI of Displayport of USB-C.
Met de tijd zou ik 2 externe monitoren aan willen sluiten. Wat het beste is, USB-C met Thunderbolt 3, HDMI 2.0 of Displayport 1.3, volg ik nog niet helemaal. Iemand een toelichting?
Mijn TV heeft enkel een HDMI 2.0 aansluiting. Dus dan is HDMI naar HDMI het beste?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naast dat het een Windows laptop moet worden heb ik geen specifieke voorkeur.
Na heel wat avonden googlen heb ik het volgende samengesteld bij BTO:
XBOOK 17CL875 (BTO)
Beelscherm 17.3" FHD 144Hz IPS (1920x1080) + G-Sync
Processor koeling Arctic Silver-koelpasta
Processor Intel Core i7 Six Core Processor 8750H (2.2GHz, 4.1GHz Turbo)
DDR4 Geheugen Crucial Performance 16GB DDR4 2400MHz + Crucial Performance 16GB DDR4 2400MHz
HDD-SSD schijf 1TB SEAGATE FIRECUDA 2.5" SSHD - SATA III HARD DRIVE WITH 8GB CACHE
1e M.2 Flashgeheugen 500GB SAMSUNG 970 EVO M.2, PCIe NVMe (up to 3400MB/R, 2300MB/W)
2e M.2 Flashgeheugen Leeg
Videokaart NVIDIA GeForce GTX 1070 - 8.0GB GDDR5 Video RAM - DirectX 12.1
Geluidskaart 2 x 2W Stereo Speakers + 4W subwoofer speaker Sound BlasterX Pro-Gaming 720
Aansluitingen 1 x USB 3.1 Port (Type C), 2 x USB 3.1 Ports, 2 x USB 3.0 Ports, 1 x HDMI Port, 2 x Mini Display Port (Thunderbolt USB port C)
Extra 2.0MP FHD Webcam
Inclusief 6-in-1 Card Reader (MMC / RSMMC / SD / Mini SD / SDHC / SDXC)
Communicatie Killer Wireless-AC 1550 (802.11ac 2.4/5GHz, 1.73Gb/s) + Bluetooth 5.0
Toetsenbord Verlicht multi-color (Per-key RGB) QWERTY-toetsenbord (US International-Nederlands)
Besturingssysteem Microsoft Windows 10 Home 32-bit/64-bit OEM (ESD)
Office Office 365 Personal (1 jaar licentie, 1 gebruiker, max 1 PC)
Garantie 2 Jaar Pick up & Return Garantie
2 jaar Pixel Garantie op je Full-HD LCD scherm.
Prijs € 2.503,00
Het doel is:
- Om de komende 5 a 6 jaar om deze laptop te werken. Dat moet ook wel voor dit bedrag.
- Om vrij gemakkelijk met 4K video te kunnen gaan.
- Een of meerdere (externe) monitoren aan te sluiten.
Mijn vragen:
1. Is deze samenstelling niet een beetje overdreven? Is een GTX 1060 al voldoende? Kan je met 16GB geheugen ook meer dan genoeg? De prijs vind ik wat aan de hoge kant.
2. Op de website van BTO (X.BOOK 17CL875) kan je ook nog andere merken SSD, SSHD, en geheugen kiezen. Zitten er nog betere alternatieven tussen? Op mijn desktop heb ik volgende opslag. Dus meer is niet nodig.
Ik heb al gekeken op laptopplus, Dan kom je met dezelfde samenstelling (SKIKK 17ES71) ongeveer op het hetzelfde bedrag uit. En op laptopparts4less komt de Clevo PA71ES-G denk ik in de buurt. Daar krijg ik nu de melding: Product niet gevonden. Dus daar ben ik weinig over te weten gekomen.
Als laatste; na heel wat forums te hebben gelezen komt de bouwkwaliteit van de behuizing bij BTO regelmatig ter sprake. Daar zijn wat gemixte meningen over. Iemand die hier wat over kan vertellen?
Ter info: het bewerken van foto's en video's is hobbymatig.
Wat ga je met je laptop doen?
Bewerken van foto's en 4K video in Premiere Pro, Lightroom en Photoshop.
De laptop wordt niet gebruikt om te gamen.
Verder gewoon dagelijks gebruik (internetten, wordbestandje tikken enz.)
Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget is tot €2.500. Na het samenstellen van de laptop kwam ik op dit bedrag uit. Eigenlijk zou rond de €2.000 - €2.250 mooi zijn
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De mobiliteit is belangrijk. Het is handig om tijdens bijv. een vakantie de foto's en video's te bewerken. Vandaar ook de keuze om voor een laptop te gaan. Het upgraden van mijn desktop was anders een veel beter alternatief.
