Toon posts:

PostNL vervalst handtekening, aangifte of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 23.214 views

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 11:49
Afgelopen week was er een pakketje onderweg naar mijn thuisadres, er zou getekend moeten worden voor ontvangst.

Afgelopen woensdagavond om 19.15 is het pakket volgens de website van PostNL bezorgd. Getekent door mijn vriendin, met een kruisje.
Op exact datzelfde moment, zat ik samen met mijn vriendin en schoonouders aan tafel in een restaurant, meer dan 200 kilometer verderop.

Je raad het al, mijn vriendin en ik, de enige twee bewoners van het adres, hebben niet getekent voor het pakket. Toch heeft er iemand getekend in naam van mijn vriendin (overgens staan onze namen allebei op een naamplaatje bij de deur). Toen wij gisteravond thuis kwamen was er nergens een pakketje te bekennen.

Er is een keer eerder door de bezorger getekend voor een pakket onder mijn eigen naam, toendertijd geen aangifte gedaan bij de politie, enkel een melding bij PostNL. Mede omdat het pakketje toen wel voor de deur stond.

Hebben we het in dit geval over vervalsing in geschrifte en dien ik aangifte te doen?
Dat het pakketje mist is een andere verhaal, en ik wil daarin niemand beschuldigen. Het kan zijn dat de bezorger het pakket weer voor de deur heeft achter gelaten en dat iemand anders het mee heeft genomen.

Ik heb overgens de verzender op de hoogte gebracht maar nog geen reactie gehad.
Ik weet dat ik als ontvanger geen klant ben van PostNL.

[Voor 4% gewijzigd door kid1988 op 28-09-2018 09:57]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 22:29

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Aan de verzender melden en laten zien dat je 200km verderop zat te eten (bonnetje bewaren van eten) Die moet een case open bij PostNL, zo'n onderzoek kan wel effe duren.

Aangifte zal moeilijk worden kan je doen maar ik gok dat de verzender dit moet doen (als het pakketje compleet weg is), aangifte doen over de handtekening is weer wat anders er moet wel bewezen worden dat het een misdaad is dus dat de bezorger het pakket zou hebben laten verdwijnen om er zelf voor te tekenen, maar ja bewijs dat maar. Zeggen dat ik pietje ben en ergens een handtekening neer zetten is niet verboden.

Desalniettemin PostNL bezorgers mogen die absoluut niet doen van PostNL hier zijn ze vrij duidelijk in.

Si vis pacem, para bellum

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
42dpi schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:02:
Aan de verzender melden en laten zien dat je 200km verderop zat te eten (bonnetje bewaren van eten) Die moet een case open bij PostNL, zo'n onderzoek kan wel effe duren.

Aangifte zal moeilijk worden kan je doen maar ik gok dat de verzender dit moet doen (als het pakketje compleet weg is), aangifte doen over de handtekening is weer wat anders er moet wel bewezen worden dat het een misdaad is dus dat de bezorger het pakket zou hebben laten verdwijnen om er zelf voor te tekenen, maar ja bewijs dat maar. Zeggen dat ik pietje ben en ergens een handtekening neer zetten is niet verboden.

Desalniettemin PostNL bezorgers mogen die absoluut niet doen van PostNL hier zijn ze vrij duidelijk in.
Zeggen dat je Pietje bent (wie je niet bent) en een handtekening zetten (die niet van jou is) is wel degelijk verboden. Het is gewoon valsheid in geschrifte, Artikel 225 Wetboek van Strafrecht.

Zuid 60° 8400Wp

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

RegularJohn schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:33:
[...]

Zeggen dat je Pietje bent (wie je niet bent) en een handtekening zetten (die niet van jou is) is wel degelijk verboden. Het is gewoon valsheid in geschrifte, Artikel 225 Wetboek van Strafrecht.
Zoals ik het lees alleen bij de intentie van een strafbaar feit plegen opzettelijk fraude, verduistering, voor een pakketbezorger is het 99% de intentie pakket af te kunnen vinken als bezorgd en weer door te kunnen.

Dus pas als je hard kan maken dat het pakket ook gestolen is door de postbezorger dan is het strafbaardfeit.

En een kruisje zetten is niet het namaken van iemands handtekening, de naam die er bij staat is automatisch door het systeem er bij gezet.

Ik gok zeer kleine kans dat dit gezien wordt altijd valsheid in geschrift.

En ik mag best zeggen dat ik '''pietje'' ben anders zou een pseudoniem ook strafbaar zijn. Combie van achternaam en herleidbare situatie aan persoon met die zelfde naam dat mag niet.

IANAL

[Voor 8% gewijzigd door 42dpi op 28-09-2018 13:50]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
42dpi schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:46:
[...]

Zoals ik het lees alleen bij de intentie van een strafbaar feit plegen opzettelijk fraude, verduistering, voor een pakketbezorger is het 99% de intentie pakket af te kunnen vinken als bezorgd en weer door te kunnen.

Dus pas als je hard kan maken dat het pakket ook gestolen is door de postbezorger dan is het strafbaardfeit.

En een kruisje zetten is niet het namaken van iemands handtekening, de naam die er bij staat is automatisch door het systeem er bij gezet.

IANAL
Voor zover ik het lees is het pakketje ook daadwerkelijk 'weg'

Ik kan TS aanraden om even een rondje om het huis te maken, er zitten creatievelingen bij....
Een pakje van Aliexpress wat maar niet kwam opdagen, kreeg ik na veel zeuren en claims uiteindelijk terugbetaald.
Bleek het pakje tussen een stapel stoepsteentjes gezet te zijn ...
Een bruin vierkant doosje, tussen 250 bruine steentjes :|
Had daar zeker 2 maanden gestaan/gelegen, en pas toen ik de stapel ging verplaatsen kwam ik het tegen.

Zou de bezorger het vermeld hebben op een kaartje, had ik het wel geaccepteerd.
( ik heb een redelijke goede relatie met de vaste chauffeurs hier, alleen die tussendoor-cowboys verpesten het )

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

FreshMaker schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:52:
[...]

Voor zover ik het lees is het pakketje ook daadwerkelijk 'weg'

Ik kan TS aanraden om even een rondje om het huis te maken, er zitten creatievelingen bij....
Een pakje van Aliexpress wat maar niet kwam opdagen, kreeg ik na veel zeuren en claims uiteindelijk terugbetaald.
Bleek het pakje tussen een stapel stoepsteentjes gezet te zijn ...
Een bruin vierkant doosje, tussen 250 bruine steentjes :|
Had daar zeker 2 maanden gestaan/gelegen, en pas toen ik de stapel ging verplaatsen kwam ik het tegen.

Zou de bezorger het vermeld hebben op een kaartje, had ik het wel geaccepteerd.
( ik heb een redelijke goede relatie met de vaste chauffeurs hier, alleen die tussendoor-cowboys verpesten het )
Staat niet bij door wie, vinger wijzen naar de postbezorger is natuurlijk wel makkelijk, (zijn en zullen rotte appels tussen zitten) maar het zou wel heel obvious zijn en je hebt altijd kansloze die een pakket aan een deur zien liggen en denken kip ik heb je ajuus pakket, ik ben absolute voorstander dat een postbezorger moet bezorgen aan de persoon waar aan het gericht is en niet zelf dingen aftekenen.

Dat zelf handtekening zetten komt door PostNL zelf, bezorger die door derde in dienst zijn of zelfstandig krijgen alleen betaald wanneer er ook bezorgd is bevestigd met handtekening, pakket niet afgeleverd is niet betaald worden door PostNL en die verwachten ook dat je 22 pakket in een uur aflevert. (neemt nog steeds niet weg dat dit soorten dingen gewoon weg niet mogen gebeuren)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:52
Dat de bezorger tekent of zelfs een handtekening bedenkt waar je naam in voorkomt gebeurt aan de lopende band. Gelukkig (!) neemt de kritiek op PostNL in rasse schreden toe. AD (?) Spendeerde er deze week ook al een artikel aan, en in een column op de radio vanmorgen kwam postNL ook al voorbij met "hun contactontwijkende bezorgers in stinkende dieselbusjes"
42dpi schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:58:
[...]

Dat zelf handtekening zetten komt door PostNL zelf, bezorger die door derde in dienst zijn of zelfstandig krijgen alleen betaald wanneer er ook bezorgd is bevestigd met handtekening, pakket niet afgeleverd is niet betaald worden door PostNL en die verwachten ook dat je 22 pakket in een uur aflevert. (neemt nog steeds niet weg dat dit soorten dingen gewoon weg niet mogen gebeuren)
Maar mag geen excuus zijn.

Onze huidige "post-dude" zie ik ook steevast op badslippers met donkerblauwe sportsokken en als je geluk hebt een grijze joggingbroek aan.
moet ik niet tekenen?
- uh... neuh....

en dampt weer af

Als er x klachten zijn uit de buurt, dan vliegt ie er weer uit, wordt er een poosje door "echte PostNL-ers" ingevallen totdat er weer een andere subcontractor is, waar je dan maar weer van moet afwachten wat voor een figuur het is

[Voor 57% gewijzigd door paQ op 28-09-2018 14:01]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
42dpi schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:58:
[...]

Staat niet bij door wie, vinger wijzen naar de postbezorger is natuurlijk wel makkelijk, (zijn en zullen rotte appels tussen zitten) maar het zou wel heel obvious zijn en je hebt altijd kansloze die een pakket aan een deur zien liggen en denken kip ik heb je ajuus pakket, ik ben absolute voorstander dat een postbezorger moet bezorgen aan de persoon waar aan het gericht is en niet zelf dingen aftekenen.

