Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe kun je specs goed vergelijken? (n00b vraag wellicht)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• louzy82
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:36
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe laptop maar als ik de specs bekijk en deze vergelijk met mijn huidige laptop (die ik 4,5 jaar geleden gekocht heb) zie ik als leek niet in of- en waarom een nieuwe laptop beter zou zijn.

Mijn huidige laptop vs Best buy guide advies voor basis laptop

Acer Aspire V3-772G-747a8G50Makk - Acer Aspire 5 A515-51G-515C

Intel Core i7-4702MQ - Intel Core i5-8250U
2.2 Ghz - 1.6 Ghz
500 gb HDD - 256 SSD + 1 TB HDD (dit is natuurlijk wel een duidelijke verbetering)
8 gb DDR3L - 8 gb DDR4
GeForce GT750M - GeForce MX150

Omdat ik geen verstand heb van wat de specs precies inhouden, lijkt het dat mijn oude laptop nog vergelijkbaar is met de mogelijk nieuwe.

Zou iemand deze n00b kunnen helpen met een korte uitleg over hoe ik deze specs correct met elkaar kan vergelijken?

Alvast super bedankt! _/-\o_

Louzy#2475

Beste antwoord (via louzy82 op 28-09-2018 14:20)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:56

Croga

The Unreasonable Man

louzy82 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:27:
Ik gebruik de laptop vrij weinig voor gaming - enkel Hearthstone soms
We gebruiken hem vooral voor Internet, office, youtube en films kijken (met Kodi)
Daarvoor is zelfs die Aspire al behoorlijk overkill. Voor minder dan €500 heb je een laptop die daar geschikt voor is.
Hij is gewoon in zijn algemeenheid wat logger geworden maar wellicht dat een SSD + een factory reset wel voldoende zou zijn hiervoor.

Ik heb het toetsenbord moeten vervangen en deze werkt niet zo goed als het originele dus wellicht dat we toch opteren voor een nieuwe laptop voor deze reden.
Twee overwegingen die inderdaad reden zouden kunnen zijn je oude laptop te vervangen, ondanks dat een nieuwe laptop niet veel sneller zal zijn. Zoals hierboven al gemeld gaat een SSD je zeker helpen. Dat toetsenbord is een ander verhaal; als je echt het toetsenbord van de laptop nodig hebt is daar niet echt een andere optie voor dan gewoon een nieuwe kopen.

Kijk, bijvoorbeeld, eens naar deze: pricewatch: Acer Aspire 3 A315-41-R3EB
- Redelijke CPU en GPU
- SSD van 256GB (zou genoeg moeten zijn voor je gebruik)
- 1920*1080 scherm zodat je 1080p op je laptop scherm kunt kijken
- 8GB geheugen
Maar wel meer dan €200 goedkoper dat die Aspire 5 die je aan haalt. Ofwel: Dezelfde functionaliteit voor jouw use case voor een stuk minder geld.
(er zijn goedkopere alternatieven beschikbaar als je naar iets oudere hardware kijkt. Maar persoonlijk zou ik voor toekomst-bestendigheid en nét iets vloeiender werken voor deze gaan)

Alle reacties

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Waar een flink verschil in zit is de videochip als je dat belangrijk vind... die is in die nieuwe laptop significant sneller. Dus als je ook games speelt op je laptop dan ga je er zeker op vooruit.

Maar als je de laptop niet voor games gebruikt, stop een SSD in je huidige laptop en je hebt nog een heel puik systeem... uiteraard heeft die nieuwere laptop een veel nieuwere generatie CPU dus is wat zuiniger en sneller, maar heel significant zal ik dat ook weer niet noemen.

• Bram.K
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 22-06 16:20
Ik denk dat het verschil duidelijk wordt met onderstaande links. De MX150 presteert beter in testen en is dus iets beter geschikt voor games/videobewerking.
http://gpu.userbenchmark....ce-GT-750M/m332822vsm7928

De I5-8250u heeft een lagere thermal Power design , waardoor deze veel zuiniger is. gemiddeld is deze 15watt, terwijl de i7 37watt aangegeven staat.
https://ark.intel.com/pro...-6M-Cache-up-to-3-40-GHz-
https://ark.intel.com/nl/...r-6M-Cache-up-to-3_20-GHz

Misschien is het scherm ook een optie om een upgrade te doen, ik zie niet wat voor scherm er in de V3 zit, maar de Aspire 5 heeft een IPS scherm voor betere kijkhoeken.

zoals hierboven aangegeven, kan je ook kiezen voor een SSD upgrade.

• louzy82
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:36
Bedankt voor de reacties!
Ik ga die benchmarks eens bekijken.

We gebruiken hem vooral voor Internet, office, youtube en films kijken (met Kodi)

Hij is gewoon in zijn algemeenheid wat logger geworden maar wellicht dat een SSD + een factory reset wel voldoende zou zijn hiervoor.

Ik heb het toetsenbord moeten vervangen en deze werkt niet zo goed als het originele dus wellicht dat we toch opteren voor een nieuwe laptop voor deze reden.

Louzy#2475

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Bedankt voor de reacties!
Ik ga die benchmarks eens bekijken.

Als het vooral het gevoel van snelheid is (logger) wat het probleem is met de laptop, dan gaat die SSD wonderen verrichten voor je ;) Opstarttijden en laadtijden zullen daarmee flink sneller worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:56

Croga

The Unreasonable Man

Daarvoor is zelfs die Aspire al behoorlijk overkill. Voor minder dan €500 heb je een laptop die daar geschikt voor is.

Twee overwegingen die inderdaad reden zouden kunnen zijn je oude laptop te vervangen, ondanks dat een nieuwe laptop niet veel sneller zal zijn. Zoals hierboven al gemeld gaat een SSD je zeker helpen. Dat toetsenbord is een ander verhaal; als je echt het toetsenbord van de laptop nodig hebt is daar niet echt een andere optie voor dan gewoon een nieuwe kopen.

Kijk, bijvoorbeeld, eens naar deze: pricewatch: Acer Aspire 3 A315-41-R3EB
- Redelijke CPU en GPU
- SSD van 256GB (zou genoeg moeten zijn voor je gebruik)
- 1920*1080 scherm zodat je 1080p op je laptop scherm kunt kijken
- 8GB geheugen
Maar wel meer dan €200 goedkoper dat die Aspire 5 die je aan haalt. Ofwel: Dezelfde functionaliteit voor jouw use case voor een stuk minder geld.
(er zijn goedkopere alternatieven beschikbaar als je naar iets oudere hardware kijkt. Maar persoonlijk zou ik voor toekomst-bestendigheid en nét iets vloeiender werken voor deze gaan)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True