Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• dekselsedek
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 07-06-2020
Beste Tweakerts,

Na een hoop nadenken heb ik besloten me te wagen aan een opleiding Informatica (of Informatiekunde) aan de Open Universiteit. Aangezien ik wiskunde B zo snel mogelijk heb laten vallen op het VWO is mijn kennis van dit veld zeer matig. Ik ben dus begonnen met het oefenen van Wiskunde B m.b.v. het 4e jaar cursusboek VWO. Ik denk alleen dat ik sneller vooruit zou kunnen als ik een beetje begeleiding zou krijgen.

Daarom wil ik jullie vragen: Welke cursus/begeleiding zou je adviseren om wiskunde B op het niveau voor de opleiding te krijgen?

Nu ik toch om advies vraag heb ik nog een vraag. Ik ben ook bezig met CodeAcademy en vindt dat best leerzaam alhoewel een beetje oppervlakkig. Hebben jullie nog meer tips qua websites die je helpen leren coderen? Ik heb van een maat al udemy als advies gekregen. Op coursera zie ik vooral betaalde cursussen en ik wil het geld vooral in de Open Universiteit steken.

Alvast bedankt voor het reageren en meedenken!

Beste antwoord (via dekselsedek op 06-06-2020 17:41)

• Julie95
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-08-2020
Grappig om je verhaal te lezen, ik ben ook bijna niet begonnen aan de studie omdat ik dacht dat de wiskunde te moeilijk zou zijn, en ik ben ook begonnen op de codacademy :)

Ik studeer al 2 jaar informatica bij de OU en ik raad je aan om wel al gewoon te beginnen en je wiskunde terwijl je al studeert bij te spijkeren. Er zijn veel vakken in het eerste jaar waar je vwo wiskunde B niet nodig hebt (inleiding informatiekunde & informatica, relationele databases, objectgeorienteerd programmeren).
Je meldt per vak aan dus je kunt gewoon beginnen met 1 vak en kijken hoe 't gaat. Ik heb ook de havo gedaan, en ook nog zonder wiskunde. Ik heb wel voor bepaalde vakken extra moeten leren omdat het voor mij nieuw was maar met de nodige inzet moet dat lukken. Het is hard werken natuurlijk, maar als je de capaciteit en het doorzettingsvermogen hebt moet je er voor gaan! Wat ik probeer te zeggen is dat je slechts bepaalde onderdelen van wiskunde B nodig hebt, echt niet alle stof vwo4 t/m vwo6. Er zit vooral veel logica in, niet zo veel calculus.

Verder raad ik ook deze cursus aan: https://www.edx.org/course/pre-university-calculus

[Voor 5% gewijzigd door Julie95 op 13-10-2018 10:25]

Alle reacties

• Brogala
  • Registratie: maart 2014
  • Niet online
Voor informatiekunde heb je geen wisB nodig toch? Veel cursussen bieden een proefles aan, misschien kan je dit proberen? Ik weet dat veel universiteiten een zomercursus wisB aanbieden, maar dat is geen optie meer.

Cursussen verschillen ook qua tijd: de ene duurt 2-3 maanden, de andere 8 maanden. Wil je hem z.s.m.?

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 15:46
Bekijk ook de tutorials van Khan Academy:
https://www.khanacademy.org/
Als je student bent, kan je dan niet gratis Coursera lessen volgen ofzo?

• dekselsedek
Dit is een link naar het document "Basiskennis wiskunde voor informatica":https://www.ou.nl/documents/40554/42946/BKWvI_13032018.pdf/051d88fc-d6c5-3fa7-a655-f286304e1016

Best pittig als je het mij vraagt, maar vandaar dus de vraag.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Ik zou je aanraden om het zelfstandig te bestuderen, ter voorbereiding op je studie aan de OU.

[Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 28-09-2018 15:32]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• dekselsedek
@GlowMouse Bedankt voor het advies. Dat is precies waar ik mee bezig ben. Dat en codeacademy. Maar ik vroeg me dus af of mensen ervaring hebben met bijvoorbeeld een LOI of NTI cursus of eventueel prive-begeleiding.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:24

Omega Supreme

The God of Death

dekselsedek schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:01:
Dit is een link naar het document "Basiskennis wiskunde voor informatica":https://www.ou.nl/documents/40554/42946/BKWvI_13032018.pdf/051d88fc-d6c5-3fa7-a655-f286304e1016

Best pittig als je het mij vraagt, maar vandaar dus de vraag.
Het is letterlijk wat in de naam staat: basis wiskunde - en daarmee vrij eenvoudig voor wat betreft wiskunde.

