Toon posts:

Zonnepanelen - hulp gevraagd offertes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:22
Graag hulp bij beoordelen van offertes zodat ik een keuze kan maken of wellicht een andere offerte moet opvragen.
Mijn kennis ligt niet op het gebied van zonnepanelen. In december verhuizen we en we willen graag zonnepanelen om ons eigen energieverbruik op te vangen. Ik heb een 3-tal offertes opgevraagd.
Graag jullie advies hierin. Wat vinden jullie van de offertes, prijs en wat ik krijg voor die prijs? Wat is goed of wat is juist minder goed?

Daarnaast een andere vraag; Is het handig om de panelen in december te laten plaatsen, of kunnen we beter wachten tot april/mei ?

Situatie:
dak op zuid oost. 18m2, helling ongeveer 30 graden. Veelal zon, bepaald gedeelte van de dag kan schaduw zijn i.v.m. een grote boom.

Offertes:

Offerte 1:
12 x Neo Solar Power 305 WP all black
Growatt 3000 MTLs omvormer
10 jaar garantie
25 jaar vermogensgarantie
3131 kWh opbrengst
3660 WattPiek

4500 euro inclusief btw

Eventueel voor 1134,- meerprijs een andere omvormer: Enphase IQ7 Micro-omvormer.
3239 kWh opbrengst

Offerte 2:
12 x LG Solar 320N1K-A5 NeOn2 All black
SE4000H- 1 - fase HD wave omvormer
12 jaar garantie op omvormer, 25 op panelen.
25 jaar vermogensgarantie
3850 kWh opbrengst
4160 WattPiek

6969,- Euro inclusief BTW

Offerte 3:
13x JA Solar 295 WP Mono Kristallijn
SolarEdge HD Wave 3500 omvormer
12 jaar garantie
3384 kWh opbrengst
3835 WattPiek

6283,- euro inclusief BTW

Graag jullie hulp! Ik zit al avonden te zoeken maar heb er echt te weinig kaas van gegeten.

[Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 27-09-2018 21:15]

Beste antwoord (via pentaw1nz op 29-09-2018 12:01)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je krijgt altijd "geld" voor je overschot. (niets is zeker, maar daar ga ik vanuit)

Ik heb alles volgeplempt (is ook hobby en verslaving)
Zodat ik in de mindere maanden, zoveel mogelijk eigen verbruik creeer.
Zomeroverschot levert geld op (minder dan nu het geval is)
Wintertekort wordt daarmee betaald.
Dus eigenlijk nog steeds salderen, maar dan met 2 tarieven...(helaas)

2 stringen van 6 panasonic kuro 325 Wp op zuidoost. (die kunnen eventueel parallel op 1 ingang)
??? panelen op noordwest als uitbreiding
1x SMA 5.0

En als het betaalbaar wordt: https://www.photovoltaik4all.de/sma-smart-energy
(PV stroom = dan ook nachtstroom)

[Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 12:03]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:20

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het huis staat zuid oost dus die boom is alleen in de morgen wat wanneer de zon er nog heel scheef op staat, ik zou niet voor SE gaan maar voor de eerste of een look a like met wat zwaardere panelen.

Je dak layout snap ik niet helemaal, waarom de stippel lijn en waarom de panelen verstoken van elkaar van dat rechterdeel.
Je kan daar gewoon gelijk houden en dat hogere paneel boven de linkse. Wat is het wat allemaal op dak zit? Raam en?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• pentaw1nz
Dank voor je reactie. Waarom verkies jij Growatt boven SE? De eerste offerte is ook een stuk goedkoper. Ik weet alleen niet of zij ook zwaardere panelen aanbieden. Ze geven me nu enkel een meerprijs voor een andere omvormer. Weet ook niet precies in welke mate die andere omvormer beter zou zijn.

Over de opstelling;
Er zit een dakraam, een oude schoorsteen en 2 lucht kanalen.

• Rol-Co

Rol-Co

SE is met optimisers, dus niet alleen een omvormer, dat werkt verder goed en kan je per paneel monitoren maar als er iets kapot gaat is het vaak een optimiser of omvormer en met weinig tot geen schaduw een beetje onnodig duur met een vrij dure omvormer en 55,- optimiser per paneel.

Luchtkanalen bedoel je een ventilatiepan? Daar kunnen panelen gewoon overheen toch?

• pentaw1nz
Dit is het dak, dus moet wel gewoon omheen/tussendoor gelegd worden. Tevens rekening houden met de serre. Hopelijk kunnen ze via de zijkant, anders moeten we al iets regelen met de buren. Niet zo'n fijne binnenkomer als je er net woont :)

SE Omvormers zijn dus altijd met optimisers, en dat raad je niet aan omdat de schaduw van de boom bij ons (waarschijnlijk) minimaal is. Helder, dat ga ik in de gaten houden als we er wonen en neem dit mee in mijn afweging.

Is het dan ook zo dat Offerte 2 en 3 een stuk duurder zijn door deze duurdere omvormer en optimisers?
Ik las was dat het van de omvormer afhangt of je bijv. per paneel kunt meten/uitlezen en iets over fase 1 , fase 3 , .... waar moet ik op letten?

En de panelen? LG, JA solar of Neo? Ik zie dat de duurdere aanbieders vaak werken met de LG panelen. Deze worden ook positief beoordeeld op internet. JA Solar is ook prima lees ik. Neo komt dan weer wat minder voor.

Graag nog wat tips :)
Aanraden van een installateur dan wel panelen/omvormer voor mijn situatie mag ook.

[Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 28-09-2018 09:04]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gaat het nu om de boom in de 1e foto of de boom in de 2e foto?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• pentaw1nz
Het gaat om de boom in de eerste foto. In de tweede foto is deze boom niet te zien (staat precies in lijn met het kleine boompje op foto 2 en is vlak voor het nemen van die foto dusdanig gesnoeid dat er nu weinig van over is :) )

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Kun je die afvoerpijpen verplaatsen naar de andere kant?

Je kunt dan meer panelen kwijt en niet in tetris stijl.
Heb ik ook gedaan
https://tweakers.net/ext/f/uzGHCIZH10u0y2Q5LMJiFQ9Q/thumb.jpg

Hier zien ze graag afmetingen van je dak, afstand tot afvoerpijp enz. ;)
Zie mijn foto.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• pentaw1nz
Partij 1 raadt het volgende aan na telefonisch contact;

12 x NEO Solar panelen 305 WP. (relatief goedkope panelen en volgens mij ook een prima keuze. de LG zijn aanzienlijk duurder, ongeveer. 900 euro op het hele systeem.)

En dan met de Enphase IQ7 micro omvormer achter ieder paneel, die er voor zorgt dat ieder paneel afzonderlijk optimaal presteert. Ik heb dan ook geen grote omvormer in huis.
20 jaar productgarantie

Echter dan wel de vrij kwetsbare micro-omvormers onder ieder paneel, en worden dus blootgesteld aan alles wat er buiten gebeurt.

De SE Omvormers zijn dan overigens ook even duur, maar die werken dus (naar ik begrijp) met optimizers. Die zie ik ook nog niet staan op de offertes, maar wellicht is dat er in verwerkt. Dit wordt afgeraden wanneer er geen tot weinig schaduw is.

Tevens reactie van 1 van de aanbieder wat betreft de omvormer (ik heb gevraagd waarom ze deze aanraden). Zij raden wel de SE omvormer aan, ondanks dat ik aangeef dat er vrijwel geen schaduw is:

Wij bieden standaard SolarEdge omvormers aan, tevens micro-omvormers en Omnik string omvormer.
Ons advies is altijd ga voor SolarEdge, wereldwijd de meest toegepast omvormer vanwege de voordelen van een sting omvormer en micro omvormers in één systeem.

8)7

[Voor 38% gewijzigd door pentaw1nz op 28-09-2018 10:31]

• pentaw1nz
Nog een vierde offerte; 7800,- inclusief BTW:
Aanzienlijk duurder dan offerte 2, maar dus wel 1 extra paneel. Al vraag ik me af of we die nodig hebben.

Zonnepanelen:
13 x LG NeOn2 320Wp Full Black (PREMIUM) zonnepaneel, 4160 Wp totaal 25 jaar fabrieksgarantie
Omvormers:
1 x SolarEdge HD Wave 3500 omvormer
Regeling per paneel met power-optimizers
12 jaar fabrieksgarantie op de omvormer en 25 jaar op de optimizers
Montagemateriaal:
13 x Schuin pannendak stormvast met zwarte klemmen montagesysteem
All-in installatie:
Inclusief aardlekautomaat in de meterkast, werkschakelaar, aarden onderconstructie en wegwerken van alle bekabeling (excl. platdakdoorvoer)

[Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 28-09-2018 10:40]

• Rol-Co

Rol-Co

SE is bij jou niet echt nodig, micro ook niet en maakt het alleen onnodig duur en makkelijker voor de installateur maar zie je niet terug in de prijs.
Neem gewoon een gemiddeld paneel zoals ja-solar met een goede omvormer.

• pentaw1nz
Enige nadeel is dan wel dat ik met een normale serie omvormer niet per paneel de opbrengst kan bekijken en het volledige systeem ook zo sterk is als de zwakste schakel. Zit er een klodder duivenstront op 1 paneel, verliest ik over alle panelen.
Dat is tenminste wat ik er van begrijp en wat het nadeel is van die normale omvormers.

• Rol-Co

Rol-Co

Nieksiero schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:36:
Enige nadeel is dan wel dat ik met een normale serie omvormer niet per paneel de opbrengst kan bekijken en het volledige systeem ook zo sterk is als de zwakste schakel. Zit er een klodder duivenstront op 1 paneel, verliest ik over alle panelen.
Dat is tenminste wat ik er van begrijp en wat het nadeel is van die normale omvormers.
In theorie wel maar panelen hebben niet dusdanig grote verschillen, anders zou de fabrikant er wel een lager of hoger paneel van maken, meer dan 5W is het niet. Ook verdien je daar nooit de meerprijs van 12x55,- plus meerprijs omvormer van 200,- mee terug.
Maar het is een leuke marketing slogan. :)

Neem dan een sma omvormer met optitrack, dan heb je ook wat schaduw management, niet per paneel logging maar dat is ook maar even interessant, het gaat meer om opbrengst per jaar.

• Rol-Co

Rol-Co

Nieksiero schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:39:
Nog een vierde offerte; 7800,- inclusief BTW:
Aanzienlijk duurder dan offerte 2, maar dus wel 1 extra paneel. Al vraag ik me af of we die nodig hebben.

Zonnepanelen:
13 x LG NeOn2 320Wp Full Black (PREMIUM) zonnepaneel, 4160 Wp totaal 25 jaar fabrieksgarantie
Omvormers:
1 x SolarEdge HD Wave 3500 omvormer
Regeling per paneel met power-optimizers
12 jaar fabrieksgarantie op de omvormer en 25 jaar op de optimizers
Montagemateriaal:
13 x Schuin pannendak stormvast met zwarte klemmen montagesysteem
All-in installatie:
Inclusief aardlekautomaat in de meterkast, werkschakelaar, aarden onderconstructie en wegwerken van alle bekabeling (excl. platdakdoorvoer)
Dit is natuurlijk helemaal idioot, bijna 2,- per Wp is echt buiten proportie duur.

Reken ik even ruim
13x 250,- aan panelen van 325Wp (@AUijtdehaag zijn geliefde panasonic kuro) ;)
3250,-
Sma omvormer
1100,-
13x50,- montage materiaal zwart
650,-
Alamat en kabel naar de meterkast.
150,-

Kom ik op 5150,-
Is er dus 2650,- ergens aan de strijkstok blijven hangen voor montage op dak 8)7
Ik kom het voor de helft doen als jij de spullen koopt >:)

Je moet gewoon mooie zwarte panelen nemen met standaard formaat of kleiner met een normale prijs, sma of andere degelijke omvormer en clickfit montage materiaal in zwart, klaar ben je.
Ik heb vorige week 16x315Wp (alles zwart) met een growatt omvormer geplaatst, kWh meter en youless logging, meterkast aanpassing en kost die man totaal 3600,- aan materiaal (5040Wp)
Zie je het verschil? En hij heeft ook schaduw en 8 stuks op NW.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het kan aan mij liggen, maar ik zie twee verschillende daken....
Waar wil je nou "exact" panelen leggen?
(let op: ik heb noord en zuid, dus wees specifieker)

Geef even aan hoeveel graden zuidoost of noordwest, zodat we een beter beeld hebben...
De exacte afmetingen erin. (pannen tellen)

En inderdaad, gewoon een SMA met Panasonic hit kuro 325 Wp
Steek dat geld wat je uitspaart aan optimizers, liever in betere panelen van hoge kwaliteit.
Ook hoge Vmpp dus 2 strings maken is mogelijk... (en dus 2x schaduwmanagement)
De verschillen onderling tussen de panelen is erg klein, en verwaarloosbaar.

Als je goede adviezen wilt, zul je ook "duidelijker" moeten zijn.

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 09:52]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:46:
Het kan aan mij liggen, maar ik zie twee verschillende daken....
Waar wil je nou "exact" panelen leggen?
(let op: ik heb noord en zuid, dus wees specifieker)

Geef even aan hoeveel graden zuidoost of noordwest, zodat we een beter beeld hebben...
De exacte afmetingen erin. (pannen tellen)

En inderdaad, gewoon een SMA met Panasonic hit kuro 325 Wp
Steek dat geld wat je uitspaart aan optimizers, liever in betere panelen van hoge kwaliteit.
Ook hoge Vmpp dus 2 strings maken is mogelijk... (en dus 2x schaduwmanagement)
De verschillen onderling tussen de panelen is erg klein, en verwaarloosbaar.

Als je goede adviezen wilt, zul je ook "duidelijker" moeten zijn.
De ene foto is inderdaad van de voorkant van het huis, puur om de boom aan de zijkant te laten zien. Ik had hier geen andere foto van, we moeten nog verhuizen.
Andere foto met de glazen serre is de achterkant van het huis, ligt op Z-O en daar wil ik de panelen hebben .

Zie onderstaande foto's voor plattegrond van zolder (en deels dus dak) en ligging. Nummer 31 is mijn kavel. De twee vage vormpjes zijn de grote bomen zoals deze op de eerdere foto te zien was. Deze zijn nu gelukkig vrij kaal gesnoeid door de gemeente.

[Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 29-09-2018 10:36]

• Rol-Co

Rol-Co

Ja dus die boom staat op west of noord west zelfs, einde dag in de avond last van wanneer de panelen al bijna niets meer doen.
Hoeveel graden zuid oost? Foto google maps helpt al denk ik.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien eerst maar eens verhuizen.

En dan kijken wat er weg kan van pijpjes. Of verlaagde pijpjes.
Misschien is het dakraam wel aan vervanging toe. Kan je hem mooi dicht timmeren en op noord een nieuwe plaatsen.

Warmtepomp en warmtepompboiler erin. Dan kan de cvpijp ook weg.

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 10:39]

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:25
Als je in december gaat verhuizen vooral nog niet hierom druk maken. Als je de zonnepanelen in Maart/April voor elkaar hebt is vroeg genoeg. Tot die tijd is er toch weinig opbrengst.

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:38:
Misschien eerst maar eens verhuizen.

En dan kijken wat er weg kan van pijpjes. Of verlaagde pijpjes.
Misschien is het dakraam wel aan vervanging toe. Kan je hem mooi dicht timmeren en op noord een nieuwe plaatsen.

Warmtepomp en warmtepompboiler erin. Dan kan de cvpijp ook weg.
De dakramen zitten aan beide kanten van het dak en zijn volledig kunstof, die gaan we dus niet verwijderen.
De pijpjes aan de Z-O zijde van het dak is een luchtafvoer, daaronder zit de CV aangesloten. Warmtepomp heb ik overigens al naar gekeken, maar we geven nu eerst voorrang aan panelen en isolatie. Later wellicht een hybride pomp.

We verhuizen volgende maand en wil me gewoon even goed oriënteren :) Offertes moest ik indienen bij de hypotheek omdat we een deel kunnen meefinancieren, ik heb dus gewoon de duurste opgestuurd. Maar toen ik er verder in doorzocht kwam ik er achter dat ik hier niet veel kaas van gegeten heb.

Situatie zal dus zijn zoals bovenstaande foto's. Dak op Z-O. Zoals te zien op het legplan moet er rekening gehouden worden met de pijpjes en met het dakraam. Ze zouden nog wel iets minder "Tetris achtig" gelegd kunnen worden dan hoe het nu is uitgetekend.
RaymondD schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:46:
Als je in december gaat verhuizen vooral nog niet hierom druk maken. Als je de zonnepanelen in Maart/April voor elkaar hebt is vroeg genoeg. Tot die tijd is er toch weinig opbrengst.
Heb je helemaal gelijk in. Maar wil me er gewoon even goed in verdiepen zodat we straks ook een gedegen keuze kunnen maken.

[Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 29-09-2018 10:47]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Een dak met een helling van 30 graden heeft een onbruikbare zolder, dakraam en pijpen weg halen of verplaatsen en vol gooien met panelen, heb je gelijk meer vermogen voor een toekomstige warmte pomp.

[Voor 7% gewijzigd door frisianstar op 29-09-2018 10:50]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• pentaw1nz
frisianstar schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:48:
Een dak met een helling van 30 graden heeft een onbruikbare zolder, dakraam en pijpen weg halen of verplaatsen en vol gooien met panelen, heb je gelijk meer vermogen voor een toekomstige warmte pomp.
Er is een compleet afgewerkte zolderkamer geplaatst in het midden van de zolder. Links en rechts langs die kamer zijn lange stroken bergruimte. Zo heb je op zolder dus geen "last" van de hellingshoek. Ik ga het dakraam dus echt niet weghalen voor de panelen.
Op het dak is plek voor 13 panelen, als je bijv. de afmetingen neemt van de LG 320. Daar moeten we het maar mee doen.

We verbruiken zo'n 3200 , ik heb voor de berekeningen 3800 genomen. Met 13 goede panelen kunnen we richting de 4000 kWh opwekken, dat moet toch wel goed komen met zon hybride pomp in de toekomst.

[Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 29-09-2018 10:55]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Is 2x 8 geen oplossing? Dus 8 op zuid-oost en 8 op noord-west?

Dan spreid je ook mooi de opbrengst wat meer over de dag en het ziet er strakker uit.

De omvormer hoeft dan ook niet zwaar te zijn, met een 3kW versie kom je een heel eind.

[Voor 64% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-09-2018 10:58]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• frisianstar
Dat is een optie, helling is maar 30 graden.

Gas gaat vroeg of laat verdwijnen, dan hou je alleen elektriciteit over om je huis te verwarmen. dus veel panelen plaatsen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:25
Even ter vergelijk, ik heb hier een offerte liggen voor 12x IBC Monosol ZX5 300wp black panelen (europese panelen) met 12 Tigo optimizers + Cloud connect gateway en Steca omvormer inclusief plaatsing voor 5000 euro. Daar zou ik nog flink op kunnen bezuinigen door goedkoper panelen te nemen, alleen optimizers voor panelen met schaduw en bijv. een solax optimizer, gateway weglaten. Dan komt het onder de 4000 incl. btw.

• pentaw1nz
Rol-Co schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:19:
[...]

Dit is natuurlijk helemaal idioot, bijna 2,- per Wp is echt buiten proportie duur.

Reken ik even ruim
13x 250,- aan panelen van 325Wp (@AUijtdehaag zijn geliefde panasonic kuro) ;)
3250,-
Sma omvormer
1100,-
13x50,- montage materiaal zwart
650,-
Alamat en kabel naar de meterkast.
150,-

Kom ik op 5150,-
Is er dus 2650,- ergens aan de strijkstok blijven hangen voor montage op dak 8)7
Ik kom het voor de helft doen als jij de spullen koopt >:)

Je moet gewoon mooie zwarte panelen nemen met standaard formaat of kleiner met een normale prijs, sma of andere degelijke omvormer en clickfit montage materiaal in zwart, klaar ben je.
Ik heb vorige week 16x315Wp (alles zwart) met een growatt omvormer geplaatst, kWh meter en youless logging, meterkast aanpassing en kost die man totaal 3600,- aan materiaal (5040Wp)
Zie je het verschil? En hij heeft ook schaduw en 8 stuks op NW.
Dank je.
Dat ik in de offertes de omvormers met optimizers heb laten opnemen komt puur doordat iedere partij dat aan de telefoon adviseert. "Ook al heeft u geen last van schaduw, u haalt hiermee het maximale uit ieder paneel". Tevens de opmerking dat als 1 paneel niet helemaal lekker gaat, dit invloed heeft op alle andere panelen. Als ik jou zo hoor dan zal dit in de praktijk dus wel meevallen en is het de meerprijs niet waard als je geringe schaduw hebt.

Dan moet ik dus op zoek naar een partij die een stel goede panelen aanbiedt i.c.m. een SMA omvormer.
Heb je 1 of 2 goede voorbeeldjes van zo'n omvormer die passend is bij 13 325 WP panelen?

Aanraden van een partij mag immers ook. Ik zie echt zeer veel verschillen in wat installateurs aanbieden.
BlueTooth76 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:56:

Dan spreid je ook mooi de opbrengst wat meer over de dag en het ziet er strakker uit.

De omvormer hoeft dan ook niet zwaar te zijn, met een 3kW versie kom je een heel eind.
Ik heb me eigenlijk nog niet verdiept in een andere opstelling dan op het zuiden. Wat hier de voor en nadelen van zijn.
Ik was eigenlijk blij dat mijn dak aan de achterkant mooi p het Z-O lag en ben daarom ook verder gegaan met het idee om dit dak vol te leggen.
frisianstar schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:59:
Dat is een optie, helling is maar 30 graden.

Gas gaat vroeg of laat verdwijnen, dan hou je alleen elektriciteit over om je huis te verwarmen. dus veel panelen plaatsen.
Eens. Ik was ook al bezig met oriëntatie op (hybride) warmtepompen. Het huis is 76 en heeft echter ook nog geen spouwmuur isolatie en geen vloer isolatie. Kijkend naar ons budget en wat (volgens ons) handig was om eerst te doen, gaan we eerst investeren in spouw en vloer isolatie + nieuwe panelen.
Tevens een nieuwe CV omdat dat een relatief kleine investering is en de CV die er nu in zit 13 jaar oud is.

Binnen een jaar of 3-4 zouden we dan een hybride pomp kunnen plaatsen naast deze CV. Geen idee wat het stroomverbruik is van zo'n ding, maar we zouden zo'n 800 kWh "over" moeten hebben.

Nog verder in de toekomst zouden we wellicht altijd nog een paar extra panelen kunnen plaatsen op de garage op N-W dak. Ik snap de redenatie dat het nu gunstiger is om in 1x alles vol te leggen, maar wellicht is 1 dak wel voldoende voor een hybride pompje en verkoop ik het huis over een jaar of 10 ook weer.

[Voor 34% gewijzigd door pentaw1nz op 29-09-2018 11:09]

• pentaw1nz
RaymondD schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:59:
Even ter vergelijk, ik heb hier een offerte liggen voor 12x IBC Monosol ZX5 300wp black panelen (europese panelen) met 12 Tigo optimizers + Cloud connect gateway en Steca omvormer inclusief plaatsing voor 5000 euro. Daar zou ik nog flink op kunnen bezuinigen door goedkoper panelen te nemen, alleen optimizers voor panelen met schaduw en bijv. een solax optimizer, gateway weglaten. Dan komt het onder de 4000 incl. btw.
Zou je me de partij kunnen sturen in PB?

• frisianstar
MBV de SMA (van de omvormers) Sunny Design software (gratis) kan je een passende (SMA) omvormer en welk paneel dan ook zelf uitrekenen.
website: https://www.sma-benelux.c...unny-design-goes-web.html

[Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 29-09-2018 11:11]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nieksiero schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:01:
[...]

[...]

Ik heb me eigenlijk nog niet verdiept in een andere opstelling dan op het zuiden. Wat hier de voor en nadelen van zijn.
Ik was eigenlijk blij dat mijn dak aan de achterkant mooi p het Z-O lag en ben daarom ook verder gegaan met het idee om dit dak vol te leggen.
Onder die hoek en in die richting zullen panelen op het noord-westen zo'n 65 tot 70% van de jaaropbrengst hebben t.o.v. panelen op het zuiden (als mijn tabel correct is, wie vult me aan?).

Ik heb ze nog ongunstiger liggen (52 graden dak en iets meer noord - noordwest) en dan zit je nog op zo'n 50% opbrengst. Maar dat betekent wel dat ik 's zomers tot zonsondergang nog wat uit die panelen pers.

Panelen zijn gelukkig erg goedkoop tegenwoordig en als salderen wordt afgeschaft wil je zoveel mogelijk eigen gebruik van zelf opgewekte stroom hebben. Je hebt met panelen op 2 dakvlakken minder "piekvermogen" rond het middaguur maar wel een betere spreiding over de dag.

Op momenten dat het bewolkt is heb je diffuus licht, dan is een groter aantal panelen op een niet al te stijl dak altijd fijn, in welke richting ze ook liggen.

Installateurs zijn niet altijd heel creatief, die denken vaak alleen maar aan het zuiden of desnoods oost-west.

[Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-09-2018 11:14]

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:56:

Kan wel, heb ik pas geplaatst, maar NW is wel alleen hoog zomer net als noord ongeveer. In september doet het al niet veel meer.
https://pvoutput.org/intr...1827&dt=20180926&gs=3&m=1

Die punt is een dakkapel op beide dakvlakken bij de buren op west.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op de tekening staat 6m10 mm als breedtemaat.
Je hebt dus minimaal 6m60 ? Anders passen er geen 4 panelen in landscape van 1m65
(wellicht wel pana kuros van 1m59 >:) )

Edit: welke regio (of plaats) ga je wonen? Ivm installateur

[Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 11:24]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:16:
Je hebt dus minimaal 6m60 ? Anders passen er geen 4 panelen in landscape van 1m65
Dat lijkt de afmeting van de binnenmuur, komt nog spouwmuur bij en een stukje overhangend dak.
Moet net kunnen :P

• Rol-Co

Rol-Co

Ligt er aan waar je kijkt, achter is het 10cm smaller ;)
Gewoon dakpannen tellen denk ik.

• pentaw1nz

Edit: welke regio (of plaats) ga je wonen? Ivm installateur
Twente, gemeente Losser.

Ik zal ook nog even de pannen tellen als ik langs de woning kom.

Mocht ik de warmtepomp ook volledig mee willen laten draaien op de energie van de panelen, dan moet ik volgens mij het andere dak ook volledig vol leggen. (in een ander topic las ik dat een gemiddeld 5kw pomp tussen de 2000 en 3000 kWh verbruikt).

Voor nu heb ik daar, ondanks de subsidies op warmtepompen, simpelweg geen geld voor. Ik wil ook graag de boel eerst goed laten isoleren. & een pomp aanschaffen zonder panelen slaat natuurlijk ook nergens op.
Persoonlijk voel ik er daarom het meest voor om het hele dak aan de Z-O kant vol te leggen. We wekken dan iets meer op dan we verbruiken (=/- 600 tot 800 kWh) en ik heb dus een kleine marge voor de hybride warmtepomp. Voor deze laatste zullen we in de toekomst dan wellicht een nieuwe installatie voor moeten aanschaffen die we dan op het N-W dak kunnen leggen. We hebben dan geen energie meer nodig en nog geringe hoeveelheid gas.

benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik wil het uiteraard het liefst zo goed mogelijk doen, maar heb een budget van +/- 11.000 euro waarvan we ook de vloer + spouw isolatie laten uitvoeren en een nieuwe CV kopen.

Dan ben ik als laatste nog op zoek naar een partij die goede panelen aanbiedt i.c.m. een SMA omvormer. Dit vind ik namelijk erg lastig te vinden. Tot nu toe heb ik 2 partijen met goede panelen, maar iedereen biedt bij standaard SE omvormers aan (met dus optimizers begrijp ik).
Alternatieven die ze noemen zijn GoodWe of Growatt omvormers.

[Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 29-09-2018 11:48]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je winkelman ook al geprobeerd?
http://www.winkelman-zonn...-325w-zwart-hybrid/51646/

(al hoor ik vaak dat er niet gereageerd wordt daar)
http://www.winkelman-zonn...ucten/installatie-kosten/?

Of sun-solar uit oss.
https://www.sun-solar.nl/
(komen mijn panas vandaan op speciaal verzoek. SMA's haal ik op MP, maar kunnen hun ook leveren)

https://tweakers.net/ext/f/YLNG143kZnoLOAzBijKEAjBS/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/DwOM0hkWcqxrrGiBZA2SM52a/thumb.jpg

Stel dat je er 12 (of 13) kwijt kan, dan heb je 2 strings van 355 Vmpp. Een ideale Vmpp op een 1-fase SMA

[Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 11:49]

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:38:
Heb je winkelman ook al geprobeerd?
http://www.winkelman-zonn...-325w-zwart-hybrid/51646/

(al hoor ik vaak dat er niet gereageerd wordt daar)
http://www.winkelman-zonn...ucten/installatie-kosten/?

Of sun-solar uit oss.
https://www.sun-solar.nl/
(komen mijn panas vandaan op speciaal verzoek. SMA's haal ik op MP, maar kunnen hun ook leveren)
Sun Solar heb ik gecontacteerd via het formulier en wacht ik nog op. Dank voor de tip.
Winkelman was ik nog niet bekend mee. Ik zal daar ook even navraag doen.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nieksiero schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:33:
[...]

Twente, gemeente Losser.

Ik zal ook nog even de pannen tellen als ik langs de woning kom.

Mocht ik de warmtepomp ook volledig mee willen laten draaien op de energie van de panelen, dan moet ik volgens mij het andere dak ook volledig vol leggen. (in een ander topic las ik dat een gemiddeld 5kw pomp tussen de 2000 en 3000 kWh verbruikt).

Voor nu heb ik daar, ondanks de subsidies op warmtepompen, simpelweg geen geld voor. Ik wil ook graag de boel eerst goed laten isoleren. & een pomp aanschaffen zonder panelen slaat natuurlijk ook nergens op.
Persoonlijk voel ik er daarom het meest voor om het hele dak aan de Z-O kant vol te leggen. We wekken dan iets meer op dan we verbruiken (=/- 600 tot 800 kWh) en ik heb dus een kleine marge voor de hybride warmtepomp. Voor deze laatste zullen we in de toekomst dan wellicht een nieuwe installatie voor moeten aanschaffen die we dan op het N-W dak kunnen leggen. We hebben dan geen energie meer nodig en nog geringe hoeveelheid gas.

benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik wil het uiteraard het liefst zo goed mogelijk doen, maar heb een budget van +/- 11.000 euro waarvan we ook de vloer + spouw isolatie laten uitvoeren en een nieuwe CV kopen.

Dan ben ik als laatste nog op zoek naar een partij die goede panelen aanbiedt i.c.m. een SMA omvormer. Dit vind ik namelijk erg lastig te vinden. Tot nu toe heb ik 2 partijen met goede panelen, maar iedereen biedt bij standaard SE omvormers aan (met dus optimizers begrijp ik).
Alternatieven die ze noemen zijn GoodWe of Growatt omvormers.
Hou er wel rekening mee dat over een paar jaar het salderen wordt afgeschaft, je kan je verbruik dan niet meer wegstrepen met wat je opwekt.

Ik zou zoveel mogelijk leggen binnen het budget, mogelijk is 2x 8 op iedere kant dan een voordelige optie.

• pentaw1nz
BlueTooth76 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:50:
[...]

Hou er wel rekening mee dat over een paar jaar het salderen wordt afgeschaft, je kan je verbruik dan niet meer wegstrepen met wat je opwekt.

Ik zou zoveel mogelijk leggen binnen het budget, mogelijk is 2x 8 op iedere kant dan een voordelige optie.
En dan is 2 x 8 t.o.v. 1 x 13 op Z-O een betere optie i.v.m. verdwijnen van salderen? Simpel gezegd omdat ik met 2 x 8 panelen in verschillende richtingen mijn energie meer verspreid opwek over de gehele dag?

Bij verdwijnen van salderen is het dus allemaal leuk en aardig als ik meer opwek dan ik verbruik, maar dit overschot "verdwijnt" dan gewoon?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je krijgt altijd "geld" voor je overschot. (niets is zeker, maar daar ga ik vanuit)

2 stringen van 6 panasonic kuro 325 Wp op zuidoost. (die kunnen eventueel parallel op 1 ingang)
1x SMA 5.0

En als het betaalbaar wordt: https://www.photovoltaik4all.de/sma-smart-energy
(PV stroom = dan ook nachtstroom)

[Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 12:03]

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:59:

1x SMA 5.0
Ga me nog even in dat alternatief op salderen verdiepen. Iets met btw en subsidie regeling....

Die Panasonic panelen lees ik veel goeds over, alleen even kijken welke partij deze levert met installatie.
met de 5.0 SMA omvormer zit ik dus goed als ik nu 2 x 6 325 WP panelen laat installeren, en in de toekomst nog een x aantal op N-W laat installeren voor bijv. de warmtepomp?

• frisianstar
Je kan ook later panelen bij leggen op een aparte omvormer

[Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 29-09-2018 12:06]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nieksiero schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:03:
[...]

Ga me nog even in dat alternatief op salderen verdiepen. Iets met btw en subsidie regeling....

Die Panasonic panelen lees ik veel goeds over, alleen even kijken welke partij deze levert met installatie.
met de 5.0 SMA omvormer zit ik dus goed als ik nu 2 x 6 325 WP panelen laat installeren, en in de toekomst nog een x aantal op N-W laat installeren voor bijv. de warmtepomp?
Ik ken zelfs iemand die er een ongelijk aantal parallel heeft staan op 1 ingang (@Noord27 )
N-W zal niet zoveel doen in de wintermaanden, maar is leuk voor "erbij"

In de zomer kan ik vaak volledig inductiekoken in de avond, van de noordpanelen opbrengst als de zon schijnt.
Het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven, dus noem ik het "uitbreiding"

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 12:10]

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:08:
[...]

Ik ken zelfs iemand die er een ongelijk aantal parallel heeft staan op 1 ingang (@Noord27 )
N-W zal niet zoveel doen in de wintermaanden, maar is leuk voor "erbij"

In de zomer kan ik vaak volledig inductiekoken in de avond, van de noordpanelen opbrengst als de zon schijnt.
Het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven, dus noem ik het "uitbreiding"
Ook opmerkelijk trouwens dat installateurs best flinke bedragen hanteren voor installatie, maar ook nog flinke marges lijken te hebben op de onderdelen. De SMA 5.0 omvormer is via de link die jij aangeeft te bestellen voor een kleine 1100 euro.
Stel ik een pakket samen via Winkelman, ben ik 400 euro duurder uit voor die omvormer. Wellicht dat de Duitsers sowieso wat goedkoper zijn?

Ben bij Winkelman nu e.e.a. aan het samenstellen om een offerte op te vragen. Zij hebben een groot assortiment aan panelen en omvormers die ik kan kiezen, dus nogmaals dank voor de tip.

Ik zal hier plaatsen wat er uit komt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die omvormers zijn vaak wat goedkoper bij de oosterburen inderdaad.
Ook de nieuwe 3-fase SMA's staan vaak niet op de nederlandse webshops.

Maar duitsland heeft ook maar 19% btw en bij ons 21%

• frisianstar
Ontluchting schoorstenen kun je ook als ontluchting dakpan krijgen die dus dan onder de panelen komt te liggen.

• Rol-Co

Rol-Co

En cv vervangen zou ik maar even mee wachten, voordat je het weet heb/wil je een warmtepomp en baal je dat je een cv hebt gekocht, hij doet het vast nog wel een paar jaar.
:)

• pentaw1nz
Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:28:
En cv vervangen zou ik maar even mee wachten, voordat je het weet heb/wil je een warmtepomp en baal je dat je een cv hebt gekocht, hij doet het vast nog wel een paar jaar.
:)
Een all-electric warmtepomp vind ik financieel echt nog niet zo aantrekkelijk. Ik zie voor nu meer in een hybride warmtepomp. De nieuwe CV is dan ook niet overbodig. Tegen de tijd dat de gasprijzen echt de pan uit rijzen hebben we deze woning misschien al wel weer verkocht en laten we iets nieuws bouwen.

Ik las dat 2040 een streefjaar is om gasvrij te zijn in NL. Willen ze dat echt bereiken, dan zullen de subsidies op warmtepompen tegen die tijd vast ook nog wel beschikbaar zijn. Die dingen zijn nu nog relatief nieuw en absurd duur.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil niet teveel offtopic gaan, maar zo duur is het niet (voor de doe het zelvert)
https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013332.html
https://www.esanico.be/nl...explorer+3&submit_search= (mijn neefje heeft net 1250 euro subsidie ontvangen)

Hybride moet je met een boog omheen lopen. Je wilt toch van het gas af?

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 12:38]

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:37:
Ik wil niet teveel offtopic gaan, maar zo duur is het niet (voor de doe het zelvert)
https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013332.html
https://www.esanico.be/nl...explorer+3&submit_search= (mijn neefje heeft net 1250 euro subsidie ontvangen)

Hybride moet je met een boog omheen lopen. Je wilt toch van het gas af?
Uiteindelijk wel van het gas af inderdaad. Probleem is dat ik niet onder de "doet het zelfers" val wat dit betreft.
Een all electric pomp met installatie kost al snel een rooitje of 7.
Hybride leek mij een mooie tussenoplossing, tot het gas er echt af moet.

Nu bezig met het vinden van een partij die een SMA omvormer met een stuk of 12 degelijke panelen wil komen installeren voor een mooie prijs.
Willen we naar die warmtepomp (en ons niet scheel betalen aan elektra) , dan heb ik t.z.t. minimaal nog zo'n zelfde installatie aan panelen nodig en wellicht ook wel een accu in huis als dat salderen er uit gaat.

Zijn we zo 15.000 Verder als we het goed willen doen.

Voor nu dus eerst maar richten op de zonnepanelen om ons eigen verbruik zo goed als op te vangen.

En een CV ketel van 13-14 jaar oud laat ik liever ook niet staan. Geld voor een alternatief heb ik ook niet.

[Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 29-09-2018 12:47]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hybride neem je, bij angst, aangepraat door de installateur.
En dan kom je vaak nog bedrogen uit met meer gasverbruik dan gewenst...

Er zijn er genoeg volledig gasloos...In ook in een "oud" huis, als dat van "ons"

Maar wel even lage temperatuurverwarming aanleggen. (vloerverwarming, jaga's, muurverwarming
Hoe meer afgifteoppervlak, des te lager de temperatuur en stroomverbruik.

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:49:
Hybride neem je, bij angst, aangepraat door de installateur.
En dan kom je vaak nog bedrogen uit met meer gasverbruik dan gewenst...

Er zijn er genoeg volledig gasloos...In ook in een "oud" huis, als dat van "ons"

Maar wel even lage temperatuurverwarming aanleggen. (vloerverwarming, jaga's, muurverwarming
Hoe meer afgifteoppervlak, des te lager de temperatuur en stroomverbruik.
Zit wat in, maar voordat het bij ons dus rendabel is en we het maximale er uit halen praat je dus over;

- Nog een set extra zonnepanelen
- Vloerverwarming aanleggen (hebben we nu niet) en daarbij dan ook een nieuwe vloer, aangezien er nu leisteen in ligt.
- warmtepomp + installatie

Die kosten zijn voor mij op korte termijn echt niet op te hoesten.
Helemaal als je weet dat ik nu op korte termijn al investeer in spouw isolatie, vloer isolatie en zonnepanelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maar spouwisolatie en vloer isolatie, moet je ook doen zonder warmtepompinstallatie....
Dus eerst het laaghangende fruit plukken....
En dan ff sparen voor de volgende stap...

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:55:
Maar spouwisolatie en vloer isolatie, moet je ook doen zonder warmtepompinstallatie....
Dus eerst het laaghangende fruit plukken....
En dan ff sparen voor de volgende stap...
Precies,
Dus nu isoleren en panelen installeren.

Zoals ik je aangaf is de CV wel 14 jaar oud en ik verwacht niet binnen 4 jaar het geld te hebben voor de pomp + alle randzaken (we praten dan dus over vloerverwarming, nieuwe vloer, en voor ons ook een nieuwe keuken -> die is oud en de leistenen vloer is "om de keuken heen" gelegd).

Sparen voor dit alles moeten we sowieso, maar ik kan toch niet een cv ketel van 2004 nog 5 jaar laten hangen :(

• Rol-Co

Rol-Co

Nieksiero schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:34:
[...]

Een all-electric warmtepomp vind ik financieel echt nog niet zo aantrekkelijk. Ik zie voor nu meer in een hybride warmtepomp. De nieuwe CV is dan ook niet overbodig. Tegen de tijd dat de gasprijzen echt de pan uit rijzen hebben we deze woning misschien al wel weer verkocht en laten we iets nieuws bouwen.

Ik las dat 2040 een streefjaar is om gasvrij te zijn in NL. Willen ze dat echt bereiken, dan zullen de subsidies op warmtepompen tegen die tijd vast ook nog wel beschikbaar zijn. Die dingen zijn nu nog relatief nieuw en absurd duur.
Hybride of full is in prijs geen verschil als je er een cv ketel bij reken, daar komt dan nog bij dat die hybride alleen boven 0 of zelfs boven 4 graden werkt.
Het is net als de hybride elektrische auto's, het is het net niet en dus heb je er niets aan.

Een warmtepomp is niet nieuw en ongeveer net zo oud als de airco en koelkast, het word in nederland alleen duur gehouden omdat er subsidie op zit.
Laat die ketel nou nog maar even hangen als hij gewoon werkt, kan je eerst eens kijken hoe je het huis warm houd, gooi een paar paneeltjes op het dak voor een leuke prijs en met de vermeden kosten energie eens kijken wat je ermee aan kan schaffen, alles hoeft echt niet in 1x of in 1 jaar. Ik heb er ook een paar jaar over gedaan.

• frisianstar
On topic: SMA + Panasonic Kuro is een uitstekende keuze, lange garantie, beter waardevast dan 'b' merk spul als je huis weer verkoopt.

NB: installateurs voeren vaak bepaalde merken, vindt in deze tijd maar eens een goedkope installateur die 'jou' merken wil aanleggen, en.... vermijd het voorjaar, dan wil iedereen zonnepanelen en stijgen de prijzen uit het dak.

[Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 29-09-2018 13:01]

• frisianstar
Kosten worden lager als je mee helpt: bijvoorbeeld het aanreiken van de panelen en het montage materiaal aan de monteur die op het dak zit en/ of bijvoorbeeld het aanleggen van de elektra kabel van de zolder (waar de omvormer wordt geplaatst) naar de meterkast.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik zit in Hengelo Ov, en https://schulte-energie-techniek.nl hebben ons goed geholpen. Ook toen het tegen zat. Ze zijn hier twee keer zo lang bezig geweest dan gepland. Geen gezeur of gehaast, gewoon terugkomen en de klus netjes afronden. SF panelen met Fronius omvormer. Die panelen zou ik nu niet meer aanraden, maar het was toen de juiste keuze.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nieksiero schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:57:
[...]

Precies,
Dus nu isoleren en panelen installeren.

Zoals ik je aangaf is de CV wel 14 jaar oud en ik verwacht niet binnen 4 jaar het geld te hebben voor de pomp + alle randzaken (we praten dan dus over vloerverwarming, nieuwe vloer, en voor ons ook een nieuwe keuken -> die is oud en de leistenen vloer is "om de keuken heen" gelegd).

Sparen voor dit alles moeten we sowieso, maar ik kan toch niet een cv ketel van 2004 nog 5 jaar laten hangen :(
Even een opmerking terloops:
Laat je niks aanpraten, een ketel van 14 jaar is echt nog niet afgeschreven. Als deze netjes onderhouden is gaat deze nog jaren mee.
Hier snort nog een Nefit van 1999, rendement is prima en in de bijna 8 jaar dat ik hier woon is er slechts 1 onderdeeltje preventief vervangen.
Gewoon ff elk jaar laten controleren en schoonmaken (zou ik bij een vrij nieuwe niet eens elk jaar doen).

Dat van het gas af is allemaal heel leuk en aardig maar ik denk dat je een dief van je portemonnee bent als je nu voorop gaat lopen met een een warmtepomp of hybride.

En zelfs al gaat ie over een paar jaar kapot, dan heb tot dan al een gedeelte van dat geld weer gespaard. Ik zou mijn geld stoppen in isoleren en pv en niet in hybride.

[Voor 6% gewijzigd door KillerAce_NL op 29-09-2018 23:51]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 18:51
RaymondD schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:59:
Ben ook benieuwd welke partij je hebt gevraagd?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:34
frisianstar schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:48:
Er staan in Purmerend zat huizen met een dak van 30 graden, dat zijn dan lessenaarsdaken.
De zolder is zo hoog dat je alleen met de ladder binnen het dak kan aanraken.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• pentaw1nz
KillerAce_NL schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:49:
[...]

Even een opmerking terloops:
Laat je niks aanpraten, een ketel van 14 jaar is echt nog niet afgeschreven. Als deze netjes onderhouden is gaat deze nog jaren mee.
Hier snort nog een Nefit van 1999, rendement is prima en in de bijna 8 jaar dat ik hier woon is er slechts 1 onderdeeltje preventief vervangen.
Gewoon ff elk jaar laten controleren en schoonmaken (zou ik bij een vrij nieuwe niet eens elk jaar doen).

Dat van het gas af is allemaal heel leuk en aardig maar ik denk dat je een dief van je portemonnee bent als je nu voorop gaat lopen met een een warmtepomp of hybride.

En zelfs al gaat ie over een paar jaar kapot, dan heb tot dan al een gedeelte van dat geld weer gespaard. Ik zou mijn geld stoppen in isoleren en pv en niet in hybride.
Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Echter zie ik ook in dat een nieuwe CV, die weer 15 jaar meegaat, straks ook financieel niet meer aantrekkelijk is met de stijgende gasprijzen. Nu een pomp aanschaffen is daarentegen ook nog erg duur. Wellicht even de ontwikkelingen afwachten.
Voor nu gaan we inderdaad de spouw en vloer isoleren + PV laten installeren.

Overigens word ik gek van de verschillende offertes en hoe leveranciers elkaar tegenspreken.
Na opmerkingen hier leek het mij een goede keuze om te gaan voor de Panasonic wp325 panelen, goede kwaliteit en lange garantie van een gerenommeerde partij. Dit i.c.m. met een SMA omvormer, die ook goed bekend staan.

Nu raadt een andere partij mij weer aan om toch voor SE met optimizers te gaan, mochten we in de toekomst ooit een accu of laadpaal willen. Omdat je de panelen voor zo'n lange periode op je dak hebt liggen, lijkt het me dan verstandig om het zo toekomstbestendig mogelijk te doen. Een accu lijkt me geen gek idee, zeker als salderen verdwijnt en elektrisch rijden ook steeds meer in opmars komt.

Daarnaast twijfel ik nog over het volgende. Gezien we binnen 10 jaar echt wel een keer van het gas af gaan en dus ook meer kWh moeten opwekken voor zo'n pomp. We zullen bij een warmtepomp waarschijnlijk nog wat extra panelen nodig hebben.
- Dak nu zo vol mogelijk met panelen met een zo hoog mogelijk WP, of nu precies voldoende installeren voor eigen verbruik?
-later uitbreiden met een compleet nieuwe set panelen en omvormer? Of nu een (te) zware omvormer aanschaffen waar we straks nog een stuk of 10 panelen op kunnen aansluiten op het andere dak?

• frisianstar
De prijzen van panelen en omvormers gaan zeker dalen, dus voor nu voldoende installeren... in de toekomst zijn ze weer goedkoper, en/ of beter voor het zelfde geld; het is bijna logisch dat toekomstige panelen ook meer vermogen gaan leveren... echter...
Hoe is het met de subsidies in de toekomst? nú met subsidie installeren kan misschien later niet meer.

Nogmaals Panasonic + SMA = prima keuze, Pan heeft 25 jaar garantie en sinds kort SMA 10 jaar garantie.
SMA heeft ook modellen met ingebouwde optimizers...of een soortgelijk systeem.

Ken je de Warmtepomp Boiler al? dat is een WP voor sanitair warm water.
Die van Atlantic ( https://www.atlantic-explorer.be/technische-kenmerken ) zij op dit forum heel populair, kijk zelf maar: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Met subsidie kost deze WP boiler heel weinig, ik heb gelezen van 100 Euro (+ montage).
En... met de koudere licht die deze WP uitblaast kun je de zolder zomers mee koelen :+

[Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 02-10-2018 20:15]

• Robert1974
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-12-2018
My 2 cents mbt offertes:

Goedkoop is duurkoop, zeker in de PV branche
Laat je installatie installeren door een gecertificeerde installateur
String omvormers (SMA / SE) hebben een beperkte levensduur en zijn na 12 jaar op. Neem in je offerte dus de kosten van een nieuwe omvormer mee, of de kosten voor een garantie uitbreiding.
String omvormers zijn een "single point of failure". Een paneel in de schaduw en het hele systeem gaat in productie achteruit.
Met string en SE kan je niet uitbreiden
De vraag is, wil je DC in je huis ? Sommige fabrikanten reppen over Safe DC maar zeggen er niet bij dat deze Safe DC optie standaard staat uitgeschakeld. Safe DC = No DC

Op deze site komen de echte techneuten / die hards. Ik stel u de vraag, indien u in de mogelijkheid bent om een string omvormer / optimizer en een micro open te schroeven..tel dan eens voor de gein de losse componenten en bewegende onderdelen. Hoe minder componenten en bewegende onderdelen, hoe betrouwbaarder het product. Tot slot: Wees voorbereid op de toekomst en denk alvast na over batterijen. Maar ook, wat heb ik aan mijn PV installatie tijdens een stroom onderbreking (wat helaas steeds vaker voorkomt). Tijdens een stroom uitval heb je helemaal niets aan je PV systeem. Volgend jaar komt Ensemble van Enphase:

https://enphase.com/en-us/ensemble

Dit i.c.m. de IQ8.

Fijne dag verder.

Ps: Ik werk bij Enphase, maar dat had u inmiddels wel in de gaten :)

• pentaw1nz
Robert1974 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:57:
My 2 cents mbt offertes:

String omvormers (SMA / SE) hebben een beperkte levensduur en zijn na 12 jaar op. Neem in je offerte dus de kosten van een nieuwe omvormer mee, of de kosten voor een garantie uitbreiding.
String omvormers zijn een "single point of failure". Een paneel in de schaduw en het hele systeem gaat in productie achteruit.
De vraag is, wil je DC in je huis ? Sommige fabrikanten reppen over Safe DC maar zeggen er niet bij dat deze Safe DC optie standaard staat uitgeschakeld. Safe DC = No DC

Op deze site komen de echte techneuten / die hards. Ik stel u de vraag, indien u in de mogelijkheid bent om een string omvormer / optimizer en een micro open te schroeven..tel dan eens voor de gein de losse componenten en bewegende onderdelen. Hoe minder componenten en bewegende onderdelen, hoe betrouwbaarder het product. Tot slot: Wees voorbereid op de toekomst en denk alvast na over batterijen. Maar ook, wat heb ik aan mijn PV installatie tijdens een stroom onderbreking (wat helaas steeds vaker voorkomt). Tijdens een stroom uitval heb je helemaal niets aan je PV systeem. Volgend jaar komt Ensemble van Enphase:

Dit i.c.m. de IQ8.

Fijne dag verder.

Dank voor je reactie,

Ik heb inmiddels een afspraak staan met een adviseur van PureEnergie.
Zij leven LG 320 panelen met 25 jaar fabrieks- en vermogensgarantie. Ik ben alleen nog niet tevreden over de omvormer die zij nu leveren (Solax). Hierover probeer ik in onderhandeling te gaan, heb liever een SMA.

SE leveren zij ook, met optimizers, dan wordt het verhaal alleen 800 euro duurder onder aarde streep. Weet niet of ik dat het waard vind en het nodig is met een dak op het zuiden....
Deze duurde optie kom ik op 1,47 EUR per WP. Met de Solax omvormer weer een stukje goedkoper.

Tip van de optimizer neem ik mee, na een jaar of 10/12 zal ik die dus waarschijnlijk moeten laten vervangen. Wat zijn de eerste signalen van aftakeling?

• pentaw1nz
Ik twijfel nog wel over het aantal panelen... We gaan naar schatting zo'n 3200 kw verbruiken.
Ik lees wisselende statements over het aantal panelen, met in het achterhoofd dat salderen verdwijnt.

Wat zeggen jullie, het dak vol leggen, of precies genoeg leggen voor ons eigen verbruik. En waarom ? :)
Gaat bij ons om 4 panelen meer of minder.

In de toekomst willen we wellicht een warmtepomp, maar dat duurt nog wel even en ook die heeft niet voldoende aan de stroom van die 4 extra panelen. Het kan zo zijn dat dit nog een jaar of 5 op zich laat wachten. Dan lever ik al die tijd zo'n 800 kWh terug per jaar.
Pure energie geeft zelf overigens 12 cent per kWh ex btw tot 1500 kw. Dan is het overschot wellicht niet zo erg.

[Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 18-11-2018 18:14]

• Rol-Co

Rol-Co

Robert1974 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:57:
My 2 cents mbt offertes:

Dit i.c.m. de IQ8.

Fijne dag verder.

Mooi marketing verhaal, alleen je praatje klopt niet, string en SE kan je prima uitbreiden hoor, geen probleem om daar panelen bij te leggen, tot zelfs 2x zoveel als je wilt.
SE gaat niet uit met 1 paneel in de schaduw...
SMA ook niet, het word minder maar optitrack doet ook nog een kunstje..

Je vergeet met je DC verhaal wel te vertellen dat als er een IQ kapot is dat je vrolijk je dak op kan om hem te vervangen, wie gaat dat doen? Jij? Een string omvormertje hang je nog net voor de koffie op terwijl jij je steiger nog aan het opbouwen ben.

Dat je er werkt kan ik lezen ja, of het van tweakers mag is een 2e ;)

@Nieksiero
Volleggen,
A ) mooier
B ) meer eigenverbruik
C ) dezelfde panelen over een jaar misschien niet meer te krijgen als je wilt
D ) hoger voltage op je string

[Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 18-11-2018 18:47]

• Robert1974
String omvormers kan je overdimensioneren maar dat houdt een keer op, dus je bent wel zeker beperkt. Uitvalpercentages van micro's is etreem laag..check anders bij een paar installateurs die ervaring hebben met zowel string / optimizers en micro's.
Lees even het Q3 resultaten verhaal van SE. Op zich prima resultaten maar hun kosten voor Customer Service (lees garantie) schieten omhoog.

Let wel, er is niks mis met string technologie..het is alleen wat beperkt. Nadeel van micro's is dat het in de initiele offerte duurder uitvalt.
Overigens zeg ik niet dat SE uitvalt bij 1 paneel in de schaduw. Zij hebben optimizers en die ondervangen dit. Ook string gaat niet uit als er een paneel in de schaduw ligt, alleen de productie van het hele systeem zal lager uitvallen (nadeel van serieel geschakeld systeem).

