Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe kan ik gewijzigde bestanden backuppen naar 2 locaties?

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:33
Mijn vraag gaat over het instellen van backup-methodieken op een PC en ik hoop dat ik daarmee in het juiste forum zit.

Uitgangssituatie:
Een goed lopende PC van een non-profit organisatie met een legale Windows 10 64 bit Home is ingericht met alle software op C: en alle data op dedicated partitie D:.
De totale hoeveelheid data is pakweg 30 GB, elke dag wordt op die PC gewerkt, maar de gewijzigde data is zéér beperkt (mail en enkele Office bestanden).
Een NAS als backupdoel is niet gewenst i.v.m. de kosten daarvan. Ik probeer alle oplossingen dus lowbudget te implementeren.

Windows File History backupt de hele D:-drive omdat daar structureel alle data wordt bewaard.
Als backupdoel is drive Z: aanwezig, een tweede (2 TB) hardddisk in dezelfde PC. Elke 3 maanden wordt structureel een nieuwe full image gemaakt van C: en D:, alsmede een kopie van de data op Z:
File History blijkt voor zover ik heb gezien, maar één keer te kunnen worden geconfigureerd op een PC (dus niet twee keer op te starten met twee verschillende configuraties) en maar één backup-doellocatie te kunnen ondersteunen. Jammer.

Probleem:
Als de PC volledig kapot gaat of wordt gestolen, is zowel de originele data op D: weg, als de backup daarvan op Z:.
Daarom wil ik een tweede backup mechanisme activeren wat dagelijks alleen alle gewijzigde data óók nog de cloud in kopieert (een incremental backup dus, startend op "de imagedatum").
Kan dit en hoe doe ik dat, liefst met gratis software (het is een PC van een non-profit stichting)?
Ik weet namelijk niet of beide backup mechanismes elkaar beïnvloeden (m.n. het resetten van het "bestand is gewijzgd-bit").

Wat heb ik onderzocht?
Ik heb mij al georiënteerd op internet, maar weet niet hoe ermee te starten zonder het bestaande File History mechanisme te verstoren.

Mijn vragen zijn:
- kan dit?
- welke (liefst gratis) software kan dat bovenop File History (of File History vervangend)?
- met welke instellingen?
- en met als backup-bron D: of Z: te kiezen?
- of kan Windows 10 File History wel worden ingesteld om de backups op te slaan op twee locaties (Z: en in de cloud) en zie ik dat over het hoofd?

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 17-01 17:09
Bijkomend aspect (vraag je niet maar misschien wel belangrijk): file history slaat de bestanden onversleuteld op. Je kan natuurlijk de lokale schijven versleutelen met bitlocker o.i.d., maar file history doet zelf niet aan encryptie.
Wil je dat ook in de cloud?
Of is er vertrouwelijke informatie waarbij je juist wel encryptie in de cloud wil?
Die cloud is niets anders dan een computer van iemand die je niet kent hè?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Renault
Versleuteling in de cloud zou prettig zijn ja, (in het kader van de privacywetgeving).

• RubenDJ
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik doe dat met duplicati. Ondersteunt incrementals/file historie en met een in te stellen retentie, en tevens encryptie. Draait hier op een zelfbouw NAS die ik gebuik voor al mijn opslag die gebackupt moet worden.

specs

• Renault
Ik ga duplicati eens testen op mijn eigen laptop.
Ik laat later weten hoe dat bevalt.
Thanks voor deze tip!

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 04:19
Een kopie naar een 2e hd in een pc , is geen backup, dus je hebt al die tijd gewerkt met geen backup.

Ga eerst eens uitzoeken hoe je een backup moet maken, en hoever je wilt gaan met het zeer goed doen tav een backup, en hardware.
En backup kost geld en tijd.

Denk ook aan smart uitlezen.
Bitrot van files, hoe bescherm je dit?
Etc.

• Renault
Inmiddels een stuk verder gekomen, gekozen voor opslag op een gratis Mega.nz account en als eerst uit te testen backuptool Duplicati.

@jan99999
Die "backups" van data op C: (een heel klein beetje) en D: (waar vrijwel alle data staat) naar de interne harddisk Z:, was een vereiste vanuit de oude, geërfde siutatie. Vandaar, en ik ken de nadelen van deze oplossing.

De kopieerslag naar Z: met File History werkt prima, zo is de afgelopen 2 weken gebleken.
Vandaag heb ik met Duplicati exact dezelfde bronfolders op C: en D: als Fil History kopieert, naar het Mega account gebackupt.
Na volgende week kan ik de resultaten bekijken. Ik ga dan controleren:
- of File History en Duplicati elkaar in de weg zitten via het Archive-bit op elk bestand
- of File History het nog goed doet
- of Duplicati zo op het eerste oog de gewenste bestanden (dus full backup met incrementals) op Mega neerzet.
- of de backups worden afgerond in het gewenste tijdvenster
- of de kopieerslag (File History) en backup (Duplicati) geen performanceproblemen op de PC veroorzaken.

Even afwachten dus ...

[Voor 11% gewijzigd door Renault op 12-10-2018 14:38]

• Renault
Update:
- File History werkt prima van D: naar Z: (de interne dedicated backup-disk, waarbij ik dit wel degelijk zie als een gewone data-kopie, niets meer), maar File History is verder erg beperkt in zijn mogelijkheden
- Als backup programma gebruik ik het gratis Duplicati 2 en als backuplocatie gebruik ik Mega.nz (50 GB gratis opslag)
- als eerste heb ik wat kopiedata gebackupt naar Mega.nz en uitgeprobeerd of ik bestanden kan restoren.
Dat lukte prima.
- daarna heb ik in Duplicati 2 enkele keren een backupjob gescheduled totdat het resultaat op mega.ns goed was. De backups heb ik enkele dagen lang urenlang laten uitvoeren tijdens dat de PC in gebruik was, om uit te testen of het maken van File History's en backups op de achtergrond merkbaar was voor de gebruikers. Desgevraagd hadden ze niet s gemerkt. prima.
- daarna heb ik bij alle data op D: het Archivebit weggehaald, Z: en Mega.nz opgeschoond en ben ik begonnen met de officiële backups.
- na twee dagen goede backups heb ik vandaag een image gemaakt van de hele SSD (C: (Windows) en D: (Data), met daarnaast ook nog de data voor het gemak als full bestandskopie, op mijn losse externe backupdisk.
- on the fly nog wat acties gedetecteerd van gebruikers die data opslaan op C: en actie ondernomen om dat te minimaliseren. Ik hou het in de gaten ..

Ik heb nu dus in totaal:
1. de originele data op C: (Windows) en D: (Data)
2. alle gewijzigde data elke dag m.b.v. File History als kopiebestanden op interne harddisk Z:
3. alle gewijzigde data elke dag m.b.v. Duplicati 2 op Mega.nz.
(Dat is nu bijna 1,3 GB op een volume van 50GB, met een dagelijkse groei van ongeveer 200 MB.)
4. een externe harddisk met elke 3 maanden een nieuwe image van de SSD met C: en D:, zodat ik snel een nieuwe SSD kan inrichten. (dat test ik trouwens binnen een maand uit met een andere PC)
5. op die externe harddisk elke 3 maanden een full bestandenkopie van alle databestanden.
6. de configuratie van Duplicatie 2 heb ik op 4 plaatsen opgeslagen en alles is uitgebreid gedocumenteerd in Word.

Doel bereikt, proef wordt afgesloten en de noodzakelijke handelingen staan in de agenda ingepland, waaronder 1 x per maand een eindcontrole van de bestanden op Mega.nz (m.n. of er van elke werkdag een incremental kopie op staat). Ik hou daarbij ook de vrije ruimte op Mega.nz in de gaten.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True