Ik wijs niet naar de bezorger ... maar die is wel verantwoordelijk voor het traject hier.
Als die de verantwoording neemt om te tekenen, en het pakket onder de mat te schuiven, prima, maar dan ook verantwoordelijk voor het niet ontvangen uiteindelijk.

Het waarom zo iemand dat besluit doet, is niet belangrijk, al is die regeling nog zo krom.
Zijn taak is het afleveren aan een persoon, met 'bewijs' door een handtekening van de ontvanger ter plaatse.

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

En ik mag best zeggen dat ik '''pietje'' ben anders zou een pseudoniem ook strafbaar zijn. Combie van achternaam en herleidbare situatie aan persoon met die zelfde naam dat mag niet.

IANAL
Helaas heb je waarschijnlijk gelijk.

Naar mijn mening zou het echter niet zo moeten zijn. Of die naam er nou automatisch bij staat of niet, de bezorg heeft getekend alsof de vriendin van de TS het in ontvangst heeft genomen. Voor de TS is het ook bijzonder moeilijk om nu te gaan bewijzen dat het niet geleverd is/dan wel door een andere kwaadwillende mee is genomen.

Ben je overigens al bij je buren langs geweest? Mogelijk heeft iemand het binnen gezet zodat het niet nat zou worden, of gestolen zou worden, maar zijn ze nog niet bij jou langs geweest.

Zuid 60° 8400Wp

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 23:05
Weinig kans dat de poltie iets met de aangifte gaat doen.
Post-NL doet er ook niets mee, ja "foei" zeggen tegen de bezorger en totaal niet nadenken over de achterliggende oorzaken van het probleem. Hoe ik dat weet ?

Mail conversatie gehad met de bestuursvoorzitter van de Post-NL (danwel de door haar gekozen representant). Tis dat de intekening voor de aandeelhoudersvergadering net gesloten was, want ik was betrekkelijk pissig en in staat om 1 aandeeltje te gaan kopen om gewoon eens wat vragen te gaan stellen of men op de hoogte is, welke risico's het bedrijf denkt te lopen en wat ze er aan denkt te gaan doen.
Stelselmatig negeren van valsheid in geschrifte lijkt me toch niet best, maar kennelijk vindt mevrouw het (met een rechtsachtergrond) het kennelijk een acceptabel risico. En waarschijnlijk heeft ze er nog gelijk in ook, aangezien de politiek de schijnzelfstandigheid ook willens en wetens laat voortbestaan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kid1988 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:55:
Afgelopen week was er een pakketje onderweg naar mijn thuisadres, er zou getekend moeten worden voor ontvangst.

Afgelopen woensdagavond om 19.15 is het pakket volgens de website van PostNL bezorgd. Getekent door mijn vriendin, met een kruisje.
Op exact datzelfde moment, zat ik samen met mijn vriendin en schoonouders aan tafel in een restaurant, meer dan 200 kilometer verderop.

Je raad het al, mijn vriendin en ik, de enige twee bewoners van het adres, hebben niet getekent voor het pakket. Toch heeft er iemand getekend in naam van mijn vriendin (overgens staan onze namen allebei op een naamplaatje bij de deur). Toen wij gisteravond thuis kwamen was er nergens een pakketje te bekennen.

Er is een keer eerder door de bezorger getekend voor een pakket onder mijn eigen naam, toendertijd geen aangifte gedaan bij de politie, enkel een melding bij PostNL. Mede omdat het pakketje toen wel voor de deur stond.

Hebben we het in dit geval over vervalsing in geschrifte en dien ik aangifte te doen?
Dat het pakketje mist is een andere verhaal, en ik wil daarin niemand beschuldigen. Het kan zijn dat de bezorger het pakket weer voor de deur heeft achter gelaten en dat iemand anders het mee heeft genomen.

Ik heb overgens de verzender op de hoogte gebracht maar nog geen reactie gehad.
Ik weet dat ik als ontvanger geen klant ben van PostNL.
Ten 1e is een kruisje zetten geen handtekening, dus ook niet vervalst.
PostNL heeft niets om op te staan, want ze kunnen geen handtekening overdragen. Wil je meer info over PostNL en de werkwijze momenteel, zou ik de uitzending van Kassa eens terugkijken. (dacht afgelopen zaterdag)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:33:
[...]

Ten 1e is een kruisje zetten geen handtekening, dus ook niet vervalst.
Als er een handtekeningveld staat, en de verkoper voert daarin een foutieve handtekening in van een ander persoon, dan lijkt mij dat een vervalste handtekening. Een bijzonder slechte misschien, maar wel vals.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je weet niet wie het kruisje heeft gezet. Misschien was het de bezorger, misschien iemand anders. Je hoeft je nooit te identificeren wanneer je een pakketje aanneemt.
Aangifte doen kan prima zonder dat je weet wie de dader is, maar de vraag is of wordt onderzoeken wie het kruisje heeft gezet.

• kid1988
Wellicht is vervalsing in geschrifte geen goed uitgangspunt.
En een aangifte is misschien niet nodig, maar schept PostNL hier niet een heel gevaarlijk precedent?

Ze maken hiermee hun aangetekende verzending waardeloos. Iedere handtekening welke PostNL kan aandragen als "bewijs" van aflevering is mogelijk gezet door de bezorger, en garandeerd niet dat het poststuk is bezorgt (net zo min een status "bezorgd" van niet getekende zending dat doet).
Dat betekend dus dat PostNL niet kan bewijzen dat het pakket werkelijk afgeleverd is. Bezorgers zijn om een of andere reden gemotiveerd om te tekenen voor pakketten welke niet (correct) afgeleverd worden.

In mijn geval gaat het (maar?) om een telefoon, maar ik kan me voorstellen dat het met andere poststukken welke aangetekend verstuurd worden een groter probleem kan worden.
" Ik heb een *product* bij jullie gekocht maar nog niets ontvangen, hoe zit dat?"
"je hebt het *product* wel ontvangen, op dinsdag."
"ik was dinsdag niet thuis en heb niets ontvangen"
"maar je hebt getekend voor ontvangst, zie hier bewijs"
"dat is niet mijn handtekening"

Dan is het ontvanger vs. bezorger. Geen van beide wiens woord zwaarder weegt dan de ander.

[Voor 15% gewijzigd door kid1988 op 28-09-2018 16:01]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
kid1988 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:44:
"je hebt een dagvaardig ontvangen en je bent niet komen opdagen"
Dat gaat niet via PostNL :P

• kid1988
Daar is vast een reden voor ;)

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-03 15:57
Is het kruisje niet gezet door de buurman? Je hebt handtekening voor ontvangst enkel huisadres, je hebt ook handtekening burenlevering toegestaan. Of is het aangetekend verstuurd (wat iets anders is)?

Ja ik denk ook dat het door de PostNL bezorger gezet is, maar er zijn meer mogelijkheden.

• kid1988
Superkanjo schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:53:
Is het kruisje niet gezet door de buurman? Je hebt handtekening voor ontvangst enkel huisadres, je hebt ook handtekening burenlevering toegestaan. Of is het aangetekend verstuurd (wat iets anders is)?

Ja ik denk ook dat het door de PostNL bezorger gezet is, maar er zijn meer mogelijkheden.
zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik heb geen buren met de naam waarmee getekend is, en ook geen bericht dat er een pakket bij de buren is bezorgd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wellicht is vervalsing in geschrifte geen goed uitgangspunt.
En een aangifte is misschien niet nodig, maar schept PostNL hier niet een heel gevaarlijk precedent?

Ze maken hiermee hun aangetekende verzending waardeloos. Iedere handtekening welke PostNL kan aandragen als "bewijs" van aflevering is mogelijk gezet door de bezorger, en garandeerd niet dat het poststuk is bezorgt (net zo min een status "bezorgd" van niet getekende zending dat doet).
Dat betekend dus dat PostNL niet kan bewijzen dat het pakket werkelijk afgeleverd is. Bezorgers zijn om een of andere reden gemotiveerd om te tekenen voor pakketten welke niet (correct) afgeleverd worden.

In mijn geval gaat het (maar?) om een telefoon, maar ik kan me voorstellen dat het met andere poststukken welke aangetekend verstuurd worden een groter probleem kan worden.
" Ik heb een *product* bij jullie gekocht maar nog niets ontvangen, hoe zit dat?"
"je hebt het *product* wel ontvangen, op dinsdag."
"ik was dinsdag niet thuis en heb niets ontvangen"
"maar je hebt getekend voor ontvangst, zie hier bewijs"
"dat is niet mijn handtekening"

Dan is het ontvanger vs. bezorger. Geen van beide wiens woord zwaarder weegt dan de ander.
Wat denk je dat de (meer) waarde is van aangetekend ?
Je tekent voor ontvangen van een pakje/briefenveloppe meer niet. Niet of de inhoud wel correct is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kid1988
Hackus schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:57:
[...]

Wat denk je dat de (meer) waarde is van aangetekend ?
Je tekent voor ontvangen van een pakje/briefenveloppe meer niet. Niet of de inhoud wel correct is
De inhoud van een aangetekend pakket is verzekerd, en je moet ook tekenen voor het ontvangen van een pakket welke verzekerd is.