Met een goed boek en veel oefening moet je daar zelf uit kunnen komen. Zo niet dan vrees ik dat je nog wel tegen wat problemen aan gaat lopen bij de studie. Ik heb zelf 'vrij wiskundige' studies gedaan (econometrie en Actuariële wetenschappen), mijn ervaring was dat het meeste ondanks de colleges toch neer kwam op zelfstudie. Op een enkele uitzondering na voegen de docenten weinig toe. Ik heb het grootste deel van die studies dan ook met zelfstudie uit de literatuur gedaan. Verwacht niet dat het op de OU met online colleges heel veel beter zal zijn.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• dekselsedek
@Omega Supreme Thnx. Ik ben juist van plan om alles met zelfstudie te gaan doen. Ik heb geen tijd voor college's. Ik heb gewoon een beetje structuur nodig en heb me gestort op de boekjes wiskunde B VWO 4e klas. Daar kom ik in principe al heel ver mee. Het is vooral een kwestie van doen.

Maar die toetst die in het document wordt getoond is voor mij nog veel te ingewikkeld dus wellicht dat het wat zou opschieten om een cursus te volgen.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

dekselsedek schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:15:
@Omega Supreme Thnx. Ik ben juist van plan om alles met zelfstudie te gaan doen. Ik heb geen tijd voor college's. Ik heb gewoon een beetje structuur nodig en heb me gestort op de boekjes wiskunde B VWO 4e klas. Daar kom ik in principe al heel ver mee. Het is vooral een kwestie van doen.

Maar die toetst die in het document wordt getoond is voor mij nog veel te ingewikkeld dus wellicht dat het wat zou opschieten om een cursus te volgen.
Die toets test wat je normaal in een paar jaar VWO aan wiskunde leert, probeer het niet allemaal in een maandje in je vrije tijd te doorgronden. Dat is onrealistisch en demotiverend.

Let overigens op met die toets, het antwoord op vraag drie klopt bijvoorbeeld al niet 8)7

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• jjust
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:26

jjust

Het leven is een strijd

Omega Supreme schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:28:
[...]

Let overigens op met die toets, het antwoord op vraag drie klopt bijvoorbeeld al niet 8)7
Bedoel je dat -2 en 0 buiten de verzameling horen te vallen?

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dekselsedek schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:16:
Daarom wil ik jullie vragen: Welke cursus/begeleiding zou je adviseren om wiskunde B op het niveau voor de opleiding te krijgen?
Heb je een VAVO-locatie in de buurt? Dan kun je in één schooljaar een vwo-certificaat halen, of (indien mogelijk bij jou in de buurt) een flitstraject volgen waarbij je alles in de zomervakantie doet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

[...]
Het antwoord op vraag 7 en 15 ook niet. Dat zal ook wel de reden zijn dat er geen auteurs zijn vermeld, want het is geen reclame wanneer je al problemen hebt met wiskunde op vwo-niveau.
[...]

Die toets test wat je normaal in een paar jaar VWO aan wiskunde leert, probeer het niet allemaal in een maandje in je vrije tijd te doorgronden. Dat is onrealistisch en demotiverend.
Laten we niet overdrijven. Het gaat niet om alle vwo-kennis, en wiskunde B is 600 geïnflateerde studielasturen.

[Voor 34% gewijzigd door GlowMouse op 28-09-2018 19:08]

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:59
Zelf heb ik ruim twee jaar geleden ook in een zomer tijd wiskunde B vwo moeten leren voor toelating tot een Universiteit. Voorkennis was wel wiskunde B & D op havo niveau wat wellicht heeft geholpen, maar thuisstudie vond ik goed te doen!

Hoe ik het zelf heb gedaan is in eerste instantie kijken hoe makkelijk je door de leerboeken (Getal & ruimte wordt veel gebruikt) heen komt, en alles wat je niet snapt op YouTube op zoeken. Er zijn leerkrachten uit het middelbaar onderwijs welke alle lessen (uitleg) filmen en op YouTube plaatsen, heb je toch nog een soort van college, maar dan wanneer het jou uit komt en voor de stof waarvan je meer uitleg nodig hebt ;)

[Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 28-09-2018 19:06]

• dekselsedek
@Twijfels Bedankt voor je reactie! Nu ben ik op dezelfde manier begonnen. En ik heb er lol in en houd van de uitdaging om eens wat nieuws te leren. Ik heb VWO wiskunde A in 2000 behaald met een 6je zonder werkelijke moeite. Daarna een opleiding conservatorium waar natuurlijk in geen velden of wegen wiskunde mee is gemoeid.

@Omega Supreme Ik heb geen haast!

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

GlowMouse schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:05:
[...]

Het antwoord op vraag 7 en 15 ook niet. Dat zal ook wel de reden zijn dat er geen auteurs zijn vermeld, want het is geen reclame wanneer je al problemen hebt met wiskunde op vwo-niveau.

[...]

Laten we niet overdrijven. Het gaat niet om alle vwo-kennis, en wiskunde B is 600 geïnflateerde studielasturen.
Ik was gestopt toen ik bij vraag 3 al een fout antwoord zag staan. Maar inderdaad wat slecht zeg, geen reclame voor de OU :/

Ik heb overigens eens gekeken, maar Wiskunde B stelt niet veel meer voor in vergelijking met 25 jaar geleden. Jemig wat is dat uitgekleed zeg...

• iamcj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-06 22:29
.

[Voor 112% gewijzigd door iamcj op 29-09-2018 10:31]

• Nadinarama
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 14-06 06:10
OU adviseert Wiswijs van Fred Pach voor deze studie.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:47
Die studie aan de open universiteit ken ik niet, maar mijn technische informatica opleiding aan de TU had veel pittige wiskunde. Als wiskunde op het VWO je al moeilijk afging zijn de slagingspercentages op de TU zeer laag... Niet om je te demotiveren, maar besef je waar je aan begint.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
[...]

Het antwoord op vraag 7 en 15 ook niet.
Nieuwsgierig: wat is er mis met het antwoord op vraag 7?

Opdracht: schrijf in zo eenvoudig mogelijke vorm: sqrt (x2 - 6x + 9)
spoiler:
= sqrt ((x - 3)2) = (x - 3)

Die van vraag 15 - pas toen ik het antwoord zag snapte ik dat ze vroegen om de integraal van de functie te bepalen. Die van (15a) lijkt mij dan wel te kloppen, hooguit dat de constante er in mist. (15b) is mij dan weer wat TE lang geleden. Ook hier: wat is er mis met het antwoord? :)

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

vanaalten schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:16:
[...]

Nieuwsgierig: wat is er mis met het antwoord op vraag 7?

Opdracht: schrijf in zo eenvoudig mogelijke vorm: sqrt (x2 - 6x + 9)
spoiler:
= sqrt ((x - 3)2) = (x - 3)
Probeer bv x=2 maar eens in te vullen, dan kom je erachter dat het =-teken niet klopt ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
AGee schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:23:
Probeer bv x=2 maar eens in te vullen, dan kom je erachter dat het =-teken niet klopt ;)
Ah... oh... :X

Ik geloof dat ik nog even niet aan die informatica-opleiding moet beginnen, of eerst even bijspijkeren...

• fotografie999
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Ik heb vwo gedaan zonder wiskunde B en moest voor econometrie wiskunde B hebben. Ik heb via de UvA de zomercursus gedaan: http://kdvi.uva.nl/educat...mercursus-wiskunde-b.html het boek wat ze daar gebruiken kan ik je zeer aanraden. Verder waren het vier zware weken maar het tentamen met een 7 afgesloten en kon met het Colloquium Doctum starten aan econometrie. Absoluut een aanrader!

• dekselsedek
@fotografie999 Dank voor de tip! Amsterdam zou alleen niet zo praktischer voor deze rotterdammer zijn. Maar verder precies het soort advies wat ik nodig heb :)

[Voor 21% gewijzigd door dekselsedek op 29-09-2018 12:20]

• Hc10cue
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 14-06 20:37
fotografie999 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:34:
Ik heb vwo gedaan zonder wiskunde B en moest voor econometrie wiskunde B hebben. Ik heb via de UvA de zomercursus gedaan: http://kdvi.uva.nl/educat...mercursus-wiskunde-b.html het boek wat ze daar gebruiken kan ik je zeer aanraden. Verder waren het vier zware weken maar het tentamen met een 7 afgesloten en kon met het Colloquium Doctum starten aan econometrie. Absoluut een aanrader!
Nou om eerlijk te zijn was het meer een verspilling van het geld voor mij. Heb zelf vorig jaar ook deze cursus gevold aan de kdvi/uva.
Had 1 maand ervoor nog wiskunde a examens. Het enige beetje extra wat ik heb geleerd tov wiskunde a zijn echt maar 2 onderwerpjes.
Zoveel stelt het niet voor dus.

• Brogala
  • Registratie: maart 2014
  • Niet online
Hc10cue schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Nou om eerlijk te zijn was het meer een verspilling van het geld voor mij. Heb zelf vorig jaar ook deze cursus gevold aan de kdvi/uva.
Had 1 maand ervoor nog wiskunde a examens. Het enige beetje extra wat ik heb geleerd tov wiskunde a zijn echt maar 2 onderwerpjes.
Zoveel stelt het niet voor dus.
Vreemd, wiskunde B is namelijk toch heel anders dan wiskunde A... En ook een stuk moeilijker vergeleken met wiskunde A (nog steeds weinig vergeleken met WO technische studies). Leek me raar als je maar weinig hebt geleerd t.o.v. wiskunde A in die paar weken.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19:53
AGee schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:23:
[...]

Waarom zou dat niet kloppen?

(2-3)^2 = 1.
sqrt(1) is 1 of -1.
andere kant is -1 dus klopt toch gewoon?

• AGee
  • Niet online

AGee

n3othebest schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:34:
[...]

Waarom zou dat niet kloppen?

(2-3)^2 = 1.
sqrt(1) is 1 of -1.
andere kant is -1 dus klopt toch gewoon?
1 != (1 of -1) :)

• n3othebest
Natuurlijk is 1 = (1 of -1) want aan de eerste van de twee word voldaan. (1 = 1)

En aangezien het de wortel van een kwadraat is is er geen echte keuze omdat je altijd weet of je de - of de + variant moet nemen.

[Voor 23% gewijzigd door n3othebest op 04-10-2018 08:42]

• AGee
  • Niet online

AGee

n3othebest schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:40:
[...]

Natuurlijk is 1 = (1 of -1) want aan de eerste van de twee word voldaan. (1 = 1)
Ah, ok. d:)b In dat geval is het natuurlijk helemaal 100% correct dat sqrt ((x - 3)) = (x - 3) :Y)

[Voor 16% gewijzigd door AGee op 04-10-2018 08:42]

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
jjust schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:13:
[...]

Bedoel je dat -2 en 0 buiten de verzameling horen te vallen?
Maar dat kan je toch niet zien?

-1.9999 en -0.0000001 vallen er namelijk wel binnen. Dus imho is het antwoord correct.
Er staat niet bij dat het om Z gaat (ik weet niet hoe ik zo'n Z met dubbele streep schrijf :P )

Om weer even ontopic te gaan:
Khanacademy is heel handig om het allemaal weer even op te poetsen, maar, en dit is zeker het geval als het nieuwe stof is: Wiskunde leer je door te doen! Niet door boeken te lezen of filmpjes te kijken.
Wiskunde is een echt doe-vak!
[...]

Het antwoord op vraag 7 en 15 ook niet.
Wat klopt er niet bij 15? Want volgens mij klopt het, maar misschien zie ik iets niet goed.
Edit: Dat er een mogelijke constante wordt weggelaten?
Dus niet F(x) = 1/3x^3 + x^2, maar F(x) = 1/3x^3 + x^2 + a?

[Voor 58% gewijzigd door anandus op 04-10-2018 09:00]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

n3othebest schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:40:
[...]

En aangezien het de wortel van een kwadraat is is er geen echte keuze omdat je altijd weet of je de - of de + variant moet nemen.
Mooie redenering maar sqrt(x2 - 6x + 9) is toch echt niet gelijk aan x-3. Wel aan |x-3|. Je weet dus helemaal niet of je de positieve of negatieve variant moet nemen, want dat hangt af van x (om precies te zijn, van of x≤3 geldt of x≥3) en deze functie is gedefineerd voor alle reëele x. De vergelijking moet voor alle x gelden, niet voor enkel x≤3 of x≥3.

In het algemeen geldt natuurlijk sqrt(y2) = |y|: kwadrateren maakt positief, en worteltrekken is dan altijd gedefinieerd en houdt de boel positief.

[Voor 17% gewijzigd door bwerg op 04-10-2018 10:26]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:06

CurlyMo

www.pilight.org

Toen ik voor de universiteit mijn wiskunde moest bijspijkeren heb ik een student wiskunde gevraagd me bijles te geven. Dat was vrij goedkoop. Daar heb ik wel een jaar over gedaan. De wekelijkse afspraken waren een mooie stok achter de deur. Toen ik me voldoende toegerust voelde heb ik de wiskunde toets gedaan bij het Boswell-Bèta van de UU. Dat was voldoende om toegelaten te worden.

[Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2018 10:42]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Het_Eendje
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:50
anandus schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:51:
Khanacademy is heel handig om het allemaal weer even op te poetsen, maar, en dit is zeker het geval als het nieuwe stof is: Wiskunde leer je door te doen! Niet door boeken te lezen of filmpjes te kijken.
Wiskunde is een echt doe-vak!
Juist de Khan Academy draait om het doen! De filmpjes zijn leuk als je een opgave niet begrijpt, maar tegenwoordig zijn die meer bij- dan hoofdzaak. De stof is wel overweldigend en naar mijn idee vrij grondig, trek gerust een jaar uit om alle opgaven te doorlopen.

• anandus
  • Niet online
Het_Eendje schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:40:
[...]

Juist de Khan Academy draait om het doen! De filmpjes zijn leuk als je een opgave niet begrijpt, maar tegenwoordig zijn die meer bij- dan hoofdzaak. De stof is wel overweldigend en naar mijn idee vrij grondig, trek gerust een jaar uit om alle opgaven te doorlopen.
Oh, ik wist niet dat er ook opgaven waren, dacht dat het alleen filmpjes waren :)

• n3othebest
bwerg schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Mooie redenering maar sqrt(x2 - 6x + 9) is toch echt niet gelijk aan x-3. Wel aan |x-3|. Je weet dus helemaal niet of je de positieve of negatieve variant moet nemen, want dat hangt af van x (om precies te zijn, van of x≤3 geldt of x≥3) en deze functie is gedefineerd voor alle reëele x. De vergelijking moet voor alle x gelden, niet voor enkel x≤3 of x≥3.

In het algemeen geldt natuurlijk sqrt(y2) = |y|: kwadrateren maakt positief, en worteltrekken is dan altijd gedefinieerd en houdt de boel positief.
Juist omdat het positief of negatief nemen afhangt van x geld de formule voor alle x.

Juist als je |x-3| neemt dan kijk je aleen naar de positieve kant. Praktisch is dat veel beter bruikbaar maar de definitie van een wortel is toch echt zowel de positieve als negatieve optie. En 1 van die 2 opties is altijd gelijk aan x-3. Welke optie dat is hangt af van x.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

n3othebest schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:50:
[...]

Juist omdat het positief of negatief nemen afhangt van x geld de formule voor alle x.

Juist als je |x-3| neemt dan kijk je aleen naar de positieve kant.
Ehm, nee. sqrt(y2) = |y| geldt juist voor zowel positieve als negatieve y, in tegensteling tot sqrt(y2) = y, welke alleen geldt voor niet-negatieve y (en in het voorbeeld dus alleen voor niet-negatieve (x-3), oftewel voor x≥3). Vul maar een negatieve y in. Het is heel simpel:

sqrt(x2 - 6x + 9) = sqrt((x-3)2) = |x-3|

Waarbij de laatste stap dus een een toepassing is van de altijd geldende regel sqrt(y2)=|y|. Als je in die laatste stap naar x-3 gaat in plaats van |x-3|, mag je eerst even de aanname maken dat x-3 niet negatief is, wat voor alle x<3 niet geldt, en waarmee je vergelijking dus ook niet klopt voor x<3.

Maar wat maak je het moeilijk met je redenering: kijk gewoon naar de grafieken van de linker- en rechterkant, zoals te zien in mijn wolfram-alpha-linkjes, of in elk plotje op een GR. Of vul even x=0 in, waarbij de formule sqrt((x-3)2) uitkomst 3 geeft, net als |x-3|, terwijl (x-3) de uitkomst -3 geeft.

De standaarddefinitie van een wortel geeft ook niet de positieve en negatieve optie als uitkomst: dat kan wel als je worteltrekken definieert als meerwaardige functie, maar dat maakt de theorie een stuk lastiger, en dat wordt daarom nooit bedoeld, tenzij expliciet aangegeven. In dat geval zou het antwoord x-3 trouwens nog steeds fout zijn: dan moet je zowel x-3 als |x-3| als uitkomsten noemen.

[Voor 37% gewijzigd door bwerg op 04-10-2018 12:00]

• Hc10cue
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 14-06 20:37
Brogala schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:57:
[...]

Vreemd, wiskunde B is namelijk toch heel anders dan wiskunde A... En ook een stuk moeilijker vergeleken met wiskunde A (nog steeds weinig vergeleken met WO technische studies). Leek me raar als je maar weinig hebt geleerd t.o.v. wiskunde A in die paar weken.
Klopt ook wel, daar heb je dus zeker gelijk in. Echter is het zo dat ze bij die cursus dat het belangrijkste je wordt aangeleerd. Het is gewoon heel basic en zeker niet op het niveau waarop je eigenlijk zit na eind normaal vwo traject.

Snap daarom ook niet zo goed waarom universiteiten zulke certificaten als voldoende beschouwen eerlijk gezegd

• n3othebest
bwerg schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

Ehm, nee. sqrt(y2) = |y| geldt juist voor zowel positieve als negatieve y, in tegensteling tot sqrt(y2) = y, welke alleen geldt voor niet-negatieve y (en in het voorbeeld dus alleen voor niet-negatieve (x-3), oftewel voor x≥3). Vul maar een negatieve y in. Het is heel simpel:

sqrt(x2 - 6x + 9) = sqrt((x-3)2) = |x-3|

Waarbij de laatste stap dus een een toepassing is van de altijd geldende regel sqrt(y2)=|y|. Als je in die laatste stap naar x-3 gaat in plaats van |x-3|, mag je eerst even de aanname maken dat x-3 niet negatief is, wat voor alle x<3 niet geldt, en waarmee je vergelijking dus ook niet klopt voor x<3.

Maar wat maak je het moeilijk met je redenering: kijk gewoon naar de grafieken van de linker- en rechterkant, zoals te zien in mijn wolfram-alpha-linkjes, of in elk plotje op een GR. Of vul even x=0 in, waarbij de formule sqrt((x-3)2) uitkomst 3 geeft, net als |x-3|, terwijl (x-3) de uitkomst -3 geeft.

De standaarddefinitie van een wortel geeft ook niet de positieve en negatieve optie als uitkomst: dat kan wel als je worteltrekken definieert als meerwaardige functie, maar dat maakt de theorie een stuk lastiger, en dat wordt daarom nooit bedoeld, tenzij expliciet aangegeven. In dat geval zou het antwoord x-3 trouwens nog steeds fout zijn: dan moet je zowel x-3 als |x-3| als uitkomsten noemen.
Ik ben inderdaad uitgegaan van de definitie dat een wortel zowel een positieve als negatieve uitkomst heeft. Die word namelijk in de verdere wiskunde meestal aangehouden als je met complexe nummers gaat werken.

Wat grafieken van wolframalpha of een GR aangeven is niet anders dan welke definitie zij gebruiken, dat vind ik niet echt een sterk argument.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

n3othebest schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:18:
Ik ben inderdaad uitgegaan van de definitie dat een wortel zowel een positieve als negatieve uitkomst heeft. Die word namelijk in de verdere wiskunde meestal aangehouden als je met complexe nummers gaat werken.
Dan is gelijkheid sqrt(x^2 - 6x + 9) = x-3 nog steeds fout, want de linkerkant is dan meerwaardig en de rechterkant niet. Invullen van x=0 geeft dan links {3,-3} en rechts {-3}. Tenzij je ook de definitie van gelijkheid aanpast, waarin je alleen naar de absolute waardes kijkt... Maar in de context van een diagnostische toets van VWO-kennis lijkt me de definitie van meerwaardige functies op complexe getallen sowieso niet de bedoelde.

[Voor 7% gewijzigd door bwerg op 04-10-2018 12:39]

• anandus
  • Niet online
dekselsedek schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:16:
Op coursera zie ik vooral betaalde cursussen [...]
Nog een klein dingetje:
De meeste cursussen op Coursera kan je gratis doen ("audit"), maar je krijgt dan geen certificaat (voor wat dat waard is).
Bijvoorbeeld deze in het Nederlands: https://www.edx.org/course/wiskunde-voor-startende-studenten

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:48

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

n3othebest schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Ik ben inderdaad uitgegaan van de definitie dat een wortel zowel een positieve als negatieve uitkomst heeft.
Maar dat is vreemd, de wortelfunctie √ geeft namelijk per definitie een positief getal. De oplossingen voor x2 = y zijn x=√y en x=-√y.
Die word namelijk in de verdere wiskunde meestal aangehouden als je met complexe nummers gaat werken.
Dan nog steeds is de uitkomst louter "positief". √(-1) = i, niet -i, hoewel -i óók een oplossing is voor x2 = -1. Dus net als in de vorige alinea, x = √(-1) en x = -√(-1)

[Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 04-10-2018 12:46]

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

• n3othebest
[quote].oisyn schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Maar dat is vreemd, de wortelfunctie √ geeft namelijk per definitie een positief getal. De oplossingen voor x2 = y zijn x=√y en x=-√y.

"In mathematics, a square root of a number a is a number y such that y2 = a; in other words, a number y whose square (the result of multiplying the number by itself, or y⋅y) is a.[1] For example, 4 and −4 are square roots of 16 because 42 = (−4)2 = 16." komt rechtstreeks uit de link van jou.

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:48

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Ja lees dan ook even letterlijk één zin verder, wil je :z
Every nonnegative real number a has a unique nonnegative square root, called the principal square root, which is denoted by √a, where √ is called the radical sign or radix.
En de volgende alinea:
Every positive number a has two square roots: √a, which is positive, and −√a, which is negative

[Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 04-10-2018 13:00]

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
De TU Delft heeft een MOOC voor aankomende studenten https://www.edx.org/course/pre-university-calculus

Ik heb zelf recente deze gevolg https://www.edx.org/course/precalculus-asux-mat170x Heeft een interactieve module (ALEKS) met oefeningen die automatisch aan je niveau worden aangepast.

Zo te zien dekt dat niet het totale programma, wel de moeilijkste onderdelen (naar mijn idee)

[Voor 13% gewijzigd door Zarathustra op 04-10-2018 13:05]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

[...]
Maar dat kan je toch niet zien?
Je kunt wel zien dat -2 en 0 ten onrechte als antwoord worden gegeven aan het rondje dat is ingekleurd. Bij +2 zie je een open rondje om aan tegeven dat +2 niet in de verzameling valt.
[...]
Wat klopt er niet bij 15? Want volgens mij klopt het, maar misschien zie ik iets niet goed.
Edit: Dat er een mogelijke constante wordt weggelaten?
Dus niet F(x) = 1/3x^3 + x^2, maar F(x) = 1/3x^3 + x^2 + a?
Bij de vraagstelling "bepaal de primitieven" hoor je alle primitieven te geven, anders stond er wel "bepaal een primitieve".

• anandus
  • Niet online
GlowMouse schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Je kunt wel zien dat -2 en 0 ten onrechte als antwoord worden gegeven aan het rondje dat is ingekleurd. Bij +2 zie je een open rondje om aan tegeven dat +2 niet in de verzameling valt.
Duidelijk :)
Bij de vraagstelling "bepaal de primitieven~~~[/b]" hoor je alle primitieven te geven, anders stond er wel "bepaal een primitieve".
Maar inderdaad die constante, dus?

• XAEROCOOL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:04
Na VWO had ik besloten om informatica te volgen aan UvA, maar ik had geen wiskunde B2 gevolgd.
Bij UvA was er een wiskunde B cursus gedurende 2 weken in zomer en als je je daarna zou inschijven bij een opleiding op UvA was dit ook nog eens gratis (geld terug).
Dus 2 weken in zomer wiskunde B2 cursus gevolgd, daarna een toetsje gedaan, geslaagd en ingeschreven voor informatica opleiding.
Misschien bieden meerdere universiteiten zo iets aan, helaas is de zomer vakantie al voorbij en de scholen zijn al begonnen.

• Gingerbread
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12-06 11:15
Twijfels schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:06:
Zelf heb ik ruim twee jaar geleden ook in een zomer tijd wiskunde B vwo moeten leren voor toelating tot een Universiteit. Voorkennis was wel wiskunde B & D op havo niveau wat wellicht heeft geholpen, maar thuisstudie vond ik goed te doen!

Hoe ik het zelf heb gedaan is in eerste instantie kijken hoe makkelijk je door de leerboeken (Getal & ruimte wordt veel gebruikt) heen komt, en alles wat je niet snapt op YouTube op zoeken. Er zijn leerkrachten uit het middelbaar onderwijs welke alle lessen (uitleg) filmen en op YouTube plaatsen, heb je toch nog een soort van college, maar dan wanneer het jou uit komt en voor de stof waarvan je meer uitleg nodig hebt ;)
Ik heb zowel wiskunde B & D op vwo niveau gedaan met zelfstudie op de bovenstaande manier. Dat ging eigenlijk meer dan prima. In totaal heb ik ongeveer 2-3 maanden fulltime (40 uur) gestudeerd voor wiskunde B en daarna nog ongeveer 2 maanden voor wiskunde D. Staatsexamens heb ik met respectievelijk een 10 en een 8 gehaald. Mijn voorkennis was trouwens havo wiskunde A.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat wiskunde eigenlijk ook wel erg leuk kon zijn. Daarom heb ik gekozen voor een studie wiskunde aan de universiteit. Belangrijkste voor zelfstudie is dat je het (een beetje) leuk vindt en vooral doorzettingsvermogen. Je moet jezelf namelijk elke dag weer er toe aan zetten om de boeken er bij te pakken.

Dit is inmiddels al weer een aantal jaren terug. Mocht je nog vragen hebben of ooit ergens tegen aan lopen mag je me gerust een berichtje sturen!

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 07-04 00:01

mace

Sapere Aude

Omega Supreme schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:06:
[...]

Ik was gestopt toen ik bij vraag 3 al een fout antwoord zag staan. Maar inderdaad wat slecht zeg, geen reclame voor de OU :/

Ik heb overigens eens gekeken, maar Wiskunde B stelt niet veel meer voor in vergelijking met 25 jaar geleden. Jemig wat is dat uitgekleed zeg...
Bij vraag 1 staat al een fout antwoord. 8)7 (1b)

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

mace schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:12:
[...]

Bij vraag 1 staat al een fout antwoord. 8)7 (1b)
Ugh die had ik snel even bekeken niet precies uitgeteld. Veel te veel saai werk wat een computer ook kan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Julie95
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-08-2020
Grappig om je verhaal te lezen, ik ben ook bijna niet begonnen aan de studie omdat ik dacht dat de wiskunde te moeilijk zou zijn, en ik ben ook begonnen op de codacademy :)

Ik studeer al 2 jaar informatica bij de OU en ik raad je aan om wel al gewoon te beginnen en je wiskunde terwijl je al studeert bij te spijkeren. Er zijn veel vakken in het eerste jaar waar je vwo wiskunde B niet nodig hebt (inleiding informatiekunde & informatica, relationele databases, objectgeorienteerd programmeren).
Je meldt per vak aan dus je kunt gewoon beginnen met 1 vak en kijken hoe 't gaat. Ik heb ook de havo gedaan, en ook nog zonder wiskunde. Ik heb wel voor bepaalde vakken extra moeten leren omdat het voor mij nieuw was maar met de nodige inzet moet dat lukken. Het is hard werken natuurlijk, maar als je de capaciteit en het doorzettingsvermogen hebt moet je er voor gaan! Wat ik probeer te zeggen is dat je slechts bepaalde onderdelen van wiskunde B nodig hebt, echt niet alle stof vwo4 t/m vwo6. Er zit vooral veel logica in, niet zo veel calculus.

Verder raad ik ook deze cursus aan: https://www.edx.org/course/pre-university-calculus

[Voor 5% gewijzigd door Julie95 op 13-10-2018 10:25]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True