Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tele2 activeerde abonnement automatisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yannes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-06 12:23
Beste Tweakers,

Begin augustus sloot ik een abonnement af bij Tele2, namelijk een onbeperkt 4g sim-only abonnement dat maandelijks opzegbaar is. Vanwege de levertijd van 5 dagen en het feit dat ik per direct internet nodig had, heb ik ondertussen een simkaart van Robin Mobile gehaald en daar een abonnement afgesloten. Dit was niet ideaal door het datalimiet van 27 GB dat Robin hanteert, dus ik was van plan na één a twee maanden alsnog gebruik te maken van Tele2.

Na de bestelling op de website kreeg ik een welkom email waarin stond dat het abonnement zou ingaan op het moment dat ik de simkaart zou activeren. Hetzelfde stond in het contract. Daaruit concludeerde ik dat ik niet zou betalen totdat ik de simkaart zou hebben geactiveerd.

Enkele dagen geleden opende ik de brief van Tele2 met de simkaart en activeerde het bijbehorende MijnTele2 account om er gebruik van te maken. Wat bleek? Het abonnement was ingegaan na automatisch simkaart activatie wat Tele2 doet na twee weken. Er stond een factuur klaar voor de periode half augustus tot eind augustus, die eind september geïnd zou worden.

Nu zit ik met twee facturen van diensten die ik niet heb gebruikt, en waarvan ik niet wist dat ik ze kon gebruiken. Na contact met Tele2 via hun forum is het contract per direct beëindigt, zonder de maand opzegtermijn. Mooi, maar Tele2 verwacht betaling voor de periode half augustus t/m september. Ik heb vervolgens nogmaals contact opgenomen via de chat en mijn probleem aangekaart. Mij werd duidelijk gemaakt dat de automatische simkaart activatie 'standaard' is, dat ik had kunnen weten dat de simkaart actief is door MijnTele2 te checken (had het account niet geactiveerd omdat ik nog geen actief abonnement had naar mijn weten) en door middel van een ontvangen SMS (niet ontvangen). Enfin, de facturen moet ik betalen van Tele2.

Bijkomende feiten: ik heb 12 dagen na het afsluiten van het abonnement een herinneringsmail ontvangen waarin stond "Vergeet je niet je simkaart te activeren voor nummer 06xxxxxxxx? Als je dit niet binnen 2 dagen doet, wordt je simkaart automatisch geactiveerd.".
Ik heb de email over het hoofd gezien, maar als ik er op terugkijk denk ik alleen: wat maakt het uit of ik het vergeet, de simkaart zou sowieso geactiveerd zijn. Zowel het contract als de welkomstmail zeggen dat het abonnement pas ingaat zodra "je de simkaart activeert", er wordt met geen woord gerept over het feit dat dit alsnog automatisch zou gebeuren na 14 dagen als ik het niet zelf doe. Met de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen lijkt met het logisch dat als je binnen die periode de simkaart niet activeert, afziet van de overeenkomst, waarom zou je anders zolang wachten met het activeren van de simkaart. Daarnaast was voor hetzelfde geld de simkaart nooit aangekomen, of te laat, dus de redenering achter de automatische simkaart activatie ontgaat me.

Nog een factor waardoor ik niet wist dat ik een actief abonnement had is het feit dat de facturatie pas deze week was over de periode van augustus. Bij elke telefoonprovider die ik tot nu toe heb gehad, en bij Robin mobile waar ik ook een onbeperkt abonnement heb afgesloten, werd de eerste maand direct gefactureerd na activatie van de simkaart en geïncasseerd van mijn rekening. Er was geen vermelding van achteraf betalen bij de bestelling, en gezien de flexibiliteit van het abonnement (maandelijks opzegbaar) ging ik er van uit dat ik ook vooraf zou betalen bij Tele2. Gezien ik geen afschriften had van Tele2 gedurende de maand augustus was er niets dat suggereerde dat het abonnement actief was.

Nu heb ik twee opties, ofwel ik betaal niet en uiteindelijk beland de rekening hoogstwaarschijnlijk bij een incassobureau. Of ik stap naar de geschillencommissie telecommunicatie, en hoop dat ze in mijn voordeel besluiten. Tele2 is niet meer actief op klacht.nl of klachtenkompas, dus ik kan niet beklag doen via die kanalen.

Het bedrag dat gemoeid is bij de twee facturen is rond de 50 euro. Ik weet niet of zo'n laag bedrag problemen gaat opleveren bij niet betaling, maar ik wil niet dat mijn kredietwaardigheid (BKR waardering) in het geding komt door een principe kwestie. De geschillencommissie kost 50 euro, dus als ze niet in mijn voordeel besluiten ben ik 100 euro kwijt.

Wat denken jullie van de situatie? Heeft Tele2 gelijk en had ik me beter moeten verdiepen in hun voorwaarden? Heb ik een punt?

PS: lees de hele post voordat je een oordeel velt svp

Beste antwoord (via Yannes op 27-09-2018 21:08)

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-06 09:08

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Alle belangrijke informatie bij een overeenkomst moet concreet in de overeenkomst staan en niet in de AV. Zo mag niet in het contract staan dat de prijs 20 euro is terwijl in de AV staat dat als je naam Yannes is de prijs 50 euro is om vervolgens 50 euro te incasseren.

Ook primaire informatie is wanneer een contract ingaat. Wat in de AV staat over 14 dagen is dus niet heel relevant.

De herinneringsmail is ook niet heel relevant; die informatie moest bij sluiten overeenkomst duidelijk zijn.

De grote vraag is of koper redelijkerwijs de indruk kon hebben dat niets in gang gezet zou worden. Als dat zo is, is sprake van dwaling.

Maar TS moet wel even goed nagaan of er toch echt niet ergens concreet is aangegeven wat de ingangsdatum zou zijn. Het lijkt mij toch iets wat wel ergens concreter gemeld zou moeten zijn. Maar het lijkt me dat Tele2 je dan wel moet kunnen vertellen waar dat duidelijk moest worden anders dan in AV.

Kunnen ze dat niet, dan heeft TS toch een sterk punt. Alleen, bedrijven als Tele2, of je gelijk hebt of niet, gaan meestal gewoon standaardproces door. Dus incasso en zo verder. Een rechtzaak zal het niet worden, een BKR registratie ook niet omdat het geen lening is.

Maar de incasso zal blafbrieven schrijven. Je kan dan zeggen wat je standpunt is en dat je verder op geen communicatie meer reageert, maar prettig is anders.

Voor je zoiets overweegt: zorg echt dat je weet dat het niet heel concreet gemeld is, en vraag Tele2 om alle plekken waar zij vinden dat het duidelijk had moeten worden.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Alle reacties

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 00:01
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat [ingang abbonement] == [activatie sim].

Vaak is dit gewoon een vooraf vastgestelde datum (met wat speling om je de mogelijkheid te geven op tijd te kúnnen activeren, dan is die mail meer in de trend van: let op..je hebt nog niet geactiveerd maar je abbonement gaat wel in - zo kun je geen gebruik maken van de dienst waarvoor je gaat betalen).

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 06:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

ik heb 12 dagen na het afsluiten van het abonnement een herinneringsmail ontvangen waarin stond "Vergeet je niet je simkaart te activeren voor nummer 06xxxxxxxx? Als je dit niet binnen 2 dagen doet, wordt je simkaart automatisch geactiveerd."
Ik vermoed dat Tele2 hiermee hun informatieplicht heeft voldaan en dat je daarmee geen poot hebt om op te staan.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Yannes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:16:
Met de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen lijkt met het logisch dat als je binnen die periode de simkaart niet activeert, afziet van de overeenkomst
...
Daarnaast was voor hetzelfde geld de simkaart nooit aangekomen, of te laat, dus de redenering achter de automatische simkaart activatie ontgaat me.
...
Gezien ik geen afschriften had van Tele2 gedurende de maand augustus was er niets dat suggereerde dat het abonnement actief was.
Je hebt een abonnement afgesloten, dus het lijkt mij logisch dat als je van het abonnement wil afzien, je contact op moet nemen en moet aangeven "ik wil van het abonnement afzien". Dat een factuur pas achteraf komt heeft daar ook weinig mee te maken, net als mogelijke problemen bij verzending - ook dan neem je contact op, in plaats van gewoon niks te doen en te verwachten dat alles dan wel van zelf zal annuleren. Dus deze redenen waarom het abonnement niet ingegaan zou zijn, kun je laten varen.

Je zult het dus moeten hebben van de uitingen dat je abonnement pas ingaat als je het zelf activeert. Je zou kunnen zeggen dat ze daarmee beloven het abonnement op pauze te houden. Dan zal het eraan liggen of die belofte echt zo letterlijk en onvoorwaardelijk moet worden gelezen (in koeienletters op de advertentiepagina, zonder 'kijk in de algemene voorwaarden voor details', en geen vooraf vermelde ingangsdatum) of dat de precieze regels (automatische activatie) er netjes bijvermeld zijn, of er gewoon een ingangsdatum vermeld is. Dat je mailtjes waar het tegendeel in staat niet leest, en verder ook zelf geen contact opneemt, zal dan niet helpen...

Een abonnement afsluiten, mailtjes negeren en niet zelf contact opnemen - ik geef je weinig kans.

[Voor 8% gewijzigd door bwerg op 27-09-2018 15:06]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Yannes Indien je niet afziet van je ab, gaat het gewoon in. je hebt ook herinnering gehad zeg je. Je kunt niet zomaar iets afsluiten en niet activeren- met de gedachte er gebeurt niets-. Indien je snel 4G nodig had, had je beter een Sim Data kaartje kunnen kopen voor de tussentijd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hoewel er misschien staat dat het pas gaat lopen als je het activeert is het onzin om te verwachten dat als je het niet activeert, je er blijkbaar van af ziet.

Je hebt met het activeren wel een punt maar alle andere informatie die je hebt gekregen wijst op iets anders en daarmee verlies je het.

Daarbij, principes zijn duur dus laat het lekker zitten, zeker voor 5 tientjes....

• Yannes
eric.1 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:45:
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ~~~[ingang abbonement] == ~~~[activatie sim].

Vaak is dit gewoon een vooraf vastgestelde datum (met wat speling om je de mogelijkheid te geven op tijd te kúnnen activeren, dan is die mail meer in de trend van: let op..je hebt nog niet geactiveerd maar je abbonement gaat wel in - zo kun je geen gebruik maken van de dienst waarvoor je gaat betalen).
Hier zijn de passages uit het contract en in de welkomsmail. Er is geen ingangsdatum vermeld. In de algemene voorwaarden staat dit "De duur van de Dienstovereenkomst met een Abonnement en zonder Toestel vangt aan binnen veertien (14) dagen na ontvangst van de simkaart." waardoor ik het inderdaad had kunnen weten, maar het is een beetje scheef in andere informatie hier niets over te zeggen en te verwachten dat elke klant de algemene voorwaarden compleet doorleest. Gezien de simkaart met de reguliere post wordt verstuurd weet Tele2 ook niet wanneer de simkaart is ontvangen.
bwerg schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:51:
[...]

Je hebt een abonnement afgesloten, dus het lijkt mij logisch dat als je van het abonnement wil afzien, je contact op moet nemen en moet aangeven "ik wil van het abonnement afzien". Dat een factuur pas achteraf komt heeft daar ook weinig mee te maken, net als mogelijke problemen bij verzending. Deze quotes zijn niet meer dan speculatie over dat de activatie en het abonnement wel op zich zal laten wachten. Maar je hebt gewoon een abonnement aangevraagd, dus daar kun je weinig mee.
Het ding is, ik wilde niet afzien van het abonnement, maar enkel het abonnement later activeren. Gezien er geen specifieke ingangsdatum was vermeld in de welkomstmail, was het niet vanzelfsprekend dat het automatisch zou ingaan.
Flimovic schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:48:
[...]

Ik vermoed dat Tele2 hiermee hun informatieplicht heeft voldaan en dat je daarmee geen poot hebt om op te staan.
Ze hebben in die mail inderdaad gezegd dat de simkaart automatisch actief wordt. Maar in de informatie die ze me stuurden (zie de bovenstaande screenshots) stond dat het abonnement pas zou ingaan zodra ik de simkaart zou activeren. In mijn opzicht is het dus niet vanzelfsprekend dat het contract ook zou ingaan als zij de simkaart automatisch activeren. En het feit dat ze geen email stuurden na de simkaart activatie en de daaropvolgende abonnementsactivatie vind ik ook een kwalijke zaak.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Yannes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:06:
waardoor ik het inderdaad had kunnen weten, maar het is een beetje scheef in andere informatie hier niets over te zeggen en te verwachten dat elke klant de algemene voorwaarden compleet doorleest.
Nee hoor, je kunt ze ook gewoon even bellen. Voorwaarden doorlezen is vaak onnodig als je een product op de 'standaardmanier' gebruikt, maar als je een abonnement op pauze wil zetten lijken de details me wel belangrijk.
Ze hebben in die mail inderdaad gezegd dat de simkaart automatisch actief wordt. Maar in de informatie die ze me stuurden (zie de bovenstaande screenshots) stond dat het abonnement pas zou ingaan zodra ik de simkaart zou activeren.
Bij een geschillencommissie zul je het hiervan moeten hebben. Jouw conclusie volgt wel uit die screenshots, maar er is ook gezegd dat het abonnement binnen 2 weken na ontvangst ingaat, en later ook dat zij de sim-kaart na twee weken activeren.

Aangezien het niet heel gangbaar is om een abonnement af te sluiten, maar dat gewoon maanden op pauze te laten staan, lijkt het dat je dit op zijn minst had moeten navragen om sterk te staan.

[Voor 7% gewijzigd door bwerg op 27-09-2018 15:22]

• Yannes
bwerg schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:21:
[...]

Nee hoor, je kunt ze ook gewoon even bellen. Voorwaarden doorlezen is vaak onnodig als je een product op de 'standaardmanier' gebruikt, maar als je een abonnement op pauze wil zetten lijken de details me wel belangrijk.

[...]

Bij een geschillencommissie zul je het hiervan moeten hebben. Jouw conclusie volgt wel uit die screenshots, maar er is ook gezegd dat het abonnement binnen 2 weken na ontvangst ingaat, en later ook dat zij de sim-kaart na twee weken activeren.

Aangezien het niet heel gangbaar is om een abonnement af te sluiten, maar dat gewoon maanden op pauze te laten staan, lijkt het dat je dit op zijn minst had moeten navragen om sterk te staan.
Het ding is, ik zag het zelf niet als op pauze zetten, want naar mijn idee was het hele abonnement nog niet ingegaan. Het is meer kwestie van wat je gewent bent. Een abonnement dat maandelijks opzegbaar is gaf mij niet de indruk dat het post-paid zou zijn. De FAQ die bij de bestelling stond zegt het volgende voor de vraag hoe betaal ik voor het abonnement: "We schrijven je gemaakte kosten maandelijks af van het bankrekeningnummer dat je hebt opgegeven tijdens je bestelling. Dit gaat automatisch. Je kunt je factuur op elk moment bekijken in MijnTele2. In de Tele2 app heb je ook altijd een overzicht van je facturen en vind je je actuele bel-, sms- en dataverbruik." ook hieruit valt niet op te maken dat het om een regulier post-paid abonnement zou gaan.

Maar ik denk een geschillencommissie daar is al geen kwestie meer van, grote kans dat die me geen gelijk geven, gezien Tele2 me toch beperkt heeft ingelicht en ik inderdaad niet veel heb om op te staan. Het neemt niet weg dat ik het achterlijk vind te betalen voor diensten die ik nooit heb gebruikt.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:10
Maar waar trek je de grens dan. Mogen ze na 6 maanden automatisch activeren? Of moeten ze gewoon eindeloos gratis simkaartjes rond gaan sturen en boekhouding bijhouden voor mensen die hem "misschien" ooit eens ergens in gaan prikken.

Ik begrijp het best vanuit Tele2. Ik vind denken dat je een abo 2 maanden kan laten liggen dan ook erg naief.

Woont in Helsinki

• Yannes
Intelligo schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:07:
Maar waar trek je de grens dan. Mogen ze na 6 maanden automatisch activeren? Of moeten ze gewoon eindeloos gratis simkaartjes rond gaan sturen en boekhouding bijhouden voor mensen die hem "misschien" ooit eens ergens in gaan prikken.

Ik begrijp het best vanuit Tele2. Ik vind denken dat je een abo 2 maanden kan laten liggen dan ook erg naief.
Hoezo automatisch activeren? Dat is de vraag. En gratis simkaartjes? Die kosten niets, als je afziet van je abonnement staat er dat je die gewoon mag weggooien. Administratie is automatisch... Feit is dat ze het abonnement hebben geactiveerd zonder mij (voldoende) in te lichten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Yannes Je maakt geen schijn van kans, je ziet alles in jouw voordeel terwijl dat niet zomaar aan te nemen is. Jij hebt waarschijnlijk speciale wensen, die je met dik rood wilt ontvangen. Maar inmiddels heb je al opgezegd ? Ik zou in jouw schoenen niets meer met hun te maken willen hebben (principe kwestie)

Ik denk dat het beter is om netjes te betalen, en ze verder links te laten liggen. Je maakt je druk om dingen die je niet recht kunt praten (alleen in jezelf)
attentie aan @Tele2Webcare

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 27-09-2018 19:22]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mint
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17-06 19:14
Yannes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:16:
[...]

En gratis simkaartjes? Die kosten niets, als je afziet van je abonnement staat er dat je die gewoon mag weggooien. Administratie is automatisch...
Ik zie toch best wat aannames hier. Natuurlijk kosten simkaarten geld. Het verlies wat Tele2 neemt wanneer een klant een abonnement afsluit en dat vervolgens meteen opzegt in de bedenktermijn wordt gecompenseerd door klanten die wel gewoon een abonnement afsluiten, gebruiken en betalen. Administratie is misschien wel automatisch, maar ook dat zijn systemen waar mensen mee werken (+ onderhoud), en servers en de bijbehorende infrastructuur zijn ook niet gratis.

Bekijk het overigens ook vanuit de andere kant: Tele2 houdt een telefoonnummer voor jou bezet, want die is gekoppeld aan de simkaart die je hebt ontvangen. In de tijd dat jij jouw simkaart niet activeert, kan Tele2 dat telefoonnummer ook niet inzetten voor een andere klant en kost dat Tele2 dus ook geld.

[Voor 17% gewijzigd door Mint op 27-09-2018 16:34]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Yannes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:37:
Het ding is, ik zag het zelf niet als op pauze zetten, want naar mijn idee was het hele abonnement nog niet ingegaan.
[...]
Een abonnement dat maandelijks opzegbaar is gaf mij niet de indruk dat het post-paid zou zijn.
Je geeft veel verschillende redeneringen maar de meeste snijden echt geen hout. De manier van factureren heeft niks te maken met of een abonnement actief is, net als wel of geen SMS ontvangen of de opzegtermijn laten verlopen voor activatie. Je bestelt een abonnement, en dan krijg je dat.

De enige redenering waar iets voor te zeggen is, is dat tele2 aangeeft dat activatie door jezelf gedaan diende te worden. Maar dat lijkt me dus lastig hard te maken, en dat je onbeperkt kunt wachten met activeren lijkt me ook niet realistisch.

[Voor 5% gewijzigd door bwerg op 27-09-2018 16:55]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

bwerg schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:54:
[...]

Je geeft veel verschillende redeneringen maar de meeste snijden echt geen hout. De manier van factureren heeft niks te maken met of een abonnement actief is, net als wel of geen SMS ontvangen of de opzegtermijn laten verlopen voor activatie. Je bestelt een abonnement, en dan krijg je dat.

De enige redenering waar iets voor te zeggen is, is dat tele2 aangeeft dat activatie door jezelf gedaan diende te worden. Maar dat lijkt me dus lastig hard te maken, en dat je onbeperkt kunt wachten met activeren lijkt me ook niet realistisch.
Tele2 gaat ook uit van bezorging binnen 5 dagen van PostNL. Normale gang van zaken is dat de klant zich meld al ie 'nog steeds' geen Sim heeft ontvangen. intussen sturen ze een e-mail met herinnering wat TS ook heeft ontvangen. zo werkt het systeem dus. Geen bericht van niet ontvangen, zet men automatisch de rest in werking en is de Sim na die aantal dagen automatisch geactiveerd. ondertussen is er ook geen contact geweest van niet ontvangen en geen contact mbt beëindigen. dus geen melding om iets te annuleren of anders.

• Yannes
Hackus schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:27:
@Yannes Je maakt geen schijn van kans, je ziet alles in jouw voordeel terwijl dat niet zomaar aan te nemen is. Jij hebt waarschijnlijk speciale wensen, die je met dik rood wilt ontvangen. Maar inmiddels heb je al opgezegd ? Ik zou in jouw schoenen niets meer met hun te maken willen hebben (principe kwestie)

Ik denk dat het beter is om netjes te betalen, en ze verder links te laten liggen. Je maakt je druk om dingen die je niet recht kunt praten (alleen in jezelf)
Ik heb het idee dat je niet echt aandachtig mijn berichten hebt gelezen, ik heb de andere kant ook belicht namelijk. De enige vermelding van het automatisch activeren stond in de algemene voorwaarden, andere informatiebronnen zoals de welkomemail en het contract zeiden er niets over. Dit heeft niets met speciale wensen te maken, enkel met beperkte informatie en de vanzelfsprekendheid van bepaald zaken die helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn als sommige mensen denken en Tele2 denkt.

Maar je hebt gelijkt, ik wil niets meer met ze te maken hebben, en om de potentiële rekening te beperken heb ik ook het contract direct beëindigt. Het is makkelijk zeggen dat ik netjes moet betalen als je het zelf niet bent, maar betalen voor iets waarvan je niet wist dat je het kon gebruiken en waarvoor Tele2 amper kosten heeft gehad (hoogstens voor de administratie)...
Mint schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:28:
[...]

Ik zie toch best wat aannames hier. Natuurlijk kosten simkaarten geld. Het verlies wat Tele2 neemt wanneer een klant een abonnement afsluit en dat vervolgens meteen opzegt in de bedenktermijn wordt gecompenseerd door klanten die wel gewoon een abonnement afsluiten, gebruiken en betalen. Administratie is misschien wel automatisch, maar ook dat zijn systemen waar mensen mee werken (+ onderhoud), en servers en de bijbehorende infrastructuur zijn ook niet gratis.

Bekijk het overigens ook vanuit de andere kant: Tele2 houdt een telefoonnummer voor jou bezet, want die is gekoppeld aan de simkaart die je hebt ontvangen. In de tijd dat jij jouw simkaart niet activeert, kan Tele2 dat telefoonnummer ook niet inzetten voor een andere klant en kost dat Tele2 dus ook geld.
Ik zag ook een aantal aannames in het bericht waarop ik reageerde. Je hebt gelijk, alles kost natuurlijk wat, maar ik denk dat de kosten die Tele2 onder mij heeft geleden verwaarloosbaar zijn. En het automatisch starten van een abonnement en de klant factureren, terwijl de simkaart überhaupt nooit op het Tele2 netwerk is geweest, staat niet in verhouding tot de kosten die ze hebben gemaakt voor mij als klant. Helemaal omdat ik het abonnement nooit heb gebruikt.
bwerg schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:54:
[...]

En daar heb je het mis, het heeft er alles mee te maken, bij een prepaid abonnement (zoals bij Robin mobile waar ik nu bij zit) gaat het abonnement niet in als je niet betaald hebt en is het ook afhankelijk van het feit of de simkaart al is geactiveerd. Daarnaast heeft het ook een informatiefunctie, want als ik zie dat er geld van mijn rekening is geboekt dan weet ik dat het abonnement actief is, nu zag ik dat pas ver achteraf (een maand na de maand dat het abonnement in ging). De periode die je hebt om een simkaart te activeren hoeft niet onbeperkt te zijn, maar ik denk niet dat het vanzelfsprekend is dat dit 14 dagen na bestelling vanzelf gebeurt.

De enige redenering die ik ook hanteer is dat Tele2 mij niet fatsoenlijk heeft ingelicht dat abonnement hoe dan ook na twee weken zou ingaan als ik het zelf niet zou doen, de rest wat ik hier zeg is puur bijzaak en zeg ik enkel om jullie een beeld te geven welke omstandigheden er speelden bij mijn beslissingsproces.
Hackus schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:02:
[...]

Tele2 gaat ook uit van bezorging binnen 5 dagen van PostNL. Normale gang van zaken is dat de klant zich meld al ie 'nog steeds' geen Sim heeft ontvangen. intussen sturen ze een e-mail met herinnering wat TS ook heeft ontvangen. zo werkt het systeem dus. Geen bericht van niet ontvangen, zet men automatisch de rest in werking en is de Sim na die aantal dagen automatisch geactiveerd. ondertussen is er ook geen contact geweest van niet ontvangen en geen contact mbt beëindigen. dus geen melding om iets te annuleren of anders.
Klopt, maar ik ben een nieuwe klant en niet op de hoogte van hun systeem, achteraf is het makkelijk redeneren.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Yannes Het heeft verder weinig nut dat ik nog wat post, je ziet alles zoals het in jouw voordeel uitvalt.
Hackus wenst je succes met wat je gaat doen
Zie mijn eerdere berichten (en ik heb alles gelezen)

• Quadradial
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17-06 15:08
Yannes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:17:
[...]

"De enige vermelding van het automatisch activeren stond in de algemene voorwaarden,"

[...]
Als het in de algemene voorwaarden staat heeft Tele2 je voldoende geinformeerd.
Niet gelezen? Jammer voor je en er is echt geen rechter die jouw gelijk gaat geven.

