Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Internet gebruik snelheid loggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• prampen
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-10-2018
Mijn vraag
Ik wil graag de de gebruikte snelheid van mijn internet gebruik een tijdje loggen, om te bepalen of mijn internetaansluiting niet sneller is dan nodig is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Sitecom ACS2600 router.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@prampen welkom op het forum.

Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de voorwaarden die we er aan stellen, zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zo is het belangrijk om eerst zelf het e.e.a. uit te zoeken, voordat je een topic opent.

Zou je dus willen toevoegen wat je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan hebt? Dit doen we niet om je te pesten, maar op die manier hopen we dat je er zelf ook nog wat van leert.

Daarnaast kan ik de Sitecom ACS2600 router niet vinden, weet je zeker dat dit je typenummer / merk is?

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
De snelheid loggen? Hoe zie je dat voor je? Normaal gesproken komt data altijd binnen (of gaat naar buiten) op de maximaal haalbare snelheid, beperkt door de server, de client of de verbinding.

Dus als je internet verbinding de beperkende factor is, en je haalt een bestand van x bytes binnen in y seconden, dan zal dat 2y seconden worden als je de internet snelheid halveert.

Of je internetaansluiting sneller is dan nodig wordt dus hoofdzakelijk bepaald door je geduld, en niet door de gebruikte snelheden.

[Voor 3% gewijzigd door Mijzelf op 28-09-2018 14:37]

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-03 21:57
@prampen Dat werkt dus niet zo: Als je een bestand download (idem als webbrowsen) en krijgt aangeboden van een andere server, dan is deze in eerste instantie bepalend voor je download snelheid. Daarnaast is de beschikbare bandbreedte die jij hebt afgenomen/geleverd krijgt van je ISP (Internet Service Provider) bepalend met hoeveel data per seconde je de aangeboden download kan gaan downloaden. Naast de eventuele latency/jitter (vertraging) op de lijn, de maximale doorgifte snelheid van je modem/router, de bekabeling die je gebruikt,de netwerkkaart/controller in je computer, de CPU (processor), snelheid van schrijven naar je opslag medium (HDD/SSD/M2), gebruikte geheugen buffers, gebruikte OS/programma, browser, firewall etc bepalen dan allemaal gezamenlijk hoe "snel" je theoretisch iets kunt downloaden maar het zegt niets of een bepaalde snelheid niet sneller is dan nodig. Zodra je iets download zal deze direct de maximale bandbreedte opeisen en gebruiken die beschikbaar is. (of je het nu echt nodig hebt of niet)

Ik vermoed dat jij eigenlijk wilt weten of een bepaalde download/upload snelheid voldoende is voor jou eigen wensen/eisen en wellicht dat je een lagere snelheid/pakket moet/kan afnemen (downgrade) ?

Dan zou je eerst moeten aangeven wat je allemaal wilt gaan doen over die verbinding (gamen, browsen, FTP, server draaien, torrents/usenet, beveiligingscameras etc), daarnaast met hoeveel gebruikers je dit wilt doen, welke ISP en abonnement je nu hebt, tevens is het handig om aan te geven met welke apparatuur/software/infrastructuur je dit wenst te doen en wat je budget is, zelfs je locatie kan bepalend zijn voor de diensten en providers die uberhaubt geleverd kunnen worden dop jouw locatie.

Wat je nu eigenlijk vraagt is niet zo te beantwoorden, helaas en zal per persoon verschillen ;)

Als je alleen je bandbreedte gebruik wilt gaan bijhouden, dan kom je al snel uit bij iets als PRTG tools:

https://www.paessler.com/bandwidth_monitoring

Of lokale tooltjes:

https://lifehacker.com/59...andwidth-im-using-at-home

[Voor 10% gewijzigd door Breezers op 28-09-2018 15:02]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat TS (@prampen ) gewoon wil kijken óf 'ie niet met een goedkoper abo uit de voeten kan. Het is een beetje zonde om voor een 1000/1000 verbinding te betalen terwijl je maar 50/5 (I.E.) nódig hebt voor je gebruik.

Hangt dus vooral af van 't geduld wat opgebracht kan worden door hem/haar tijdens 't downloaden van "meuk" waarbij er rekening gehouden is met bijv. standaard streams welke er ten alle tijden gelijktijdig kunnen zijn en een bepaalde bandbreedte vereisen. (IP TV pér TV / Netflix (in 4K?)..... dat soort dingen).

[Voor 4% gewijzigd door Will_M op 28-09-2018 15:46]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:26

DexterDee

I doubt, therefore I might be

In theorie zou je dus met een router die QoS / Limiting ondersteunt je bandbreedte kunstmatig moeten knijpen en daar een tijdje mee internetten. Zo knijp je je bandbreedte steeds verder totdat het oncomfortabel wordt. Dat is dan de minimale bandbreedte die je nodig hebt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
De klassieke manier is om regelmatig de belasting van de WAN-poort op te vragen en daar dan een grafiekje van te maken. Bijvoorbeeld via SNMP en dan MRTG of een heel monitoringpakket elders. Maar er zijn ook wel aftermarket router firmwares te vinden die dit ingebouwd hebben, gargoyle bijvoorbeeld.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:26
Probleem daarvan is, is dat als je van een snelle server download, je theoretisch dat grappige kattenplaatje gewoon met 1000mbps binnen kan halen, ook al zou je er niks van hebben gemerkt als het 100mbps is.

Je bandbreedte knijpen lijkt me ook beste oplossing om dit uit te proberen. (Danwel hier een lijstje neerzetten van wat je ermee doet, en hoe snelle verbinding je nu hebt, dan kunnen we meedenken).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True