Toon posts:

Is deze schijf nog te repareren ?

Pagina: 1
Acties:

• rufus666
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 14:12
Goedemorgen,

Vorige week kreeg ik opeens rare foutmelding op een schijf waar ik een bestandje naar probeerde te downloaden, ik kreeg meldingen als fout in I/O apparaat en de schijf gaf in Windows niet meer aan hoe groot ie was en na een reboot was hij opeens helemaal niet zichtbaar meer.

Ik heb gekeken in de bios, heb hem losgekoppeld en in sharkoon dock met een Linux live cd geprobeerd maar niks lijkt te helpen, de schijf draait gewoon en tikt of hapert niet...

Nu heb ik gelezen en gehoord dat ik met het vervangen van de moederbordje aan de onderkant van een zelfde soort schijf kans heb om de schijf te redden, ik heb er 1 gevonden van het zelfde type (model nummer)

Moet ik nog ergens anders opletten of is het gewoon een gok wagen en hopen dat het dezelfde is

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hi, is afhankelijk of het ook het moederbord is, ik heb wat je voorsteld al eens (lang geleden) met een andere schijf gedaan en dat werkte idd.

Ik kon toen op de oude schijf al zien dat er duidelijk een chip doorgebrand was.

Blijft een gok, maar beter dan niets..

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Ik zou wachten met het vervangen van de printplaat totdat méér duidelijk is.
De schijf is dus zichtbaar in de BIOS, dus de printplaat lijkt nog (deels?) te werken.
Begin eerst eens om de SMART-gegevens van de harddisk uit te lezen met Crystaldiskinfo (gratis) ZONDER tests te draaien en zet die gegevens hier als plaatje neer.

Wat is je doel?
- de data op de schijf terughalen?
Hoe dierbaar is die data dan voor jou, hoeveel data is het, is het dringend om die data terug te krijgen en heb je een backup van die data (bv. de originele bestanden op een andere schijf)?
- of de harddisk verder gebruiken?
Stop dan maar, die is verder niet betrouwbaar meer voor enig gebruik.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als deze schijf jonger dan 15 jaar is, gaat het simpelweg vervangen van de printplaat niks oplossen. Schijf weggooien (of insturen voor garantie), en klaar.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52
TommyboyNL schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:01:
Als deze schijf jonger dan 15 jaar is, gaat het simpelweg vervangen van de printplaat niks oplossen.
Vanwaar die 15 jaar? En waarom gaat het bij jongere schijven niet?

Ik kan mij goed voorstellen dat de individuele fysieke aspecten van een harddisk op de printplaat in een stuk geheugen permanent worden opgeslagen, trim-parameters die voor elke schijf weer uniek zijn - maar ik kan mij ook voorstellen dat die tussen twee schijven soms wel genoeg overeenkomen dat in elk geval het teruglezen van data wellicht wel kan.

Ofwel, de afweging die je moet maken:
1) is de data je heel dierbaar en heb je er serieus geld voor over: opsturen naar een datarecovery service
2) heb je een backup of is de data niet zo belangrijk: je verlies nemen
3) daar tussenin: je hebt een kans dat je met printplaat-vervanging relatief goedkoop de data weer terug hebt...

• TommyboyNL
  • Niet online
@vanaalten Die 15 jaar was een natte vinger, sommige oudere schijven gaat dit ook niet werken, sommige nieuwere wel (tot ~10 jaar terug), maar met moderne schijven is dit hoe dan ook een no-go.
De parameters die jij noemt zijn inderdaad het hele eieren eten (plus firmware, bad-block lists, dat soort housekeeping). Helaas luisteren deze parameters zo nauw dat geen enkele donordisk voldoende zal matchen.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:53
Hier een leuk informatief filmpje van Linus tech tips:https://www.youtube.com/watch?v=eyr14_B230o

Het komt er op neer dat nieuwere schijven gekalibreerd worden en die data heb je nodig voor de juiste instellingen van de hardware.. Een andere printplaat is dus vaak niet mogelijk, alleen als je die data ook overzet.

Gigabyte B360M D3H, Intel i7-8700, 4Gig x 2 DDR4 2400, Samsung PM951 NVMe, Crusial M500 & 2 x 1TB, Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, Fractal Design Define Mini C, LG 24EA53 & Iiyama Prolite B2783QSU, Epson Workforce WF-3620

• Renault
TS .... ?
Antwoorden ????? 8)

• TommyboyNL
  • Niet online
Meestal is het de topicstarter die ongeduldig is...
TS is gisterenavond voor het laatst on-line geweest, zullen we nog even rustig afwachten?

• rufus666
Sorry voor de late reply, ik had gister al even snel de antwoorden bekeken.
De schijf is het Bios niet te zien..... de schijf is denk ik max 5 jaar oud.
Er staat geen data op die niet opnieuw te downloaden is, er stonden wel digitale foto's op maar voor zover ik kan beoordelen zijn die allemaal veilig (backup) voor de zekerheid wil ik wel kijken of ik de schijf aan de gang kan krijgen vandaar het idee om de printplaat over te zetten, om het naar een recovery center te sturen....dat het simpelweg niet waard.

Ik ga toch even op zoek naar een soortgelijke schijf, iemand nog een idee waar ik die makkelijk zou kunnen vinden ?

Het is een 2TB Seagate schijf

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:50
TommyboyNL schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:39:
@vanaalten Die 15 jaar was een natte vinger, sommige oudere schijven gaat dit ook niet werken, sommige nieuwere wel (tot ~10 jaar terug), maar met moderne schijven is dit hoe dan ook een no-go.
De parameters die jij noemt zijn inderdaad het hele eieren eten (plus firmware, bad-block lists, dat soort housekeeping). Helaas luisteren deze parameters zo nauw dat geen enkele donordisk voldoende zal matchen.
Je hebt bedrijven die dit kunnen fixen. Het hangt wel af van de staat en type van de controller. Je moet je kapotte controller opsturen en je krijgt er een nieuwe terug waarbij ze een rom chip van je oude op je nieuwe controller overzetten. Als ze je controller niet op stock hebben moet je er zelf een meesturen.

Zelf die chips overzetten is niet te doen. Veel te klein.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• TommyboyNL
  • Niet online
rufus666 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:14:
Ik ga toch even op zoek naar een soortgelijke schijf, iemand nog een idee waar ik die makkelijk zou kunnen vinden ?

Het is een 2TB Seagate schijf
Bespaar jezelf de moeite, dit gaat ECHT NIET werken.
FragileM64 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:27:
[...]

Je hebt bedrijven die dit kunnen fixen. Het hangt wel af van de staat en type van de controller. Je moet je kapotte controller opsturen en je krijgt er een nieuwe terug waarbij ze een rom chip van je oude op je nieuwe controller overzetten. Als ze je controller niet op stock hebben moet je er zelf een meesturen.

Zelf die chips overzetten is niet te doen. Veel te klein.
Op veel schijven is dit een SOIC8 EEPROM, goed te doen voor een ervaren soldeerder. Steeds vaker zit dit geheugen echter geembed in de grote controllerchip, waardoor het overzetten inderdaad bijna niet te doen is.

• Renault
Aha, je hebt al je data nog.
Is je schijf nog geen 5 jaar oud? Dan kan je het serienummer invoeren op de website van de fabrikant en kijken of je nog fabrieksgarantie hebt.
Geen garantie meer?
Schijf wegmikken en een nieuwe kopen ...

Waarom?
Een tweaker gaat voor de reparatie.
Maar de kosten van recovery van alle data die je ooit nog op deze inherent onbetrouwbare schijf gaat zetten i.c.m. de ergernis die dataloss gaat opleveren, zijn hoger dan de kosten van een nieuwe schijf.

[Voor 35% gewijzigd door Renault op 30-09-2018 21:07]

• rufus666
Hmmm jammer, bedankt allemaal voor het meedenken, ik ga toch maar beter bijhouden hoe oud mijn schijven zijn en ze sneller vervangen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee