Toon posts:

High-end surround receivers

Pagina: 1
Acties:

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:01

page404

Website says no

Topicstarter
Ik ben me de laatste tijd een beetje op het hogere segment audio aan het storten (waarbij ik de componenten van 10.000€ per stuk toch wel wil vermijden, dat noem ik dan het echte high end spectrum). Wat me opvalt is dat veel van de echte audiofielen een surround setup vermijden. Dat heeft vaak met kosten te maken, twee goeie speakers van 4000€ per stuk met bijbehorende monoblokken is misschien nog wel te betalen, maar een 5.1 of 7.1 setup met audiofiele componenten is blijkbaar voor veel mensen te gortig.
Waar ik naar benieuwd ben, wat zijn de ervaringen van mensen die een surround setup hebben met het sub-audiofiele segment (dus speakers van 1000€+) en bijbehorende receiver. Wat verwacht je van zo'n receiver? Wat zijn de merken die het verschil maken in dat segment? Telt een Marantz 8012 van €3000 mee? Of een NAD T777? Of wordt het dan toch een Anthem, Arcam of Yamaha? Wat zijn de voordelen van dergelijke versterkers tov de 1000€ surround receivers?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JdM

Gas?Gas!

Ben je al eens gaan luisteren in een audiowinkel?

N54 powered

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:26
Op hetzelfde volume, zonder DSP foefjes :)

Nickname does not reflect reality

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ja, wat @Brad Pitt zegt. Goed geluid hoeft niet je longen te kosten. De grootste pitfall is de akoestiek...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:11

T-MOB

Echte chocomel eerst!

page404 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:16:
Wat me opvalt is dat veel van de echte audiofielen een surround setup vermijden. Dat heeft vaak met kosten te maken, twee goeie speakers van 4000€ per stuk met bijbehorende monoblokken is misschien nog wel te betalen, maar een 5.1 of 7.1 setup met audiofiele componenten is blijkbaar voor veel mensen te gortig.
Ik weet niet of het puur een kostenkwestie is. Echte audiofielen tikken ook waanzinnige bedragen af voor kabels en psycho-acoustische tovercomponenten. Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat er weinig (audiofiele) eer te behalen is aan filmgeluid. Voor 2 knappe fronts en een goede center is het de moeite om topcomponenten te kopen. Voor surround-, atmos en andersoortige effectspeakers is het allemaal een stuk minder boeiend. Het moet kloppen en in balans zijn met rest, maar geen hond die zich druk maakt over de warmte van het geluid van langsrazende kogels of de volle dynamiek van de krekels in het oerwoud.

Maar wat is precies je vraag? Ben je benieuwd wat je minstens moet kopen om het respect van de audiofiele kerk te verdienen, of ben je meer op zoek naar wat zinvol is om aan te schaffen. De Marantz die je noemt is mede zo duur omdat hij 11 kanalen Atmos kan versterken. Als je daar 5 luidsprekers mee aan gaat sturen is het vooral erg veel geld over de balk gooien. Ik heb een zwak voor NAD, maar ik kan weinig rationele argumenten verzinnen waarom je in een woonkamer een T777 boven een T758 zou verkiezen (ok, een ethernetaansluiting beats wifi). Voor het geluid kun je die 1200 euro imho beter in speakers of acoustiek steken.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 11:03
Zoals je in mijn signature kan zien, is het "midden segment" wat ik allemaal heb staan (5.1.4 ).
Hoewel, dat ligt helemaal aan wat je er zelf voor uit wilt geven, menig familie lid heeft me voor gek verklaard.

Anyway, wat veruit de beste aanschaf is geweest in mijn AV setup is mijn akoestische spanplafond.
Nee het was niet goedkoop, maar de uitwerking die het heeft gehad op de hele setup is echt waanzinnig.

En het voordeel is ook dat je er profijt van hebt als de boel niet aan staat :)
Gewoon praten met elkaar is ook een stuk "rustiger" en kan op lagere volume's

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• page404

page404

Website says no

Topicstarter
T-MOB schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:40:
[...]

Ik weet niet of het puur een kostenkwestie is. Echte audiofielen tikken ook waanzinnige bedragen af voor kabels en psycho-acoustische tovercomponenten. Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat er weinig (audiofiele) eer te behalen is aan filmgeluid. Voor 2 knappe fronts en een goede center is het de moeite om topcomponenten te kopen. Voor surround-, atmos en andersoortige effectspeakers is het allemaal een stuk minder boeiend. Het moet kloppen en in balans zijn met rest, maar geen hond die zich druk maakt over de warmte van het geluid van langsrazende kogels of de volle dynamiek van de krekels in het oerwoud.
Daar heb je wel een punt, die had ik me nog niet gerealiseerd. Verklaart ook waarom ik qua filmgeluid aardig tevreden ben en ik het idee heb dat ik muzikaal nog wat kan winnen.
Maar wat is precies je vraag? Ben je benieuwd wat je minstens moet kopen om het respect van de audiofiele kerk te verdienen, of ben je meer op zoek naar wat zinvol is om aan te schaffen.
Vraag... eigenlijk meer interesse. En ik hoef gelukkig geen respect te verdienen, dus meer dat laatste. Is voorlopig nog hypothetisch als mijn Marantz SR5008 het nog even uithoudt (fingers crossed).Maar what if....
De Marantz die je noemt is mede zo duur omdat hij 11 kanalen Atmos kan versterken. Als je daar 5 luidsprekers mee aan gaat sturen is het vooral erg veel geld over de balk gooien. Ik heb een zwak voor NAD, maar ik kan weinig rationele argumenten verzinnen waarom je in een woonkamer een T777 boven een T758 zou verkiezen (ok, een ethernetaansluiting beats wifi). Voor het geluid kun je die 1200 euro imho beter in speakers of acoustiek steken.
Dat stoort me wel aan die high end surround receivers. Ik hoef geen 17.4 :P geluid, heb namelijk idd alleen front en center en hoef niet veel extra. Maar 5.1 bestaat al niet meer in surroundland, het is bijna allemaal 11.2 geworden. Waar zit dan nog wel de winst in? Klinkt een SR8013 of een Arcam dan in stereo zoveel beter dan een SR5013?Of betaal je echt voor de extra componenten en features en wat marketingsaus ;)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:29

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

page404 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:42:
[...]
Klinkt een SR8013 of een Arcam dan in stereo zoveel beter dan een SR5013?
Met alle respect, zullen we die discussie niet weer gaan voeren? Daar zijn al tig topics over en het eindigt altijd in een welles-nietes spelletje.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 11:03
Klinkt a beter dan b....... ?
Is eigenlijk een zelfde soort vraag als Smaakt a lekkerder dan b ?

Probleem in dit soort discussies is dat de beleving van geluid grotendeels subjectief is.
Wat de een mooi/lekker vind, vind de ander afgrijselijk. Gelukkig maar want anders was de wereld heel erg saai geweest.

Het objectieve deel zit in het meetbare stuk, en dan met name de akoestiek.
Galm, staande golven etc. Als dit niet aangepakt word klinkt zelfs een installatie van een ton niet naar behoren.

Natuurlijk zit er een gedeelte in wat "je krijgt waar je voor betaald", maar het OVERGROTE deel is een subjectieve beleving, Laat je dus niet te hard sturen door een MENING van anderen.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:21
Ik denk als je echt richting high end gaat dat je eigenlijk geen geintergreerd surround receivers meer tegen komt. Dan heb je een surround processor en losse of een meer kanaals eindversterkers nodig.
Echt high end krijg je bijvoorbeeld:
https://www.mcintoshlabs....-theater-processors/MX160
En het kost je maar 21k. Dit is dan wel een extreem voorbeeld, maar er zijn meer fabrikanten die surround processors maken ook in het prijsgebied van 5k.

Ik werk zelf veel met AV materialen, maar heb zelf nog nooit met een dergelijke setup gewerkt. Ik vraag me ook af of het toegevoegde waarde heeft, maar dat is persoonlijk.

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 20:52
Als je de de die-hard thuisbioscoop speakers vergelijkt met audiofiel die-hard zijn die ook compleet anders.
thuisbioscoop lijkt vooral gericht op high efficiency, 98db. Alles kan recht getrokken worden met DSP en roomcorrection.
Vaak zie je zelfbouw speakers, al dan niet zonder filters. Ook gaat men voor professionele versterkers als behringer of crown en een receiver met pre-outs van de bekende merken voor surround processing.

Stereosets lijken veel meer onderhevig aan "gevoel" en "onmeetbare effecten die je men schijnbaar wel kan horen". corrigeren middels dsp lijkt uit den boze, want dit zou het geluidsfragement zomaar kunnen veranderen van wat de maker had bedoeld.

Zo is de benadering naar receivers ook. homecinema kijkt naar hoeveel pre-outs kan de receiver verwerken en ondersteunt hij de formats die ik wil hebben. van 5.1 tot 32.6 of whatever.

Als jij je zorgen maakt om je stereo effecten. Misschien moet je eens gewoon een goede stereoset gaan beluisteren. Desnoods knoop je die set daarna aan je surround en laat je 'm in stereo los spelen en in surround gewoon aansturen door de receiver.

Zoals hierboven, 't beste advies: pak je receiver, neem die mee naar een audiozaak die een highend receiver heeft staan en misschien ook een prachtige stereoversterker en sluit alle 3 aan op dezelfde speakerset en ga eens vergelijken.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:09
Ik denk dat ik een setup heb, die redelijk in de buurt komt van wat jij beoogt.

Mijn setup bestaat uit:

Beeld:
Televisie: pricewatch: LG OLED55C7V Zwart

Audio:
AV-receiver: pricewatch: Marantz SR7011 Zwart
Frontspeakers: pricewatch: Focal Aria 926 (Zwart)
Centerspeaker: pricewatch: Focal Aria CC900 (Zwart)
Achterspeakers: https://www.stassen.nl/lu...aker/focal-jmlab-dome-2.0
Subwoofer: pricewatch: SVS SB-2000 Piano Gloss (Zwart)

Bronnen:
Console: pricewatch: Sony PlayStation 4 Pro 1TB Zwart
Console: pricewatch: Nintendo Switch Zwart
Mediaspeler: pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi
UHD-blu-rayspeler: pricewatch: LG UP970
Platenspeler: pricewatch: Audio-Technica AT-LP5

Ik heb de Marantz AV-receiver puur uitgezocht op alle versterkte kanalen voor de speakers; het aantal beschikbare aansluitingen en alle functies die ik dacht nodig te hebben. Daarbij kwam deze er qua uitrusting en prijs het beste uit. Natuurlijk kun je ook voor Anthem, NAD, Rotel, of McIntosh e.d. gaan, maar dat is m.i. niet nodig. Zoals Fear ook al opmerkt is dat overigens voer voor discussie in een ander topic.

De frontspeakers heb ik uitgezocht door 2 luistersessies te doen en daarbij speakers te luisteren van verschillende merken in ongeveer dezelfde prijsklassen, maar ook daar net onder en boven. Zeg maar in de range van € 800 tot € 1500. Nadat ik besloten had om voor Focal te kiezen heb ik daar ook de center van beluisterd en de surrounds en dat klonk me zeer aangenaam in de oren allemaal.

V.w.b. de mediaspeler (ik heb ook nog een Minix U9-H in de slaapkamer) en de UHD-blu-rayspeler ben ik puur op specs en reviews afgegaan.

Ik kan nu m.i. op zeer aangename wijze muziek luisteren d.m.v. de Focal Aria's en ook mijn surroundsetup klinkt uitstekend. In combinatie met mijn tv en de bronnen is luisteren naar Spotify Premium, lp's en cd's een feestje en is het kijken van films en series echt alsof je er middenin zit.

• page404

page404

Website says no

Topicstarter
Thanks allen, er is me een stuk meer duidelijk geworden :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee