πΈπ πππππ ππ πππ πππ ππππ π’ππ ππππππ | Tweakers Discord | Discogs |
- Intergalactic
- Registratie: September 2017
- Laatst online: 09-06 10:28
πΈπππππππ πΌπππ π³ππ
Topicstarter:strip_exif()/u/967069/crop5be5817a8496f_cropped.gif?f=community)
Wat mis je?
[Voor 61% gewijzigd door Kwintessens op 27-09-2018 19:51]
Persoonlijk denk ik dat de grip van de xt20 je tegen gaat vallen. Ik heb vrij kleine handen, maar ik vind de xt20 moeilijk bruikbaar zonder mhg-xt10 handgreep.
Weet ook dat de lenzen van Fuji aardig aan de prijs zijn. Regelmatig ook wel met betere specs, dus je krijgt er wel wat voor terug. Ik vind het tele-aanbod beperkt en duur. De 50-230 heeft een aardig bereik en is kwalitatief niet slecht, maar ik vind zelf dat 230mm vaak niet genoeg is. Er bestaat geen converter voor, dus dat is wat je max voor een redelijke prijs kunt krijgen. De 100-400 kost gelijk β¬1700 (β¬1900 met converter).
- Intergalactic
πΈπππππππ πΌπππ π³ππ
inprincipe schiet i kheerlijk weg met de 600D en mijn A-1(ja ja oudje)
maar ik wil graag wat nieuwers, inprincipe zal een 800D qua lenzen beter uitkomen maar ik zou graag de overstap naar spiegeloos proberen
misschien helpt deze informatie wat.
ik zal even gaan kijken naar de m50 trouwens!
Ik ben zelf overgegaan van canon naar fuji en ik vind het heerlijk. De veelgenoemde grip heb ik totaal geen last van. In het begin was het misschien even wennen maar na een middagje klooien is dat weg. Ik had bedacht om er toch wel zo'n gripje omheen te zetten, maar daar ben ik nooit meer aan toe gekomen. Verder gebruik ik hem veel vaker dan mijn oude camera, niet alleen door het formaat maar omdat het plezier ermee vergroot is (aanklooien en dingen uitproberen enzo).
Mocht je een heel uitgebreid lenzen assortiment hebben dan zou ik zeker overwegen om te blijven bij canon, maar anders zou ik gewoon eens lekker in een fotowinkel gaan kijken. Probeer gewoon eens van alles uit, Canon's, Fuji's, Sony's, Pentax om maar wat voorbeelden te noemen en kijk dan verder. Misschien kom je er achter dat je dan toch eigenlijk geen nieuwe nodig hebt en nog even kan wachten op de verder ontwikkelingen in het mirrorless segment, want het is de laatste jaren al razend hard gegaan en zeker nu er ook steeds meer concurrentie komt, zal dat zich nog wel even doorzetten.
Succes iig met de beslissing

Waarom kun je beeldkwaliteit in een winkel niet beoordelen?Garyu schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:05:
Ik vind persoonlijk uitproberen in de winkel overgewaardeerd.. In een halfuurtje knopjes duwen heb je nog geen idee of een camera je echt bevalt, je weet niet waar je echt mee bezig gaat en veel functies ga je naar mogelijkheid toch personaliseren. En de beeldkwaliteit kan je sowieso niet beoordelen in de winkel.
Ik wilde mijn X-T2 ook eerst irl vasthouden en zien omdat de stap me eerlijk gezegd wat beangstigde. Van FF body naar compacte ILC met EVF voelde als een blinde stap. Even de knoppen voelen, hoe voelt de body, hoe kijkt een/de EVF, hoe houd de grip vast, ect.
Het heeft mij iig flink geholpen en opeens begreep ik reviews over de camera een stuk beter en heeft me echt geholpen bij mijn keuze.
Had een SD kaartje meegenomen en wat foto's in de winkel genomen. Tuurlijk het is geen wijds landschap oid maar wat algemene shots van hoge contrasten (ramen), paar foto's van mensen, 'portretje' van vrouw en kleine, verschillende ISO waarden en een avondje nabewerken/proberen zeggen behoorlijk wat hoor.
@TS waarom wil je mirrorless proberen of daar naartoe? Dat mis ik een beetje uit je verhaal, voelt nu een beetje aan alsof je het wilt omdat het een hype is ofzo. Anders als je er tevreden mee was gewoon de 800D ?
[Voor 8% gewijzigd door sapphire op 08-10-2018 19:47]
- Intergalactic
πΈπππππππ πΌπππ π³ππ

