aqara hub homekit gateway in home assistant

Pagina: 1
Acties:

• Jan Para
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-11-2020
Hallo,

Met de "oude" aqara gateway 2 kon je met packet sender de token achterhalen om hem in home assissant te configureren.
Met de nieuwe Aqara HomeKit gateway heb ik dit nog niet voor elkaar gekregen.
Kan ook geen informatie op het net vinden hoe deze in home assistant te krijgen.
Iemand hier al wat verder mee gekomen?

Groet,
JP

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-01 14:09
Ik ben hier ook benieuwd naar, er is vrijwel niets over te vinden. Ik sta op het punt een bridge te bestellen maar ik twijfel tussen de V2 of de nieuwe met HomeKit.

Heb jij al geprobeerd het via de HomeKit component te koppelen? (Dus de gene die het mogelijk maakt om HomeKit devices aan Home Assistant te koppelen). Ben heel benieuwd of en hoe dit werkt en wat de beperkingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
Ik heb voor de test de nieuwe hub homekit gateway gekoppeld, op een iphone 6 met de aqara home app, aan een motion sensor en 5 temp sensors. Dan ziet de "Woning" app ze ook, maar deze werkt nog niet stabiel.
Wat jammer is, is dat ik bij beide apps geen grafieken zie van bv temperatuur verloop van de afgelopen maand zoals dat wel bij de Mi Home app het geval is.
Dat zou op zich geen probleem zijn als ik de gate way zou kunnen koppelen in Home Assistant of Domoticz.
Ik verwacht (puur mijn eigen verwachtingen en omdat ik in de Aqara home app een history zie met tekst in het chinees die ik niet kan lezen) dat die koppelingen er wel gaan komen tzt.
De gateway praat, na een keer geïnstalleerd te zijn inmiddels wel in het engels :-)
Je moet nog steeds Mainland China kiezen wil je je kunnen aanmelden.
Gateway aanmelden bij de aqara app volgens de oude manier en dan de HomeKit QR code scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
En als je het probeert via deze HA component: https://www.home-assistant.io/components/homekit_controller/

Maar ik verwacht dat je tegen dezelfde beperkingen oploopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
:-) Goeie tip

Hij laat hem dan wel zien bij de overview: Aqara Hub-XXXX met een link CONFIGURE er achter.
Kan dan de HomeKit code invoeren en krijg uiteindelijk links onderin kort een melding in een zwart dialoogvenster service configurator/configure called te zien.
Maar verder gebeurt er niets en blijft die als te configureren staan.

Mijn config: Hassio Home Assistant versie 0.78.3 op een Rasp Pi 2 B

Denk dat er nog wat updates nodig zijn voor de HomeKit gateway voor die volledig compatibele is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
Voor de freaks nog ff de error:

Log Details (ERROR)
Fri Sep 28 2018 12:33:43 GMT+0200 (CEST)

Error executing service <ServiceCall configurator.configure (c:b8f89f5bfd49470d93ee2d354efdec1f): configure_id=1840513264-1, fields=code=77661605>
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/core.py", line 1127, in _event_to_service_call
await service_handler.func(service_call)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/configurator.py", line 224, in async_handle_service_call
call.data.get(ATTR_FIELDS, {}))
File "/usr/local/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 56, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/homekit_controller/__init__.py", line 146, in device_config_callback
pairing_id)
File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homekit/protocol.py", line 69, in perform_pair_setup
connection.request('POST', '/pair-setup', request_tlv, headers)
File "/usr/local/lib/python3.6/http/client.py", line 1239, in request
self._send_request(method, url, body, headers, encode_chunked)
File "/usr/local/lib/python3.6/http/client.py", line 1250, in _send_request
self.putrequest(method, url, **skips)
File "/usr/local/lib/python3.6/http/client.py", line 1108, in putrequest
raise CannotSendRequest(self.__state)
http.client.CannotSendRequest: Request-sent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
Ik heb op een andere locatie een Rasp 3B+ staan met een hasbian install waar ik vanavond naar toe ga.
Ik zal daar ook eens een poging wagen dit weekend.

En mocht je twijfelen kan je altijd deze nog proberen.
Voor niet al te veel geld en als je een beetje technisch bent ...
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt

Heb het zelf nog niet uitgetest maar lijkt me een leuke uitdaging.

[ Voor 43% gewijzigd door Jan Para op 28-09-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
Nog even een SD met een schone Hassos 1.11 geprobeerd maar krijg dezelfde log als hierboven.
Wel een andere melding na het invullen van het homekit nummer:

Please enter the HomeKit code for your Aqara Hub-XXXX
This accessory is already paired to another device. Please reset the accessory and try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
Jan Para schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:17:
Nog even een SD met een schone Hassos 1.11 geprobeerd maar krijg dezelfde log als hierboven.
Wel een andere melding na het invullen van het homekit nummer:

Please enter the HomeKit code for your Aqara Hub-XXXX
This accessory is already paired to another device. Please reset the accessory and try again.
Lijkt mij best logisch, er van uitgaande dat hij nog gekoppeld is aan de “echte” HomeKit / Home app.

• Jan Para
Met de gateway V2 lukt dat geintje wel.
Gateway V2 is gekoppeld aan een app (de Mi Home) en kan tegelijkertijd (met een token en mac nummer) gekoppelen zijn aan home assistant en aan domoticz.

Nog even een homekit koppel testje geprobeerd op: (Raspberry 3b+ / Rasbee) met een Deconz image met daarnaast een Home Assistant install maar kreeg hetzelfde resultaat.

Bovenstaande errors in de opgelost door:
sudo apt-get install libgmp-dev libmpfr-dev libmpc-dev

[ Voor 12% gewijzigd door Jan Para op 29-09-2018 19:18 ]

Pagina: 1