• Jareish
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09-2024
Hallo allemaal, ik wil graag mijn pc een upgrade geven met de focus op audio. Nu ben ik de afgelopen paar dagen aan het rondkijken en inlezen, wat er bestaat omtrend audio om mijn pc een upgrade te geven. Van Sonos 5.1 setup, naar AVR home cimema setup, of een kant klare 5.1 oplossing zoals de Logitech z906 of een soundbar zoals Creative Katana

Ik dacht dat ik een set goede speakers wou hebben, maar aangezien ik eigenlijk altijd met een koptelefoon op game, wil ik eigenlijk mijn koptelefoon een upgrade geven. Ik wou een koptelefoon waar bij je spel, en je muziekcollectie (game muziek, rock, symfonisch) een hele andere dimensie krijgt. Ik gebruik nu de hyperX, maar heb hier ook een Sony mdr1a, Beats,en een Bose QC35 liggen.

Ik ben persoonlijk misschien een beetje klaar met al die game/rgb/kant en klare oplossingen, maar toen ik ben ook niet op zoek naar super puur geluid. Na een tijd zoeken zijn mijn ogen op de AKG 712 Pro gevallen.

Deze moet ik nog bestellen, maar ik loop een beetje vast op welke dac en amp. Toen ik ook naar speakers keek, beseft ik me, dat de speakers die bij mij in het ogeven sprong (wharfedale diamond 220) ik niet eens zou kunnen gebruiken en ook niet deze koptelefoon. Dus ik denk dat een goede amp/dac een mooie investering is.

Sorry voor de lange intro, maar hier mijn vraag

Mijn vraag

Welke DAC/AMP zouden jullie aanraden om de AKG 712 Pro koptelefoon aan te sturen. Ze zouden 62 ohms moeten hebben, maar in fora lees ik dat ze graag meer willen. Daarnaast wil ik in de toekomst er misschien fatsoenlijke bookshelf speakers aanhangen (zoals de Wharfedale Diamond 220).

Leuke bijkomstigheden:
  • via een knop de source kan veranderen zonder de stekkers eruit te trekken.
  • Hij komt bij mijn pc te staan, Dus het liefst een kastje die stevig blijf staan en niet schuift als je maar iets aan de koptelefoon trekt
Budget
300 euro voor de set. Liefst uit een betrouwbare webshop, en niet overseas bij de fabrikant (duurt lang, invoerkosten, omruil etc). Ik geef liever ook iets meer uit, dan dat ik over 3 jaar bij een nieuwe koptelefoon of speaker upgrade, weer een totaal nieuwe dac/amp moet kopen. Maar ik ben geen audiophile dus ik wil er ook niet 1000en euros aan uitgeven.

Wat heb ik zelf gevonden
pricewatch: Audioengine D1
Kan helaas niet van source switchen. Daarnaast krijgt het stroom via usb, dus ik heb mijn twijfels hoeveel het aan kan.
https://www.fostexinterna...docs/products/HP-A4.shtml
Stond op het punt deze te halen, totdat ik zag dat hij maar 32 ohm aankan.

pricewatch: Creative Sound Blaster X7
Voordat ik uitgelachen word, ik weet dat dit geen dac/amp is, maar een soundcard, maar ik dacht ik noem hem, want, deze is op moment 299,- op amazon, heeft een headphone amp, output voor speakers en nog een tal van features en ziet er clean uit. Echter de speakers zijn passive (geen amp zover ik zie), en er komt een bulk met software mee.

Daarnaast nog Schiit full (alleen via buitenland), pricewatch: Sennheiser GSX 1200 Pro (helaas geen speaker output) JDS Labs The element (ook alleen via buitenland) en pricewatch: FiiO E10K Olympus 2 Hoofdtelefoon versterker (ik denk dat dit alle kanten opschuift)

Daarnaast, misschien belangrijk om te noemen. Mijn moederbord is pricewatch: Asus ROG Strix Z270E Gaming en die heeft supremefx en een amp ingebouwd met deze chip http://www.ti.com/product/OPA1688 en die zou 32 tot 600 ohm headphone aankunnen. Ik betwijfel het ten zeerste, maar vervangt de mobo de dac/amp die ik wil?

Daarnaast is mijn voornaamste gebruikt dus gaming met daarnaast spotify. Maar misschien dat dit een deurtje is naar lossless/flacs audio collectie. Mijn muziekgenre zit vooral in de symfonische/glam rock of epic game muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Jareish AKG's K7xx's staan er inderdaad een beetje om bekend dat ze kieskeurig kunnen zijn als het gaat om versterking in de vorm van een hoofdtelefoonversterker. Met mijn beperkte zoektocht leverde al genoeg vraagstukken en opties op, al raad iedereen hier een andere oplossing aan. Je kan het grote Head-Fi topic: The AKG K712 Pro support and impressions thread nog even raadplegen voor aanvullende suggesties.

