Vraag

• Jandin0
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2019
Begin September heb ik op vakantie in Sicilië een auto gehuurd van het verhuurbedrijf dat was gesitueerd in het hotel. De prijs voor 3 dagen was 150 euro + 300 euro borg. Het totale bedrag moest worden voldaan met een creditcard. De borg zou maximaal 3 maanden (90 dagen) gereserveerd worden op mijn creditcard, met de bedoeling dat eventuele verkeersovertredingen door mij begaan (deels) van dat bedrag kunnen worden betaald. De 90 dagen periode vond ik ter plekke al wat lang, maar door mijn enthousiasme ben ik toch maar akkoord gegaan.

Ter plekke heb ik de betaling verricht d.m.v. een mobiele betaalterminal. Dat was 1 betaling van totaal 450 euro. Ik heb direct mijn creditcard afschrift bekeken via Mijn ICS en zag dat het gehele bedrag was aangemerkt als "Gereserveerd".

Ik had verwacht dat 150 euro van dat bedrag relatief snel "definitief" gemaakt zou worden, en de overige 300 euro nog als "reservering" zou blijven staan.

Wat schetste echter mijn verbazing: het gehele bedrag (450 euro) is enkele dagen na de transactie definitief gemaakt, ik moet dus aan het einde van de periode 450 euro i.p.v. 150 euro betalen. Ik had persoonlijk verwacht dat de borg als reservering zou blijven staan, dat geld kan ik uiteraard niet uitgeven maar hoeft ook niet direct opgehoest te worden.

Ik vraag me af of dit de gebruikelijke gang van zaken is of dat er ergens iets mis is gegaan?

Alvast dank voor het meedenken!

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me niet. CC maatschappij bellen, laten blokkeren en dan mogen zij het uitzoeken. Daar is het een CC maatschappij boor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 21:25

t_captain

Moderator General Chat
Dat is niet hoe het hoort te werken.

Normaal authoriseert de verhuurder een flink bedrag (huur plus borg). Bij inleveren van de auto wordt de reservering geschrapt en de huur afgeschreven.

Boetes, tol etc wordt vaak apart geïnd en buiten de borg om.

Maak melding bij je creditcardmaatschappij. Dit lijkt een poging tot oplichting.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik ga er van uit dat je na afloop een factuur van de huur hebt ontvangen/gevraagd? Welk bedrag staat daar op?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
90 dagen reserveren is sowieso extreem lang, ik ben eerder 14-30 dagen gewend.

Maar zoals de anderen zeggen, het klopt niet zoals het verder gegaan is, dus kaart (pun intended ;)) het aan bij de CC-maatschappij.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:58

Blokker_1999

Full steam ahead

De borg dient in de eerste plaats om schade te dekken, en dat stellen ze vast vlak na het inleveren van de wagen. In geval van overtredingen geven ze gewoon jouw naam door als bestuurder en mag men de boete naar jouw sturen. Sowieso zou ik ook niet akkoord gaan met dat men een bedrag onterecht 90 dagen int. Ze hebben net een reservering staan voor het geval dat, maar hier willen ze duidelijk rente pakken

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 21:25

t_captain

Moderator General Chat
Ik huur meestal bij Sixt en daar valt de authorisatie op de creditcard vrij zodra de factuur wordt opgemaakt (direct bij inname van de auto).

• Anoniem: 258387
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Nee ze hadden je 2 bonnen horen te geven. 1 voor de betaling van de autohuur, 150 euro. De andere een autorisatie op je cc van 300 euro.Dus ook een klein beetje slordig dat je dat zelf niet hebt opgemerkt.

Het meest snelle is denk ik je cc maatschappij even bellen en de situatie uitleggen. Zorg dat je relevante gegevens bij de hand hebt zoals de huurovereenkomst waarop de bedragen staan.

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-02 17:46
Meestal huren we bij Hertz. Ik betaal altijd vooraf (is net wat goedkoper). Bij de balie vertellen ze pas welk bedrag ze reserveren en dat staat ook op het contract. Als ik de auto inlever komt de reservering na een paar dagen vrij. Op de definitieve factuur die ik per e-mail ontvang staat dan welk bedrag ze nog inhouden voor tol.
De reservering vervalt en de rest incasseren ze weer van mijn CC.

Als het goed is heb je toch een contract/factuur/specificatie gekregen? Of heb je geen enkel document meer waarop staat wat je betaalt hebt en waarvoor?

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:35
Het kan zijn -zeker als het een klein verhuurbedrijfje is- dat ze het gehele bedrag afschrijven en na de genoemde 90 dagen handmatig de borg terugstorten. Is natuurlijk niet de meest nette manier maar ik heb vaker bedrijfjes meegemaakt die het op die manier doen. Blijft 90 dagen wel een lange periode natuurlijk. Heb je contactgegevens van ze? Je zou bij hen zelf even kunnen navragen hoe het zit.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:16
90 dagen is echt niet normaal hoor. Nu direct contact opnemen met je CC-maatschappij zodat ze het in hun systeem kunnen noteren. Zij zullen je meteen vertellen wat ze gaan doen, wellicht direct storneren, of heel misschien die 90 dagen afwachten. Maar dat is werkelijk geen normale termijn hoor.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-06 10:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