De rest van wat er allemaal door jou verteld wordt is in deze bijzaak.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07:59
Quadradial schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:37:
[...]

Als het in de algemene voorwaarden staat heeft Tele2 je voldoende geinformeerd.
Niet gelezen? Jammer voor je en er is echt geen rechter die jouw gelijk gaat geven.

De rest van wat er allemaal door jou verteld wordt is in deze bijzaak.
Maar aan de andere kant.

https://www.tele2.nl/klan...r-is-mijn-simkaart-actief

Hier geven ze aan dat de order automatisch wordt gecanceld na 14 dagen geen activatie. En TS kan dus prima aangeven dat hij die FAQ heeft gelezen en daar zijn keuze op heeft gemaakt

Loki Gaming Mmo pvp channel

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 17-06 13:48

AntonyterHorst

www.prosimrig.eu

Flimovic schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:48:
[...]

Dat lijkt mij ook. Op dat moment had er een belletje moeten rinkelen van 'hé, ik wil niet dat mijn abonnement over 2 dagen ingaat om die en die reden, ik moet nu de klantenservice gaan bellen!'.
Dat je vervolgens zelf geen actie onderneemt en er vanuit gaat dat het allemaal gaat zoals jij denkt is niet de schuld van Tele2. Ze hebben je immers tijdig van informatie voorzien.

Check onze Beursplein Discord: https://discord.gg/CkvyBNcm

• Yannes
loki504 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:51:
[...]

Maar aan de andere kant.

https://www.tele2.nl/klan...r-is-mijn-simkaart-actief

Hier geven ze aan dat de order automatisch wordt gecanceld na 14 dagen geen activatie. En TS kan dus prima aangeven dat hij die FAQ heeft gelezen en daar zijn keuze op heeft gemaakt
Bedankt, hier heb ik wat aan. De details staan inderdaad in de Algemene Voorwaarden, maar als het op andere plekken niet wordt genoemd of zoals bij deze link elkaar tegenspreekt dan klopt er toch iets niet.

• Quadradial
Yannes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:00:
[...]

Bedankt, hier heb ik wat aan. De details staan inderdaad in de Algemene Voorwaarden, maar als het op andere plekken niet wordt genoemd of zoals bij deze link elkaar tegenspreekt dan klopt er toch iets niet.
Algemene voorwaarden zijn altijd leidend en zijn niet de details.
FAQ op internet kan altijd nog gewijzigd worden/zijn.

Jij leest echt alleen wat je wilt lezen ipv wat er toe doet.

@loki504
Als hij de algemene voorwaarden niet gelezen heeft dan zal hij de FAQ ook niet gelezen hebben

[Voor 18% gewijzigd door Quadradial op 27-09-2018 18:11]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• loki504
Quadradial schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:04:
[...]

@loki504
Als hij de algemene voorwaarden niet gelezen heeft dan zal hij de FAQ ook niet gelezen hebben
Dat is een aannemen die je doet. Maar daar heeft een rechter niets mee te maken.

In in welke wet staat dat AV boven FAQ gaat(zeker als het nog om recente zaken gaat).
Tele2 heeft een informatie plicht. En daar vallen ze nu in op 2 verschilde plekken 2 verschilde antwoorden te plaatsen.

• Quadradial
loki504 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:14:
[...]

Dat is een aannemen die je doet. Maar daar heeft een rechter niets mee te maken.

In in welke wet staat dat AV boven FAQ gaat(zeker als het nog om recente zaken gaat).
Tele2 heeft een informatie plicht. En daar vallen ze nu in op 2 verschilde plekken 2 verschilde antwoorden te plaatsen.
Heb je de Disclaimer gelezen?
Hoewel de informatie op deze website met zorg is samengesteld en Tele2 deze informatie steeds actueel tracht te houden, kunnen aan deze website geen rechten ontleend worden. Tevens is Tele2 niet verantwoordelijk voor de inhoud van de websites, waarnaar gelinkt wordt. Alle rechten op het materiaal op deze website komen toe aan Tele2 of aan haar licentiegevers. Prijzen en voorwaarden kunnen aan verandering onderhevig zijn. Vermelde eurotarieven zijn afgerond en informatief.
Ook die zal TS niet gelezen hebben...

Trust me ik denk dat Tele 2 al 100x al niet 1000x met een soort
gelijk bijltje gehakt hebben en dit ga je niet winnen

Misschien als je een hele lange adem heb en een rechter weet te overtuigen met jouw verhaal tegenover hun afgestudeerde advocaat die waarschijnlijk meer gelezen heeft dan TS dan heel misschien redt je dat.

De kans is zeer klein en de kosten van een rechtzaak erbij is al duurder dan alles bij elkaar.

[Voor 50% gewijzigd door Quadradial op 27-09-2018 18:23]

• loki504
Quadradial schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:16:
[...]

Heb je de Disclaimer gelezen?

[...]

Ook die zal TS niet gelezen hebben
Trust me ik denk dat Tele 2 al 100x al niet 1000x met een soort gelijk bijltje gehakt hebben en dit ga je niet winnen
Die disclaimer houd geen stand. Net als kleine prijsfouten. Ook al staat er dat je er geen rechten aan kan ontlenen. Het staat verkeert op hun site. En daarmee hebben ze niet aan hun informatie plicht voldaan. Dan zou ik het eerder als leergeld zien richting Tele2

• Quadradial
loki504 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:21:
[...]

Die disclaimer houd geen stand. Net als kleine prijsfouten. Ook al staat er dat je er geen rechten aan kan ontlenen. Het staat verkeert op hun site. En daarmee hebben ze niet aan hun informatie plicht voldaan. Dan zou ik het eerder als leergeld zien richting Tele2
Pick your batlles...

Als de Disclaimer geen stand houdt dan houd de FAQ op dezelfde website ook geen stand.
Maargoed als TS denkt te winnen en zo een tientje te kunnen ontlopen prima.

Maar ga niet huilie huilie doen als de kosten van de rechtzaak erbij komen omdat die verliest.

• Yannes
Quadradial schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:04:
[...]

@loki504
Ik stel ook nergens dat ze juridisch gezien niet gelijk hebben, ongetwijfeld hebben ze zich goed ingedekt. Je doet het voorkomen alsof Tele2 volledig in het gelijk is, en de gemiddelde klant 20 pagina's aan Algemene Voorwaarden doorneemt. Dit is niet het geval, en achteraf praten is altijd makkelijk.

Ik negeer zeker de andere kant van het verhaal niet, maar om maar gelijk op te geven omdat Tele2 toch wel gelijk heeft is ook vrij kortzichtig... en gezien ik de feiten in Tele2's voordeel al eerder benoemt of erkent, waarom zou ik daaraan blijven hangen ipv te focussen op feiten in mijn voordeel.

Lekker makkelijk oordelen vanachter je computer, maar ik hoor maar weinig constructiefs of niet neerbuigends.

• loki504
Quadradial schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:25:
[...]

Pick your batlles...

Als de Disclaimer geen stand houdt dan houd de FAQ op dezelfde website ook geen stand.
Maargoed als TS denkt te winnen en zo een tientje te kunnen ontlopen prima.

Maar ga niet huilie huilie doen als de kosten van de rechtzaak erbij komen omdat die verliest.
Dat die disclaimer geen standt houd bij de rechter komt juist omdat jij verantwoordelijk bent voor de informatie op je website. Dus ook wat er in je FAQ staat. Net zoals op die zelfde plek je retour recht moet staan. En alleen in de AV is niet voldoende.

Misschien kan @GlowMouse of @Floppus ons helpen?

[Voor 4% gewijzigd door loki504 op 27-09-2018 18:29]

• Quadradial
loki504 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:27:
[...]

Dat die disclaimer geen standt houd bij de rechter komt juist omdat jij verantwoordelijk bent voor de informatie op je website. Dus ook wat er in je FAQ staat. Net zoals op die zelfde plek je retour recht moet staan. En alleen in de AV is niet voldoende.
En jij ben verantwoordelijk voor het lezen van de algemene voorwaarden....
Het mes snijdt aan 2 kanten.

Ongeacht wie de rechter in het gelijk zou stellen....
Het scheelt je een hele hoop tijd en geld als je de 2 tientjes betaald.

• loki504
Quadradial schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:29:
[...]

En jij ben verantwoordelijk voor het lezen van de algemene voorwaarden....
Het mes snijdt aan 2 kanten.

Ongeacht wie de rechter in het gelijk zou stellen....
Het scheelt je een hele hoop tijd en geld als je de 2 tientjes betaald.
Mes snijdt aan 2 kanten. En daarom zou ik als ondernemer het gewoon zelf betalen en zorgen dat info op mijn site correct is.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:12

Blokker_1999

Full steam ahead

Het punt is, je wil hier iets doen dat niet standaard is en je hebt niet goed uitgezocht hoe het dan wel zit. Je hebt de voorwaarden niet gelezen, je hebt de FAQ ook niet gelezen (daar is een medetweaker mee afgekomen) en je hebt het ook niet nagevraagd bij Tele2. Je hebt gewoon een aanname gemaakt die foutief blijkt te zijn en wil daar nu de tegenpartij de schuld van geven.

Die 14 dagen zijn bedoeld net om de sim kaart tot bij jouw te krijgen voor deze actief wordt. Anders gaan mensen klagen dat ze reeds betalen terwijl ze de kaart nog niet hebben. En krijgen ze dan bericht na 12 dagen, zoals jij duidelijk gehad hebt, dan nemen ze meestal contact op om om uitstel te vragen.

Je wist begin augustus dus reeds dat je abbonement automatisch zou ingaan en wacht dan alsnog tot eind september om aan te loggen en die eerste facturen te zien staan. Je neemt dan contact op met Tele2 die bereid zijn met onmiddelijke ingang je abbonement op te zeggen ipv de verplichte 1 maand opzeg uit te doen (en te betalen!).

En met dat laatste vraag ik me ook direct af: wat is nu eigenlijk je verlies. 1 maand had je altijd minimaal moeten betalen en je hebt nu 5 a 6 weken aan je been. Jij hebt zelf besloten om de dienst af te nemen van Tele2, jij bent met hen een contract aangegaan en jij hebt bepaald dat je het toch niet nodig hebt maar je wil dan wel alle verantwoordelijkheid van je afschuiven?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Quadradial
loki504 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:34:
[...]

Mes snijdt aan 2 kanten. En daarom zou ik als ondernemer het gewoon zelf betalen en zorgen dat info op mijn site correct is.
De wet kijkt niet naar websites... wel algemene voorwaarden.

https://www.wetboekplus.n...231-algemene-voorwaarden/

Daarnaast hebben ze het hem ook nog expliciet vermeld in de mail etc etc etc...

Ik wens je heel veel succes maar dit ga je echt niet winnen.

[Voor 14% gewijzigd door Quadradial op 27-09-2018 18:44]

• loki504
Quadradial schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:41:
[...]

De wet kijkt niet naar websites... wel algemene voorwaarden.

https://www.wetboekplus.n...231-algemene-voorwaarden/

Daarnaast hebben ze het hem ook nog expliciet vermeld in de mail etc etc etc...

Ik wens je heel veel succes maar dit ga je echt niet winnen.
https://www.thuiswinkel.o...breide%20informatieplicht

Informatieplicht. Iets wat duidelijk niet in orde is bij Tele2

En mag ik je glazen bol lenen? Want blijkbaar weet jij al dat TS gaat verliezen als het tot een rechtzaak Komt.

[Voor 8% gewijzigd door loki504 op 27-09-2018 18:47]

• Quadradial
loki504 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:46:
[...]

https://www.thuiswinkel.o...breide%20informatieplicht

Informatieplicht. Iets wat duidelijk niet in orde is bij Tele2

En mag ik je glazen bol lenen? Want blijkbaar weet jij al dat TS gaat verliezen als het tot een rechtzaak Komt.
Alles waar ze aan moeten voldoen volgens de thuiswinkel staat in de algemene voorwaarden. O-)

Nogmaals ik wens je heel veel succes als je dit denkt te kunnen winnen bij een rechter.

Ik zeg niet dat Tele2 duidelijker had kunnen zijn, maar in dit geval is TS 100% nalatig in het uitzoeken/nalezen waarvoor hij nou precies getekend heeft.

PS nee je mag mijn glazen bol niet lenen want die is uitsluitend bedoeld voor heksen die de AV lezen :>

[Voor 17% gewijzigd door Quadradial op 27-09-2018 18:57]

• Yannes
Blokker_1999 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:40:
Het punt is, je wil hier iets doen dat niet standaard is en je hebt niet goed uitgezocht hoe het dan wel zit. Je hebt de voorwaarden niet gelezen, je hebt de FAQ ook niet gelezen (daar is een medetweaker mee afgekomen) en je hebt het ook niet nagevraagd bij Tele2. Je hebt gewoon een aanname gemaakt die foutief blijkt te zijn en wil daar nu de tegenpartij de schuld van geven.

Die 14 dagen zijn bedoeld net om de sim kaart tot bij jouw te krijgen voor deze actief wordt. Anders gaan mensen klagen dat ze reeds betalen terwijl ze de kaart nog niet hebben. En krijgen ze dan bericht na 12 dagen, zoals jij duidelijk gehad hebt, dan nemen ze meestal contact op om om uitstel te vragen.

Je wist begin augustus dus reeds dat je abbonement automatisch zou ingaan en wacht dan alsnog tot eind september om aan te loggen en die eerste facturen te zien staan. Je neemt dan contact op met Tele2 die bereid zijn met onmiddelijke ingang je abbonement op te zeggen ipv de verplichte 1 maand opzeg uit te doen (en te betalen!).

En met dat laatste vraag ik me ook direct af: wat is nu eigenlijk je verlies. 1 maand had je altijd minimaal moeten betalen en je hebt nu 5 a 6 weken aan je been. Jij hebt zelf besloten om de dienst af te nemen van Tele2, jij bent met hen een contract aangegaan en jij hebt bepaald dat je het toch niet nodig hebt maar je wil dan wel alle verantwoordelijkheid van je afschuiven?
Mijn punt is, ik heb niets gedaan, dus waarom is de simkaart geactiveerd? Ik ben een nieuwe klant, het is niet vanzelfsprekend dat dingen op een bepaalde manier gaan (zonder daar informatie over te geven). En als er tegenstrijdige informatie is tussen verschillende Tele2 bronnen (die de belangrijkste zaken weergeven, zoals het contract en welkomstmail) tegenover de algemene voorwaarden (die consumenten over het algemeen niet volledig hoeven door te lezen, zie de consumentenbond), waarom ga je er dan vanuit dat de fout compleet bij mij ligt en ik beter onderzoek had moeten doen? Tele2 heeft ook een verplichting consequente en duidelijke informatie te geven. Dat alle details in de algemene voorwaarden staan is geen excuus als andere informatie foutief is.

Ik wist begin augustus niet dat mijn abonnement automatisch zou ingaan, dat had je kunnen lezen. Ik heb wel een email ontvangen, die ik over het hoofd hebt gezien, waarin wordt gemeld dat de simkaart wordt geactiveerd, niet door mij, dus waarom wordt het abonnement geactiveerd? Er staat duidelijk in het contract dat het abonnement pas ingaat zodra IK het abonnement activeer.

Wat heb ik te verliezen? Ik heb ten eerste niets uit dit abonnement kunnen halen, dat is sowieso al een verlies. Ten tweede moet ik 50 euro betalen. Het abonnement had ik ongetwijfeld in laten gaan rond deze tijd, dus ja, ik had sowieso een maand moeten betalen, maar die had ik wel gebruikt dan...

Ik heb alle punten al duidelijk gemaakt in dit topic, maar ik heb het idee dat de laatste paar reacties zonder alles te lezen zijn gepost, enkel om het gelijk te behalen. Ik kwam hier om advies te vragen, niet om neerbuigende opmerkingen te ontvangen. Achteraf is alles makkelijk praten...
Quadradial schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:51:
[...]

Alles waar ze aan moeten voldoen thuiswinkel staat in de algemene voorwaarden. O-)

Nogmaals ik wens je heel veel succes als je dit denkt te kunnen winnen bij een rechter.

Ik zeg niet dat Tele2 duidelijker had kunnen zijn, maar in dit geval is TS 100% nalatig in het uitzoeken/nalezen waarvoor hij nou precies getekend heeft.

PS nee je mag mijn glazen bol niet lenen want die is uitsluitend bedoeld voor heksen die de AV lezen :>
Als je de eerste post had gelezen, dan was het ook duidelijk geweest dat ik nooit van plan was om naar een rechter te stappen. Maar ik laat dingen ook ik niet zomaar over mijn kant gaan... Nalatigheid zou ik niet zeggen, want als Tele2 eerst duidelijk maakt dat ik de simkaart moet activeren alvorens het abonnement start, en ik die informatie vertrouw, waarom zou ik dan de hele algemene voorwaarden alsnog doornemen? Hun informatie was tegenstrijdig, en die de email die ik half augustus heb gehad was niet duidelijk genoeg.

[Voor 14% gewijzigd door Yannes op 27-09-2018 19:01]

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
Zelden een topic gezien waarbij de uitkomst zo helder is. TS: Het doet er totaal niet toe wat jij denkt, dacht of logisch vindt. Wat ertoe doet, is wat er op papier staat en daar stond duidelijk dat het abonnement zou ingaan als je de simkaart activeerde of na 14 dagen automatisch. Dat wist je. Je werd zelfs nog gewaarschuwd in een extra mail 2 dagen vantevoren. Dus wat is je probleem?

Je zegt dat je geen gebruik hebt gemaakt van de dienst. Dat heb je wel. Je was gedurende die tijd bereikbaar op die simkaart. Dat je daar geen gebruik van hebt gemaakt doet er niet toe, de dienst is dat je te bereiken bent. Anders kan ik wel elke maand naar m'n provider gaan bellen dat ik afgelopen maand niet gebeld ben en zelf ook niet gebeld heb en dat ik dus m'n geld terug wilt. Dat werkt niet zo.

Je bent een beetje aan het jammeren als een klein kind dat z'n zin niet krijgt. Je bent dit abonnement aangegaan, je wist wat de voorwaarden waren (of had dit kunnen weten) dus je moet ervoor betalen. Grow up. Duidelijker wordt het gewoon niet. Sterker nog, ze komen je al tegemoet door je een maand kwijt te schelden bij het opzeggen...

• Yannes
PhilipsFan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:00:
Zelden een topic gezien waarbij de uitkomst zo helder is. TS: Het doet er totaal niet toe wat jij denkt, dacht of logisch vindt. Wat ertoe doet, is wat er op papier staat en daar stond duidelijk dat het abonnement zou ingaan als je de simkaart activeerde of na 14 dagen automatisch. Dat wist je. Je werd zelfs nog gewaarschuwd in een extra mail 2 dagen vantevoren. Dus wat is je probleem?

Je zegt dat je geen gebruik hebt gemaakt van de dienst. Dat heb je wel. Je was gedurende die tijd bereikbaar op die simkaart. Dat je daar geen gebruik van hebt gemaakt doet er niet toe, de dienst is dat je te bereiken bent. Anders kan ik wel elke maand naar m'n provider gaan bellen dat ik afgelopen maand niet gebeld ben en zelf ook niet gebeld heb en dat ik dus m'n geld terug wilt. Dat werkt niet zo.