Omtrent je keuze voor de AKG K712 Pro, heb je deze al ergens kunnen beluisteren? Even los van de keuze voor een DAC/AMP, je kan het eerst ook proberen op je huidige geluidskaart van je moederbord. Daarmee komt misschien niet helemaal de hoofdtelefoon tot zijn recht, maar krijg je wel een idee als het aansluit bij jou wensen. De hoofdtelefoon is de grootste factor voor het bepalen van 'het geluid'. Het schel klinken of het ontbreken van bass geeft in de regel al aan dat je vermogen mist (even los van het type weergave van de hoofdtelefoon zelf).

Met betrekking tot DAC/AMPs, er zijn heel veel opties (ook in jou gewenste prijscategorie). Als ik jou TS zo doorlees is de keuze voor de K712 Pro al redelijk gemaakt, maar met betrekking tot de speakers, neigt je voorkeur naar actieve of passieve speakers in de toekomst? Deze afweging maakt het misschien wat makkelijker om een keuze te kunnen maken voor eventueel een DAC en/of gecombineerde AMP.

Als oplossing voor passieve speakers zou je ook kunnen kijken naar doodnormale stereoversterkers. Zoek er één uit met een goede hoofdtelefoon aansluiting (schaars, maar ze zijn er) en je kan je computer via 3.5mm Jack -> RCA aansluiten of als de stereo versterker bijvoorbeeld beschikt over een optische ingang dan kun je de toslink uitgang op je moederbord daarvoor gebruiken. Er zijn ook hybride oplossingen beschikbaar, waarmee de focus ligt op digitaal, maar je kunt dan alsnog passieve speakers aansluiten.

Voor actieve speakers is er voor een gecombineerde DAC/AMP oplossing er best veel keus. Het verschilt heel erg per product waar de focus van de fabrikant op ligt. Ik zou je wel graag mee willen geven om toch ook buiten Nederland te kijken. Zo ben ik tot nu toe aan hele mooie deals gekomen (met volledige garantie afhandeling) die niet in Nederland te verkrijgen zijn. Je noemde Schiit Audio al (distributeur in NL) en dat is een populaire keus voor een relatief schapelijke prijs. Om nog enkele suggesties te doen, bijgaand nog even een aantal fabrikanten/producten die ik zo in mijn hoofd heb zitten:

iFi Audio
Cambridge Audio DacMagic Plus
Arcam rHead - enkel een headamp, nu relatief scherp geprijsd (fijn ding, genoeg power)
Emotiva A-100 - monster AMP
NAD D3xxx serie - prijzig, jammer van de 3.5mm jack aansluiting
Aune Audio - X1s / X7s, ook in NL te verkrijgen
Pro-Ject

Bij import producten (m.a.w. misschien niet direct in NL te verkrijgen), denk ik aan:
SMSL
Topping
Audiotrak
Audinst
AudioGD
JDS Labs O2, Element

Met de bovenstaande lijst is het een beetje koffiedik kijken, gezien ik de AKG hoofdtelefoons niet ken, los van dat de berichten op het web het erover hebben dat de K712 Pro wel wat vermogen lust. Op basis daarvan zou ik het misschien eerst proberen met je onboard geluidskaart en anders opzoek gaan naar een scherp geprijsde DAC/AMP combi. Al zou ik de dan gekozen gecombinatie van de K712 Pro en de DAC/AMP nog wel even door Google heen halen ter bevestiging. Van horen zeggen is een Magni 3 al een mooie oplossing als losse hoofdtelefoonversterker. Lossless audio? kijk dan ook even naar DSD ondersteuning van de verschillende DACs, ze hebben het lang niet allemaal.

Let wel, in de audio-wereld gaat iedereen los als het gaat om DACs en AMPs. Van spotgoedkoop tot tweede hypotheek-achtige prijzen. Ik geloof best dat er een kwaliteit verschil zit in bepaalde producten, maar zodra de elfjes langskomen met zilver dan haak ik af. ;)
Kijk vooral binnen je eigen prijscategorie en zoek daar iets moois in uit, maar het kan ook zomaar zijn dat je geen verbetering hoort met een losse DAC en/of AMP.

Het is een iets langer bericht geworden dan ik dacht, maar hopelijk helpt dit een beetje bij je zoektocht :)

I browse with Vivaldi