Toon posts:

Via knop javascript activeren in een ander bestand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tijs Beek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-05 14:40
Mijn vraag:
Hoe activeer ik een script via <button>

Relevante software en hardware die ik gebruik
Notepad++

Mijn bedoeling is om via een ander bestand een script te activeren.
Je hebt het .html .css en .js bestand.
Maar het lukt mij niet om het .js script (alert('en dit is een javascript') te activeren zonder dat het script in het .html bestand moet.

<button type="button" onclick="javascript:alert('En dit een javascript. ');">Dit is een knop</button>

Dit kan wel, Alleen dan zit het script in het .html bestand wat ik liever niet wil

[Voor 35% gewijzigd door Tijs Beek op 28-09-2018 09:56]

Alle reacties

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:17

Knetterhard

Dedicated

Je kan vanuit je browser geen bestanden benaderen van de client. Verder is je topic niet duidelijk gedefineerd, wat wil je activeren?

NZXT H710i - Asus Strix X570-E Gaming - Ryzen 9 5950X - 64GB G.Skill Trident Z F4 - 1TB Samsung 980 PRO M.2 - Asus GeForce RTX 3090 ROG Strix Gaming OC 24G - https://www.3dmark.com/3dm/55080463

• Tijs Beek
Ik bedoel via <link src=....js> een script activeren nadat je op een <button> drukt

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:17

Knetterhard

Dedicated

Als je een functie 'test' heb gedefineerd, kun je die activeren door een onClick attribute mee te geven aan de button. Bijvoorbeeld:

<button onClick="test();">Test</button>

NZXT H710i - Asus Strix X570-E Gaming - Ryzen 9 5950X - 64GB G.Skill Trident Z F4 - 1TB Samsung 980 PRO M.2 - Asus GeForce RTX 3090 ROG Strix Gaming OC 24G - https://www.3dmark.com/3dm/55080463

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

bedoel je misschien een functie aanroepen?

JavaScript:
1
2
3
function klikMe() {
 alert('En dit een javascript functie. ');
}

aan te roepen met:
HTML:
1
<button type="button" onclick="klikMe();">Dit is een knop</button>

Dit is overigens de allereerste basis van javascript, als je dit niet begrijp zou ik je aanraden wat tutorials in 'javascript for beginners' te volgen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-05 14:37
Heb je het script ingeladen met <script src="..."></script>?

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je kan ook via js een script laden, bijv zoiets:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
var s = document.createElement('script');
s.type = 'text/javascript';
s.async = true;
s.src = 'https://domein.nl/script.js';
var x = document.getElementsByTagName('head')[0];
x.appendChild(s);

• Tijs Beek
RM-rf schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:01:

dit is overigens de allereerste basis van javascript, als je dit niet begrijp zou ik je aanraden wat tutorials in 'javascript for beginners' te volgen.
Ik ben ook aan het zoeken, Maar ik vindt geen fijne curus.

Maar ik heb gedaan wat je zei

bij het javascript:

function klikMe() {
alert('En dit een javascript functie. ');
}

en bij HTML

<!doctype html>

<button type="button" onclick="klikMe();">Dit is een knop</button>

<link src="javaoefening.js">

Maar er gebeurt niks als ik klik.
Doe ik iets verkeerd?

• Tijs Beek
martijnve schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:02:
Heb je het script ingeladen met <script src="..."></script>?
Nee <link>

Ik zal even <script proberen!

• Tijs Beek
Jongens.. Dankje voor jullie antwoorden!

Ik had <link> maar het moest <script>

Soms ben ik een beetje dom..

Dankje Martijn en RM!

Ook knetterhard en Emnich dankje voor de reactie!

Fijne dag nog _/-\o_

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Tijs Beek Al eens gehoord van Multi-Quote in je cursus ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tijs Beek
Hackus schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:18:
@Tijs Beek Al eens gehoord van Multi-Quote in je cursus ?
Haha, Sorry.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee