Vraag

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 16:51
Ik zoek een?
Bluetooth koptelefoon zonder noise cancelling (kan ik niet tegen). Grote voorkeur voor over-ear.

Wat is je budget?
150 euro ongeveer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek luisteren onderweg en thuis (Spotify, Soundcloud), muziek produceren, gebruiken voor (internet)-werkzaamheden. Wordt voornamelijk gebruikt met iPhone (X) en laptop.

Wat heb je zelf al gevonden?
Volgens mij heb ik ze allemaal al gezien. Sterker nog, ik had mijn keus al tot twee beperkt maar zag vanavond dat die beiden de AAC-codec niet ondersteunen. (Sennheiser 4.40BT en Sennheiser Urbanite XL). Ik heb een Sony WH-900N gehad maar die gaf met noise cancelling aan zoveel druk op mijn oren dat ik daar binnen 10 minuten knallende koppijn van kreeg. Geluid was top, maar NC staat standaard aan en geef gewoon liever dat geld uit aan geluidskwaliteit/drivers dan aan microfoons en gizmo's voor de NC. Ook vond ik de oorpads niet supercomfortabel. Verder ben ik erg gecharmeerd van de Audio-Technica SR6BT en de WS660BT, maar die zijn hier weer nauwelijks verkrijgbaar.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben voornamelijk benieuwd naar hoeveel verschil het wel of niet aanwezig zijn van een AAC-codec gaat maken ten opzichte van de geluidskwaliteit. Lees overal dat je nooit een koptelefoon moet hebben die de codec van jouw device niet ondersteunt (in mijn geval dus AAC), maar ik ben geen enorme audiofiel en heb het al jaren gedaan met simpele (bedraadde) koptelefoons van een paar tientjes. Echter zou ik graag een stapje omhoog gaan, en vooral draadloos gaan. Ga ik het merken als ik een non-AAC koptelefoon aan mijn iPhone X hang en Spotify luister, of is dat alleen merkbaar in stille ruimtes met complete lossless muziek? Reviews richten zich voornamelijk op audiofielen, en het echte verschil kan ik eigenlijk nergens vinden. In theorie wel natuurlijk, maar de praktijkervaring is niet zo makkelijk na te gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:42
Misschien bedoel je de vraag anders, maar een codec die niet wordt ondersteund, kan niet afgespeeld worden (of je hoort enkel ruis). Als je in Spotify de keuze hebt om te kiezen tussen mp3 en AAC, dan zul je dus voor mp3 moeten kiezen.

De reden dat de ondersteuning van belang is bij Bluetooth, komt doordat de Bluetooth headphone in dit geval de DAC is (die zet bitjes om naar stroompjes om de speakers in beweging te krijgen). Bij een bedrade koptelefoon is het afspeeldevice de DAC en gaan die stroompjes door de draad naar de koptelefoon.

Persoonlijk denk ik dat je geen verschil zal merken tussen AAC of mp3, of op z'n minst geen storend verschil.

Wat echter wel een dingetje kan zijn is de compressie die gerelateerd is aan de Bluetooth verbinding. Zowel de telefoon als de headphone zullen dezelfde compressie moeten ondersteunen. Daar zijn diverse varianten van. Aptx is er een van, maar volgens mij zijn daar weer opvolgers van. Ik geloof dat de telefoon zelf de compressiemethode kiest, maar je zal nergens kunnen zien welke dat is. Het zou kunnen dat die compressie enkel speelt bij een slechte verbinding, maar het is wel vaak de oorzaak van slechte prestaties met Bluetooth.

Ik kan je adviseren daar eens op te zoeken voor meer (betrouwbaardere) informatie
Wil je op safe spelen qua geluidskwaliteit, dan ben je overgeleverd aan een bedrade koptelefoon.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 28-09-2018 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
LA-384 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 05:56:
Wat echter wel een dingetje kan zijn is de compressie die gerelateerd is aan de Bluetooth verbinding. Zowel de telefoon als de headphone zullen dezelfde compressie moeten ondersteunen. Daar zijn diverse varianten van. Aptx is er een van, maar volgens mij zijn daar weer opvolgers van. Ik geloof dat de telefoon zelf de compressiemethode kiest, maar je zal nergens kunnen zien welke dat is. Het zou kunnen dat die compressie enkel speelt bij een slechte verbinding, maar het is wel vaak de oorzaak van slechte prestaties met Bluetooth.

Ik kan je adviseren daar eens op te zoeken voor meer (betrouwbaardere) informatie
Wil je op safe spelen qua geluidskwaliteit, dan ben je overgeleverd aan een bedrade koptelefoon.
Dank voor je uitgebreide reactie! Dat bedoel ik inderdaad, de compressiemethode, als ik het goed heb gelezen is AAC de methode die Apple gebruikt. Voor Android heb je APTX, dat je in heel veel koptelefoons terugvindt, maar Apple doet het natuurlijk weer helemaal anders ;)

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik ben best redelijk technisch dacht ik, maar dit vind ik toch wel lastig te verhapstukken. Ben voornamelijk benieuwd of dat nou een dingetje is waar echte audiofielen met 10.000 euro aan apparatuur zich aan gaan storen, of dat een gemiddelde Jan-met-de-pet (die wel graag hoge kwaliteit wil) daar ook last van gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:42
Zover ik weet heeft aac niets met Bluetooth te maken. Het is de tegenhanger/opvolger van mp3. Beiden zijn lossy compressiemethodes (dus met kwaliteitsverlies tov wav). FLAC is een lossless compressiemethode (met behoud van kwaliteit tov wav).

A2dp en aptx zijn voorbeelden van Bluetooth compressie. Deze worden gebruikt ivm de beperkte bandbreedte van Bluetooth en staat dus los van de Audio compressie*.

https://pcmweb.nl/artikel...ten-over-bluetooth-codecs?
Hier staat nog wat info, zelf nog niet gelezen.

* Het staat in die zin los van de Audio compressie, dat het geen aanpassing maakt in de audiofile, wél in de bitstream naar de headphone. Een groter bestand (met hogere bitrate) zal eerder aan de bandbreedte van de Bluetooth bitstream zitten en dus eerder te maken krijgen met de Bluetooth compressie.

Hogere versies van Bluetooth hebben meer beschikbare bandbreedte en dus zullen ze minder gebruik hoeven maken van sterke compressie.

Ik denk zelf dat "echte audiofielen" Bluetooth geheel links laten liggen en kiezen voor een bedrade koptelefoon met externe DAC/versterker, omdat je dan niet overgeleverd bent aan zaken die je niet kunt beïnvloeden (compressie, signaalsterkte).

Edit:
Hm, ik lees nu dat aac ook een Bluetooth compressie is (lekker verwarrend). Tja, dan weet ik het niet.

[ Voor 62% gewijzigd door LA-384 op 28-09-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
Haha, snap je nu dat ik door de bomen het bos een beetje ben kwijtgeraakt? Inderdaad niet handig dat ze voor de Bluetooth-codec dezelfde benaming gebruiken voor hun andere compressiemethode...

Als Apple nou ook gewoon APT-X(HD) gebruikte was de keus een stuk makkelijker, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
Ik ben eruit, ik kom er net achter dat Audio Technica een nieuw model heeft, de AR5BT en deze lijkt precies te zijn wat ik wil hebben. Neutraal geluid, geen NC, lange batterijduur én AAC-ondersteuning! Valt precies binnen mijn budget.

Deze zojuist besteld, en hopelijk dinsdag binnen (Amazon.de). Ben benieuwd, en dank voor het meedenken! :)
Pagina: 1