Deze is nog een stukje kleiner en gaat op veel fronten je 600D voorbij
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes π
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms en https://vero.co/gilex
Kunnen FD lenzen niet met een adapter op bv. de Fuji ?Intergalactic schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:39:
de enige reden dat ik niet zo over stappen zou zijn dat ik dan mijn FD lenzen niet meer kan gebruiken, maar ja dat is te overzien als ik de oude body zou houden, ik ga nog wel even rond speuren
Voor Fuji zijn er zelfs fd-fx speed booster adapters - daarmee blijft de oorspronkelijke beeldhoek van de lens behouden met een extra stop licht. Zo werkt een Canon Fd 50mm 1.8 als een 50mm 1.2 op een Fuji aps-c body. (Komt er misschien ook wel voor Eos-M).
Natuurlijk geen autofocus, maar wel TTL-belichting. Misschien iets om mee te nemen bij de keuze?
[Voor 7% gewijzigd door bobcom op 09-10-2018 11:05]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
- Intergalactic
πΈπππππππ πΌπππ π³ππ
wat daarnaast ook nog zou trekken richting mirrorless is minder onderhoud aan bijv. de spiegel, maar dat is een klein iets waar ik me eigenlijk nooit zo druk om maak.
daarnaast is geen autofocus geen probleem, daarom vind ik mijn a-1 juist zo leuk

Sinds wanneer heeft de spiegel onderhoud nodig? Het is de sluiter die onderhoud nodig heeft en daar heb je met mirrorless net zo goed last van.Intergalactic schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:09:
@bobcom daar heb ik zeker wat aan, ik heb een berrg FD lenzen die ik nog vaak gebruik, had eigenlijk niet verder gekeken dan mijn FD naar EOS mount....
wat daarnaast ook nog zou trekken richting mirrorless is minder onderhoud aan bijv. de spiegel, maar dat is een klein iets waar ik me eigenlijk nooit zo druk om maak.
daarnaast is geen autofocus geen probleem, daarom vind ik mijn a-1 juist zo leuk
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
- Intergalactic
πΈπππππππ πΌπππ π³ππ

Als ' de spiegel heeft TLC nodig' een argument voor je is om naar mirrorless te gaan dan a) mishandeling je je camera flink of b) doe je er heel, heel, heel, heel lang mee.
Mijn EOS 5 heeft iig nog nooit onderhoud aan de spiegel gehad en werkt nog als een trein na 20+ jaar.
- Intergalactic
πΈπππππππ πΌπππ π³ππ

nu moet ik zeggen dat het bij mijn A-1 niet heel raar is aangezien die al sinds de late jaren 80 in gebruik is
Qua sensor en glas zou ik zelf voor Fuji gaan. Het enige wat is mis bij vrijwel elke mirrorless is accuduur tegenover mijn DSLR's.
Canon: AE-1, 6D, 5D IV, 8-15, 16-35, 24-70, 70-200, 50, 85, 100 || Fuji: X-T20, XT3, 10-24, 16-55, 50-230, 23 || Sony: RX100V
- formaat: Heerlijk: Ik heb redelijk kleine handen, maar de grip is goed.
- EVF: Ook heerlijk: Meteen zien wat instellingen doen. Veel info in het scherm. Soms van donker naar lichte overgang levert een white-out op. lekker belangrijk. Groot voordeel is in de EVF focus-peaking, als ik een oude lens er op heb.
- Controls: tja.... iedereen is lyrisch over de intuitieve bediening van Fuji, maar ik kon lezen en schrijven met PASM, dus ik ben af en toe nog zoekende. Het komt misschien ook doordat ik een XC lens heb, en geen aperture instelling op de lens heb. De XF serie heeft dit wel.
- IQ: waanzinnig! ik heb geen behoefte meer aan RAW, en laat alles als JPEG uit de camera komen. Met de Velvia modus knallen de kleuren van het scherm. Hoge ISO's zijn geen probleem. Let op: Ik ben niet zo heel erg allergisch voor noise. Daarnaast vind ik de noise van Fuji fraaier dan die van Canon.
- Lenzen: pfff... duur. Ik ben op zoek naar de vervanger van de XC50-230. Dat is de XF55-200, en dan kan ik meteen 700 euro aftikken. Dan is er in het Canon kamp toch wat meer te vinden, zeker tweedehands. De standaard XC lenzen zijn trouwens gewoon goed hoor!
- Accu's: tja, ik heb twee reserve-accu's dus ik kom de dag er wel mee door.
Lenzen ben ik ook met je eens met een grote maar. Fuji is nu zo'n 6,5 jaar bezig met het X-systeem met lenzen tegenover zo'n 31jaar van Canon. Daarnaast ligt de IQ van de Fuji lenzen aardig hoog, zou je de Canon lenzen die slechter presteren schrappen dan denk ik dat je al minimaal de helft van de EF(-S) lenzen kunt schrappen.
Pest is wel dat er amper 3rd party lenzen zijn. Ja 2 Zeiss lenzen en een rits Samyang/Meike/ect. MF lenzen maar geen mooie AF lenzen zoals er voor het EF systeem wel zijn.