Het gewicht van rond de 3 kilo is prima.
Wat betreft accuduur is het handig als de laptop rond de 3 a 4 uur meegaat. Om hier nog in de buurt van te komen, heb ik gekozen voor een FHD scherm en geen UHD.
Omdat onderweg geen gebruik gemaakt wordt van een extern scherm heeft 17" de voorkeur. Wel moet het mogelijk zijn om bijv. een 4K TV aan de laptop te koppelen als externe monitor. Dit kan volgens mij via HDMI of Displayport of USB-C.
Met de tijd zou ik 2 externe monitoren aan willen sluiten. Wat het beste is, USB-C met Thunderbolt 3, HDMI 2.0 of Displayport 1.3, volg ik nog niet helemaal. Iemand een toelichting?
Mijn TV heeft enkel een HDMI 2.0 aansluiting. Dus dan is HDMI naar HDMI het beste?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naast dat het een Windows laptop moet worden heb ik geen specifieke voorkeur.
Na heel wat avonden googlen heb ik het volgende samengesteld bij BTO:
XBOOK 17CL875 (BTO)
Beelscherm 17.3" FHD 144Hz IPS (1920x1080) + G-Sync
Processor koeling Arctic Silver-koelpasta
Processor Intel Core i7 Six Core Processor 8750H (2.2GHz, 4.1GHz Turbo)
DDR4 Geheugen Crucial Performance 16GB DDR4 2400MHz + Crucial Performance 16GB DDR4 2400MHz
HDD-SSD schijf 1TB SEAGATE FIRECUDA 2.5" SSHD - SATA III HARD DRIVE WITH 8GB CACHE
1e M.2 Flashgeheugen 500GB SAMSUNG 970 EVO M.2, PCIe NVMe (up to 3400MB/R, 2300MB/W)
2e M.2 Flashgeheugen Leeg
Videokaart NVIDIA GeForce GTX 1070 - 8.0GB GDDR5 Video RAM - DirectX 12.1
Geluidskaart 2 x 2W Stereo Speakers + 4W subwoofer speaker Sound BlasterX Pro-Gaming 720
Aansluitingen 1 x USB 3.1 Port (Type C), 2 x USB 3.1 Ports, 2 x USB 3.0 Ports, 1 x HDMI Port, 2 x Mini Display Port (Thunderbolt USB port C)
Extra 2.0MP FHD Webcam
Inclusief 6-in-1 Card Reader (MMC / RSMMC / SD / Mini SD / SDHC / SDXC)
Communicatie Killer Wireless-AC 1550 (802.11ac 2.4/5GHz, 1.73Gb/s) + Bluetooth 5.0
Toetsenbord Verlicht multi-color (Per-key RGB) QWERTY-toetsenbord (US International-Nederlands)
Besturingssysteem Microsoft Windows 10 Home 32-bit/64-bit OEM (ESD)
Office Office 365 Personal (1 jaar licentie, 1 gebruiker, max 1 PC)
Garantie 2 Jaar Pick up & Return Garantie
2 jaar Pixel Garantie op je Full-HD LCD scherm.
Prijs € 2.503,00
Het doel is:
- Om de komende 5 a 6 jaar om deze laptop te werken. Dat moet ook wel voor dit bedrag.
- Om vrij gemakkelijk met 4K video te kunnen gaan.
- Een of meerdere (externe) monitoren aan te sluiten.
Mijn vragen:
1. Is deze samenstelling niet een beetje overdreven? Is een GTX 1060 al voldoende? Kan je met 16GB geheugen ook meer dan genoeg? De prijs vind ik wat aan de hoge kant.
2. Op de website van BTO (X.BOOK 17CL875) kan je ook nog andere merken SSD, SSHD, en geheugen kiezen. Zitten er nog betere alternatieven tussen? Op mijn desktop heb ik volgende opslag. Dus meer is niet nodig.
Ik heb al gekeken op laptopplus, Dan kom je met dezelfde samenstelling (SKIKK 17ES71) ongeveer op het hetzelfde bedrag uit. En op laptopparts4less komt de Clevo PA71ES-G denk ik in de buurt. Daar krijg ik nu de melding: Product niet gevonden. Dus daar ben ik weinig over te weten gekomen.
Als laatste; na heel wat forums te hebben gelezen komt de bouwkwaliteit van de behuizing bij BTO regelmatig ter sprake. Daar zijn wat gemixte meningen over. Iemand die hier wat over kan vertellen?