The Eagle schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:00:
Lijkt me niet. CC maatschappij bellen, laten blokkeren en dan mogen zij het uitzoeken. Daar is het een CC maatschappij boor.
Ik zou eerder eerst het verhuurbedrijf bellen. Het kan best zijn dat zij een fout gemaakt hebben, die ze simpel kunnen herstellen. Kom je er met hun niet uit, dan kan het altijd nog bij de CC-maatschappij neergelegd worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• esberk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:51
Ik reserveer altijd via een derde partij een auto en dan betaal ik het huurbedrag aan hen en als ik dan de auto ga ophalen bij de partij die zij gecontracteerd hebben wordt er een reservering op mijn creditcard gezet voor eventuele schade. Als de auto dan gaaf wordt ingeleverd wordt die reservering er binnen een paar dagen weer vanaf gehaald. Heb nog nooit borg betaald voor de auto zelf.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:58
FrankHe schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:13:
90 dagen is echt niet normaal hoor. Nu direct contact opnemen met je CC-maatschappij zodat ze het in hun systeem kunnen noteren. Zij zullen je meteen vertellen wat ze gaan doen, wellicht direct storneren, of heel misschien die 90 dagen afwachten. Maar dat is werkelijk geen normale termijn hoor.
Ik zou het direct proberen terug te halen via je creditcardmaatschappij. Die 90 dagen termijn lijkt me een mooie truc, als je namelijk zo lang wacht zegt je creditcardmaatschappij: "sorry, je moet binnen 90 dagen melden als er een onjuiste transactie heeft plaatsgevonden..." sowieso zou het bedrag op gereserveerd moeten blijven staan, en niet definitief. Want dan betaal je gewoon inderdaad 450 euro... Veel autoverhuurbedrijven zijn enorme hufters die je op alle mogelijke manieren proberen te naaien, en zeker in Zuid-Europa zitten er een paar "mooie" partijen. Zoek bijv. voor de grap maar eens wat reviews over Goldcar op google...

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 21:31
Meteen CC bellen als in nu. Verhuurbedrijf zou ik zelf links laten liggen.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 19:51
Iva_Bigone schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:41:
90 dagen reserveren is sowieso extreem lang, ik ben eerder 14-30 dagen gewend.

Maar zoals de anderen zeggen, het klopt niet zoals het verder gegaan is, dus kaart (pun intended ;)) het aan bij de CC-maatschappij.
Wat veel maatschappijen doen is de reservering laten verlopen en dat is (in ieder geval bij mastercard) het geval na 90 dagen.
Een bedrijf mag namelijk maar een reservering plaatsen op je CC voor max 90 dagen, daarna moet de automatisch reservering vervallen of definitief worden gemaakt.

Computer says no

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 15:25

AMDFreak

Intel is zo..

Aparte werkwijze, ik snap best dat ze die € 450,- in 1x in rekening brengen. Hebben ze bij mij ook gedaan voor de full - full benzine vergoeding.
Nadat ik de auto ingeleverd had, kreeg ik de € 70,- borg een paar dagen later gewoon retour als een credit bedrag.

15x Jinko 265Wp = 3975Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:49
t_captain schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:53:
Ik huur meestal bij Sixt en daar valt de authorisatie op de creditcard vrij zodra de factuur wordt opgemaakt (direct bij inname van de auto).
Dit is exact mijn ervaring met vrijwel alle verhuurbedrijven. Reservering valt weg wanneer de auto ingeleverd wordt. Klinkt extreem fishy did.
AMDFreak schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:09:
Aparte werkwijze, ik snap best dat ze die € 450,- in 1x in rekening brengen. Hebben ze bij mij ook gedaan voor de full - full benzine vergoeding.
Wat bedoel je? Dat de borg afgetikt wordt en daarna teruggestort wordt is absoluut niet normaal. Het is een CC, daarop kunnen reserveringen gelegd worden.

[Voor 34% gewijzigd door Hydra op 30-09-2018 14:57]

https://niels.nu

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De 300 krijg je retour. Wordt op je cc terug geboekt. Is normaal.

M'n magische bol werken.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:10
Jism schreef op zondag 30 september 2018 @ 15:00:
De 300 krijg je retour. Wordt op je cc terug geboekt. Is normaal.
Nee, dat is niet normaal.
Vooral omdat je bij creditcards op 2 manieren beschermd bent tegen fraude.
1) Borg wordt met een reservering geblokkeerd ipv het bedrag over te maken. Terugstorten is voor PIN betaling.
2) Als ze onterecht iets afschrijven kun je de betaling terug laten draaien. Maar dat moet je dan wel op tijd doen. Na 90 dagen kun je fluiten naar je geld.

Daarnaast is het een veel voorkomende vorm van oplichting van toeristen. Jij levert de auto in en stapt op het vliegtuig. En dan zie je thuis dat ze je borg hebben ingehouden voor "schade". Aangezien je dan nogal lastig terug gaat om te klagen.

TheS4ndm4n#1919

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nou ik heb er nooit issues mee gehad. Moest altijd 2 transacties doen van de borg plus kosten auto / brandstof. Eerste transactie kwam netjes binnen 2 weken retour na inbreng auto.

M'n magische bol werken.

• sleppooooo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-10-2022
** Knip. Onnodige kick van oud topic. **

[Voor 91% gewijzigd door Taro op 14-09-2022 19:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee