Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Modem in de meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Reuzeron
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 24-10-2018
Beste lezer,

1 Jaar geleden heb ik na de koop van mijn huis een modem van Ziggo geïnstalleerd. Het modem staat in de woonkamer en is aangesloten op een soort stopcontact.
Uit dit modem lopen geen losse blauwe internetkabels, maar dit zou ik wel graag willen. Omdat ik geen blauwe kabels in m'n woonkamer wil hebben vroeg ik me af of het mogelijk is om het moden naar de meterkast te verplaatsen om vanuit daar kabels uit het modem naar bijvoorbeeld de eerste verdieping te laten lopen.

Uit de het gat in de meterkast komt nu een groene kabel met een soort splitter uit die splitter lopen twee witte kabels weer de grond in. Verder komt er geen internetkabel uit het gat in de meterkast. Kan ik hier wat mee? Zonder al te veel moeten knippen, boren en rotzooien?

Alle reacties

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:02
Oh modem in de meterkast, ik dacht modden in de meterkast, maar misschien wordt dat het nog!

Zo te horen kan dit wel lukken, maar, doe eens wat foto's?

2430Wp ZW

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Internetkabels bestaan niet en de kleurstelling is maar net wat de leverancier ervan gemaakt heeft.

Op basis van jouw cryptische omschrijving, zou ik je even willen terugverwijzen naar de aansluithandleiding die bij het modem zat. Er is een enorm grote kans dat deze maar op 1 plek in het huis aangesloten kan worden en dat is namelijk op het AOP.

Verplaatsen / vervangen van de AOP is al vaker besproken op GoT maar over het algemeen is de consensus dat je dit even met de provider moet bespreken; in niet alle gevallen is het namelijk toegestaan dat a) zelf te doen of b) uberhaupt te realiseren.

Vergeet je even niet dat verplaatsen van het modem mogelijk ook invloed heeft om andere zaken zoals misschien de WiFi (sommige modems hebben ook zelf WiFi aan boord) dus dan zit je zometeen in een mooi opgeruimde huiskamer en moet je extra AP's gaan plaatsen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:55
Reuzeron schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:44:
1 Jaar geleden heb ik na de koop van mijn huis een modem van Ziggo geïnstalleerd. Het modem staat in de woonkamer en is aangesloten op een soort stopcontact.
Uit dit modem lopen geen losse blauwe internetkabels, maar dit zou ik wel graag willen. Omdat ik geen blauwe kabels in m'n woonkamer wil hebben vroeg ik me af of het mogelijk is om het moden naar de meterkast te verplaatsen om vanuit daar kabels uit het modem naar bijvoorbeeld de eerste verdieping te laten lopen.
"Blauwe internetkabels" - ik neem aan dat je bedoeld "netwerkkabels", waarbij kleur eigenlijk niet van belang is, enkel de kwaliteit van de kabel?
Uit de het gat in de meterkast komt nu een groene kabel met een soort splitter uit die splitter lopen twee witte kabels weer de grond in. Verder komt er geen internetkabel uit het gat in de meterkast. Kan ik hier wat mee? Zonder al te veel moeten knippen, boren en rotzooien?
Mja, het zou moeten kunnen, maar identificeer als eerste even die twee witte kabels die de grond in gaan. Ik gok dat eentje naar de woonkamer gaat - de andere naar een TV-aansluiting elders in huis? En inderdaad, een fotootje kan een hoop verduidelijken.

En ook: wat wil je uiteindelijk in huis overhouden aan coax-aansluitingen?

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Als het puur eromgaat dat apparaten (onderdeel van jouw netwerk, niet dat van de provider) per kabel aansluiten problematisch is omdat de kleur van de kabels niet past bij het interieur, pak je een andere kleur kabel. Dat kan en mag. Je kan ook een enkel kabeltje vanaf het modem terugvoeren naar de meterkast en daar een switch neerzetten om de rest op aan te sluiten.

Zoals al gezegd, het modem verplaatsen betekent het aansluitpunt van de provider verplaatsen en dat moet je met de provider regelen.

Merk verder op dat er een hele hoop gegist wordt dus mischien toch nog eens goed nadenken over hoe je je vraag wil stellen. Schets eens een kaartje van hoe het nu is en hoe je het zou willen hebben. Fotos van hoe het nu is kunnen ook helpen.

• Ringgss
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
Als op de aansluiting in de meterkast een groene kabel zit, is dit de hoofdaansluiting (AOP) En kan je het modem zonder problemen verplaatsen naar de meterkast.

Hou er wel rekening mee dat de WiFi in de woonkamer minder kan worden, als het een WiFi modem is.

[Voor 0% gewijzigd door Ringgss op 27-09-2018 18:16. Reden: Typo's gecorrigeerd]

• shure-fan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:18
Gezien de openingspost summier is maar genoeg informatie bevat om een peil te trekken of je dit zelf moet aanpakken of niet, zou ik dit niet zelf doen,

Krijg niet het idee dat de TS in dit geval technisch genoeg is om dit zelf op te lossen, dus ik zou de ziggo helpdesk bellen en vragen of ze een monteur kunnen sturen, en die beste man/vrouw vraag je vervolgens of ie het modem voor je wil verplaatsen en de verbindingen voor je in orde kan maken..

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True