Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Evert134
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 06:08
Goedendag,

Ik ben bezig met mijn systeem te upgraden en ik doe dat in 3 maanden omdat ik dit toch een fijnere manier vind dan in één keer alles te kopen.

ik heb een nieuw moederbord, cpu en ram gekocht en nu een nieuwe ssd en intel optane en wat nieuwe stille case fans. nu komt alleen de videokaart nog.

ik wil de cpu niet overclocken (totaal geen ervaring mee) gpu wel. daarom heb ik gekozen voor een i5 8600 en het goedkoopste moederbord met 2x m.2 aansluitingen de Asus Prime z370-p.

ik wil puur gamen en netflix dus wil ik ook dat het systeem stil kan zijn.

nu wil ik voor de videokaart gaan voor een EVGA GeForce GTX 1080 FTW2
dit puur omdat het de hoogste boost clock freq. heeft van de 1080 voor een redelijke prijs
ook niet onbelangrijk de kleuren van de kaart passen met het moederbord

nu heb ik meerdere vragen

is de videokaart met de hoogste boost clock freq ook de beste koop? (ik wil de gpu wel gaan overclocken)

waarom kosten dezelfde videokaarten tussen de 500 en 900 euro? (allemaal 1080 en niet veel hogere clock)

is er een software om mijn case fans op een soepele manier uit te laten gaan met lage temperaturen? (voor wanneer ik alleen netflix kijk) als ik dit met de "qfan control" in bios instel dan slaat de fans constant aan en weer uit. voor zover ik weet komt dit doordat het aanslaan en uitslaan op dezelfde temperatuur gebeurt. ik zou graag bij 50C inslaan en bij 40C uitslaan bijv. en niet bij 50c inslaan en uitslaan.

Steam: Deathscythe

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
@Evert134 de i5-8600 kost ondertussen €300,- daar koop je beter een Ryzen 2600X. verder heeft het geen meerwaarde dat je de dure Samsung NMVe SSD koopt tov (normale) insteek SSD a Crucial MX500 m.2
die goedkoper is en in de meeste gevallen voldoet als SSD. Waterkoeling is ook overbodig en voldoet een goed luchtkoeler ook. Verder zou ik beginnen met een voeding als Corsair RM550x(2018) die in van hoge kwaliteit en niet duur momenteel (+- €75,-)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Evert134
hey de waterkoeling was inderdaad niet nodig maar was niet veel duurder dan de luchtkoeler die ik anders zou kopen en dan zag dit er mooier uit ik heb nu ook een kist waar een raampje inzit.

de ssd en de optane zijn ook niet noodzakelijk maar het leek me een leuke feature om een m.2 ssd te gebruiken en mijn hdd te versnellen met de optane.

de prijs moest binnen wat perken blijven maar hoeft niet perse het goedkoopste te zijn. ik twijfel nu wel aan de cpu of ik niet voor een snellere had moeten gaan nu ik om videokaarten zoek

• Hackus
  • Niet online
@Evert134 hoe bedoel je een betere CPU, i7 of ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Evert134
ik heb voor het samenzoeken een bottleneck calculator gebruikt. alleen weet ik niet hoe precies deze is aangezien de clock snelheiden van de videokaarten nogal uiteen liggen. maar dan is een 1080 met OC al snel te snel. Tenminste dat geven de resultaten aan

Cpu, mobo, ram en wc zijn er al. Het heeft weinig nut daar iets van te zeggen behalve dat je bij een wc de fan niet uit moet zetten. Een fanless systeem tijdens Netflix gaat dus niet lukken. Sowieso zou ik de casefans niet helemaal uit zetten want dan wordt het veel te warm in de behuizing met een warmere cpu en videokaart als gevolg waardoor die fans weer aan gaan. Gewoon een behuizing met stille fans kopen of stille fans in een bestaande behuizing gebruiken.
Met de voeding is er een punt gemaakt. Een CX600 is niet geschikt voor een nieuw systeem.

Offtopic @Hackus Waarom altijd de naam van de TS erbij. Hij begrijpt echt wel dat het voor hem is. Het is zijn topic namelijk.

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 27-09-2018 18:41]

• Hackus
  • Niet online
@Uszka het is wel zo handig, dan krijg je namelijk een geel klokje te zien op de rode balk. wat ik nu dus ook heb door je vermelding, en nog niet het bericht van TS had gelezen
(niet zo belerend reageren, dat is nergens voor nodig)

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 27-09-2018 19:09]

Dat krijgt een TS sowieso als er in het topic wordt gereageerd. Meldingen kunnen ook uitgeschakeld worden. Verder vind ik het de verantwoordelijkheid van de TS om het topic in de gaten te houden ongeacht de meldingen.

Nu weer ontopic verder.

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 15-04 19:26

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

In de pricewatch staan ook de AsRock Z370 Pro4 en de H370 Pro4, die hebben volgens de specs ook x2 m.2 maar zijn wel goedkoper dan de Asus. Persoonlijk geen ervaring met AsRock, maar misschien is het een optie.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Evert134
@Hackus @Uszka
dank voor de reacties ik zal naar mijn voeding kijken ik twijfelde er al deels over omdat deze voeding ook niet modulair is. wat is eigenlijk het verschil met de voeding, is 600W niet genoeg of is de voeding te oud? anders zou ik voor een 750W gaan of is dit niet genoeg?
ik had opgezocht ze voor de cpu 65 watt aangeven en de videokaart 500w

ook heb ik via aquatuning.nl nieuwe fans besteld die stil zijn rond de 8 db en dan laat ik ze altijd draaien.

@Wolvganger
ik had via azerty gekeken en toen was deze redelijk goedkoop met goede reviews maar het sheeld niet veel gelukkig.

het valt mij ook op dat de videokaarten stijgen in prijs. zouden ze niet moeten zakken met de RTX kaarten in de verkoop?

het was inderdaad makkelijker toen ik werd toegevoegd ik kreeg zelf geen meldingen van andere reacties het staat standaard uit denk ik

• Hackus
  • Niet online
@Evert134 Het gaat niet om hoeveel W alleen, ook een goede kwaliteit voeding/PSU is van belang.
Dat een merk 500w adviseert is dat voor een geheel systeem, dus niet alleen voor de videokaart. de voeding die ik aangaf is van hoge kwaliteit en van 2018, dus goed voor de meeste systemen. (als je een i7-8700K gaat overklokken en je videokaart ook), zou ik een zwaardere voeding kiezen. nu is dat niet nodig.

[Voor 0% gewijzigd door Hackus op 28-09-2018 14:28. Reden: typo]

• Evert134
@Hackus

dan zal ik eerst voor een nieuwe voeding gaan is 550W nog genoeg als ik de videokaart overclock?
of is daar al rekening mee gehouden met die 500w die ze adviseren

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 13:46
Evert134 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:36:
@Hackus

dan zal ik eerst voor een nieuwe voeding gaan is 550W nog genoeg als ik de videokaart overclock?
pricewatch: Corsair RM550x (2018) / product: be quiet! Straight Power 11 / product: BitFenix Whisper

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Hackus
  • Niet online
Evert134 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:36:
@Hackus

Dan kies je voor de zekerheid de 650w versie pricewatch: Corsair RM650x (2018)

[Voor 14% gewijzigd door Hackus op 28-09-2018 14:40]

• Evert134
@Hackus @ItsWillem

Bedankt! dan bestel ik https://tweakers.net/pric...orsair-rm650x-(2018).html
deze is wat lager in prijs en het begint mij op te vallen dat er redelijk vaak corsair in mijn kist staat dus dan blijf ik daar maar wat meer bij.

hij is 6 euro duurder dan de 550W versie? ik dacht dat hier meer verschil in zou zitten voor 18% meer vermogen.

het zijn wel verkopers op dit forum ik kom voor een videokaart en ga weg me een psu :P

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09:59
Er zijn maar een paar componenten die beter/groter moeten voor een hoger vermogen, 90% (of meer) van de voeding is hetzelfde.
Echter voor een 1080 incl OC en een i5 heb je niet meer nodig dan de 550W versie, worst case scenario heb je pieken tot 400W, doorgaans zul je rond de 300W zitten.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True