Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GC-Martijn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-12-2018
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar wat informatie, voordat ik een winkel inloop en de verkoper het woord laat doen.

Wat is tegenwoordig een goede lens voor binnenhuis fotografie waar niet zo goed licht is ?

Ik snap dat deze vraag zeer ruim is, maar ik wil binnenkort de Sony Nex 3N gaan vervangen.
En zat omdat ik ook landschappen fotografeer te denken aan een camera met een fullframe sensor.
Echter wordt de camera de laatste ook gebruikt voor oude gebouwen van binnen te fotograferen.
Dit laatste is vrijwel altijd met slecht licht, en weinig ruimte om op een goeie plek te staan om alles erop te krijgen.

Ik weet niet of dit een goede combinatie is: fullframe + lens x = landschap + binnenhuis fotografie
Beetje kunnen filmen is een bonus feature.

Wanneer er niet zo'n lens bestaat dan gaat de hoofd keuze uit naar binnenhuis fotografie (of hoe dat ook heet :))

Budget: tussen de 1000 en max 3000,- inclusief body.
Merk, maakt niet zo veel uit heb altijd sony gehad.

Of kan ik nog met een andere lens hetzelfde bereiken met de sony Nex 3N ?

// - bla la

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het lijkt me dat je, bij weinig-licht-omstandigheden, het meeste baat hebt, bij het gebruik van een statief... ;)

weinig lichtslecht licht

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 28-09-2018 08:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-07 11:36

Garyu

WW

Zowel urbex als landschap kan waarschijnlijk goed met een statief inderdaad. Wil je verder minder ruis en handheld schieten, dan vallen me voor het genoemde budget genoeg camera's binnen van elk semi-bekend merk.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Je hebt meer opties dan een (dure) full frame.
Binnen het budget dat je noemt kun je een goede draagbare kleine MFT camera hebben; bijvoorbeeld een Olympus OM-D Mark 2 of 3. Die heb je vanaf 410 zonder lens. Voor 875 heb je een enorm goede lichtsterke lens, de 12-40 Olympus f1:2.8 Pro. Die kun je tweedehands kopen voor 500-600 euro. Dan ben je voor 900-1300 euro klaar voor een systeem met een pro-lens.

De equivalente lens bij Canon is 2x zo duur en meer dan 2x zo zwaar. Hetzelfde geldt voor Sony.

De lens is lichtsterk en enorm goed. Het is een lens waarvan reviews zeggen dat hij bijna niet meer van je camera af zal komen (omdat hij zo goed en universeel is), en dat is ook mijn gevoel.
Hij kan landschappen doen maar ook binnen (f1:2.8) en ook urbex exploring - hij zoomt tot 80mm op full frame equivalent, maar voor een fractie van het gewicht, omvang en prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 07-10-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bij urbex heb je niet zulke lichtsterke lenzen nodig omdat je dit meestal toch vanaf statief doet. Dat de sluitertijd dan wat langer wordt maakt dan niet uit.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8