Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geld overgeschreven zonder tan-codes ING

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stiks
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12-06 12:12
Goedemiddag,

Gisteren kwam mijn broer thuis met het verhaal dat zijn rekening was "gehackt". Er was zes keer een bedrag met een totaal van 240 euro afgeschreven naar een rekening van een onbekend persoon. Hierbij was mijn eerste gedachte dat hij slachtoffer was van phishing.

Mijn broer zit bij de ING en heeft dus ook tan-codes om een overschrijving te verifiëren. Volgens de website is het nummer waar de tan-codes naar verstuurd worden nog steeds zijn eigen telefoonnummer.

Hoe kan het zijn dat er geld wordt overgeschreven zonder tan-code te ontvangen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hij moet zsm contact opnemen met de bank en dit laten uitzoeken en evt dingen laten blokkeren om erger te voorkomen. Als je met de app overboekt heb je trouwens geen TAN nodig.

[Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-09-2018 13:40]

• Stiks
Dit heeft hij ook gedaan en zijn rekening is inmiddels geblokkeerd. Maar zij zeggen dat zelf dat geld heeft overschreven. Ik weet zeker dat hij dit niet zelf heeft gedaan. Hij was namelijk zo slim om geld van zijn spaar naar zijn normale rekening over te maken wat weer werd afgeschreven toen hij aan het bellen was naar de bank

Hoe kan iemand geld overschrijven met een app die op zijn telefoon staat?

[Voor 34% gewijzigd door Stiks op 28-09-2018 13:45]

• Whiteflashh
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 01-06 10:21
Stiks schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:44:
Dit heeft hij ook gedaan en zijn rekening is inmiddels geblokkeerd. Maar zij zeggen dat zelf dat geld heeft overschreven. Ik weet zeker dat hij dit niet zelf heeft gedaan. Hij was namelijk zo slim om geld van zijn spaar naar zijn normale rekening over te maken wat weer werd afgeschreven toen hij aan het bellen was naar de bank

Hoe kan iemand geld overschrijven met een app die op zijn telefoon staat?
Je kunt gewoon een code instellen voor de app neem als voorbeeld 12345.
Je kunt via de app een overschrijving doen en dan heb je deze code nodig.
Omdat je het dan via je eigen mobiel doet, is de TAN code niet noodzakelijk.

• Stiks
Ik weet hoe de ING app werkt. Maar hoe kan iemand anders dan geld overschrijven met zijn app?

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:20

mvdam

EV-Gekkie

Is er een extra app geactiveerd?

Dit is te zien in Mijn ING

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Stiks
Nee er staan 3 apparaten in. Twee zijn al enige tijd geleden gedeactiveerd de andere is zijn eigen telefoon.

• Whiteflashh
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 01-06 10:21
Misschien in de zak gebeurd ?
Iemand z'n telefoon gegeven ?
Kids / Vrouw ?

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 28-05 15:47
Wat ik zou doen is om het tijdstip even te noteren (dag, uur, minuut) en dan naar de bank zelf te gaan ipv bellen. Zij kunnen controleren via tijdstip of dat overeenkomt en vooral als de rekening al geblokkeerd was. En dan kan je ook ter plekke laten zien als hij 1 euro overmaakt naar jouw rekening bijvoorbeeld dat de TAN-Code niet aan komt. Toch in principe zou hij geen code krijgen (via de app of anderzijds) als er via de ING App een overboeking wordt gemaakt. MAAR als je via de website (mijn ING) een overboeking plaats dan weer wel, want dan is de code wel nodig.

Heb je al geprobeerd om te kijken of je wel een code ontvangt als je via mijn ING (ING website) een euro overboekt naar een ander rekening van een bekende bijvoorbeeld?

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Heeft hij toevallig recent gehandeld via marktplaats? Daar worden trucks uitgehaald waarbij je een klein bedrag 'ter verificatie' overmaakt en dan wordt je gevraagd een code door te geven. Dat blijkt dan de activatiecode voor de app. Zo werkt het ongeveer, ik heb niet de details onthouden.

Maar check dit dus even!

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:02
Ben je niet digitaal gezakkenrolt? Als je een pinpas hebt die draadloos betalen accepteert, dan kunnen ze geld van je rekening afhalen met een speciaal kastje.

Volgens mij gebeurt dat trouwens wel met een paar cent per keer en dan een aantal keer, dus niet echt waarschijnlijk.

Kunnen ze trouwens niet zien dat er vanaf een ander IP-adres is ingelogd dan normaal? Mocht het niet om digitaal zakkenrollen gaan, dan zou dat nog interessant kunnen zijn. (mits geen VPN)

[Voor 25% gewijzigd door hoi1234 op 28-09-2018 17:27]

• garriej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:46

garriej

Ik las ondertieten.

hoi1234 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:24:
Ben je niet digitaal gezakkenrolt? Als je een pinpas hebt die draadloos betalen accepteert, dan kunnen ze geld van je rekening afhalen met een speciaal kastje.

Volgens mij gebeurt dat trouwens wel met een paar cent per keer en dan een aantal keer, dus niet echt waarschijnlijk.

Kunnen ze trouwens niet zien dat er vanaf een ander IP-adres is ingelogd dan normaal? Mocht het niet om digitaal zakkenrollen gaan, dan zou dat nog interessant kunnen zijn. (mits geen VPN)
ja maar niet 240 euro, want na 20(of 25?) wordt er om je pincode gevraagd.

iRacing Profile | Youtube

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14-06 16:23

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

hoi1234 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:24:

Dan zou je moeten zien dat het een pin transactie was en geen reguliere overboeking.

Digitaal zakkenrollen is vziw ook nog niet voorgekomen in het wild.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Stiks
Evanescent schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:46:
Heeft hij toevallig recent gehandeld via marktplaats? Daar worden trucks uitgehaald waarbij je een klein bedrag 'ter verificatie' overmaakt en dan wordt je gevraagd een code door te geven. Dat blijkt dan de activatiecode voor de app. Zo werkt het ongeveer, ik heb niet de details onthouden.

Maar check dit dus even!
Nee hij heeft nog nooit via marktplaats gehandeld dus dat kan ook niet.
rain2reign schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:04:
Wat ik zou doen is om het tijdstip even te noteren (dag, uur, minuut) en dan naar de bank zelf te gaan ipv bellen. Zij kunnen controleren via tijdstip of dat overeenkomt en vooral als de rekening al geblokkeerd was. En dan kan je ook ter plekke laten zien als hij 1 euro overmaakt naar jouw rekening bijvoorbeeld dat de TAN-Code niet aan komt. Toch in principe zou hij geen code krijgen (via de app of anderzijds) als er via de ING App een overboeking wordt gemaakt. MAAR als je via de website (mijn ING) een overboeking plaats dan weer wel, want dan is de code wel nodig.

Heb je al geprobeerd om te kijken of je wel een code ontvangt als je via mijn ING (ING website) een euro overboekt naar een ander rekening van een bekende bijvoorbeeld?
Zijn rekening is nu nog geblokkeerd. Hij heeft nu zijn wachtwoord en inlogcode veranderd. Nu gaat hij zijn rekening weer deblokkeren. Dit op advies van de bank. Daarna kan ga ik ook even kijken of hij daadwerkelijk tancodes ontvangt.

Digitaal zakken rollen kan ik zeker uitsluiten er is namelijk ook een keer iets afgeschreven toen hij thuis was.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wat staat er bij "Type" bij de afschrijvingen? Het kunnen bijvoorbeeld onterechte incasso's zijn en dan is het type "IC" en geen "Internet bankieren"

In dat geval is er geen sprake van hacken of gesjoemel met TAN codes, maar kan er iets misgegaan zijn bij een incassant. Maar je hebt de tegenrekening begrijp ik, dus zou ING eenvoudig na moeten kunnen gaan hoe deze afschrijvingen hebben kunnen gebeuren.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True