Sonos, Bose of Denon, en welke setup, ik weet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-04 19:14
Hoe meer ik onderzoek, hoe meer ik twijfel.

Ik heb op dit moment een Panasonic Plasma (TH-42PX71E), met daaraan Onkyo AV (TX-SR508) en JBL 5.1 set. Plus een Android boxje voor het streamen van muziek en video vanaf een NAS.
Nu wil ik graag betere muziek (stereo) kwaliteit en dacht in eerste instantie aan mooie zuil speakers, maar samen met het feit dat de rest van de familie geen wegwijs weet door alle apps en remotes, wil ik zoveel mogelijk naar Wireless/Multiroom.

Ik zoek hierbij een goede mix tussen Filmgeluid ('surround' oid) en (stereo)muziekgeluid.
Daarbij moet het goed bedienbaar zijn via een app en moet het dus films en muziek kunnen streamen vanaf de NAS, Netflix vanaf KPN TVreceiver, en eventueel voor de toekomst Spotify.

Ik zie de volgende opties, allemaal rond de 700-800 euro als je bij sommige onderdelen van tweedehands uitgaat. Ik zou graag jullie aanbevelingen willen horen t.a.v. geluidskwaliteit en app bedienbaarheid:

* Sonos: 2x Play 5 (tweedehands)
* Sonos: Beam+2xPlay1
* Sonos: Beam + 2xPlay3 (tweedehands)
* Denon: 2x HEOS 7 HS2 (tweedehands)
* Denon: 2x HEOS 5 HS2
* Denon: HomeCinema voor Film, 2x HEOS3 voor muziek
* Bose: 2x Bose 20 Series III

Ten tweede: de Beam met Play1 optie lijkt het meest economisch voor beide doeleinden, maar geeft mij nog de volgende vraag als ik de huidige AV receiver zou willen vervangen:
* Hoe kan ik hiermee video streamen vanaf de NAS, moet ik hiervoor bijvoorbeeld een FireTV kopen, of kan het ook via de Android Box?

Overigens: wij hebben allemaal Android telefoons.

Mijn gedachten: Sonos lijkt het meest betrouwbaar tegenwoordig v.w.b. de App aansturing en verbinding? En als ik het goed onderzocht heb, zou de HEOS 7 de beste geluidskwaliteit hebben?

Alle reacties

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-04 16:55
Denon en sonos spul is heel mooi maar vind het persoonlijk wat aan de prijs. Ik zou eerder voor yamaha musiccast gaan. Dat is gunstiger geprijsd en naar mijn ervaring net zo goed. App heb ik niks over te klagen. Mooi overzichtelijk en alle functies die ik nodig heb.
Ze maken ook receivers met musiccast ingebouwd als je naar één systeem voor muziek en filmgeluid wilt.

P.s.
Ze hebben ook een demo in de musiccast app ingebouwd. Als je een keer benieuwd bent naar wat het allemaal kan kun je even de app downloaden en rondneuzen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroenk691 op 27-09-2018 18:45 . Reden: Bedacht me iets ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
Goede tip, ga ik even bekijken

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Juist bij dit soort oplossingen zijn vaak extra handelingen nodig met apps / afstandsbedieningen. Ik zou bijna zeggen, niets zo makkelijk als een receiver met HDMI CEC. En met een paar goede speakers ook veel meer bang/buck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmb-s
Tja, maar iemand van ons gezin (ik noem geen namen :-) wil graag een 'schoner' uitzicht. Samen met gemakkelijke bediening. Anders zou ik de bedrade set laten staan en wat mooie zuilspeakers erbij zetten, volgens geeft dat nog steeds de beste kwaliteit... Een compromis zal het dus altijd worden, maar dan wel graag met de beste bang for the buck...

• lmb-s
Ik ga overigens dit weekend een setup met de Sonos Beam plus 2x Play3 proberen in onze woonkamer, ik laat het weten..

• lmb-s
Pfff, volgens mij heb ik een veel groter probleem. Mijn oude Plasma heeft geen Optical Port! En natuurlijk al helemaal geen HDMI ARC...
Eens kijken of het dan naar de iTV box van de KPN kan...

• lmb-s
Jeroenk691 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:43:
... Ik zou eerder voor yamaha musiccast gaan. ...
Ze maken ook receivers met musiccast ingebouwd als je naar één systeem voor muziek en filmgeluid wilt.
Ik raak een beetje de weg kwijt in alle verschillende Yamaha spullen. Enig idee wat een goede combinatie zou zijn? Nu ik problemen voorzie met mijn oude Plasma en de Sonos setup, moet ik misschien toch maar naar een musiccast receiver uitkijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:33
lmb-s schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:51:
[...]

Ik raak een beetje de weg kwijt in alle verschillende Yamaha spullen. Enig idee wat een goede combinatie zou zijn? Nu ik problemen voorzie met mijn oude Plasma en de Sonos setup, moet ik misschien toch maar naar een musiccast receiver uitkijken?
Yamaha heeft onlangs nieuwe receivers aangekondigd (bv RX-V485, RX-V585, RX-D485 en de Slimline RX-S602) waarmee je ook hun nieuwe MusicCast 20 speakers kunt gebruiken als wireless surround speakers. Je hebt natuurlijk nog wel een stroomvoorziening nodalig dan voor die speakers, maar in ieder geval geen speakerkabel van receiver naar je surround speakers. Je kunt die natuurlijk ook combineren met gewone zuilen als front speakers.
Overigens heeft Denon met de Heos AVR een soortgelijk model, waarbij je Heos 1 bv als wireless surrounds kan gebruiken.
Eventueel zou je natuurlijk ook ooit nog eens kunnen kijken naar iets als een Logitech Harmony remote, zodat je afscheid kan nemen van alle losse afstandsbedieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Even een update en een vraag:
* dit weekend ga ik de Sonos Beam met een Play3 testen op connectiviteit. Dat gaat waarschijnlijk niet zonder DAC converter, dus die komt er ook aan. Ben benieuwd, want Sonos wil niet dat je omvormers gebruikt

* verder heb ik gekeken naar de Yamaha serie en eerder genoemde optie met een RX-V485 is helemaal zo gek nog niet. Dan kan ik voorlopig nog gebruik maken van mijn bedrade surround en twee Wifi speakers toevoegen. Hierover nog twee vragen:
*** weet iemand het grote verschil tussen de RX-V483 en de nieuwe RX-V485?
*** wat zou beter klinken: 2x MusicCast 20 of 2x WX-030? (volgens mij de laatste..)

* eenzelfde mogelijkheid werd genoemd met Denon HEOS, maar volgens mij zijn er twee problemen mee:
*** de Denon AVRs zijn een stuk duurder dan de Yamaha serie?
*** als ik er HEOS wifi speakers aan zou willen koppelen, dan ga ik volgens mij vertraging krijgen en dus niet mogelijk met de bedrade bestaande surround set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Waarom heos.
De denon Heos-AVR is in de aanbieding. Heb je "echte" reciever met app-bediening die eenvoudig draadloos de rear's kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47
Zou eerder gaan voor de al genoemde Logitech Harmony afstandbediening, in combinatie met een net setje speakers aan je huidige installatie.

Dan heb je 1 afstandbediening voor alles waar je profielen in zet voor wat je wil kijken/luisteren, met losse IR zendertjes kan je alles in een kast of desnoods andere ruimte wegmoffelen (leuk met kabels dat laatste ;p) en heb je alleen nog een app nodig om muziek te streamen, maar dat heb je met je android boxje toch al.

Mocht dat laatste makkelijker moeten kan je nog kijken naar een streamer van Denon, Sonos, Raumfeld/Teufel, Yamaha of iets anders, die schakel je dan simpelweg ook weer in via je Logitech remote.

Volledig wireless gaat niet, je speakers hebben in dat geval nog stroom nodig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Ik zou persoonlijk helemaal niet voor harmony gaan daar moet je maar van houden.
Ik persoonlijk vind het vreselijk. Heb het vroeger wel gehad maar mis het helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
lmb-s schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:17:
...
*** weet iemand het grote verschil tussen de RX-V483 en de nieuwe RX-V485?
...
Als ik het goed begrijp, kan de RX-V483 geen multiroom setup aan met Wireless speakers, die moeten bedraad zijn?
leonbong schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:54:
Waarom heos.
De denon Heos-AVR is in de aanbieding.
Welke AVR heb je het dan over? En hoe zit het met de vertraging naar wireless speakers waarover ik al wat heb gelezen? Of valt dat mee?
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:08:
Zou eerder gaan voor de al genoemde Logitech Harmony afstandbediening, in combinatie met een net setje speakers aan je huidige installatie.
Dat is ook inderdaad het overwegen waard. Maar er is (door het gezin) ook gevraagd naar simpele App bediening en uiteindelijk een speaker in de keuken. En ja, uiteindelijk natuurlijk ook in de badkamer, etc.

Mijn probleem is waarschijnlijk dat ik een super oplossing wil met weinig geld. Dus misschien dan toch beter in stapjes: hetzij een Logitech Harmony (helaas geen multiroom, etc), hetzij een Wifi AVR+Draadloze Speakers, hetzij een complete vervanging: goedkope HC + losse Wireless voor de muziek alleen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Deze de denon HEOS-AVR
https://www.hifiklubben.n...5aZnsgZfp6_BoCAzkQAvD_BwE

Die speciaal gemaakt voor heos-speakers als rear zonder vertraging eventueel kunnen er ook gewone speakers op als je wil, voor je fronts bijvoorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 28-09-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@lmb-s Een 4-dubbele post... zo bont zien we ze zelden. Het is niet de bedoeling om binnen 24 uur meerdere keren achter elkaar te posten waarmee je het topic ongewenste schopreacties geeft. Als de laatste post van jezelf is en je wil iets wijzigen of toevoegen, gebruik dan de "wijzig"-knop. Die zit er niet voor niets namelijk. Ook meerdere quotes in 1 post plaatsen is prima mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Ah, sorry. wist ik niet, ik dacht het makkelijk en overzichtelijk te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 20:25
Ik zou Sonos 100% afraden voor Home Cinema doeleinden. Ze supporten een hoop codecs zoals DTS, DTS Master, Dolby TrueHD niet, waardoor je eindeloos aan het hannessen bent met transcoding en content (mijn ervaring). Bovendien is het een compleet gesloten eco systeem en ben je dus totaal niet future proof.

Tegenwoordig werkt bijna al het nieuwe spul met Spotify Connect en Airplay. Ik gebruik de Sonos app nog zelden.

Ik zou een Denon receiver onder je TV zetten. Kun je mix & matchen met Heos wired/wireless speakers. Down the line kun je dan ook nog eens voor wat mooie vloerstaanders gaan.

Klinkt ook nog beter dan Sonos.

[ Voor 6% gewijzigd door TLLRS op 28-09-2018 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-04 23:59
Sonos kan inderdaad geen DTS. De Playbar heeft geen HDMI aansluiten, enkel een optische aansluiting. Je kunt er ook niet direct je gameconsole op aansluiten, hiervoor heb je een hub nodig, of versterker of via de televisie.

Ik heb zelf een Sonos set staan. Playbar met subwoofer en 2 Play 3 boxen. Hiervoor had ik een Onkyo versterker met iets van 15 jaar oude Elac speakers. De verkoper in de winkel was heel duidelijk: die Elac speakers zijn heel goed. Sonos is goed, maar die Elac speakers zijn heel goed. Hij kon ons als verkoper Sonos niet afraden maar in feite zei hij dat mijn bestaande set eigenlijk beter was. Helaas ben ik gezwicht onder druk van het hoofdbestuur (lees: vrouw) die de kabeltjes door de kamer niet zo mooi vond :)

Maar alle gekheid op een stokje. Ik zou nu geen Sonos meer kopen. Ik zou eerder kijken naar Bose o.i.d. met als belangrijkste argument de aansluitmogelijkheden. Wat ik heb begrepen is dat de Beam meer aansluitmogelijkheden heeft, maar geluidstechnisch slechter is dan de Playbar. Verwarrend vind ik.

Sonos is duur, maar Bose is ook duur. In het verleden heeft Bose te dure 'rommel' verkocht (denk aan de oude Acoustimass serie). De reviews zijn wel lovend over de nieuwe soundbar van Bose.

Ik ben van mening dat het beste geluid komt van een losse versterker met goede speakers. Maar daar wil je juist vanaf .... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Even een update voor andere twijfelaars en mijn verdere twijfels aangeven (ik hoop dat ik vandaag nog mag posten?):

Het stap voor stap idee is misschien nog wel het beste: ik denk er nu over eerst mijn huidige versterker te vervangen voor een tweedehands of een nieuwe oudere AVR, met wat redelijke Wireless speakers. Voordeel is dan het blijven gebruiken van de huidige surroundset + multiroom muziek mogelijkheid + makkelijke App bediening. En later dan eens de boel 'opschonen'

Overigens, eerst nog even dit weekend de Beam+Play3 proberen te koppelen met een DAC omvormer.

Ik denk aan:
* Yamaha RX-V483 met 2x WX-030 (totaal zo'n 615 euro)
* Denon AVR-X1400H met 2x HEOS 3 of tweedehands 5/7 (totaal zo'n 850)

evt. toch nog het oude plan volgen en:
* Yamaha YAS-306 Soundbar + 2x WX-030 (totaal 520-660), maar ik hoor meningen over deze combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

lmb-s schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:46:
Even een update voor andere twijfelaars en mijn verdere twijfels aangeven (ik hoop dat ik vandaag nog mag posten?):

Het stap voor stap idee is misschien nog wel het beste: ik denk er nu over eerst mijn huidige versterker te vervangen voor een tweedehands of een nieuwe oudere AVR, met wat redelijke Wireless speakers. Voordeel is dan het blijven gebruiken van de huidige surroundset + multiroom muziek mogelijkheid + makkelijke App bediening. En later dan eens de boel 'opschonen'

Overigens, eerst nog even dit weekend de Beam+Play3 proberen te koppelen met een DAC omvormer.

Ik denk aan:
* Yamaha RX-V483 met 2x WX-030 (totaal zo'n 615 euro)
* Denon AVR-X1400H met 2x HEOS 3 of tweedehands 5/7 (totaal zo'n 850)

evt. toch nog het oude plan volgen en:
* Yamaha YAS-306 Soundbar + 2x WX-030 (totaal 520-660), maar ik hoor meningen over deze combi.
Je mag altijd posten, maar niet meerdere keren achter elkaar. Daar is de wijzig knop voor bedoeld. ;)

Kijk voor Heos ook even bij Amazon.de. Gratis levering in Nederland en nu een stuk voordeliger dan hier in Nederland.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
Nog even een update, voor andere twijfelaars:
Heb een paar dingen getest en besloten:
* Heb de Beam getest met 1 Play3 in Multiroom setting. (ik had nog geen tweede Play3). Dat lukt dus niet, dan krijg je een echo door de vertraging. Verder vond ik de Beam zonder subwoofer niet veel waard (vergeleken bij mijn huidige 5.1 goedkope JBL surround), en die Sub van Sonos vind ik veel te duur.
* Heb de Denon AVR-X1400H (met HEOS) aan mijn bestaande bedrade set getest. Is een mooi apparaatje. Natuurlijk is de app van Sonos veel gebruiksvriendelijker.
* De Play3 los vond ik wat te oppervlakkig, zonder veel karakter zeg maar.
* Overigens heb ik ook even gekeken naar een complete HEOS set, maar de HEOS 5 of 7 zijn niet veel goedkoper dan de Play 5 (zeker niet tweedehands), die waarschijnlijk niet beter is dan de HEOS 7, maar wel weer makkelijker bedienbaar vond ik.

Uiteindelijk een Play5 (2gen) gekocht met de bedoeling nog een te kopen om in stereo te koppelen, puur voor muziek. Voor de TV blijf ik voorlopig nog even mijn bedrade surround gebruiken, dat klinkt toch nog het beste bij films. T.z.t. een HEOS AVR zien te vinden op Marktplaats, zodat die ook met een app te bedienen is (eerst nog een Logitech Harmony gebruiken).

bedankt voor jullie input!

[edit]: even wat nuances aangebracht..

[update]:
na twee maanden proberen en testen, even een update voor jullie:
* heb een tweedehands Denon X1400H gekocht, speciaal voor de HEOS, en dus met bedrade surround. Vooral om de appbediening van de HEOS te testen. Prima apparaatje!
* Had dus een Play5-gen2 al in huis, daar een HEOS 7 HS2 naast gehangen en was gelijk overtuigd van het betere geluid van de HEOS7. Play5 is ook prima, maar de HEOS7 (in ons huis) lijkt een groter scheiding van laag, midden en hoog te hebben en mooier/warmer geluid. De Play5 klinkt wat blikkerig ernaast.
* Play5 verkocht en een tweede HEOS7 erbij voor geluid in stereo, maakt inderdaad nogal verschil als je ertussen in zit. Verder weg natuurlijk niet zo veel, maar ook dan mooier
* HEOS7 heeft wel een erg zware bass, maar die kan lager gezet worden
* Voorlopig klaar. Misschien nog een HEOS1 voor in de keuken, maar heeft geen haast.

[ Voor 40% gewijzigd door lmb-s op 08-12-2018 12:00 ]

Pagina: 1