PostNL gebruikt je handtekening om aan te tonen dat een pakket is bezorgd en ze dus de verantwoordelijkheid van het pakket hebben overgedragen aan de ontvanger. Wanneer het dus de bezorger is die tekent heeft de overdracht niet plaatsgevonden en blijft postNL aansprakelijk?

Misschien is dat de reden dat verzekerde/aangetekende pakketten door een "echte" postNL bezorger worden afgegeven.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kid1988 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:34:
[...]

De inhoud van een aangetekend pakket is verzekerd, en je moet ook tekenen voor het ontvangen van een pakket welke verzekerd is.

PostNL gebruikt je handtekening om aan te tonen dat een pakket is bezorgd en ze dus de verantwoordelijkheid van het pakket hebben overgedragen aan de ontvanger. Wanneer het dus de bezorger is die tekent heeft de overdracht niet plaatsgevonden en blijft postNL aansprakelijk?

Misschien is dat de reden dat verzekerde/aangetekende pakketten door een "echte" postNL bezorger worden afgegeven.
Nee, Je tekent voor ontvangst van een afgesloten pakje. Niet meer, en niet minder. Of het juiste artikel er in zit niet, en ook niet of het defect is ontvangen. Voor een rechtbank zal PostNL jou handtekening moeten aanvoeren, en geen kruisje. als er iemand anders heeft getekend, komt zijn/haar naam er te staan. (zo hoort het, of het in de praktijk zo gaat is een 2e)

• kid1988
Hackus schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:39:
[...]
Nee, Je tekent voor ontvangst van een afgesloten pakje. Niet meer, en niet minder. Of het juiste artikel er in zit niet, en ook niet of het defect is ontvangen. Voor een rechtbank zal PostNL jou handtekening moeten aanvoeren, en geen kruisje. als er iemand anders heeft getekend, komt zijn/haar naam er te staan. (zo hoort het, of het in de praktijk zo gaat is een 2e)
Wanneer het pakket NIET aan komt, waar in mijn specifieke geval sprake van is, de waarde van het pakket is verzekerd.
Daarnaast kun je PostNL aansprakelijk stellen wanneer het pakket of de inhoud is beschadigd.

[Voor 13% gewijzigd door kid1988 op 28-09-2018 18:44]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kid1988 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:41:
[...]

ik bedoel voornamelijk dat, wanneer het pakket NIET aan komt, de waarde van het pakket is verzekerd
Het is aantoonbaar niet aangekomen. dus waarom quote je me dan ?
* PostNL heeft geen poot om op te staan. nogmaals, bekijk even de aflevering van Kassa, dan weet je wat er loos is bij PostNL op het moment.

(ook nooit een beschadigd pakje aannemen, gewoon retour.)

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 28-09-2018 18:47]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-03 10:46

SomerenV

It's something!

Hier regelmatig dit soort dingen meegemaakt. Gelukkig nooit pakketjes kwijtgeraakt, maar wel regelmatig bij buren op moeten halen terwijl er door mij getekend zou zijn en het pakketje hier afgeleverd zou zijn.

Het probleem is dat PostNL een redelijke dominante positie heeft in Nederland. Die kunnen dit soort dingen flikken omdat er geen concurrentie van dat formaat is. Mensen kunnen klagen wat ze willen maar als je PostNL gaat boycotten, waar moet je dan terecht? Je kunt moeilijk bij een webwinkel gaan eisen dat ze jouw pakketje met DHL of UPS meesturen. Daar zit wat mij betreft het probleem en dat verklaart waarom het PostNL echt helemaal niks boeit dat dit soort dingen stelselmatig fout gaan.

Dus naast klacht indienen bij PostNL misschien ook Kassa of Radar benaderen? Hoe meer exposure er is voor deze issues, hoe meer PostNL gebaat is bij het bieden van oplossingen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Converted007
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 22:59
Ik had een koerier van PostNL die langskwam in Belgie bij ons en die gewoon de pakjes tekende of ze nu aangetekend waren of niet. Die zette gewoon zijn eigen handtekening.

Blijkbaar een praktijk die veel voorkomt...

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-03 03:18
In zo'n geval kunnen ze op basis van handschriftvergelijking wel vaststellen dat het niet jouw handtekening is. Maar het is triest als het zo ver moet komen.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Krulliebol schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 02:54:
[...]

In zo'n geval kunnen ze op basis van handschriftvergelijking wel vaststellen dat het niet jouw handtekening is. Maar het is triest als het zo ver moet komen.
Ooit een normale handtekening kunnen zetten op zo'n apparaat?
Een stylus heeft er geen een, soms een balpen maar vaak gewoon je vinger.
Daar gaat handschriftherkenning echt niets doen.

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:48
sambalbaj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 03:16:
[...]

Ooit een normale handtekening kunnen zetten op zo'n apparaat?
Een stylus heeft er geen een, soms een balpen maar vaak gewoon je vinger.
Daar gaat handschriftherkenning echt niets doen.
Nouja, ik doe vaak redelijk mn best om mijn handtekening erop te laten lijken. Je kunt bij je PostNL account ook je historie aan handtekeningen zien.

Ik zou nooit een kruisje neerzetten, dus dat zou al aantoonbaar anders zijn dan normaal.

PostNL is nu ook een verzekerd pakketje van mij kwijt, zucht. Frustrerend bedrijf is het toch, zeker omdat, zoals hier al aangegeven, ze een te dominante positie hebben op de Nederlandse markt.

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:27

Mickey77

Allround ICT-er

Ik was vorige week ook een pakketje kwijt maar dat was een heel vreemd verhaal. Postbode heeft 1 pakketje in de schuur gezet (gewoon deur open gedaan en neergezet en deur dicht gedaan). Ik verwachte ook een pakje van Ali en kreeg per email bevestiging status geleverd, maar niets te vinden. Ook geen bericht in de brievenbus. Dus was ik ook bang voor diefstal.

Ik wachten op tweede levering, kwam niet. Na twee werkdagen ben ik online gaan checken op track & trace (op een andere website dan normaal) kwam ik bij informatie dat hij ergens lag op een postnl punt. Nog steeds geen melding in de brievenbus of email waar het lag. Er bleek een rembours op te zitten (inklaring + BTW). Een dag na ophalen en betalen kreeg ik pas een briefje in de brievenbus dat pakje niet bezorgd kon worden en waar ik hem kon ophalen. Zucht.

Andere situatie dan topic starter, maar puur even om uit te leggen dat niet als iets mis gaat het niet direct hoeft te betekenen dat het gestolen is. Wanneer dingen goed aflopen dan hoor je daar mogelijk weinig van. Maar soms gebeurt er iets anders, iets gek(ker)s dan diefstal dus trek niet te snel conclusies.

Succes!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kid1988 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:41:
[...]

Wanneer het pakket NIET aan komt, waar in mijn specifieke geval sprake van is, de waarde van het pakket is verzekerd.
Daarnaast kun je PostNL aansprakelijk stellen wanneer het pakket of de inhoud is beschadigd.
De shop/winkel aan aankoop is degene die een overeenkomst heeft met PostNL, niet jij.
Hun moeten leveren en de zaak verder afhandelen bij PostNL. Jij hebt bewijs dat je niet thuis was, en getuigen die dat kunnen bevestigen. Het pakje is dus weg, en dat zal de winkel waar je vriendin heeft gekocht verder oplossen. Dus ik zou in jou geval niet PostNL bellen etc, daar schiet je niets mee op. Dat is ook niet de werkwijze om te doen.

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-03 09:57
Ik woon in een appartement complex en postNL postbodes leken pakketjes, voornamelijk telefoons, achterover te drukken. Achteraf bleek dat het 'accepteren' van het paketje, terug meenemen en retour sturen makkelijker is dan wachten op de bel.

Postbodes zitten nog een dag vast aan het paketje en deze mag pas retour als die 2 keer is aangeboden.

Paketje toch niet al retour, het kan even duren.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Zullen we hier geen PostNL-ervaringentopic van maken? Dat is namelijk niet de bedoeling en helpt de TS ook niet met zijn probleem.

Volgende reacties met alleen maar een eigen ervaring worden zonder pardon de TC ingegooid.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:28
Mja voor het zelfde geldt probeert een ontvanger met een kruisje een gratis telefoon te scoren met een verhaal van tja dat is mijn handtekening niet.

Absoluut wijs ik nu niet naar de ts , maar ik als postnl bezorger heb maandelijks wel zo een welles nietes verhaal met mijn processmanager.
Mensen die gewoon glashard liegen terwijl je 100% weet dat je het pakket heb overhandigd. Heb zelfs gehad dat het missende pakket half uit de kliko hing bij ze toen ik de volgende dag ging navragen.Uitgepakt uiteraard....

Er moet gewoon een degelijk systeem voor belangrijke of dure verzendingen worden gevonden.
Een krabbel op een scanner voldoet gewoon niet

Verder aanvullend aan te zn probleem zou ik eerst proberen uit te vinden of dit zn reguliere bezorger heeft gedaan of een avondploeg cowboy. Nogal een verschil namelijk.

[Voor 11% gewijzigd door upschur op 29-09-2018 18:54]

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-03 00:15
Excuses aan de mod, ik heb een enigszins vergelijkbaar verhaal - maar met klachtafhandeling, anders zou ik niets schrijven. Situatie:

Paar maanden terug kwam ik op donderdag terug van werk en vond een briefje dat een pakket bezorgd zou worden, maar er was niemand thuis. Vrijdag zou het nogmaals worden bezorgd. Het vreemde was, ik verwachtte geen pakket. De volgende dag kwam niemand opdagen, maar toen ik op Track&Trace ging kijken (code stond op briefje) toen stond er dat ik weer niet thuis was (klopte niet) en dat het op het postkantoor afgehaald kon worden. Vervolgens een chat-sessie met PostNL gehad, want op T&T stond niet bij welk postkantoor mijn pakket zou komen. Ik kreeg het adres en zeer hulpvaardig ook de openingstijden, en wanneer het daar was aangekomen (20.30 die avond). Alleen kon de medewerker niet aangeven wie de verzender was.
Ik ging er maandag heen maar het was er nog niet, maar nog niet alle pakketjes waren uitgezocht. Dag later lag het daar nog steeds niet, en zeiden ze dat er vrijdagavond nooit pakketten kunnen aankomen: dan is het dicht. Ik zei ook dat ik soms pakketten van buren krijg (ik woon op nummer 15, krijg soms post voor nr. 15a en 15b), kan dat een verklaring zijn? De reaktie was dat pakketten altijd op het adres wordt afgeleverd, ongeacht de naam van de ontvanger.

En toen diende ik een klacht in. Ik kreeg te horen dat dit een interne procedure was, en dat ik niet op de hoogte wordt gehouden omtrent de afloop. Omtrent de schade zou ik contact moeten opnemen met de verzender, alleen weet niemand wie dat is.
En dat was het laatste wat ik er van hoorde.

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 14:35
*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie.

[Voor 94% gewijzigd door Yorinn op 01-10-2018 10:48]

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Post.nl doet werkelijk hellemaal niks met klachten.
Daar hebben zijn scheit aan. Kennis van me werk er en die vertelde mij dat niks mee gedaan wordt .

Zo is mijn ervaring ook. Als k bij de webwinkel geen andere vervoerder kan kiezen dan post.nl dan bestel ik er niks meer

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-03 11:21
Aan TS,
Blijf klagen klagen klagen. Doe of laat ook aangifte doen! Het zal écht een spel van de lange adem worden. Het zal niet makkelijk worden, en een hoop gezeur opleveren en ook best wat kosten meebrengen (deins er niet voor terug omdat bij PostNL te verhalen!!) Alleen dan, uiteindelijk na maanden(!) zal PostNL eindelijk toegeven dat er fouten zijn gemaakt. (uiteraard hebben ze al wel de bezorger véél eerder de laan uit kunnen sturen).

En blijf ook klagen, ook als het pakketje (dat aangetekend had moeten zijn) wél op de mat stond. Of bij buren was geleverd. Als het bij PostNL uiteindelijk meer geld gaat kosten aan de klanten'service' dan zal het tij eindelijk gaan keren.

E2A
Oh ja, als je al een brief stuurt, doe dat dan (ironisch genoeg) aangetekend. Want zij zullen doodleuk het spelletje spelen dat zij nooit een brief hebben ontvangen... en maak duidelijk dat je ook deze kosten bij PostNL zal verhalen!

[Voor 14% gewijzigd door Lednov op 01-10-2018 09:39]

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19
Mede om dit soort gezeik te voorkomen laat ik tegenwoordig al mijn pakketjes bij een dichtbijgelegen PostNL afhaalpunt bezorgen (pakje gemak heet dat geloof ik) en mijn Bol.com pakketjes bij de Appie, ook om de hoek. Nooit meer gezeik dat je nét niet thuis was als de bezorger langs komt, en bij zo'n afhaalpunt leveren ze pakjes per container af en worden dáár weer gescand. Zo weet je in elk geval zeker dat jouw pakketje ook daadwerkelijk daar ligt. Zo niet, dan heeft dat afhaalpunt een probleem.

• borgdrone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-02 18:38
Postbezorgers van Post.nl of Sand of wie dan ook mogen niet tekenen voor ontvangst.
Dit valt onder valsheid in geschrifte.
Als er geleverd moet worden, waarbij een handtekening is vereist betekend dit dat alleen de personen van het des betreffende adres mogen tekenen.
Niet de buren, alleen de bewoners of aanwezigen van het adres op het poststuk.

Aangifte bij politie zou moeten gebeuren door de verzender aangezien deze verantwoordelijk is voor verzending. Of de politie er iets mee doet is een tweede.
Maar aangifte doen bij Post.nl heeft wel degelijk zin (maar moet wederom eigenlijk gebeuren door de verzender), post.nl heeft een interne recherche met veel bevoegdheid om zijn eigen mensen te controleren.
Handtekeningen vervalsen of zetten wanneer deze niet door oorspronkelijke ontvangers is gedaan neemt Post.nl heel hoog op. Er staat namelijk voor post.nl een hele hoge boete op, zo niet voor de medewerker op staande voet ontslag.

Dus ja ik zou via de verzender daar om vragen, wel proberen enig bewijs van jouw afwezigheid 200KM verderop te bewaren.

• paQ
Maar hoe vaak tref je nou nog een medewerker van postNL die je pakketje komt bezorgen?
het zijn 8 van de 10 keer afgetrapte, 4 keer overgeschilderde busjes met een PostNL A4-tje achter de voorruit. Ze zien er ook niet uit als een postNL medewerker, nemen het niet zo nauw met algemene etiquette, kortom een sub (sub) contractor.

Klagen hielp in het verleden soms tot het eruit knikkeren van die contractor, en wordt vervangen door de volgende. En dan speelt het hele liedje zich weer van het begin af.

Ik zou naar buiten toe ook voorhouden dat ze er echt wel wat aan doen, maar in de praktijk is het dweilen met de kraan open. In elk geval verandert er voor (de ervaring van) de ontvanger per saldo meestal niets.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik kan me ook wel voorstellen dat zo'n bezorger het hoogst irritant vind dat er al weer iemand wat besteld heeft en dan niet thuis en zelfs 200km verderop gaat zitten eten. Dan moet het pakketje weer terug het busje in en moet de bezorger de volgende dag weer terug. Dat een bezorger de verleiding niet kan weer staan het pakketje dan bij de deur te zetten, in de brievenbus te proppen en zelf te tekenen kan ik begrijpen. We moete het probleem aan twee kanten oplossen, de bezorgers niet meer per afgeleverd pakketje betalen maar gewoon per uur. En als klant proberen te voorkomen dat we thuis laten bezorgen terwijl we niet thuis zijn. Werk, ophaalpunt of bij ouders zijn vaak slimmere opties.

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-03 21:54
mashell schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:15:
Ik kan me ook wel voorstellen dat zo'n bezorger het hoogst irritant vind dat er al weer iemand wat besteld heeft en dan niet thuis en zelfs 200km verderop gaat zitten eten. Dan moet het pakketje weer terug het busje in en moet de bezorger de volgende dag weer terug. Dat een bezorger de verleiding niet kan weer staan het pakketje dan bij de deur te zetten, in de brievenbus te proppen en zelf te tekenen kan ik begrijpen. We moete het probleem aan twee kanten oplossen, de bezorgers niet meer per afgeleverd pakketje betalen maar gewoon per uur. En als klant proberen te voorkomen dat we thuis laten bezorgen terwijl we niet thuis zijn. Werk, ophaalpunt of bij ouders zijn vaak slimmere opties.
Maar dan krijg je van die dingen zoals "Vandaag besteld morgen in huis"
-- Wegens sortering een dag later, dus die dag ben je niet thuis.

Of een track and trace met "Verwacht tussen 08:00 - 20:00".

Je bent een pakketbezorger, is de persoon niet thuis kan je het eventueel nog bij de buren proberen. En zo niet. Inderdaad de volgende dag.

PostNl heeft zelf het motto dat ze het moeten aanbieden en daarna pas kan je een andere tijd selecteren. (ik heb wel eens gebeld van he ik ben er dan en dan niet, maar dan nog proberen ze het te bezorgen)

• Helixes
  • Laatst online: 18-03 15:13
Mooi verhaal.

De reden van het verzenden van het pakket is niet helemaal duidelijk, maar ik ga even uit van een bestelling bij een leverancier. In die situatie is de leverancier verantwoordelijk voor de goederen, totdat ze door de ontvanger in ontvangst worden genomen.

Zij zijn dus ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van de verzending, in dit geval dus via PostNL.

Je kunt de levernacier dus aangeven dat je de goederen niet hebt ontvangen, en dat het hun verantwoordelijkheid is alsnog tot levering over te gaan. Allicht kunnen zij aangeven dat het pakket is ontvangen, en afgetekend met een kruisje. Dat volstaat echter niet, omdat jij kan aantonen dat die niet van jou is.

Dat er mogelijk een handtekening is "vervalst", of dat PostNL niet voldaan heeft aan de beloofde diensten is een geschil tussen hen en de leverancier. Volgens mij kun je als consument tegenwoordig wel vragen een onderzoek in te stellen naar een verdwenen pakket, maar in beginsel blijft dit tussen leverancier en verzender. Zij hebben immers wel een overeenkomst over de te leveren diensten. Die heb jij niet met PostNL.

Heeft aangifte doen dan zin? Misschien wel. Het zou namelijk zo kunnen zijn dat de betrokken verzender (zzp'er) dit veel vaker doet. Als dat zo is, dan kan de politie daar wellicht wel wat mee, als een fraude zaak. In die zin zou je kunnen zeggen dat dat je burgerplicht is. Echter, en dat is heel belangrijk op te merken, daarmee krijg je de goederen niet terug. Daar zijn andere methoden voor.

Voorlopig is de leverancier ten opzichte van jou in gebreke - en daar zou ik me dan ook maar op concentreren.

• paQ
Helixes schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:47:

Dat er mogelijk een handtekening is "vervalst", of dat PostNL niet voldaan heeft aan de beloofde diensten is een geschil tussen hen en de leverancier. Volgens mij kun je als consument tegenwoordig wel vragen een onderzoek in te stellen naar een verdwenen pakket, maar in beginsel blijft dit tussen leverancier en verzender. Zij hebben immers wel een overeenkomst over de te leveren diensten. Die heb jij niet met PostNL.

Voorlopig is de leverancier ten opzichte van jou in gebreke - en daar zou ik me dan ook maar op concentreren.
Nou, daar kun je over discussiëren.
Het is immers TS zijn handtekening waarmee geknoeid is, niet die van de leverancier.
En wat als de leverancier geen webwinkel of bedrijf is, maar gewoon een doorsnee verkoper op marktplaats? (wellicht niet nu het geval, maar wat als)

En het kruisje zegt niks. Daarmee toont TS ook niet aan dat het zijn handtekening _niet_ is. Als ik vanmiddag op de handheld van de bezorger een smiley neerzet, loopt ie ook weer zo de deur uit met een bogus handtekening.

[Voor 10% gewijzigd door paQ op 01-10-2018 13:53]

• mrghost070
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-11-2022
sorry maar als je een pakketje in ontvangst gaat nemen, ga je niet 200km verderop eerst even eten.

• Nat-Water
  • Laatst online: 12:20
mrghost070 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:53:
sorry maar als je een pakketje in ontvangst gaat nemen, ga je niet 200km verderop eerst even eten.
Je kan niet altijd de afleverdatum van je pakketje bepalen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• paQ
wat een BS

Je mag om 19:00 gaan eten waar je dat wilt.
Veelal krijg je van te voren geen tijd opgegeven VOOR dat je gaat bestellen, en als je die al krijgt wijkt ie in de helft van de keren de volgende dag toch weer af.

En dan nog, plannen wijzigen wel eens. Dat geeft geen enkele bezorger het recht een handtekening te veinzen.

@kid1988 is je pakket inmiddels alsnog bezorgd by the way?

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 01-10-2018 13:56]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:05
Kart over 7 is het pakketje bezorgt. Laten we uitgaan dat hij 2 uurtje deed over de reis. Dan kan hij tot kwart over 5 thuis zijn geweest. Dat lijkt mij 9/10 keer laat genoeg. Of sturen we ook geen pakketjes naar een werk adres? Want hey die kunnen ook wel eens om 5 uur sluiten

Loki Gaming Mmo pvp channel

• kid1988
Bedankt voor jullie reacties.

Heb besloten geen aangifte te doen, maar wel een klacht ingedient bij PostNL.
De verzender heeft ook gereageerd, en gelukkig was het pakket met verzekering verstuurd.
Voor de duidelijkheid het ging om een particuliere verzending (Vraag&Aanbod verkoop).
Het pakket is uiteindelijk de afgelopen zaterdag in de brievenbus beland, echter wel beschadigd (ook de inhoud). Niet de mogelijkheid gehad om de zending weigeren, want brievenbus.

De verzender heeft een case geopend bij de transporteur om zo zijn geld, en de waarde van het pakket terug te krijgen. Wel heeft hij aangegeven dat hij mij ook het aankoopbedrag (waar hij voor is verzekerd) terug te boeken. Daarvoor natuurlijk hulde.

De reden dat ik heb gekozen geen aangifte te doen, is als eerste omdat de gegevens welke misbruikt zijn niet die van mezelf zijn (maar van mijn vriendin, ze wou zelf liever geen aangifte doen).

Met betrekking tot de reacties waarom ik niet thuis was wanneer mijn pakketje er aan komt;
De "indicatie" tijdstippen van PostNL zijn simpelweg niet betrouwbaar. Dit specifieke pakket was sinds de vrijdag ervoor onderweg, en ik kreeg pas de avond van te voren een indicatie welke de gehele dag bestreek. Toen waren er al andere plannen gemaakt.
Te vaak meegemaakt dat de indicatie een dag verschuift aan het einde van de oorspronkelijke bezorgdag. Ook regelmatig wanneer het indicatietijdvak "18.00-22.00" is, en vervolgens om 15.00 een melding van de app komt "bezorging mislukt".

Zoals de MOD aan heeft gegeven is dit niet het PostNL klachen topic, en zoals iemand eerder al opmerkte in dit topic is er recentelijk een Kassa uitzending geweest naar aanleiding van veel klachten over PostNL.
Ik kan zo geen algemeen PostNL klachten topic vinden, de MOD kan wellicht een link toevoegen?

[Voor 6% gewijzigd door kid1988 op 01-10-2018 14:11]

• Nat-Water
  • Laatst online: 12:20
Het grote 'klaag hier over de TNT/PostNL' topic

Heb je wel Huiskamertoegang nodig.

Plusje voor verkopende partij trouwens!

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32

t_captain

Moderator General Chat
[...]

De vervalste handtekening is valsheid in geschrifte, misdrijf #1. Het achterover drukken van het pakket is verduistering, misdrijf #2.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 23:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

mashell schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:15:
Dan moet de bezorger fijn een andere werkgever/opdrachtgever zoeken. Dat is toch gewoon onderdeel van het werk?

PostNL kan daar misschien ook wat aan doen als je in de app, terwijl de bezorger onderweg is, kunt aangeven dat je er niet bent en de bezorger dat real time door krijgt. Dan kan het adres zo uit de route worden geschrapt.

Ik kan pas een ander oplevermoment kiezen NA de eerste poging. Ik mag daarbij zelf weten of ik thuis ben en dat mag nooit een excuus zijn om de afgesproken regels aan je laars te lappen.

Ik begrijp dat de werkdruk hoog en de marges klein zijn, maar dat is een discussie tussen de betreffende partijen. Of per uur betalen de oplossing is, weet ik niet, want dat zou het aantal bezorgde pakketten ook drastisch laten afnemen.

Vergeet niet dat de meeste klanten graag hun pakketje ontvangen en ze dus al een motivatie hebben om thuis te zijn; ze willen nl. het pakketje hebben.

• Blaat
  • Laatst online: 31-03 19:53

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Misschien enigszins shady ik weet het, maar ik mij heb een aantal malen voorgedaan als afzender van een pakket (waar ik dus eigenlijk ontvanger van ben) wat ergens aan de strijkstok is blijven hangen.

Heb een paar keer gehad dat afzenders zo incapabel waren dat als ik ze vroeg het op een postnl punt te laten afleveren dat ze dan vervolgens niet ook mijn n.a.w. gegevens erbij hadden gezet. Het gevolg is dat het pakket wordt geweigerd bij het afhaalpunt want er staat geen naam op. Daarna komt het in 1 of ander depot in Den Haag terecht tot het geclaimd wordt.

Zeker als de afzender dan gewoon besluit van de radar te verdwijnen was dat mijn laatste redmiddel. Alle gegevens van de afzender gebruikt die ik had en mij aan de telefoon voorgedaan als die persoon om het pakket in beweging te krijgen. Op die manier heb ik pakketen alsnog bij mij thuis gekregen.

Tegenwoordig stuur ik mensen gewoon een label op dus dat zal niet meer voorkomen. Gelukkig maar want comfortabel is het niet...

Als laatste redmiddel kan je dat nog proberen om een pakket boven water te krijgen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• loki504
t_captain schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:39:
[...]

De vervalste handtekening is valsheid in geschrifte, misdrijf #1. Het achterover drukken van het pakket is verduistering, misdrijf #2.
Punt #1 een kruisje is geen vervalsing van een handtekening en dus ook geen valsheid in geschrift. En punt #2. En wat als hij hem in de tussentijd is verloren of iets dergelijks? Dan is het geen misdrijf. Dus houd punt 2 ook geen stand.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Inhuur krachten bij PostNL krijgen betaald per berzorgd pakket en hierdoor gebeurd dit veelvuldig.

Als ontvanger kun je hiervan gewoon direct bij PostNL melding doen, ze zullen bij veel klachten de leidinggevende van de bezorger inlichten en als het blijft voorkomen ontslaan ze de bezorger.

Veel meer kan PostNL niet doen voor jou als ontvanger. De verzender kan een onderzoek starten over het niet bezorgde pakket bij PostNL, maar zal waarschijnlijk ook bot vangen. Als de verzendende partij een bedrijf is, contact met hen opnemen, zodat zij een nieuwe verzendpoging initiëren.
loki504 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:59:
Punt #1 een kruisje is geen vervalsing van een handtekening en dus ook geen valsheid in geschrift.
Maar dat is het dus wel; een kruisje dat zich (in dit geval) voordoet als de handtekening van een persoon, dat diens handtekening niet is, is wel degelijk valsheid in geschrifte.

Als de bezorger het pakket eerder al kwijt is, is dat des te meer reden om vooral niet te tekenen.
Des te meer reden om te denken aan verduistering dus.

[Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 02-10-2018 13:40]

• loki504
@CH4OS nee is kruisje is dat niet.

Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/225.html

Hier is duidelijk een om het als bezorgt neer te zetten moet ik iets zetten. Het is nooit de bedoeling gewoon om te bewijzen dat TS heeft getekend.

[Voor 6% gewijzigd door loki504 op 01-10-2018 15:27]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:25:
@CH4OS nee is kruisje is dat niet.

Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/225.html

Hier is duidelijk een om het af te sluiten moet ik iets doen. Het is nooit de bedoeling gewoon om te bewijzen dat TS heeft getekend.
Je haalt nu dan toch exact aan waarom het als valsheid in geschrifte is te zien? :? Ik zie niet waarom een bezorger "per ongeluk" een kruisje neerzet, terwijl er om een handtekening wordt gevraagd en niet om een paraaf. ;)

[Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2018 15:29]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32

t_captain

Moderator General Chat
loki504 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:59:
[...]

Punt #1 een kruisje is geen vervalsing van een handtekening en dus ook geen valsheid in geschrift. En punt #2. En wat als hij hem in de tussentijd is verloren of iets dergelijks? Dan is het geen misdrijf. Dus houd punt 2 ook geen stand.
Het gaat om de intentie, de rechter mag oordelen. Als de rechter van mening is dat er een intentie was bij de verdachte om zich uit te geven voor een ander, dan is het valsheid in geschrifte.

En verloren of gestolen, ik kan me voorstellen dat dat een verweer is in een strafzaak. Een politierechter zou dit wel of niet kunnen geloven.

• loki504
CH4OS schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:28:
[...]
Je haalt nu dan toch exact aan waarom het als valsheid in geschrifte is te zien? :?
Nee omdat het nooit het oogmerk is geweest van de postbezorger.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

CH4OS schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:05:
[...]
Inhuur krachten bij PostNL krijgen betaald per berzorgd pakket en hierdoor gebeurd dit veelvuldig.
I know dat zei ik aantal post geleden al
42dpi in "PostNL vervalst handtekening, aangifte of niet?"

Maar dat is het dus wel; een kruisje dat zich (in dit geval) voordoet als de handtekening van een persoon, dat diens handtekening niet is, is wel degelijk valsheid in geschrifte.

Als de bezorger het pakket eerder al kwijt is, is dat des te meer reden om vooral niet te tekenen.
Een handtekening is niet wettelijk bepaald, dus een kruisje zegt niks.

En door wie dan? zo maak je meer aannames dan er bewijs is, door wie is er neer gezet waar is het pakketje raden kunnen we allemaal maar geen bewijs,.

En als je twijfelt zelf Arnoud Engelfriet, zegt het https://www.security.nl/p...thentieke+handtekening%3F

[Voor 6% gewijzigd door 42dpi op 01-10-2018 15:33]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:29:
Nee omdat het nooit het oogmerk is geweest van de postbezorger.
Ehhhhhhh.... Hij tekent voor een ander, omdat hij anders geen geld krijgt. Lijkt me voldoende reden hiervoor en gebeurd trouwens echt ontzettend vaak.
42dpi schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:30:
Een handtekening is niet wettelijk bepaald, dus een kruisje zegt niks.
Bij ontvangst wordt gevraagd om een handtekening, niet om een paraaf, dan zou een kruisje immers wel volstaan. Vervolgens zet de bezorger een kruisje. Dan moet het kruisje een niet-bestaande handtekening van een persoon voorstellen. Dat is wat het valsheid in geschrifte maakt.

En omdat PostNL ook niet kan weerleggen dat niet de bezorger dat kruisje heeft gezet, lijkt het mij zo klaar als een klontje wie dat kruisje heeft gezet, anders krijg je immers ook een bericht dat je bij de buren het pakket kan ophalen.

[Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2018 15:33]

• loki504
CH4OS schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:30:
[...]
Ehhhhhhh.... Hij tekent voor een ander, omdat hij anders geen geld krijgt. Lijkt me voldoende reden hiervoor en gebeurd trouwens echt ontzettend vaak.
Klopt hij zet het kruisje om geld te krijgen. Het is nooit zijn intentie geweest om te bewijzen dat TS heeft getekend. Tevens mag iedereen een handtekening op die formuliertjes zetten voor pakket ontvangst. En dus niet direct vervalsing in geschrift.

En als het een niet bestaande handtekening moet voorstellen kan het toch nooit de intentie hebben om te bewijzen dat TS echt heeft getekend?

[Voor 12% gewijzigd door loki504 op 01-10-2018 15:35]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:33:
Klopt hij zet het kruisje om geld te krijgen. Het is nooit zijn intentie geweest om te bewijzen dat TS heeft getekend.
Dat zijn intentie enkel en alleen het geld beuren is, praat niet goed dat hij dan ook direct maar namens iemand die hij niet is tekend, want dat is wel de consequentie van het ondertekenen dat de bezorger doet. ;)
Tevens mag iedereen een handtekening op die formuliertjes zetten voor pakket ontvangst. En dus niet direct vervalsing in geschrift.
Tja, als je zo gaat redeneren kan er nooit sprake zijn van valsheid in geschrifte natuurlijk. Je weet voor wie het pakket is, dus bij die persoon is dan altijd wel na te gaan of wat er staat de handtekening van de persoon is ja of nee, zo moeilijk is het echt niet te controleren.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Valsheid is geschrift is als jij je handtekening zet onder iets waar jij voorkennis vanhebt dat jij er beter van wordt over de rug van een ander, net als @loki504 zegt de intentie is van belang.

Anders had ik nu wel vaker een misdaad gepleegd met opdringerige handtekening verzamelaars in winkelstraten.

en ik heb genoeg pakketjes aangepakt bij bedrijven waar een andere naam opstond dan de mijne maar ik heb getekend dus ben ik dan strafbaar? Pakketjes kwamen gewoon bij de persoon terecht overigens ;)

[Voor 25% gewijzigd door 42dpi op 01-10-2018 15:37]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

42dpi schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:35:
Valsheid is geschrift is als jij je handtekening zet onder iets waar jij voorkennis vanhebt dat jij er beter van wordt over de rug van een ander, net als @loki504 zegt de intentie is van belang.
Dat is dan toch precies waarom de bezorger tekend? Anders krijgt ie zijn geld niet immers... Of de bezorger zich bewust is dat hij dan ook tekent voor een persoon die hij niet is, waag ik te betwijfelen.

Laat ik het wat verder doortrekken; een vergis-moord maakt de moord ook niet minder erg, doordat je je in de persoon vergist hebt, of wel? Iemand komt er dan ook niet van af om te zeggen "Ja maar... Ik had de intentie helemaal niet om deze persoon om te leggen, ik moest die ander omleggen". Hier gebeurd praktisch hetzelfde; men tekend voor ontvangst, want anders geen geld. Bijgevolg is dat de bezorger namens die persoon tekent voor ontvangst, terwijl er niets ontvangen is en hij ook nog eens niet namens die ander kan tekenen voor ontvangst, bij een medebewoner is dat zelfs al twjfelachtig. ;)

[Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2018 15:40]

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

CH4OS schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:38:
[...]
Dat is dan toch precies waarom de bezorger tekend? Anders krijgt ie zijn geld niet immers... Of de bezorger zich bewust is dat hij dan ook tekent voor een persoon die hij niet is, waag ik te betwijfelen.

Laat ik het wat verder doortrekken; een vergis-moord maakt de moord ook niet minder erg, doordat je je in de persoon vergist hebt, of wel?
Discussie loopt beetje uit de hand voor TS.

Dat die bewust tekent omdat het dan is afgevinkt niet om het achterover te drukken dat zeg ik de hele tijd al, dus cq geen fraude meteen.

Vergismoord heb je de intentie al een misdaad te plegen hoe dan ook.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@CH4OS zal het je nog mooier maken. Het is een nieuwe chauffeur en hij heeft het pakje laten vallen en overheen gereden. Hij wist niet hoe te reageren en heeft het pakje achter in de bus geflikkerd en snel een kruisje gezet - hopende dat niemand er achter zou komen-

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hackus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:42:
@CH4OS zal het je nog mooier maken. Het is een nieuwe chauffeur en hij heeft het pakje laten vallen en overheen gereden. Hij wist niet hoe te reageren en heeft het pakje achter in de bus geflikkerd en snel een kruisje gezet - hopende dat niemand er achter zou komen-
En de ontvanger is Gekke Henkie? :? Maar goed, ten alle tijde moet een bezorger gewoon weten wat hij doet en of het wel kan wat ie doet, ja of nee, de eventuele gevolgen kunnen verder reiken dan hij had gedacht. ;) Maar dat is meer voor het klaagtopic.

[Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2018 15:46]

• mashell
Hann1BaL schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:51:
[...]
Dan moet de bezorger fijn een andere werkgever/opdrachtgever zoeken. Dat is toch gewoon onderdeel van het werk?

PostNL kan daar misschien ook wat aan doen als je in de app, terwijl de bezorger onderweg is, kunt aangeven dat je er niet bent en de bezorger dat real time door krijgt. Dan kan het adres zo uit de route worden geschrapt.

Ik kan pas een ander oplevermoment kiezen NA de eerste poging. Ik mag daarbij zelf weten of ik thuis ben en dat mag nooit een excuus zijn om de afgesproken regels aan je laars te lappen.

Ik begrijp dat de werkdruk hoog en de marges klein zijn, maar dat is een discussie tussen de betreffende partijen. Of per uur betalen de oplossing is, weet ik niet, want dat zou het aantal bezorgde pakketten ook drastisch laten afnemen.

Vergeet niet dat de meeste klanten graag hun pakketje ontvangen en ze dus al een motivatie hebben om thuis te zijn; ze willen nl. het pakketje hebben.
Vergeet niet dat die bezorgers niet de personen zijn die de banen voor het oprapen hebben liggen. Het is laaggeschoold werk, verdiend geen drol. Het is een probleem van onze maatschappij als geheel dat we het als acceptabel zijn beschouwen deze mensen als laagbetaalde ZZPer in te zetten en ze ook nog eens performance targets op te leggen. Alles zodat de pakketjes goedkoop thuis komen. Nou ja thuis, 3x voor niks aan de deur en dan afhalen op het postkantoor, komt het maar al te vaak op neer. Het systeem rammelt gewoon en dan mogen we ook niet serieus verwachten een goede service te krijgen. Weg kijken en zeggen "maar het is toch je vak'" vind ik ook kortzichtig, die bezorgers hebben amper een keuze. Iedereen, webshop, postbedrijf, bezorger en klant kan hier verbeteren. De webshop, zou je meer keuze in bezorgdiensten, locaties en tijdstippen kunnen laten kiezen, het postbedrijf zou niet schaamteloos de zwakkeren uit de maatschappij zo moeten uitbuiten (gewoon loondienst, uurloon), de bezorger moet zich niet door de pakjes berg onder druk laten en het werk gewoon netjes doen, en de klant mag best wel eens nadenken of online bestellen en thuis laten afleveren als je weet dat je toch niet thuis bent nou echt wel zo handig is.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 23:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@mashell Dat begrijp ik allemaal wel, maar als klant kun je vaak niets omdat het bij de basis misgaat. Ik moet vanaf het moment dat er een T&T code beschikbaar is het aflevermoment kunnen wijzigen, maar dat kan pas na de eerste poging. Het systeem is dus ontworpen om veel niet afgeleverde pakketjes te krijgen.

Je punten zijn valide, maar ik kom iets bij winkel/persoon X en niet bij bezorger Y. De verzender kiest dan voor PostNL en is dan ook de klant.

Ik ben tegen de verkapte arbeidsrelaties die ze hanteren met de ZZPers, maar dat niets af aan het feit dat ik nog steeds niet thuis hoef te zijn, want dat is nu eenmaal onderdeel van het proces: X% van de ontvangers zijn niet thuis en dat zal moeten worden meegenomen in de kostenberekening.

Je gaat dan ook volledig voorbij aan het reeds bestaande incentive om thuis te zijn, want je wilt je pakketje liever wel dan niet hebben. De toon in je bericht lijkt te zijn dat mensen net zo lief er niet zijn.

Ik begrijp dat veel van deze mensen weinig andere banen beschikbaar hebben, maar ze kunnen wel gezamenlijk in actie komen. Misschien dat winkels dan massaal overstappen op UPS of DHL en dan zal PostNL we moeten buigen. We raken nu echter verder verwijderd van het onderwerp.

Ik vind het ronduit verwerpelijk dat handtekeningen vervalst worden.

[Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 01-10-2018 16:26]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mashell Het ligt bij PostNL zelf, hun systeem deugt niet. Het gaat een stuk minder vaak mis, bij vaste bezorgers (in vaste dienst van PostNL) PostNL verkoopt routes aan grotere ondernemers, en die huren vaak ZZP'ers in. In zelfde tijd, dezelfde route rijden, met meer adressen werkt niet goed. PostNL wil echt veel geld verdienen aan pakketten. (waar bijna alles €6,75 of duurder is)

• paQ
mashell schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:51:
[...]

Vergeet niet dat die bezorgers niet de personen zijn die de banen voor het oprapen hebben liggen. Het is laaggeschoold werk, verdiend geen drol. Het is een probleem van onze maatschappij als geheel dat we het als acceptabel zijn beschouwen deze mensen als laagbetaalde ZZPer in te zetten en ze ook nog eens performance targets op te leggen. Alles zodat de pakketjes goedkoop thuis komen. Nou ja thuis, 3x voor niks aan de deur en dan afhalen op het postkantoor, komt het maar al te vaak op neer. Het systeem rammelt gewoon en dan mogen we ook niet serieus verwachten een goede service te krijgen. Weg kijken en zeggen "maar het is toch je vak'" vind ik ook kortzichtig, die bezorgers hebben amper een keuze. Iedereen, webshop, postbedrijf, bezorger en klant kan hier verbeteren. De webshop, zou je meer keuze in bezorgdiensten, locaties en tijdstippen kunnen laten kiezen, het postbedrijf zou niet schaamteloos de zwakkeren uit de maatschappij zo moeten uitbuiten (gewoon loondienst, uurloon), de bezorger moet zich niet door de pakjes berg onder druk laten en het werk gewoon netjes doen, en de klant mag best wel eens nadenken of online bestellen en thuis laten afleveren als je weet dat je toch niet thuis bent nou echt wel zo handig is.
Ben ik niet met je eens.

DHL, GLS, DPD, Fedex en UPS heb ik nog nooit op deze fratsen kunnen betrappen. En daar rijden de meesten ook van als subcontractor en krijgen veelal ook betaald per pick-up of delivery.

En die lachen eigenlijk altijd wel vriendelijk, en hebben een beter voorkomen, zowel kwa vervoer als persoon.
Ze zijn in elk geval duidelijk herkenbaar als uitvoerder van de bezorgdienst waarvoor ze rijden. Zowel kwa bus als kleding.

Dit is echt een PostNL ding mijns inziens. Ze hebben meer werk te verdelen dan ooit te voren, en kleden het bezorgproces volledig uit. AH is niet voor niks genokt met de service-punten op honderden locaties.
En hoe ver ze nog gelinkt zijn aan elkaar weet ik niet, maar ik krijg wekelijks zendingen via TNT Express... nou... :D
ook gewoon een witte niets zeggende sprinter, met een bezorger die nog nawalmend van zijn joint in de bus een krabbel komt vragen op een clipboard met een bezorglijst.
wel een TNT polo aan... dat dan weer wel :+

Ik ben het met je eens dat het uitmelkerij is, maar als je je dan laat uitmelken, wilt dat niet zeggen dat je dan maar overal met de pet naar moet gooien. Dan begin je al met een compleet verkeerde attitude aan je baan. Verenig je dan a la Deliveroo en maak samen een vuist. Ontvangers hebben bijna nooit de keus. De verzender en PostNL wel.

• mashell
Hann1BaL schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:24:
@mashell
Je gaat dan ook volledig voorbij aan het reeds bestaande incentive om thuis te zijn, want je wilt je pakketje liever wel dan niet hebben. De toon in je bericht lijkt te zijn dat mensen net zo lief er niet zijn.
Nou zo verlegen zitten de mensen niet om die nieuwe trui, die CD, dat goedkope dekbed, etc. Alles wordt op internet besteld en er is maar weinig waar de mensen met smart op wachten en meteen willen hebben (dan zouden ze wel naar een gewone winkel gaan). Ik denk niet dat er veel is waar ze voor thuis blijven.

Verder ben ik het roerend met je eens dat als jij een T&T code hebt, je meteen het gewenste bezorg moment zou moeten kunnen selecteren. Maar dat kan ook 2 dagen opslag betekenen en ik ben bang dat de bezorgdiensten de logistieke capaciteit daarvoor niet hebben.

• mashell
paQ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:39:
[...]
Dit is echt een PostNL ding mijns inziens.
Ik ga met je mee dat PostNL de ergste van allemaal is. Bovendien heb ik maar weinig weinig begrip voor dat bedrijf. Ze hebben de pakketjes en de post gescheiden. Hebben steeds meer pakketjes te bezorgen en steeds minder post. En verhogen dan in fors tempo de kosten van de postzegels, want is er is steeds minder post. Ja maar je hebt ook steeds meer pakketjes te verwerken, dat is een droom voor elke bestuurder, de ene business unit bouwt af, de andere groeit. Maar PostNL gebruikt om de arbeidsvoorwaarden van bezorgers aan beide te kanten te ondermijnen. Daarom vind ik dat webshops de klant de keuze voor de bezorgdienst moeten geven, zodat de klanten PostNL kunnen ontwijken.

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-03 16:32
mashell schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:49:
[...]

Ik ga met je mee dat PostNL de ergste van allemaal is. Bovendien heb ik maar weinig weinig begrip voor dat bedrijf. Ze hebben de pakketjes en de post gescheiden. Hebben steeds meer pakketjes te bezorgen en steeds minder post. En verhogen dan in fors tempo de kosten van de postzegels, want is er is steeds minder post. Ja maar je hebt ook steeds meer pakketjes te verwerken, dat is een droom voor elke bestuurder, de ene business unit bouwt af, de andere groeit. Maar PostNL gebruikt om de arbeidsvoorwaarden van bezorgers aan beide te kanten te ondermijnen. Daarom vind ik dat webshops de klant de keuze voor de bezorgdienst moeten geven, zodat de klanten PostNL kunnen ontwijken.
Helaas gaat dat dan weer niet lekker samen met de staffels die postbedrijven hanteren voor het aantal zendingen. Als ik als webshopeigenaar 3 keuzes zou bieden, betaal ik, en dus jij als klant, bij de 3 postbedrijven fors meer dan wanneer ik alles via één postbedrijf zou kanaliseren.

• Helixes
  • Laatst online: 18-03 15:13

Maa dat is het dus wel; een kruisje dat zich (in dit geval) voordoet als de handtekening van een persoon, dat diens handtekening niet is, is wel degelijk valsheid in geschrifte.

Hmm - ik vind het een interessante discussie, maar volgens mij heb je geen gelijk.

De handtekening wil, in dit geval, zeggen: "Ik ben de rechtmatige ontvanger van dit pakket en, om dat te bevestigen, teken ik". Als ik de TS mag geloven, dan was diegene die heeft getekend (wij vermoeden de bezorger) echter niet tekenbevoegd. Echter, en hier zit de crux, PostNL heeft die handtekening wel geaccepteerd.

En daar, juist, verzuimt PostNL. Zij hebben de plicht na te gaan of de persoon die tekent ook tekenbevoegd is. Hoe ze dat doen (hoe doen ze dat eigenlijk?) is hun zaak. Maar, welk protocol ze daar voor ook hebben, dat protocol heeft hier gefaald.

Vervolgens kun je gaan discusiëren van wie de handtekening dan wel is. Het zou de bezorger zelf kunnen zijn. Of, wellicht, een buurman die het pakketje in ontvangst heeft genomen. Of wellicht heeft een inbreker open gedaan, getekent, en is er met het pakketje vandoor gegaan. We weten dat eigenlijk niet.

Wat we wel weten is dat er met een -X- is getekend. Daarmee heeft de tekenaar echter geen poging gedaan een handtekening te vervalsen. Echter, ook hier moet je constateren dat de chauffeur die handtekening heeft geaccepteerd.

Nog wel kleine aantekening trouwens. De vorm van de handtekening is onbelangrijk wanneer deze wordt gezet in bijzijn van een getuige van de wederpartij. In die zin volstaat iedere krabbel, zolang de getuige achteraf maar kan verklaren dat deze aanwezig was bij het tekenen. Echter geldt in dat geval natuurlijk weer dat de getuige zich er van moet vergewissen dat de tekenaar ook tekenbevoegd is.

Mijn conclusie is toch wel dat dit de bezorger zwaarder valt aan te rekenen dan diegene die de handtekening heeft gezet. In de meeste gevallen lijkt mij fraude door valsheid in geschrifte dus slecht aan te tonen. Ik wil trouwens nog steeds niet uitsluiten dat de kruisjeszetter en de bezorger niet dezelfde persoon zijn. In dat geval is er wat mijn part wel sprake van fraude, maar wellicht is het dan ook goed naar de Nederlandse Postwet te kijken....

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:39:
[...]

Ben ik niet met je eens.

DHL, GLS, DPD, Fedex en UPS heb ik nog nooit op deze fratsen kunnen betrappen. En daar rijden de meesten ook van als subcontractor en krijgen veelal ook betaald per pick-up of delivery.

En die lachen eigenlijk altijd wel vriendelijk, en hebben een beter voorkomen, zowel kwa vervoer als persoon.
Ze zijn in elk geval duidelijk herkenbaar als uitvoerder van de bezorgdienst waarvoor ze rijden. Zowel kwa bus als kleding.
dat zal dan wel lokaal zijn, want ik ben juist eigenlijk zeer tevreden over de vaste PostNL mensen op de route hier. Zowel in vriendelijkheid als met je meedenken.

En dat gaat weer niet op voor de norse chagrijn van DHL (voormalig Selekvracht) wat ik sowieso incompetent bedrijf vind omdat ze deze zomer geen vakantievervanger voor de vaste bezorger geregeld hadden waardoor alles 5 (!) weken bleef liggen en het excuus de drukte rond de Vierdaagse (4 dagen duh!) was wat ze weken volhielden voor het distributiecentrum de schuld kreeg. Bezorger zei nog eerlijk dat het door zijn vakantie kwam en hij nu een gigantische achterstand had. Persoonlijk zie ik bezorging bij een webshop via DHL juist als een groot nadeel tov PostNL.

De DPD man die met een rare grijs enkel naar het tekenapparaat wijst omdat hij geen woord Nederlands kan, die geef ik maar het voordeel van de twijfel.

Zouden bodycams eigenlijk wat oplossen hier? Dan krijg je korte persoonlijke bezorgingsfilmpjes van de overhandiging van jouw pakket in te zien.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:40
sambalbaj schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:49:

Zouden bodycams eigenlijk wat oplossen hier? Dan krijg je korte persoonlijke bezorgingsfilmpjes van de overhandiging van jouw pakket in te zien.
Dat zou het kunnen oplossen, maar dan zit je weer met privacy en alles daaromheen.
Je wilt dan namelijk alles, vanaf het pakketje uit de postnl bus tot overhandiging en dat de bewoner de handtekening zet op camera hebben, anders heeft het geen nut.

Beter alternatief is dat jij als ontvanger een speciale code of QR scanafbeelding krijgt en deze nodig hebt om het pakketje in ontvangst te nemen.
Nadeel is dan weer dat je mensen krijgt die de code kwijt zijn / niet hebben op een of andere manier of het systeem niet begrijpen en dan uiteindelijk gaan klagen bij PostNL omdat ze hun pakketje niet in ontvangst konden nemen.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:28
Misschien niks met ts maken, postnl nieuwe proef briefjes
https://imgur.com/a/rE5N0PB

Lekker simpel voor de bezorger die hoeft niks meer te schrijven en ontvanger mag het zelf allemaal uit gaan vogelen wat er met zn pakket is gebeurt ..

Hilarisch en dat zeg ik als bezorger zelf

• loki504
JohanNL schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:37:
[...]

Dat zou het kunnen oplossen, maar dan zit je weer met privacy en alles daaromheen.
Je wilt dan namelijk alles, vanaf het pakketje uit de postnl bus tot overhandiging en dat de bewoner de handtekening zet op camera hebben, anders heeft het geen nut.

Beter alternatief is dat jij als ontvanger een speciale code of QR scanafbeelding krijgt en deze nodig hebt om het pakketje in ontvangst te nemen.
Nadeel is dan weer dat je mensen krijgt die de code kwijt zijn / niet hebben op een of andere manier of het systeem niet begrijpen en dan uiteindelijk gaan klagen bij PostNL omdat ze hun pakketje niet in ontvangst konden nemen.
Een nog beter alternatief. Gewoon alles op bezorg locaties laten bezorgen. En eventueel tegen extra thuis laten bezorgen. Dit zorgt voor veel meer rust bij de bezorgers. En de mensen ook wat de kwaliteit kan omhoog.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:40
loki504 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:11:
[...]

Een nog beter alternatief. Gewoon alles op bezorg locaties laten bezorgen. En eventueel tegen extra thuis laten bezorgen. Dit zorgt voor veel meer rust bij de bezorgers. En de mensen ook wat de kwaliteit kan omhoog.
En stress voor de postnl afhaalpunten ;)
Ik zie de lange rijen al staan.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• loki504
JohanNL schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:32:
[...]

hangt er maar net vanaf hoe ze het indelen. ze kunnen ook zelf een afhaalpunt opzetten in de drukke plekken.

• prutser001
  • Laatst online: 24-03 16:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb hier vergelijkbare dingen meegemaakt.

Bleef op maandag thuis voor een pakje, had op computer T&T website openstaan en stipt 12 uur zou het pakje afgeleverd zijn. Ik zat thuis (kan gewoon uit raam op straat kijken) geen deurbel, geen briefje in brievenbus etc. Gebeld met PostNL en aangegeven dat er iets niet klopte, en er zou zijn getekend.. Allemaal onzin aan hun kant dat ze dus geprobeerd de bezorger te bellen etc. Volgende dag komt pakje aan, en die bezorger vond het al raar dat er voor getekend was en ook een afleverpoging bij zat.

Week daarop PRECIES hetzelfde! Blijkt dus dat de maandag bezorger gewoon zelf alles tekent en het als bezorgpoging is gezet zodat ze hun geld krijgen en dan een andere bezorger het lekker af laten leveren.

Na klachten ingediend te hebben is de bezorger ontslagen en nu wordt er wel gewoon post bezorgd op maandag.

- Pakketjes dus, en het is even geleden ja.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:32:
[...]

Klopt, het zal iets drukker worden, maar rijen heb ik nog niet gezien eigenlijk.
Als Postnl die optie gewoon veel goedkoper maakt dan gaan zeker meer mensen daar voor kiezen. Nu is het bij de meeste webshops even duur als thuis laten bezorgen. Of maak het thuisbezorgen gewoon duurder, maar ja, dan zijn er weer andere bedrijven die het wel kunnen zonder problemen; bol.com werkt ook al met alternatieve bedrijven. Of misschien moet het weer een gewoonte worden om de Postnl bezorgers fooi te geven net als met de pizzabezorgers, misschien dat ze daar blij van worden en minder pakjes stelen en weet ik veel wat.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, de wereld van logistiek en pakjesavonturen is vaak ondoorgrondelijk. >:)
prutser001 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:49:

Na klachten ingediend te hebben is de bezorger ontslagen en nu wordt er wel gewoon post bezorgd op maandag.
Maarre, gewoon post bezorgen op maandag? Dacht 't niet...
Hooguit pakketjes, maar gewone post al geruime tijd niet meer op maandagen. :N
Al sinds 2014 niet meer. https://nos.nl/artikel/498301-geen-post-meer-op-maandag.html

Mooie Plaatjes   

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Gezien alles in de originele discussie wel gezegd is, dit de 2e keer is in een dag dat dit topic omhoog wordt geschopt met eigen ervaringen en dit geen PostNL-ervaringentopic is, gaat hier een slotje op.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee