Domme led strip per led besturen zonder controller.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 19:59

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een led strip liggen zonder controller, die wil ik dus zelf aan aansturen met behulp van een paar mosfets en een 12v voedingsbron.

Nu zat ik te denken, ik kan natuurlijk alle kleuren maken met de rgb leds, het gaat namelijk om zo'n dergelijke strip:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/cdn.ecolocityled.com/images/rgb_cut_tut.jpg

Maar, zou het ook mogelijk zijn om (ongeveer) de leds individueel aan te sturen? Wat nou als je met een arduino met een bepaalde frequentie wisselt tussen kleuren. ik neem aan dat het een bepaald aantal microseconden duurt voordat de stroom bij de led aanbeland, aan gaat en door gaat naar de volgende led, zou dat te timen zijn zodat je bij wijze van spreke de halve string rood kan hebben branden en de helft groen?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isene
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 19:07
Als het precies z'n strip is als op het plaatje dan gaat dit hem niet worden, hiervoor heb je WS2812B leds nodig. Te verkrijgen op het grote chinese online warenhuis :+ Bespaar de moeite voor het uitzoeken en koop daar een strip, scheelt ook veel in tijd.

De strip op het plaatje doet niets met ferquenties, maar is inderdaad een gewoonweg "domme" strip.

Hello darkness my old friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 19:59

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
isene schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:08:
Als het precies z'n strip is als op het plaatje dan gaat dit hem niet worden, hiervoor heb je WS2812B leds nodig. Te verkrijgen op het grote chinese online warenhuis :+ Bespaar de moeite voor het uitzoeken en koop daar een strip, scheelt ook veel in tijd.

De strip op het plaatje doet niets met ferquenties, maar is inderdaad een gewoonweg "domme" strip.
Ik heb de ledstrip al, die zat namelijk al in het huis wat ik kocht ;) Het zijn geen WS2812B leds. Elk knippunt heeft een + en RGB koperspoor, dus analoog. Daarom ook mijn idee of je het niet met frequentie kunt timen. :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:51
Hier een voorbeeldje van hoe dat kan. :+
geerttttt schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:12:
Maar, zou het ook mogelijk zijn om (ongeveer) de leds individueel aan te sturen? Wat nou als je met een arduino met een bepaalde frequentie wisselt tussen kleuren. ik neem aan dat het een bepaald aantal microseconden duurt voordat de stroom bij de led aanbeland, aan gaat en door gaat naar de volgende led, zou dat te timen zijn zodat je bij wijze van spreke de halve string rood kan hebben branden en de helft groen?
Nee. In theorie heb je een beetje gelijk (door parasitische inductie en capacitantie van de LED-strip), maar met microseconden zit je een paar ordegrootten van het juiste getal af. Als je er AC in zou stoppen aan de ene kant zou de eerste LED in theorie meer stroom krijgen dan de tweede LED (voorbeeldje), maar dat effect is verreweg niet groot genoeg om iets nuttigs mee te bereiken (en zeker niet zo'n precieze controle als je wil).

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Technisch gezien zit je op een beperking van de lichtsnelheid in koper, maar die zit rond 0.8C.
Dat is ruwweg 240000km/s.

Dus als je ledstrip 1 ledje rood stuurt gaat dat zo snel naar het ledje erachter enz dat je effectief alle leds heel lichtjes rood ziet branden.

Met een hogesnelheidscamera kan je wellicht een plaatje maken met niet alle leds rood, maar met je ogen gaat je dat nooit lukken.