Je bent een beetje aan het jammeren als een klein kind dat z'n zin niet krijgt. Je bent dit abonnement aangegaan, je wist wat de voorwaarden waren (of had dit kunnen weten) dus je moet ervoor betalen. Grow up. Duidelijker wordt het gewoon niet. Sterker nog, ze komen je al tegemoet door je een maand kwijt te schelden bij het opzeggen...
Ik zie ook zelden zo weinig behulpzame antwoorden van mensen die niet de moeite hebben genomen het topic door te nemen. Er stond op papier (i.e. welkomstmail en het contract) dat ik de simkaart moest activeren alvorens het abonnement zou ingaan. Dus niet wat jij zegt... Dat ik een herinneringsmail heb ontvangen met een waarschuwing, 'activeer het abonnement of wij doen het', neemt niets weg van de eerdere informatie van Tele2 en is ook niet compleet genoeg om in te zien dat het abonnement definitief zou starten.

De simkaart mag dan geactiveerd zijn geweest, de simkaart is niet actief geweest aangezien die nooit in mijn mobiel heeft gezeten (pas eind september toen ik hem er in deed). Je analogie klopt dus niet.

Wat helemaal kinderachtig is, mensen die hier nog even snel hun mening komen neerzetten zonder ook maar enige moeite doen om het totaalplaatje te zien. Er is geen zwart en wit hier, Tele2 is gebrekkig geweest en ik had meer onderzoek moeten doen. Neerbuigende reacties omdat ik niet gelijk zou hebben, ja daar komen we een heel eind mee op een discussieforum... Ik beschouw in ieder geval niet enkel wat mijn standpunt versterkt, iets wat niet over jouw post te zeggen is. Mij een klein kind noemen, een beetje respect mag wel...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Floppus

Floppus

Adviseur

Alle belangrijke informatie bij een overeenkomst moet concreet in de overeenkomst staan en niet in de AV. Zo mag niet in het contract staan dat de prijs 20 euro is terwijl in de AV staat dat als je naam Yannes is de prijs 50 euro is om vervolgens 50 euro te incasseren.

Ook primaire informatie is wanneer een contract ingaat. Wat in de AV staat over 14 dagen is dus niet heel relevant.

De herinneringsmail is ook niet heel relevant; die informatie moest bij sluiten overeenkomst duidelijk zijn.

De grote vraag is of koper redelijkerwijs de indruk kon hebben dat niets in gang gezet zou worden. Als dat zo is, is sprake van dwaling.

Maar TS moet wel even goed nagaan of er toch echt niet ergens concreet is aangegeven wat de ingangsdatum zou zijn. Het lijkt mij toch iets wat wel ergens concreter gemeld zou moeten zijn. Maar het lijkt me dat Tele2 je dan wel moet kunnen vertellen waar dat duidelijk moest worden anders dan in AV.

Kunnen ze dat niet, dan heeft TS toch een sterk punt. Alleen, bedrijven als Tele2, of je gelijk hebt of niet, gaan meestal gewoon standaardproces door. Dus incasso en zo verder. Een rechtzaak zal het niet worden, een BKR registratie ook niet omdat het geen lening is.

Maar de incasso zal blafbrieven schrijven. Je kan dan zeggen wat je standpunt is en dat je verder op geen communicatie meer reageert, maar prettig is anders.

Voor je zoiets overweegt: zorg echt dat je weet dat het niet heel concreet gemeld is, en vraag Tele2 om alle plekken waar zij vinden dat het duidelijk had moeten worden.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:10
[b]Yannes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:16:Bijkomende feiten: ik heb 12 dagen na het afsluiten van het abonnement een herinneringsmail ontvangen waarin stond "Vergeet je niet je simkaart te activeren voor nummer 06xxxxxxxx? Als je dit niet binnen 2 dagen doet, wordt je simkaart automatisch geactiveerd.".
Ik heb de email over het hoofd gezien, maar als ik er op terugkijk denk ik alleen: wat maakt het uit of ik het vergeet, de simkaart zou sowieso geactiveerd zijn.
En daar had je aan de bel moeten trekken en contact op moeten nemen: 'ik wil nog niet activeren'. Door dat niet te doen heb je die activatie stilzwijgend geaccepteerd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• loki504
StevenK schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:11:
[...]

En daar had je aan de bel moeten trekken en contact op moeten nemen: 'ik wil nog niet activeren'. Door dat niet te doen heb je die activatie stilzwijgend geaccepteerd.
Hoe moet je aan de bel trekken als je hem over het hoofd heb gezien?

• Floppus

Floppus

Adviseur

StevenK schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:11:
[...]

Het is jouw specialisme; maar als het al niet duidelijk werd in het contract is dat toch niet heel relevant? Ik kan niet een overeenkomst sluiten die vaag is en de indruk wekt A met een standaardmail omzetten in contract met voorwaarden B lijkt me?
Als ze daar in de mail hadden gezegd als je nu niet activeert rekenen we eur1000 per dag, dan is dat ook niet ineens onderdeel van het contract?

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:10
Floppus schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:01:
[...]

Het is jouw specialisme; maar als het al niet duidelijk werd in het contract is dat toch niet heel relevant? Ik kan niet een overeenkomst sluiten die vaag is en de indruk wekt A met een standaardmail omzetten in contract met voorwaarden B lijkt me?
Als ze daar in de mail hadden gezegd als je nu niet activeert rekenen we eur1000 per dag, dan is dat ook niet ineens onderdeel van het contract?
Ik denk dat het wel relevant is. Door de e-mail te negeren / missen, heeft TS niet aan zijn zorgplicht voldaan en een situatie laten ontstaan waarin Tele2 kosten is gaan maken voor zijn abonnement, die voorkomen hadden kunnen worden als TS wel gereageerd had.

Je hebt overigens absoluut gelijk met je analyse en fundamenteel is natuurlijk wat er precies in de overeenkomst staat.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 17-06 17:11

LankHoar

Professionele amateur

StevenK schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:50:
[...]

Ik denk dat het wel relevant is. Door de e-mail te negeren / missen, heeft TS niet aan zijn zorgplicht voldaan en een situatie laten ontstaan waarin Tele2 kosten is gaan maken voor zijn abonnement, die voorkomen hadden kunnen worden als TS wel gereageerd had.
Er zijn voldoende scenario's te bedenken waarin iemand per ongeluk zo'n mail over het hoofd ziet, bijvoorbeeld vakantie of juist drukte. Twee dagen lijkt me bovendien ook nog eens een onnodig korte termijn om te handelen. Was dit duidelijk vanaf het begin dan is het natuurlijk een ander verhaal.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True