• Robert1974
Nieksiero schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:47:
[...]

Dank voor je reactie,

Ik heb inmiddels een afspraak staan met een adviseur van PureEnergie.
Zij leven LG 320 panelen met 25 jaar fabrieks- en vermogensgarantie. Ik ben alleen nog niet tevreden over de omvormer die zij nu leveren (Solax). Hierover probeer ik in onderhandeling te gaan, heb liever een SMA.

SE leveren zij ook, met optimizers, dan wordt het verhaal alleen 800 euro duurder onder aarde streep. Weet niet of ik dat het waard vind en het nodig is met een dak op het zuiden....
Deze duurde optie kom ik op 1,47 EUR per WP. Met de Solax omvormer weer een stukje goedkoper.

Tip van de optimizer neem ik mee, na een jaar of 10/12 zal ik die dus waarschijnlijk moeten laten vervangen. Wat zijn de eerste signalen van aftakeling?
Het zijn niet de optimizers die je na 12 jaar dient te vervangen, maar de centrale omvormer (of het nou Solax, SMA of SE is). Je hebt hele mooie panelen uitgekozen. String heeft zijn beperkingen, maar als je voor string gaat dan zou ik SMA nemen. Maar denk ook eens serieus na over micro's..in aanschaf iets duurder maar je hebt er langer plezier van...20 jaar garantie vs 10/12 jaar bij een string. SMA heeft 5 jaar.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:23
Enecsys gaf 20 jaar garantie op haar micro omvormers.
Er zat een designfoutje in waardoor ze stuk gingen bij wegvallen van de AC
Enecsys is falliet.

20 Jaar garantie zegt in mijn optiek helaas niet zo veel.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Robert1974
Lardman schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:26:
Enecsys gaf 20 jaar garantie op haar micro omvormers.
Er zat een designfoutje in waardoor ze stuk gingen bij wegvallen van de AC
Enecsys is falliet.

20 Jaar garantie zegt in mijn optiek helaas niet zo veel.
Hoeveel heeft Enecsys verkocht wereldwijd ? Hoeveel generaties aan micro's hebben zij ontwikkelt ? Vergelijk dat eens met de huidige micro omvormer fabrikanten.

• pentaw1nz
Wat vinden jullie van onderstaande offerte?

voor 700 euro netto meer leggen ze 2 panelen extra, dan zit ik op 13 stuks. Eventueel kunnen er 14 op.
Nog steeds 1,58 per kWh opbrengst, maar toch de goedkoopst offerte tot nu toe... Voor een meerprijs leveren ze ook SMA of een SE met omvormers, maar ik denk dat dit in mijn situatie (zuid, geen/nauwelijks schaduw) prima is.

Ik las ergens dat 1 euro per kWh een nette prijs is. Dan is dit wel veel duurder, maar de andere aanbieders NOG veel duurder. Ik heb hier natuurlijk wel wat prijzige panelen.

Robert1974 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:18:
[...]

Het zijn niet de optimizers die je na 12 jaar dient te vervangen, maar de centrale omvormer (of het nou Solax, SMA of SE is). Je hebt hele mooie panelen uitgekozen. String heeft zijn beperkingen, maar als je voor string gaat dan zou ik SMA nemen. Maar denk ook eens serieus na over micro's..in aanschaf iets duurder maar je hebt er langer plezier van...20 jaar garantie vs 10/12 jaar bij een string. SMA heeft 5 jaar.
Vanwaar zou jij toch de SMA kiezen? Solax is natuurlijk van een ander kaliber, maar heef tin dit geval een langere standaard garantie. Tevens de helft van de prijs, dus kan ik 2x een Solax kopen voor het geld waar ik 1x een SMA van koop.
Micro omvormers biedt deze partij niet standaard aan. Ik zou er nog eens naar kunnen vragen.

Dat string zo zijn beperkingen heeft ben ik van op de hoogte. Om dit deels op te vangen kunnen ze het in 2 strings installeren. Het meest optimale is inderdaad met micro omvormers of met de SE + Optimizers. Dit is echter wel direct een stuk duurdere ik vraag me af of het voor mij veel extra rendement oplevert met een 30 graden hellingshoek op het zuiden.
Ik vind dit een lastige afweging.

[Voor 130% gewijzigd door pentaw1nz op 21-11-2018 12:23]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan prima hier vergelijken.
Reken +/- 33 euro (incl btw) per paneel extra voor de bevestigingmaterialen:
https://www.winkelman-zon...rmer/1594/?display=detail

Maar opdelen in 2 string van 6 (of 7) blijft mijn voorkeur
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles (96 cell:59 Vmpp)

[Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2018 15:22]

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:11:
Je kan prima hier vergelijken.
Reken +/- 33 euro (incl btw) per paneel extra voor de bevestigingmaterialen:
https://www.winkelman-zon...rmer/1594/?display=detail

Maar opdelen in 2 string van 6 (of 7) blijft mijn voorkeur
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles (96 cell:59 Vmpp)
Site is mij bekend. Maar die offertes zijn altijd zo opgebouwd dat er een totaal prijs is. Geen onderscheid in materiaal en montage.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is lastig te vergelijken dan.
Dus je weet niet hoeveel je betaald voor het monteren ervan?
Ik zou dat ook meenemen in de overweging of je het de installateur gunt of niet.

Bij exhorbitante hoogte ervan, mogen ze de klus steken waar de zon niet schijnt.
Dat zegt dan al meer over de eerlijkheid van de installateur en hoe hij omgaat met jouw garantie straks.

[Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2018 01:58]

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 november 2018 @ 01:52:
Dat is lastig te vergelijken dan.
Dus je weet niet hoeveel je betaald voor het monteren ervan?
Ik zou dat ook meenemen in de overweging of je het de installateur gunt of niet.

Bij exhorbitante hoogte ervan, mogen ze de klus steken waar de zon niet schijnt.
Dat zegt dan al meer over de eerlijkheid van de installateur en hoe hij omgaat met jouw garantie straks.
Ik heb inmiddels 7 verschillende offertes, maar bijna niemand rekent installatie apart. Komt altijd een totaal bedrag.
Tevens is pure energie van al die 7 offertes nog steeds de goedkoopste

• Florida
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-05 09:14
Na lang wikken en wegen wil ook binnenkort een aantal offertes gaan opvragen.

Heeft iemand (goede) ervaringen met bepaalde merken en/of leveranciers en/of installatiebedrijven in omgeving van Zwolle?

Wellicht is mijn mening wat achterhaald, maar ik heb nog altijd twijfels bij het lange-termijn rendement van zonnepanelen.

Bijvoorbeeld: Voor aanschaf van panelen en installatie betaal ik gemiddeld 6000 euro.
Na 7 of 8 jaar heb ik deze 6000 euro terug verdiend
Vanaf het 8e of 9e jaar maak ik dus winst
De panelen gaan circa 20 jaar mee.
Vanaf het 9e jaar tot en met het 19e haar maak ik winst
Deze opgebouwde winst heb ik in zijn geheel weer nodig voor aanschaf en installatie van nieuwe panelen???
Rendement na 20 jaar is NUL??

Graag lees ik jullie mening hier over!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:30
@Florida Wat is je rendement na 20 jaar je energie rekening betalen? -12.000 Euro ofzo...

[Voor 6% gewijzigd door Rouske op 19-12-2018 14:42]

• pentaw1nz
Florida schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:51:
Na lang wikken en wegen wil ook binnenkort een aantal offertes gaan opvragen.

Heeft iemand (goede) ervaringen met bepaalde merken en/of leveranciers en/of installatiebedrijven in omgeving van Zwolle?

Wellicht is mijn mening wat achterhaald, maar ik heb nog altijd twijfels bij het lange-termijn rendement van zonnepanelen.

Bijvoorbeeld: Voor aanschaf van panelen en installatie betaal ik gemiddeld 6000 euro.
Na 7 of 8 jaar heb ik deze 6000 euro terug verdiend
Vanaf het 8e of 9e jaar maak ik dus winst
De panelen gaan circa 20 jaar mee.
Vanaf het 9e jaar tot en met het 19e haar maak ik winst
Deze opgebouwde winst heb ik in zijn geheel weer nodig voor aanschaf en installatie van nieuwe panelen???
Rendement na 20 jaar is NUL??

Graag lees ik jullie mening hier over!
Bij mij komt PureEnergie in februari 13 panelen installeren. De LG 320 wp all black .
Zij waren de goedkoopste, regelen ook de BTW teruggave, en is een grote partij met nette communicatie.
Tevens de hoofdsponsor van de mooiste club in de keukenkampioen divisie, maar dat is bijzaak :p

Ook offertes opgevraagd bij andere grote en kleine partijen. Met dezelfde panelen en vergelijkbare omvormer nergens goedkoper uit dan bij PE.

Deze panelen zit overigens 25 jaar vermogens garantie op. Uit mijn. hoofd betekent dit dat je na 25 jaar nog minimaal 82% zou moeten kunnen opbrengen, vergeleken met de opbrengst wanneer ze nieuw waren.
Dus als je het na 7 jaar terug hebt verdiend, heb je 18 jaar "gratis stroom" . Je houdt onder aan de streep een aantal duizend over, inachtnemend dat je ook weer een nieuwe installatie gaat aanschaffen.

Daarnaast goed voor het milieu en natuurlijk ook de waarde van je huis...

• Florida
@Nieksiero Dank voor je heldere en uitgebreide uitleg! Ik zal ook bij P.E een offerte opvragen. Jouw info dat de panelen ook na 25 jaar rendement opleveren vind ik goed nieuws!
Mag ik vragen wat jouw offerteprijs is voor 13 panelen? Begrijp het mocht je dat hier niet willen vermelden hoor. Ik denk circa 15 panelen kwijt te kunnen en ook nodig te hebben.

• TheDudez
  • Laatst online: 09:03

TheDudez

Usenet stofzuiger!

je zal toch die 21% btw moeten betalen als je in nederland woont. Ook al koop je het bij een duitser. Dus dat moet je er nog bij rekenen. Ook al is dat niet veel
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:19:
Die omvormers zijn vaak wat goedkoper bij de oosterburen inderdaad.
Ook de nieuwe 3-fase SMA's staan vaak niet op de nederlandse webshops.

Maar duitsland heeft ook maar 19% btw en bij ons 21%

[Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 20-12-2018 11:23]

Usenet handleidingen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:12

de Peer

under peer review

Florida schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:04:
@Nieksiero Dank voor je heldere en uitgebreide uitleg! Ik zal ook bij P.E een offerte opvragen. Jouw info dat de panelen ook na 25 jaar rendement opleveren vind ik goed nieuws!
Mag ik vragen wat jouw offerteprijs is voor 13 panelen? Begrijp het mocht je dat hier niet willen vermelden hoor. Ik denk circa 15 panelen kwijt te kunnen en ook nodig te hebben.
Verdiep je even in de salderingsregeling. Die wordt afgeschaft/versoberd per 1 jan 2021. Dan is er dus geen sprake meer van een aantal panelen dat je 'nodig' zou hebben want je kunt je verbruik dan niet meer afdekken. Het betekent ook dat je na 2021 niet meer je besparing kunt uitrekenen want het is simpelweg onbekend wat de nieuwe regeling precies gaat worden. Wat wel bekend is, is dat het een bezuinigingsmaatregel is, dus de tvt gaat er niet korter van worden ;)

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Florida
@de Peer Jij ook dank voor je reactie! Ik had idd al veel gelezen over de salderingsregeling die plaats gaat maken voor een terugleverings-subsidie. De uitwerking daarvan is nog niet bekend en het 'verlies" van rendement dus ook nog niet. Ik wilde idd alvast offertes opvragen en eventuele plaatsing van panelen uitstellen tot er meer duidelijkheid over deze subsidie is. Nogmaals dank!

• pentaw1nz
de Peer schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:04:
[...]

Verdiep je even in de salderingsregeling. Die wordt afgeschaft/versoberd per 1 jan 2021. Dan is er dus geen sprake meer van een aantal panelen dat je 'nodig' zou hebben want je kunt je verbruik dan niet meer afdekken. Het betekent ook dat je na 2021 niet meer je besparing kunt uitrekenen want het is simpelweg onbekend wat de nieuwe regeling precies gaat worden. Wat wel bekend is, is dat het een bezuinigingsmaatregel is, dus de tvt gaat er niet korter van worden ;)
Wat je zegt klopt absoluut niet met meest recente berichtgeving. Het is inderdaad een besparingsmaatregel , omdat salderen de overheid te veel kost.
De nieuwe regeling is nog niet bekend, maar de overheid geeft aan dat het geen invloed gaat hebben op je rendement.
Ook kunnen die panelen 25 jaar blijven liggen, dus de regeling zal nog wel 5x worden aangepast in die tijd.

Prijs voor 13 panelen en serie omvormer is overigens 5600 incl btw. Krijg je een kleine 1000 van terug

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:12

de Peer

under peer review

Nieksiero schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:32:
[...]

Wat je zegt klopt absoluut niet met meest recente berichtgeving. Het is inderdaad een besparingsmaatregel , omdat salderen de overheid te veel kost.
De nieuwe regeling is nog niet bekend, maar de overheid geeft aan dat het geen invloed gaat hebben op je rendement.
Ook kunnen die panelen 25 jaar blijven liggen, dus de regeling zal nog wel 5x worden aangepast in die tijd.
Als ik jou was zou ik me dan ook even beter gaan inlezen. Wat ik schreef klopt wel degelijk.

Er is geschreven (door Wiebes) in zijn brief aan de kamer dat een gemiddelde terugverdientijd van 7 jaar op basis van de meest kostenefficiënte panelen die op dat moment beschikbaar zijn het uitgangspunt wordt. Oftewel als jij een iets minder gunstig dak heb (schaduw), of je woont in het oosten van het land (minder zon), of je wilt per se zwarte panelen en geavanceerde monitoring, of je laat de installatie duur uitvoeren, je niet tot dat gemiddelde behoort en dan is je tvt en rendement dus een stuk beroerder.

De hoofdlijnen zijn wel bekend. Een terugleververgoeding en opwek en verbruik worden losgekoppeld. Er is dus geen sprake meer van 'afdekken' van je verbruik. Je gaat vanaf 2021 dan gewoon weer 23-25 ct per kWh betalen voor je (niet-directe) verbruik en krijgt X ct per kWh opwek.

Verder gaan er geruchten over dat het een subsidiepot is die gedurende het jaar leeg raakt, net zoals dat nu is bij subsidie op warmtepompen.

Het is verder te verwachten dat de teruglevergoeding volledig afgebouwd zal worden. Dan kan op zich ook want panelen zijn zo goedkoop aan het worden dat er eigenlijk geen geld meer bijgelegd hoeft te worden.

Bedenk verder dat de overheid op gebied van zonnepanelen/salderen al eerder afspraken niet is nagekomen, zoals dat we zouden kunnen blijven salderen tot 2023.

Ook was de BTW-teruggave niet voorzien door de overheid maar is opgelegd door Brussel. Daardoor zijn dus de voordelen salderen + btw-teruggave ontstaan. Dat gaat ongetwijfeld gecorrigeerd worden bij de nieuwe regeling.

Dus ja, ik zie dan niet in hoe de tvt behouden kan blijven. Wat wel goed mogelijk is (en ook wel gezegd is) is dat er een overgangsregeling komt en dat de echte besparing (voor de overheid) pas over een aantal jaar plaats vindt.
Nieksiero schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:32:
[...]
Prijs voor 13 panelen en serie omvormer is overigens 5600 incl btw. Krijg je een kleine 1000 van terug
Een redelijk gemiddelde prijs volgens mij. Niet heel duur, ook niet heel goedkoop. Ik was dacht ik 4200 euro kwijt voor 28 panelen en dat was nog voor de recente prijsdalingen van deze nazomer. Maargoed ik heb zelf gelegd dus dan is het veel goedkoper natuurlijk.

[Voor 29% gewijzigd door de Peer op 21-12-2018 08:57]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:33
Nieksiero schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:06:
[...]

Bij mij komt PureEnergie in februari 13 panelen installeren. De LG 320 wp all black .
Zij waren de goedkoopste, regelen ook de BTW teruggave, en is een grote partij met nette communicatie.
Tevens de hoofdsponsor van de mooiste club in de keukenkampioen divisie, maar dat is bijzaak :p

Ook offertes opgevraagd bij andere grote en kleine partijen. Met dezelfde panelen en vergelijkbare omvormer nergens goedkoper uit dan bij PE.

Deze panelen zit overigens 25 jaar vermogens garantie op. Uit mijn. hoofd betekent dit dat je na 25 jaar nog minimaal 82% zou moeten kunnen opbrengen, vergeleken met de opbrengst wanneer ze nieuw waren.
Dus als je het na 7 jaar terug hebt verdiend, heb je 18 jaar "gratis stroom" . Je houdt onder aan de streep een aantal duizend over, inachtnemend dat je ook weer een nieuwe installatie gaat aanschaffen.

Daarnaast goed voor het milieu en natuurlijk ook de waarde van je huis...
Prijs is niet heel verkeerd, maar je hebt dan wel vrij dure panelen uitgezocht. In mijn geval betaalde ik hetzelfde, maar kreeg ik daar 16x300Wp voor.

Die vermogensgarantie is wel wat gebakken lucht. Je betaalt er eerst deels aan mee immers in de iets duurdere prijs van x aantal zonnepanelen. Plaats één extra paneel en je hebt elk jaar ongeveer 8% meer productie.

Alsnog een prima set hoor, uiteindelijk na vele jaren zal het netto niet veel uitmaken.

• pentaw1nz
f

[Voor 99% gewijzigd door pentaw1nz op 07-02-2019 14:29]

• pentaw1nz
Ze liggen er op. De lekkage bleek een oude te zijn. Zat nog ergens anders ook een plek. Met een paar harde stortbuien is alles droog gebleven. Wel is de onderste blak wat vochtig, maar wellicht is dat regenwater dat er in is getrokken tijdens de installatie, het regende toen erg hard terwijl er uiteraard wat pannen waren verschoven.
De heren van Sun Catch (partner van Pure Energie) hebben keurig gewerkt. Hele nette afwerken, ondanks dat de kabel via buiten langs moest. Omvormer hangt in de garage. Zelfs nog even een paar dakpannen recht gelegd aan de andere kant van het dak, top service!

07-02 direkt 8 kw opgewekt met het heerlijke zonnetje. Gisteren was het niet veel soeps :)

[Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 09-02-2019 09:21]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee