• 1063865
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Onze organisatie heeft besloten een grote verandering door te voeren qua structurering van afdelingen.
Er gaan geen mensen uit o.i.d. maar enkel een herstructurering.

Kort gezegd gaat mijn functie veranderen van sales consultant naar technisch consultant.

Echter nu komt het:
Sales consultant voorwaarden t.o.v. de huidige technisch consultant voorwaarden:
- Sales bonus (los van 13e en 14e maand);
- Leaseauto

Er is totaal niets bekend of er überhaupt iets gaat veranderen aan de voorwaarden, want het zou best kunnen dat ze die dus ook gaan aanpassen, maar ik wil wel goed voorbereid zijn.

Kunnen ze mijn huidige voorwaarden zomaar aanpassen?
Mijn auto is toevallig net nieuw met een 4-jarig contract, terwijl de structurering al onder handen werd genomen. Dus misschien verandert er daarop wel niets.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:30
Ik zou in ieder geval inzetten op behoud van dezelfde voorwaarden, en er eerder op vooruit zou gaan. Afhankelijk van de reden van de organisatie is het niet onlogisch dat er mensen salaris in moeten leveren (als de reden is: het gaat erg erg slecht met het bedrijf), maar in jouw geval lijkt me dat onwaarschijnlijk. Misschien dat je bonus omgezet kan worden naar een vast salaris, of weer een variabel deel aan de hand van andere KPIs, zul je zelf moeten onderhandelen waarschijnlijk.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:23

t_captain

Moderator General Chat
In de huidige organisatie zijn er kennelijk sales consultants en technisch consultants. In de nieuwe gaat de sales consultant technisch consultant heten. Zou geen probleem hoeven te zijn?

• 1063865
  • Niet online
In de nieuwe structuur zijn er ook nog sales consultants.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:09

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Lijkt mij dat de OR hier ook in betrokken is als dit voor alle consultants zal gelden.

Dus steek daar je licht eens op hoe ze de opvang of overgang van huidige voorwaarden hebben geborgd.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
1063865 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:33:
In de nieuwe structuur zijn er ook nog sales consultants.
Waarom gaat dan de een over en de ander niet? Is er sprake van een herdefinitie van de functies (waarin een deel van de sales consultants nu beter onder de noemer "technisch consultant" valt)?

Of is het een klassieke reorganisatie: minder sales consultants nodig <--> vacatures bij technische consultants --> herplaatsing naar nieuwe functie?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Voor je in een kramp van paniek schiet, wacht even af wat ze met je voorwaarden gaan doen.
Ik ken de nederlandse wetten niet, maar een loonsverlaging in België kan enkel met de uitdrukkelijke toestemming van de werknemer. Bonus is soms iets anders.

Steek ondertussen je licht elders al eens op, dan weet je of je voorwaarden elders makkelijk te vinden zijn.
Je onderhandelingspositie is recht evenredig met je alternatieven.
Als je vandaag pakweg 4000€ met auto verdient, en je weet dat je dat elders zeker niet gaat krijgen, dan kan je daar al niet zo hard over onderhandelen.
Verdien je vandaag 3500, en je kan makkelijk elders een job voor 4000€ vinden, dan sta je 10 keer sterker in je schoenen als ze je naar 3000 willen schalen. Dan laat je je desnoods ontslaan met ontslagvergoeding, en dan heb je je bonus direct.

Huiswerk maken dus, en een paar gesprekjes elders zullen wel helpen.

• 1063865
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:00:
[...]

Waarom gaat dan de een over en de ander niet? Is er sprake van een herdefinitie van de functies (waarin een deel van de sales consultants nu beter onder de noemer "technisch consultant" valt)?

Of is het een klassieke reorganisatie: minder sales consultants nodig <--> vacatures bij technische consultants --> herplaatsing naar nieuwe functie?
Het is meer dat de producten waar specifieke mensen de meeste kennis over hebben meer vallen onder het technische deel. Qua aantallen zal het gelijk blijven. Meer een wisseling dus.

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 21:42
1063865 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:14:
Kunnen ze mijn huidige voorwaarden zomaar aanpassen?
Mijn auto is toevallig net nieuw met een 4-jarig contract, terwijl de structurering al onder handen werd genomen. Dus misschien verandert er daarop wel niets.
Zo uit mijn hoofd als niet-jurist:

- Primaire arbeidsvoorwaarden (salaris, vakantiegeld) niet.
- Secundaire arbeidsvoorwaarden (bonus, opleidingen, lease e.d.) wel.

Een bedrijf kan dus niet eenzijdig je salaris aanpassen. Daar hebben ze ook jouw akkoord voor nodig. Wel kunnen ze bijv. de lease- of bonusregeling op de schop nemen zonder jouw akkoord.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
1063865 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:22:
[...]

Het is meer dat de producten waar specifieke mensen de meeste kennis over hebben meer vallen onder het technische deel. Qua aantallen zal het gelijk blijven. Meer een wisseling dus.
Zoals je het nu brengt, is het geen afwaardering van je functie. Ik zou even afwachten of ze er een bezuiniging doorheen proberen te fietsen, maar de signalen wijzen nog niet die kant op.

• 1063865
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:30:
[...]

Zoals je het nu brengt, is het geen afwaardering van je functie. Ik zou even afwachten of ze er een bezuiniging doorheen proberen te fietsen, maar de signalen wijzen nog niet die kant op.
Nee, het is ook zeker geen afwaardering. Dat heb ik ook niet proberen te zeggen.
Het is een verandering.

Echter in de oude/huidige structuur hebben TC's geen auto en SC's wel.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Ik neem aan dat je die auto als verworven recht mag houden, of anders een bedrag t.w.v. tenminste de fiscale bijtelling op je brutoloon mag verwachten. Als je werkgever daar moeilijk over doet, voor mij zou dat een red flag zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee