Vraag

• illagen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04-2021
Wij zijn zojuist begonnen met het bouwen van een nieuwe woonhuis.
Nou was mijn idee om met traditionele schakelaars te beginnen en later langzaamaan domotica in te gaan bouwen. Maar daar wil ik nu dus al wel rekening mee houden. Nou is één ding me niet helemaal duidelijk:

- stel ik begin met gewone wipschakelaars (maak / breek): kan ik daar later nog z-wave modules achter plaatsen? Ik snap dat ik dan functionaliteit mis die ik normaliter met pulsschakelaars kan programmeren, maar kan ik dan zowel met de wipschakelaar schakelen én met de z-wave module schakelen?
- stel ik begin met pulsschakelaars: daar kan ik niets mee, zonder een z-wave module, toch?

Wat is jullie advies?

Zoals ik het zie zou ik meteen z-wave modules moeten plaatsen met pulsschakelaars erop aangesloten. Dan kan ik in eerste insantie gewoon schakelen (als een traditionele wipschakelaar) op de muur en er later scenes of andere functionaliteit aan toekennen.

Of zie ik het verkeerd?

Beste antwoord (via illagen op 04-10-2018 21:51)

• Roy_T
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:13
- stel ik begin met gewone wipschakelaars (maak / breek): kan ik daar later nog z-wave modules achter plaatsen? Ik snap dat ik dan functionaliteit mis die ik normaliter met pulsschakelaars kan programmeren, maar kan ik dan zowel met de wipschakelaar schakelen én met de z-wave module schakelen?
Ja, dat kan. De meeste modules kun je instellen op puls of "wijziging van de fase" (dus van aan naar uit of van uit naar aan wordt allebei als een "puls" gezien). Het werkt dan gewoon zoals je verwacht, ondanks dat de knop omlaag zetten soms aan en soms uit zal betekenen. Voor dimmers werkt dit niet: daarvoor heb je echt een pulsdrukker nodig, aangezien die meestal dimmen zolang er spanning op de fase staat.
- stel ik begin met pulsschakelaars: daar kan ik niets mee, zonder een z-wave module, toch?
Klopt!

Wat ik zou doen is nu normale wipschakelaars gebruiken, en het binnenwerk later vervangen door pulsdrukkers. Bij het in Nederland meest gebruikte schakelmateriaal (Busch-Jaeger) komt dat neer op het binnenwerk vervangen (niet een veertje toevoegen), maar het frame en de wipper (de knop zelf) kun je hergebruiken. Kosten zijn dan zo'n 6 euro per stuk.

EDIT: net een paar exemplaren uit elkaar gehaald en het lijkt idd wel op het vervangen van een veertje! Alleen weet ik niet hoe makkelijk dat is en of ze los te krijgen zijn. Had me veel geld kunnen besparen 🤔

[Voor 8% gewijzigd door Roy_T op 29-09-2018 10:16]

Alle reacties

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26
Gewoon met wip beginnen. Later kun je dan domotica er achter zetten en er eenvoudig (en goedkoop vaak) een puls van maken. Zeker bij het betere schakelmateriaal geen probleem om het later met een veer naar puls te zetten.

Oh ja, als je wip en zwave er in zet dan werkt het ook maar dan moet je zelf de puls doen. Is niet zo handig/waf.
Scenes etc doe je vervolgens vanuit je gateway etc

[Voor 27% gewijzigd door RoelsRules op 27-09-2018 22:22]

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan ook kijken naar Sonoff switch (touch schakelaars) deze hebben 2 tot 3 mogelijkheden om te schakelen.
1) aanraken (staandaard maak/breek contact relais ingebouwd)
2) via wifi
3) via afstandsbediening (optioneel)

Ze zijn niet erg prijzig maar je kan ze simpel tussen lamp(en) zetten als schakelaar, je kan ze ook flashen met diverse soorten firmware die het progammeren kinderspel maken.
dit kan je later via een Domotica software op een NAS/RPI /PC verder configureren.

Voordeel van elke "unit" is dat ze ongeveer met van alles compatible zijn, bv standaard vocht en temp sensor. nadeel je moet wel opletten met de Ampere die ze aankunnen ik zou je adviseren 16A of hoger variant te kiezen (EU standaard) en niet lager.

ben je geintresseerd er zijn genoeg websites/youtube filmpjes om je even te verdiepen.

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Roy_T
Ja, dat kan. De meeste modules kun je instellen op puls of "wijziging van de fase" (dus van aan naar uit of van uit naar aan wordt allebei als een "puls" gezien). Het werkt dan gewoon zoals je verwacht, ondanks dat de knop omlaag zetten soms aan en soms uit zal betekenen. Voor dimmers werkt dit niet: daarvoor heb je echt een pulsdrukker nodig, aangezien die meestal dimmen zolang er spanning op de fase staat.
Klopt!

Wat ik zou doen is nu normale wipschakelaars gebruiken, en het binnenwerk later vervangen door pulsdrukkers. Bij het in Nederland meest gebruikte schakelmateriaal (Busch-Jaeger) komt dat neer op het binnenwerk vervangen (niet een veertje toevoegen), maar het frame en de wipper (de knop zelf) kun je hergebruiken. Kosten zijn dan zo'n 6 euro per stuk.

EDIT: net een paar exemplaren uit elkaar gehaald en het lijkt idd wel op het vervangen van een veertje! Alleen weet ik niet hoe makkelijk dat is en of ze los te krijgen zijn. Had me veel geld kunnen besparen 🤔

[Voor 8% gewijzigd door Roy_T op 29-09-2018 10:16]

• illagen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04-2021
Dat klinkt als een prima oplossing: nu beginnen met wipschakelaars en dat dan langzaam uitbreiden met z-wave ontvangers.
Voor dimmers is het dus eigenlijk een ander verhaal en om daar geen dubbele kosten te hebben, zou ik daar eigenlijk meteen een pulsschakelaar moeten plaatsen met z-wave module erachter.
Is die dan ook autonoom te bedienen of bestuurd de pulsschakelaar dan altijd de module via bijv een scene? M.a.w. kan ik het dan al als gewone dimmer gebruiken (zonder Domoticz o.i.d.) en hem daar later aan koppelen?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 08:18
illagen schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:51:
Dat klinkt als een prima oplossing: nu beginnen met wipschakelaars en dat dan langzaam uitbreiden met z-wave ontvangers.
Voor dimmers is het dus eigenlijk een ander verhaal en om daar geen dubbele kosten te hebben, zou ik daar eigenlijk meteen een pulsschakelaar moeten plaatsen met z-wave module erachter.
Is die dan ook autonoom te bedienen of bestuurd de pulsschakelaar dan altijd de module via bijv een scene? M.a.w. kan ik het dan al als gewone dimmer gebruiken (zonder Domoticz o.i.d.) en hem daar later aan koppelen?
Wij zijn vorig jaar verhuisd en het huis zat vol met halogeendimmers; om met LED te kunnen werken had ik dus nieuwe dimmers nodig; het werden Fibaro dimmers met een pulse schakelaar. Die werken prima autonoom. Kort indrukken is aan/uit; lang ingedrukt houden is dimmen +/-

Dat was ook een van mijn eisen: de basisverlichting moet het doen, ook zonder domotica software.

• Roy_T
Wat balk zegt. Het doel moet wat mij betreft ook altijd zijn “als de controller niet werkt, moet de verlichting het wel doen.” Mijn ouders hebben geen flauw idee wat domotica is, en ook die moeten met een ouderwets rondje door het huis de verlichting uit kunnen zetten. Dat krijg je gelukkig standaard met oa die Fibaro modules. Het zijn in principe gewoon relais/dimmers met twee actuatoren: het zwave signaal en de fysieke knop.

Nog iets om rekening mee te houden: Fibaro relais en dimmers kunnen, ook als ze maar één last kunnen schakelen, verbonden worden met een tweede schakelaar om bijvoorbeeld een scène te starten. Zo heb ik op de badkamer een dubbele knop met een enkel relais voor de verlichting; met de andere knop start ik een scène die de mechanische ventilatie 45 minuten op “hoog” zet. Mijn punt: hou daar vast rekening mee bij de aanschaf van schakelmateriaal :-)

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 11:27
Ik snap het even niet; je bouwt een nieuw huis en je weet nu al dat je in de toekomst een domotica systeem wil. Waarom leg je dan niet meteen je huisinstallatie in ster-vorm aan? Dan wordt je installatie flexibel. Nu heb je de kans om het goed te doen. Over een paar jaar gaan prutsen met een draadloze oplossing zou ik niet willen.

• Roy_T
Heb je veel negatieve ervaringen met Z-wave, Aotearoa? Want ik heb in zes jaar tijd werkelijk nog nooit hoeven prutsen. Het werkt, en het werkt hier altijd. Hoe heb jij na de overstap naar een ster-vorm meer flexibiliteit ervaren?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee